Författare Ämne: 360 GL -vinterpulka  (läst 22159 gånger)

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
360 GL -vinterpulka
« skrivet: september 22, 2014, 13:34:38 »
Tänkte jag skulle öppna en liten projekttråd med, så jag får upp aktiviteten lite, både här på forumet och på skruvandet!
Den här tråden får väl då handla om den tilltänkta vinterpulkan, som ska bli dieselbrukis nästar om jag orkar pilla!

Men det som ska göras nu är att få den i hyggligt skick så den skall överleva vinter och få den igenom besiktningen! 

Köpte den av en yngre kille som haft den och skulle fixa i ordning, och i hans mening var det att riva ur inredningen och att spruta vit färg över rosten. När jag var och kollade på den så gick den inte heller, startade och gick några sekunder för att sedan sura ned sig och dö, så misstänkte att LMM-en var dålig så åkte hem och hämtade en från en annan 360 jag har ståendes hemma, och fick testa den innan köpet. Då gick den bättre, så slog till på en relativt fräsch 360 för 1500!

Men väl hemma när jag började pilla, bytte tändstift och fick den att gå hyggligt, men är man varvade den så surrade den ned sig igen, och stendog. Om man då ryckte ur spridarna så kände den gå upp mot en minut på "befintlig" bensin i motorn, så började misstänka att det var något som var rätt så fel. Oljan luktade bensin och det var i mesta laget oxå så bytte den, fick ur 8-8,5 liter med olja, med samma viskositet som sommardiesel ungefär. Misstänker att det läckte upp mellan kolvringarna och vevhusventilation när man varvade upp motorn och den därför surrade ned sig.
Men efter det gick den rätt okej, lite ojämnt, fett och något var lite skumt, så fortsatte leta fel. Bytte tändmodul me gjorde igen skillnad, sen lossade jag vakuumslangen på BTRen och då droppade det bensin där, så fick åka hem till päronen och plundra ytterligare delar. Hade som tur är en extramotor liggandes som hade en extra BTR så bytte den, och numera går den klockrent!


Attgöra-lista:

  • Olje och filterbyte - Ur med 8,5liter och i med 4,5! Äkte mineralolja fick det bli!
  • Byta tändstift
  • Byta BTR
  • Byta LMM
  • Montera luftfilter, fanns inget när ja köpte den. - Biltemas billigaste koniska fick det bli!
  • [\] Besiktning - Besiktad men måste in igen
       
        [ ] - Täta avgasläcka precis innan bakaxeln
        [ ] - Spänna handbromsen, tog för högt upp.
        [ ] - Byta lampa höger fram, för svagt halvljus

    [ ] Montera dimljus
    [ ] Montera extraljus - Minst 3 i fronten, eventuellt några på taket till vintern. Får se vad som finns i gömmorna.
    [ ] Eventuellt i med xenon lite här o där :)
    [ ] Gultona alla lyktor fram
    [ ] Tona lyktor bak
    [ ] Sänka lite både fram och bak
    [ ] Byta krängningshämmarstag höger fram. Riktigt glappt, tryckte ihop det när det klivit isär, men så rostig kula så glappar.
    [ ] Byta hjullager höger fram
    [ ] Dioder i instrumenten
    [ ] Bygga panel för stolsvärme, lite mätare och andra knappar eftersom mittkonsollen är saknad.
    [ ] Rolla bilen i miltärgrön
    [ ] Svetsa ihop domkraftsfästen bak samt höger tröskel som besiktningen knackade hål på.


    Fredag 19/9

    Äntligen dags för besiktning efter ett par veckor av ägande!
    Då jag köpte den obesiktigad så ville jag få in den på bes och få en arbetslista innan jag la ut allt för mycket pengar på de.

    Började dagen med att köpa ett luftfilter på biltema och en lampa som var trasig och fortsatte sedan mot besiktningen innan första lektionen i skolan!
    Det gick rätt hyggligt, hade en underbar äldre farbror som besiktigade, han släppte att jag hade glömt triangeln, ett hjullager som var på gränsen och ett bromsrör vänster fram som var lite smådåligt.
    Visste redan är jag åkte in att avgassystemet läckte rätt mycket så det var väntat och eftersom jag har den ståendes vid mitt studentboende 20 mil från päronen där jag harverktyg och utrymme av skruva så tänkte jag rulla in den så jag kunde köra hem den och svetsa upp avgassystemet och lite sånt där.

    Annars var det bara ett halvljus som var svagt och handbromsen som tog för högt upp.
    Han knackade sönder höger tröskel med, så måste väl svetsa upp den någon dag med.
     
    Men överlag nöjd! Kunde gått mycket värre :)

    Bifogar lite bilder på pärlan!

Domen! Gillar inte carspects protokoll. Besikta/Bilprovningens är mycket tydligare!


Bonus på brukis-v70in! 60k mil nu! Går som en klocka! :)


Skulle nog va rätt fin utan alla vita fläckar..

