Författare Ämne: 360 MXS  (läst 16462 gånger)

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #40 skrivet: november 13, 2014, 13:33:49 »
Sådär.. äntligen har man haft lite tid att fixa.
Nu har den en ny fjäderskål ditsvetsad, och är på benen igen.
Skönt!


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #41 skrivet: november 13, 2014, 13:37:24 »
Ser riktigt bra ut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #42 skrivet: november 15, 2014, 17:28:48 »
Har satt in blå LED som instrumentbelysning.
Tycker det blev coolt!


robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #43 skrivet: november 26, 2014, 09:32:52 »
Har nu köpt två nya vinterdäck, blev finare modell än tänkt då dom inte hade något annat än nokian däck inne :)
Även bytt bensinfilter.

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #44 skrivet: maj 05, 2015, 08:42:21 »
Nu i helgen har man haft besök av simlar och det har bytts kamrem, fläktrem, vakuum slangar och förgasaren har tagits isär och gåtts igenom.
Även kylarslangen har tätats, växelspaksstoppen har justerats, gas och choke-vajer har smorts.

Tack för hjälpen simlar! Snyggt jobbat, du är gode duktig som Felix säger! Det var kul!
Nu är det bara lite rostlagning och en genomgång av bakbromsarna kvar.


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #45 skrivet: maj 07, 2015, 22:07:32 »
Tackar för visad uppskattning :)
Får ta tag i rost och bromsar någon helg framöver.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #46 skrivet: maj 18, 2015, 15:11:32 »
Fixande av rosten på bakbalken.
Tack för svetsningen Simlar!


robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #47 skrivet: maj 18, 2015, 15:15:15 »
Även fix av ett hål i avgasröret

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #48 skrivet: maj 18, 2015, 16:54:38 »
Varsågod :) Hoppas rosten håller sig borta.

Jaha så det var hål i röret där, det såg jag inte ens. Konservburk och slangklammer, vilken klassiker ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #49 skrivet: juli 07, 2015, 21:33:38 »
Bytt växellådsolja och diffolja

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #50 skrivet: juli 07, 2015, 21:39:17 »
Finfint :) Var det nå metallspån i gamla oljan?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #51 skrivet: juli 10, 2015, 08:57:21 »
Det var förvånansvärt ren och fin olja, och nästan inget spån alls på pluggen.
Så det kanske inte var så länge sedan den var bytt.
Men hursomhelst nu vet jag att det är gjort.
:)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #52 skrivet: juli 10, 2015, 11:15:09 »
Låter bra det :)

Brukar inte vara så mycket spån faktiskt, är ju "livstidsolja" som biltillverkarna så fint kallar det, men då räknas ju livstiden till 20år/30k mil ::)
Jo känns alltid bättre att veta att det är gjort :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #53 skrivet: september 27, 2015, 18:03:59 »
Har med hjälp av simlar bytt hela framvagnen idag till den förstärkta som har suttit på simlars bil med polyuretan bussningar. Plus bytt bromsklossar fram och nästan nya bromsslangar.
Det gick förvånansvärt smidigt. Nu är det bara en hjulinställning kvar.
Än en gång fantastiskt jobbat simlar och tack för hjälpen!!


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #54 skrivet: september 27, 2015, 18:21:42 »
Bara kul att 345an får leva vidare i andra projekt :)

Se till att uppdatera efter du varit och provkört den med nya framvagnen så vi får höra vad du tycker om boxad framvagn med polyuretan tillsammans med originalfjädrar ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #55 skrivet: oktober 01, 2015, 23:07:21 »
Grymt jobbat!!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 MXS
« Svar #56 skrivet: oktober 03, 2015, 23:29:46 »
Bara kul att 345an får leva vidare i andra projekt :)

Se till att uppdatera efter du varit och provkört den med nya framvagnen så vi får höra vad du tycker om boxad framvagn med polyuretan tillsammans med originalfjädrar ;)

Bra jobbat grabbar!

Kul som sagt att 345an som nästan blev en bimmer lever vidare genom sina delar!

Och kul att höra vad framvagnen ger för intryck! Kommer säkert göra samma sak själv framöver.

