Författare Ämne: hur mkt vågar man sänka bak?  (läst 2195 gånger)

360 Anton

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
hur mkt vågar man sänka bak?
« skrivet: september 04, 2014, 20:47:49 »
Någon som vet hur mkt man vågar sänka bilen i baken(distanser) , innan drivaxlarna skadas eller gör dem det?:) tacksam för svar ;)
Volvo 360 GL-88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: hur mkt vågar man sänka bak?
« Svar #1 skrivet: september 04, 2014, 23:32:32 »
50-60mm är ju inte ovanligt. Och har faktiskt aldrig hört talas om någon som fått problem.
Annars är ett alternativ att räta ut bladfjädrarna litegrann.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

360 Anton

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
SV: hur mkt vågar man sänka bak?
« Svar #2 skrivet: september 05, 2014, 15:22:48 »
50-60mm är ju inte ovanligt. Och har faktiskt aldrig hört talas om någon som fått problem.
Annars är ett alternativ att räta ut bladfjädrarna litegrann.
joo kör på 50mm no skaffat dubbla så blev mktmkt högre så funderar på och sänkan 40mm till så 90 sammanlagt
Volvo 360 GL-88

360 Anton

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
SV: hur mkt vågar man sänka bak?
« Svar #3 skrivet: september 10, 2014, 09:18:46 »
Logiskt sett ifall man sänker den med distanser så kommer ju drivaxlarna mer "uppåt", men när jag satte dit dubbla blad så höjdes bilen markant, så borde inte drivaxlarna komma "neråt" igen? Isf borde drt ju inte göra nån skillnad flr drivaxlarna om jag lägger dit större distanser så skärmkanten kommer ner till samma höjd som förut?
/mvh
Volvo 360 GL-88

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: hur mkt vågar man sänka bak?
« Svar #4 skrivet: september 13, 2014, 10:21:46 »
Apropå sänka så körde jag med 50mm men jag verkar ha säckiga blad bak för min blev rejält låg. Dessutom så fick jag häkta lös handbromsvajrarna för dom tog i fälgen. Nu kör jag bara med 30mm för att kunna använda bilen. Desto mer man sänker desto jobbigare blir det dessutom att rymma ett grovt avgassystem ovanför de-dionaxeln.

Ovan är bara mina tankar om min egen sänkning.

Apropå dina dubbla blad så får du montera större distans för att åter komma ner på samma nivå. det du gjort är ju hårdare fjäder som inte ger genomslag lika lätt. Bekymret kommer nog bli att du kommer få väldigt lite markfrigång just under plattan för dämparen och bladfjädern misstänker jag. Du får se till att ha spacers eller fälgar som inte alls är långt inåt så dom kommer utanför den plattan.

360 Anton

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
SV: hur mkt vågar man sänka bak?
« Svar #5 skrivet: september 24, 2014, 13:28:36 »
Apropå sänka så körde jag med 50mm men jag verkar ha säckiga blad bak för min blev rejält låg. Dessutom så fick jag häkta lös handbromsvajrarna för dom tog i fälgen. Nu kör jag bara med 30mm för att kunna använda bilen. Desto mer man
 sänker desto jobbigare blir det dessutom att rymma ett grovt avgassystem ovanför de-dionaxeln.

Ovan är bara mina tankar om min egen sänkning.

Apropå dina dubbla blad så får du montera större distans för att åter komma ner på samma nivå. det du gjort är ju hårdare fjäder som inte ger genomslag lika lätt. Bekymret kommer nog bli att du kommer få väldigt lite markfrigång just under plattan för dämparen och bladfjädern misstänker jag. Du får se till att ha spacers eller fälgar som inte alls är långt inåt så dom kommer utanför den plattan.
Jo men exakt klarar sig precis ifrån plattan just nu, men e ju ingen offyroadbil så markfrigången klarar sig nog, tack för svar  ;)
Volvo 360 GL-88

dai

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • +447824887160
    • Visa profil
SV: hur mkt vågar man sänka bak?
« Svar #6 skrivet: september 25, 2014, 00:21:01 »
The most common blocks I sell are 75mm but I know of a few cars using 100mm blocks.
With the 360 you need to move the handbrake cable from below the leaf spring to above the leaf spring.
From the factory the GLT and some GLE's were 20mm lower than the other models.

It is also common for a lot of cars springs to have sagged over time and I have see massive variation in the ride height of cars with original suspension.

I am also aware of a lot of cars lowered a lot on the rear damaging the lower mount of the damper / shock. It would be worthwhile welding on a guard to protect it
http://www.classicswede.co.uk/

http://www.classicswede.com/

www.Born-Built-Beauties.eu

Sorry for posting in English, I have zero Swedish and use google translate to read the forum.

360 Anton

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
SV: hur mkt vågar man sänka bak?
« Svar #7 skrivet: september 26, 2014, 09:34:07 »
The most common blocks I sell are 75mm but I know of a few cars using 100mm blocks.
With the 360 you need to move the handbrake cable from below the leaf spring to above the leaf spring.

From the factory the GLT and some GLE's were 20mm lower than the other models.

It is also common for a lot of cars springs to have sagged over time and I have see massive variation in the ride height of cars with original suspension.

I am also aware of a lot of cars lowered a lot on the rear damaging the lower mount of the damper / shock. It would be worthwhile welding on a guard to protect it
Okay, thanks for the answers!! Dai
Volvo 360 GL-88