Lite bättre på andra sidan :)
Jomensåattehnej?

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #1 skrivet: oktober 03, 2014, 13:38:41 »
Här händer det ju inte mycket!

Tyvärr kastade min mobil in handduken i förra helgen, så blir inte mycket till bilder. Den jag har nu vägrar nämligen ge dom till datorn!
Edit: Upptäckte ett sätt! Verkar gå att få upp dom nu, dock är kameran inte högklassig, och belysningen i garaget inte heller perfekt,men bättre än inget iaf! :)

Men har inte hänt mycket sen jag skrev förra inlägget, hade besiktning av v70in i veckan, så var tvungen att lägga helgen på att fixa den. Dock lönade det sig, blankt papper blev det! Nu går den ett år till, bara jag orkar byta kamrem någon dag!
Är även garageombyggnad tillsammans med ett maskinhallsbygge och lite annat på g hemma så händer inte jättemycket med bilarna.


Etersom jag överlät besiktningen till farsgubben och lämnade v70in hemma under veckan så har 360in fått gå som brukis nu i veckan, riktigt kul i jämförelse med v70 dieseln jag normalt åker med!
Släpper fint i rondellerna när det är lite fuktigt på backen, fruntimret uppskattar dock inte den lika mycket som mig!
Men den får åka hem nu i helgen för ombyggnad av avgassystemet, blir sidepipe ut vid vänster bakhjul, konstaterade att jag inte orkar inte svetsa upp bakaxelkröken :) sen ska jag spänna handbromsen, fixa halvljuset, och hoppas på att svensk lotteritjänst släpper igenom den!

Spikar upp tryckimpregnerat virke i taket på garaget för att kunna sätta upp lampor och dra elkabel,  då betongen är så fuktig så det ruttnar/rostar sönder om man monterar rätt på betongen.


Någonstans här i röran ligger det en kompressor som skall monteras i den andra 360in, gärna i vinter om tiden och pengarna finns! Inte lätt när man är student!


Men börjar ha samlat på mig det mesta som behövs, finns pelarborr, hydraulpress, pelarslip, mig och pinn-svets finns också. Det som saknas och står på önskelistan för tillfället är svarv, fräs och en tigsvets! Men det är bara drömmar, så får väl vänta tills man iaf börjat jobba :)
 Finns även motorlyft, riktig garagedomkraft och hora. Dock står det i verkstaden där jag normalt sett håller till! Får se om jag får till en utbyggnad av detta garaget så man kan få plats med en bil också!

Och kör enduro gör jag ju också ibland när tiden räcker till! Var dags för oljebyte på hojen med, så fick bli service av den!
Monterade timräknare och bytte luftfiltret när jag ändå höll på med!
250 2-takt är det man ska åka!





Bonusbild på besprotokollet på v70in! Första bilen jag haft som gått igenom med blankt! Och då har jag nog haft runt 15 bilar de senaste 2 åren :)


Funderingar:

Lite sugen på att få mer tryck i vinterholken, turbo är inte ett alternativ, gillar inte att åka det i snön, kompressor känns inte som rätt väg att gå, för dyrt och känns inte som man vill riskera att plåga den i vintersvängen?
 så valet står mellan att hänga i en b230f/fb eller att nöja mig och ha tråkigt tills snön kommer.
Vad säger ni som gjort detta? Värt pengarna/jobbet? Kanske mer värt att bara skaffa en 531-topp och trycka på utan att behöva riva ut motorn?
Kom med idéer! Allt som är effekthöjande till rimliga pengar är intressant! :D

Edit: varför vill inte mina bilder va med?
« Senast ändrad: oktober 08, 2014, 00:41:27 av FREJ »
Jomensåattehnej?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #2 skrivet: oktober 08, 2014, 00:44:22 »
Tycker du ska ha en B230 i vinterpulkan! Mycket mera vrid och det är gott att ha på vintern tycker jag när man vill leka utan att illvarva.

Tog mig friheten att fixa dina bilder men det gick bara att ha tumnagelbilder av nån anledning. Direktlänken till bilderna gav ju inget resultat. Men nu ser man dem i allafall och kan klicka på dem för att få se full upplösning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2014, 11:25:55 »
Tycker du ska ha en B230 i vinterpulkan! Mycket mera vrid och det är gott att ha på vintern tycker jag när man vill leka utan att illvarva.

Tog mig friheten att fixa dina bilder men det gick bara att ha tumnagelbilder av nån anledning. Direktlänken till bilderna gav ju inget resultat. Men nu ser man dem i allafall och kan klicka på dem för att få se full upplösning.