Men de där bromsklossarna var ju hälften av belägget kvar på!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #57 skrivet: oktober 16, 2015, 10:37:22 »
Har inte hunnit med en riktigt test av framvagnen, bör helst göra en hjulinställning innan.
Men igår bytte jag och simlar förgasare (och insug + packning) från den komplicerade tvåportsförgasaren med alla sina vakuumslangar till en enklare enportsförgasare från simlars bil.
Efter lite strul med kylarvattenläckage p.g.a. gammal packning som satt kvar så spann bilen igång fint.
Gött!


robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #58 skrivet: oktober 16, 2015, 10:40:56 »
Skönt att slippa alla dom här vakuumslangarna:


Den tidigare solex 2 ports förgasaren:


robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #59 skrivet: oktober 19, 2015, 10:49:36 »
Fixat dörrhandtaget, som var på väg att gå av.
Nu bytt till ett av rostfritt, nu ska det tametusan hålla.
Men vilket pill det var innan jag fick dit det... gaaah.. det vill jag inte göra fler gånger!!!


robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #60 skrivet: oktober 30, 2015, 08:59:39 »
Byggt en adapter mellan original luftburken till nya stromberg förgasaren.


robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #61 skrivet: november 11, 2015, 08:36:59 »
Gjorde en hjulinställning igår.


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #62 skrivet: november 11, 2015, 12:02:38 »
Blev det nån skillnad efter hjulinställningen?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #63 skrivet: november 11, 2015, 20:05:26 »
Här har det hänt en hel del sen man va in sist!  :)

Vad visade bakhjulen för resultat? Finns ju inte så mycket att ställa på där förutom bussningen i reaktionsstaget som borde va ocentrerad.

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #64 skrivet: november 16, 2015, 15:09:09 »
Japp det blev ganska stor skillnad efter.
Minns inte på rak arm vad det var för resultat på bakhjulen, men dom var inte perfekta direkt. Men vad ska man göra åt det?
Ska ta en bild på resultatet när jag kommer hem

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #65 skrivet: november 16, 2015, 17:15:20 »
Härligt :)

Svårt att göra något åt bakvagnen, går ju att göra som på lastbilssläp och rikta till med hjälp av värme men är inte riktigt värt det så länge bilen går bra efter vägen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #66 skrivet: november 23, 2015, 08:50:24 »
Såhär ser resultatet ut.

Före:


robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #67 skrivet: november 23, 2015, 08:50:59 »
Efter:


robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #68 skrivet: november 23, 2015, 08:53:14 »
Så Toe för framvagnen ser bättre ut. Men som sagt på bakvagnen är det inte så bra.
Men vet inte dåligt 0,24 är, om det är försumbart eller inte?

Camber på vänster fram lyser oxå röd, vad har det för inverkan? Och går det att göra något åt det?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #69 skrivet: november 23, 2015, 17:47:00 »
Camber fram går tyvärr inte att göra något åt, det är själva fjäderbenet i karossen som är lite snett från fabrik. Man måste i så fall bygga om så man får justerbar camber, men är inte värt besväret för vanlig gatkörning.

Toe bak är nog försumbart och går heller inte att göra något åt så det får man leva med.
0,24° är inte mycket.

Inte ens total toe på 0,42° är något större, är ju inte ens en halv grad det felar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #70 skrivet: november 24, 2015, 10:55:54 »
Good enough for rock n roll alltså  :)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #71 skrivet: december 27, 2015, 01:50:02 »
Intressant!
EDIT: Är toe det enda som går justera, och då bara i framvagnen?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #72 skrivet: december 27, 2015, 12:12:00 »
Japp det enda som går att justera på hela bilen är toe, vilket justeras med styrstagen.

Resten är som det är om man inte modifierar dit justeringar :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #73 skrivet: mars 20, 2018, 13:35:48 »
Det var länge sedan jag kom med en uppdatering här. Men nu har jag äntligen hittat lite tid och med Simons (simlar) hjälp och snygga motorstöd så har det bytts till nya stående motorstöd och 740 kuddar.
Bytte i samma veva även bränslepumpen plus städning och service på fläkten.
Tack så mycket för hjälpen Simon!

« Senast ändrad: mars 20, 2018, 13:37:25 av robert.lindblom »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 MXS
« Svar #74 skrivet: mars 21, 2018, 22:16:12 »
Kul att du är tillbaka  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.