Woohooo! Första svaret i min tråd! :D

Okej! Så du tycker det räcker b230f för att det ska va värt det?
Jo, lite dom tankarna jag går i med! Aja, får se hur det blir när jag lyckats besiktiga den :)

Tackar! Får väl gå tillbaka till imgur istället, va bara så nöjd med att jag fått upp dom och det inte krånglade med uppladdningen.
Men stora problemet kvarstår fortfarande, får inte över bilderna från mobilen till datorn utan att skicka dom via fb till någon kompis och sedan kopiera tillbaka dom, så irriterande! Och vanliga mobilen är inlämnad på service och kommer inte tillbaka än på 3 veckor...
Jomensåattehnej?

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
9/10 -14 Lägesuppdatering!
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2014, 11:44:36 »
Drar väl en liten uppdaterad här igen då! Dock får ni inga bilder.

Körde hem åbäket till mina föräldrar i helgen för att kunna fixa 2orna och få skönheten besiktigad innan tentaveckan börjar nu på fredag, det sket sig ju storartat!

Började med att svetsa avgassystemet, det gick hyggligt, planerna på sidepipe skrotades när jag inte hittade rören som behövdes, som säkert ligger hemma i ett hörn och skrattar åt mig nu.
Så började svetsa igen hålet som var, gick väl hyggligt, förutom att jag inte fick det riktigt tätt överallt. Men avgaspasta löser allt!  ;D
 
Sedan började den roliga biten, spänna handbromsen!
Försökte få loss muttern på spänningen, set gick ju åt helsike och trots mängder med wd-40 och våld så gick bulten av.
Detta resulterade i att man fick plocka fram svetsen igen, svetsade dit en m8 bult, slipade till och fick det att passa rätt hyggligt.
Sen börjar jag spänna handbromsen igen, och vad händer inte första gången jag drar i spaken? Jo, vajerstumpen ut till hjulet gick åt helvete. Rev loss trumman bak för att plocka bort det hela och se om jag kunde hitta en ny någonstans, men nej, gick åt helsike det med.
Krökte justeringen av backarna inne i trumman, och i princip hela monteringssatsen till backarna var sönderrostat, så fick rikta justeringen, tillverka nya låsningar och lite för att kunna montera backarna och få ner bilen på backen igen.
Går in på skruvat.se och kollar efter handbromswire, 576:-/styck ?! Till vänstersidan, som jag hade av. 269:- för höger, som dessutom är längre.
 Ringde lokala meken där jag brukar beställa delar, 189:-/st för båda sidorna, och sen får man lite rabatt på det, beställde 2 av varje när jag ändå höll på, kändes prisvärt, och de har ju en tendens att gå av konstant :p

Så nu står hon hemma hos päronen, utan handbroms, dock nere på backen igen och väntar på att tentaveckan ska börja och ta slut då jag kan åka hem någon dag och plocka ihop henne igen :)
Jomensåattehnej?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #5 skrivet: oktober 09, 2014, 23:03:11 »
Du kan lägga upp bilderna här direkt på forumet om du vill!
Det enda som behövs är att jag ändrar din status på din användare till "Medlem".

Vilket skit med handbromsen. Det är nog första wirebrottet jag läser om!

Men blir nog finfint med nya wirar!

Förresten, kan du inte koppla in telefonen mot datorn med usbsladd och från datorn gå in och kopiera till hårddisken?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #6 skrivet: oktober 09, 2014, 23:59:44 »
Du kan lägga upp bilderna här direkt på forumet om du vill!
Det enda som behövs är att jag ändrar din status på din användare till "Medlem".

Vilket skit med handbromsen. Det är nog första wirebrottet jag läser om!

Men blir nog finfint med nya wirar!

Förresten, kan du inte koppla in telefonen mot datorn med usbsladd och från datorn gå in och kopiera till hårddisken?

Det hade ju varit en gullig gest  ::)  ::)

Jo, blev lite irriterad där! Åhtusan! känns som det borde vara rätt vanligt med tanke på konstruktionen, framförallt brott på den första delen.

Vi får hoppas på det! Men får tyvärr vänta en vecka nu iom 5 tentor de närmsta 8 dagarna.

Jo, om jag hade haft kvar minneskortet så hade det gått, men smart som jag är har jag lagt undan det någonstans, och är ytterst tveksam till att kunna hitta det. Och den vägrar ge mig tillgång till mobilens internminne.  >:(
Är en sony ericsson P1i från tiden det begav sig, rätt ok mobil annars, om det nu underlättar något. Använder mobilen som modem till datorn så har den uppkopplad med usbkabel redan.
Och polarna verkar tyvärr börja bli trötta på bilder på rostiga avgassystem och bromsar ;)
Jomensåattehnej?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #7 skrivet: oktober 10, 2014, 16:15:04 »
Jag blir också förvånad när jag läser om handbromsproblemen.
360in har den bästa handbromsen jag nånsin haft i en bil. Kan låsa upp bakhjulen på torr asfalt utan problem.  ;D

Nå, med ny wire och lite smörjning inuti trummorna blir nog också din handbroms bra :)

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #8 skrivet: oktober 10, 2014, 17:07:13 »
Jag blir också förvånad när jag läser om handbromsproblemen.
360in har den bästa handbromsen jag nånsin haft i en bil. Kan låsa upp bakhjulen på torr asfalt utan problem.  ;D

Nå, med ny wire och lite smörjning inuti trummorna blir nog också din handbroms bra :)

Alltså, handbromsen tog klockrent, men gubben lyckades med att slita upp den i topp en gång (gick med väldigt mycket våld att få den att gå hela vägen i topp) och då fick jag på för kort rörelsereserv. Man ska tydligen ha 25% av slaglängden på spaken kvar när det tar stopp. Vilket resulterade i att jag blev tvungen att spänna upp den något hack eller 2 bara, men det gick ju, som ni kunnat läsa, inte så himla bra.

Troligtvis, och sen att jag köpte flera vajrar var för att jag tänkte att jag skulle bygga om med lite längre spak utan spärr till vintern, och då känns det som det kan gå av en och annan vajer ;)
Plus att de bara hade 3 kvar lagerförda, och när de var slut så skulle priset gå upp, och med en bil till ståendes så kändes det bättre att ha lite extra då :)
Jomensåattehnej?

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka - bromsproblem
« Svar #9 skrivet: oktober 23, 2014, 10:47:45 »
Håller på att gå i taket!  :'( ???

Bytte lampa höger fram, vilken lyste för svagt på besiktningen. Blev inte nämnvärt bättre. Reflektorn ser fräsch ut också, kan det va spänningsfall någonstans på vägen? Separata jordningspunkter hos lyktorna så det är dålig jord på ena? Farsgubben har slarvat bort multimetern med så kunde inte mäta upp det.
Förslag på detta?

Avgassystemet blev jag hyggligt nöjd med när jag svetsade det, inte perfekt men med lite mer avgaspasta i skarvarna så håller det tätt, vilket är gott nog för mig om jag nu bara ska glida runt i vinter :)

När jag var under nu så såg jag även att tankbandet hade gått av, så slet bort det helt och borstade randen på tanken så det inte syns att det suttit där. Får hoppas på att de inte ser det och klagar på det, tanken verkar ju sitta stenhårt ändå? Och se n såg jag att det var lite fuktigt kring bränslepumpen vid tanken? Verkar va rätt vanligt att slangarna spricker upp och börjar läcka där eller? Fick byta det på en kompis bil för ett par veckor sen, läckte på returen där! 

Bytte vajerj*veln i lördags, funkade hyggligt, handbromsen tog lite bättre där jag bytt vajern jämfört med den sidan som är orörd, dock hoppade bromscylinder isär för mig när jag höll på, så har troligtvis fått luft i systemet, vilket resulterar i att bromsarna bara funkar på ett däck.
Men tog ut bilen ur garaget för en provtur, med bromspedal så låser den upp vänster bak, resten av hjulen märks det inte att den bromsar på (tvärnit på grus, syns ganska tydligt vilka som tar).
Men tänkte att jag får lufta och kolla över det sen, och drog i handbromsen, vilken låser upp vänster bak med, och kilar fast, så ja får slå med gummislägga/backa(varva och dunka koppling) för att få det att släppa?

Aldrig varit med om liknande, varför hänger det upp sig? Vajern löper som den ska, vad jag kunde se när jag hade den upphissad så rör sig backarna korrekt också, och innan ja drog på hjulet så släppte/tog handbromsen precis som den skulle. 

Blir idiot på det hela! Hann tyvärr inte kolla vidare på det då plikten kallade och jag fick roa mig med att lasta skit, bygga i lagårn och skruva med päronens bil resten av helgen.
Och fick körförbud på 360in i måndags med, så tappade sugen lite. Får hoppas jag hinner besikta om den nu innan jag får komplett kontrollbesiktning med.

Och då netonnet/siba är otroligt sega och inte lyckas laga min mobil så får jag fortfarande inte fram några bilder!  Men bjuder på en bonusbild på polaren som jag också lyckades lura in på 300-serien :D

Jomensåattehnej?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #10 skrivet: oktober 23, 2014, 11:12:25 »
Låter som mycket problem :/

Dålig spänning till framlyktorna är nästan alltid felet. Bara koppla H4orna på relän så får du bra med spänning fram till lysena, ett relä till båda halvljusen och ett relä till båda helljusen.
Finns till och med färdigt kit på biltema:http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning-ovrigt/Kabelsats-for-stralkastare-42602/

Tankbandet skulle jag rekommendera att ersätta istället för att vara utan eftersom bränsletanken annars bara sitter fast på ena sidan. Bara för att bränsletanken verkar sitta fast nu så är det inte säkert att den inte kommer lossna när man kör med bilen, speciellt då man har mycket bränsle i tanken.

Hmm väldigt skumt problem med handbromsen, jag vet tyvärr inte vad som kan vara felet men låter ju som att nånting inte rör sig tillräckligt lätt eller om det fattas några fjädrar.
Bifogar en bild på hur mina bakbromsar ser ut ifall du kan ha hjälp av det.

Kul att du får fler folk att öppna ögonen för 300-serien :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #11 skrivet: oktober 23, 2014, 11:44:07 »
Låter som mycket problem :/

Dålig spänning till framlyktorna är nästan alltid felet. Bara koppla H4orna på relän så får du bra med spänning fram till lysena, ett relä till båda halvljusen och ett relä till båda helljusen.
Finns till och med färdigt kit på biltema:http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning-ovrigt/Kabelsats-for-stralkastare-42602/

Tankbandet skulle jag rekommendera att ersätta istället för att vara utan eftersom bränsletanken annars bara sitter fast på ena sidan. Bara för att bränsletanken verkar sitta fast nu så är det inte säkert att den inte kommer lossna när man kör med bilen, speciellt då man har mycket bränsle i tanken.

Hmm väldigt skumt problem med handbromsen, jag vet tyvärr inte vad som kan vara felet men låter ju som att nånting inte rör sig tillräckligt lätt eller om det fattas några fjädrar.
Bifogar en bild på hur mina bakbromsar ser ut ifall du kan ha hjälp av det.

Kul att du får fler folk att öppna ögonen för 300-serien :)

Jo, börjar tröttna på det, framförallt när man inte har tiden att hålla på med. Letar garage här nere i Kalmar så man kan skruva på veckorna med, men går segt. Antingen så är de 1000m2 och kostar 10 lök i månaden eller så får man inte skruva i dom.

Ahokej, får kolla på det där då! Är det dåliga ledningar i kablaget som är problemet eller bara ärgade kontakter? För går ju att gå igenom med lite kontaktsprej annars. Tack för tipset med reläer, men känns som onödiga pengar och massa klipp och klistra när man kanske kan lösa det på annat sätt :)  och var dessutom bara halvljuset som var svagt, helljuset lös som det skulle! Men får väl kanske ordna det om jag inte får till det på annat sätt. Köpte 6st Bosch big knick häromdagen med som jag tänkte ska på någon dag med, så blir ju lite kabeldragning ändå!  :) (ja, jag är mörkrädd! ;) )


Jo, jag vet att det är dumt att köra utan, men har varken ork eller råd att fixa det nu, och då den inte ens verkar flexa någonstans så får det dröja så länge :) får väl nöja mig med halv tank så länge då! och släpper den så får vi väl hoppas att bilen brinner upp i samma veva så jag slipper skiten ;)

Jo! Tack för bilden, är på motsatt sida som jag haft isär. Men har monterat ihop det precis som du har gjort, förutom spegelvänt då! satt alla fjädrar enligt haynesboken! Och det ser likadant ut som ditt, förutom att mina backar inte är nya. Men smorde upp leden på handbroms"spaken" ordentligt, så den rör sig fint, och när man drog utan trumma så rörde sig allt klockrent och verkade inte kärva ett dugg.. Borstade även rent anliggningsytan på mot axeln så det inte skulle kärva där heller!

Jo, det är kul när man inte är ensam, de flesta andra tycker annars att "de är en fjollbil", där det enda som går att åka är 7/940 eller gamla saabar med konstant turboras! :p dock åker ja ju ifrån dom för det mesta så går ju ändå!
Största problemet jag har med det är ju det att jag helt plötsligt får konkurrens om det som kommer ut i närheten! Men morsan blir väl glad när hon slipper få hem mer grejer iaf :p
Jomensåattehnej?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #12 skrivet: oktober 23, 2014, 11:58:42 »
Nä hitta garageplats är inte det lättaste, speciellt när man inte har allt för mycket disponibel inkomst.

Dålig kontakt ute i kontaktstyckena, dålig jord, dålig kontakt i säkringsboxen och spänningsfall genom ljusvredet är det vanligaste problemen. Har för mig all ström till halvljuset gick genom ljusvredet.

Man kan inte ha för mycket ljus på bilen ;) Det jobbiga med mycket ljus är att man blir bländad av vägskyltarna men annars är det bara behagligt.

Får hoppas det håller ett tag då, tanken ramlar ju inte ner på backen ifall den lossnar iaf utan lägger sig ovanpå växellådan.

Ja det låter väldigt skumt att det då skulle fastna så där ???

Hehe här uppe i norr är det söndersladdade 740/940 eller klappsänkt dieselmerca som gäller bland ungdomarna, alltid kul att komma med 345an och visa vad som gäller :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #13 skrivet: oktober 24, 2014, 08:34:58 »
Nä hitta garageplats är inte det lättaste, speciellt när man inte har allt för mycket disponibel inkomst.

Dålig kontakt ute i kontaktstyckena, dålig jord, dålig kontakt i säkringsboxen och spänningsfall genom ljusvredet är det vanligaste problemen. Har för mig all ström till halvljuset gick genom ljusvredet.

Man kan inte ha för mycket ljus på bilen ;) Det jobbiga med mycket ljus är att man blir bländad av vägskyltarna men annars är det bara behagligt.

Får hoppas det håller ett tag då, tanken ramlar ju inte ner på backen ifall den lossnar iaf utan lägger sig ovanpå växellådan.

Ja det låter väldigt skumt att det då skulle fastna så där ???

Hehe här uppe i norr är det söndersladdade 740/940 eller klappsänkt dieselmerca som gäller bland ungdomarna, alltid kul att komma med 345an och visa vad som gäller :P

Verkligen inte! Lite sugen på att hyra en kåk tillsammans med flickvännen till våren, så kan man ju kanske få med garage! Vi får väl se vad det blir :)  Hemma hos päronen så ska vi iaf gjuta plattan till nytt garage i vår, så till nästa vinter har jag förhoppningsvis ett nytt garage där som ja kan ha bilen ståendes i! Som det ser ut nu så lånar jag grannens, och där vill man ju nte riktigt ha den ståendes, inga problem att ha över helgen o skruva så, men han "uppskattar om jag inte har saker ståendes där".

Okej! Tackar! Då har jag iaf någonstans att börja leta :)

Precis det jag menar! ;) jo, jag vet! Men kör mycket landsväg som har dåligt med skyltar och mycket djur, då är det guld värt! Och kör ju dessutom bara halogenlampor så är inte så farligt när de är hyggligt inställda. :)
Minns en gammal e34 diesel jag hade, hade 275w xenon(motsvarande 750w halogen ungefär, helljus + 3 bigknick) framåt! Det var som att köra på dagen, helt underbart! Så länge det inte kom skyltar som du sa..


Hm, okej! Får kanske kolla noggrannare på det nästa gång då, och se vad tankbandet kostar! Kanske får byta det!

Jo, fattar inget heller! Annars brukar man ju kunna ana vad som gick fel, men nu var allt som det skulle. Men får riva och kolla igenom det igen. Och göra det underbara jobbet att lufta bromsarna <3

Haha, mercorna här nere har redan rostat sönder, och om någon har en så är det riktigt top notch! Men man ser en och annan om603/606 i 240is och bmwarna ibland :D jo, är ju det! Har ju mest åkt original så har inte kunnat piska så mycket, men det kommer!  8)
Jomensåattehnej?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #14 skrivet: november 02, 2014, 20:32:17 »
Jag gjorde egna tankband av plåtremsor. Ganska enkelt om man har ett helt att rita av.
Fast först körde jag med ett spännband ett halvår ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #15 skrivet: november 05, 2014, 11:35:20 »
Jag gjorde egna tankband av plåtremsor. Ganska enkelt om man har ett helt att rita av.
Fast först körde jag med ett spännband ett halvår ;)

Jo, får kolla på den lite närmare någon dag. Som det har varit nu så har allt bilskruvande legat nere, fokus har varit på garageorganisering och redskapsservice. Svetsade ihop tallriksharven, flyttade massor med grejer åt grannen, vinterkonserverade slåtterkrossen, var till soptippen med massa skrot och spillolja från garaget. Ja, lite fullt upp sådär! 8)


Men hittade även lite intressanta grejer som jag glömt bort!


Bland annat ett par bakfjädrar från en gammal böttad 945a jag hade, enligt tabellerna jag hittat så ska de passa. Mätte dom till 29-30cm obelastade, och 13mm(tumstocksmätt) gods, så borde vara lite lägre än 360 original, och dessutom lite hårdare? Har för mig att de var rätt styva när de satt på bilen. Skulle ju kunna va värt att testa :)




Och med mobilen tillbaka så kan jag bomba er med bilder  ;D

Hittade även en överladdningshylla som jag glömt bort. Med bland annat 940-grenrör och några gamla turbos liggande. Även en gullig liten ic från en xc60 :)
Kompressorn som legat på bänken och tagit plats det senaste halvåret fick även flytta dit!


Bmw 525 tds-turbo närmast, sen en saabturo, under det ett 940-grenrör, och sen en 2,5" downpipe från en 850 t5a som kanske kan komma till nytta på något bygge :)

Funderar på om det håller tätt om man vinkelslipsplanar 940-grenröret och sen smäller på saabturbon med någon vettig packning? Är samma fläns förutom att det sitter pyramidtätning på 940-grenröret så man får ingen riktig anliggningsyta mot turbon. Blev lite sugen på att bara smälla dit det tsms med en linjär btr och en liten ic på brukisen, och sedan ladda 0.3-0.4, för att kunna ha lite roligare bara!



Liten ic som jag måttade in på den andra 360in, skulle sitta rätt fint i fronten har jag för mig!



Ogura tx-15 kompressor som skall monteras på den vita 360in, när tid och pengar sammanfaller på ett lämpligt sätt!



Och lyckades för en gångs skulle samla alla 3-seriebilar på samma ställe för en gruppbild    ;D eller ja, E30 320in ville inte va med, men det är ju iaf alla Volvo 3-serie jag har :)

Ingen som vill ha något från "ELSA" innan hon går till skroten? Det mesta användbara plockat, men finns en b14 i som går, och en otroligt ful med ganska fräsch blå plyschklädsel i!

Och den vita är smälld i fronten, tur att extraljusen döljer det mesta! Men nya kofångaren ligger i en bod och väntar på lack, så till sommaren skall hon bli vacker igen :)
Och ja, det är stökigt! Men lite mer städat efter att bilden togs iaf!

Jomensåattehnej?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #16 skrivet: november 05, 2014, 12:17:07 »
Fjädrarna där passar perfekt i 300-seriens fjäderskålar :)
Låter även som att det kan vara husvagnsfjädrar. Kommer dock inte riktigt ihåg hur tjockt gods det är i husvagnsfjädrarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #17 skrivet: november 05, 2014, 14:42:35 »
Fjädrarna där passar perfekt i 300-seriens fjäderskålar :)
Låter även som att det kan vara husvagnsfjädrar. Kommer dock inte riktigt ihåg hur tjockt gods det är i husvagnsfjädrarna.


Perfekt! Då får jag ju ta och testa att slänga dit dom någon dag! Är det mycket jobb på 300-serien? Eller räcker det att lossa topplagringen och sen använda lite våld som på 7/9-serien?

Jo, har för mig om att det är det, dock inte helt hundra. Enligt tabellen som finns här på forumet så är original 12mm, sedan förstärkta 12,7mm och kombi förstärka 13mm, får leta fram skjutmåttet och mäta noggrannare nästa gång jag är hemma :)
Jomensåattehnej?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #18 skrivet: november 05, 2014, 16:28:06 »
Inte så värst svårt. Bara skruva loss de 3st skruvarna som håller spindelleden i bärarmen, lossa spindelleden, bromsoket och de tre skruvarna som håller fast topplagringen i fjädertornet.

Sen är det bara klämma ihop fjädern och ta loss muttern på stötdämparen som håller topplagringen och dra loss allt. Du kan bli tvungen att kapa 940-fjädrarna ännu kortare, fick kapa mina 245-husvagnsfjädrar så korta så dem precis inte glappar i fjäderbenen för att bilen inte skulle bli högre än original.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #19 skrivet: november 12, 2014, 13:44:55 »
Inte så värst svårt. Bara skruva loss de 3st skruvarna som håller spindelleden i bärarmen, lossa spindelleden, bromsoket och de tre skruvarna som håller fast topplagringen i fjädertornet.

Sen är det bara klämma ihop fjädern och ta loss muttern på stötdämparen som håller topplagringen och dra loss allt. Du kan bli tvungen att kapa 940-fjädrarna ännu kortare, fick kapa mina 245-husvagnsfjädrar så korta så dem precis inte glappar i fjäderbenen för att bilen inte skulle bli högre än original.

Okej, får kolla på det då! Men nu vet jag ju att dom finns iaf, gör ju inte saken sämre! :)

Och som vanligt kom allt annat mellan den senaste helgen med, snöade i veckan, så helt plötsligt var man ju tvungen att lägga på vinterdäck på brukisen, vilket resulterade i att jag grävde fram mina vinterdäck till brukisen, och de är det rostigaste h-eten jag någonsin sett.




Så då blev det ju ett nytt litet snabbt projekt, bygga blästerskåp så man kan blästra rent fälgarna såklart!
Och vem har inte en gammal dieseltank ståendes hemma? Obesiktad så skulle till skrot någon dag egentligen!
Som ni ser på bilarna i bakgrunden så ligger snön kvar där, det var dygnsurt i backen och grannen hade grävt upp framför sin verkstad så jag kunde inte hålla till där och skruva, så konstaterade att det fick vänta en vecka till!




Så efter lite kapande:





Tur att man hade laddat upp med kapskivor iaf!



Till slut hade jag en lös gavel och en halv dieseltank!



Var och letade lite i gömmorna och hittade durkgaller från en gammal trappa som passade perfekt som arbetsyta i skåpet!



Och ännu lite mer svetsande och kapande senare så börjar det likna något! Skall förbi biltema och investera i en plexiglasruta och ett par blästerhandskar på fredag,så är det snart klart! Eventuellt kommer jag få bocka till en plåt att lägga i botten för att få bättre återrinning av sanden, och sen måste jag hitta något att sätta som list runt dörren!



Men provblästrade lite med luckan öppen för att se hur det blev, och verkar som att det blev helt ok!
Största problemet är att jag måste skaffa en bättre kompressor nu. Min 999:- biltemakompressor som hållt ihop i snart 10 år orkade inte riktigt hålla tillräckligt flöde   ??? ::)


Resten av helgen gick åt till att köra hem kor från sommarbetet, laga ett tak som hade rasat in på på vår gamla smedja och allmänt fix inför vintern!

Men tror jag har kommit på vad felet med handbromsen är nu, kollade på lite bilder från andras, och min vajer verkar inte ligga helt rätt inne i trumman om jag minns rätt. Så får försöka med ett ryck nu till helgen, innan besiktningen går ut helt!   :D
« Senast ändrad: november 12, 2014, 13:50:59 av Kattens »
Jomensåattehnej?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #20 skrivet: januari 07, 2015, 01:01:24 »
Hur gick det här då? Plexiglas i blästern låter inte lyckat men kanske funkar? Vårt blästerskåp på jobbet blir svårt att se in i efter ett tag och då är det ändå riktigt glas i gluggen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #21 skrivet: februari 03, 2015, 16:48:13 »
Hur gick det här då? Plexiglas i blästern låter inte lyckat men kanske funkar? Vårt blästerskåp på jobbet blir svårt att se in i efter ett tag och då är det ändå riktigt glas i gluggen.

Det sket sig ganska hårt! Hade fullt upp i skolan fram till jullovet, och spenderade hela det i staterna med familjen så fick inget gjort. Gjorde ett ryck där innan besiktningen gick ut. Men när jag slet av en vajer till, spräckte vänster bromscylinder bak när jag skulle lufta den, och höger började läcka när jag hade bytt och luftat vänster sida så gav jag upp. och nu står den utan en hel del motorelektronik som jag lånat ut till "EnDansk" här på forumet när vi försökte få igång hans 360. som jag förövrigt drog hem förra helgen och numera äger. 

Har dock beställt en bromscylinder till nu, dock kunde han inte få hem rätt handbromsvajer åt mig? utan bara den gamla modellen. någon som vet var jag kan hitta? Så ska väl hämta ut cylindern och försöka byta den när det finns lite tid mellan alla omtentor och inlämningsuppgifter. Rulla in den på besiktningen så småningom blir det väl då syrran är i behov av en bil att ta sig till/från jobbet med imellanåt.

Glömde skriva det, men jag tänkte sätta en "lykttoningsfilm" från biltema på insidan som man bara byter när det blir för slitet, tror inte heller att det skulle hålla så länge med plexi! :)
Jomensåattehnej?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #22 skrivet: februari 03, 2015, 23:41:07 »
Pust och stön, hoppas du får ordning på bromsproblemen och allt med dina 300-bilar  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #23 skrivet: februari 04, 2015, 20:44:37 »
Pust och stön, hoppas du får ordning på bromsproblemen och allt med dina 300-bilar  :P

Jo, så kan man verkligen beskriva det! Och när den sprack för mig på högersidan försvann verkligen all motivation. Och med lite problem med uppbrott med tjejen efter 3,5 år och annat så har det helt enkelt inte blivit av.

Men jag hoppas också det!  :)
Dock står lite annat före på meklistan nu,har lite annat jag vill få undan för att kunna slippa ha det ligga och gnaga i bakgrunden hela tiden. Bland annat en E30 touring som skall besiktas för att sedan kunna säljas, ingen som vet någon sugen på en? ;) en audi 80 som jag ska sno motorn ifrån för att kunna hinka i en 360 så småningom, och lite annat roligt som ska snos där innan den får rulla till skroten tillsammans med min 343a som nu är strippad på allt jag ville ha :) och när det väl är klart och jag bara har 4 bilar kvar så kanske det börjar finnas lite tid och motivation att börja skruva igen! Och framförallt så slipper man ha morsan hängandes över axeln om att det står en massa skrot hemma  ;D ;D

men bifogar väl en liten bonusbild på senaste förvärvet! och sen slank det visst med en på e30in, utifallatt någon råkar bli lite sugen lixom  ::) ::)



360 GLT "blackline" med alufälgar, vinge, dimljus och lite annat roligt verkar det som! dock stendöd, enda som jag kan tänka mig finns kvar att felsöka nu är att kamremmen kuggat eller att fördelaren krånglar, får väl bli att testa att byta det någon dag med, vore lite kul att få liv i den lixom.



rätt läcker i rätt ljus och nytvättad i somras  :o
Jomensåattehnej?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #24 skrivet: februari 10, 2015, 00:22:39 »
Fin E30, coola i kombiutförande tycker jag. Vad är det för motor i den?

Skrota 343? Du har inte manuell låda+diff och sprängkåpa och så som passar B14?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #25 skrivet: februari 17, 2015, 17:08:05 »
Fin E30, coola i kombiutförande tycker jag. Vad är det för motor i den?

Skrota 343? Du har inte manuell låda+diff och sprängkåpa och så som passar B14?

Jo, helt klart! Är inte mycket för sedan och coupé, men kombin är det lite stil på! Riktigt skojig bil, lite gokartkänsla över den! Sitter m20b20 i, dvs 2liters sexa :)

Jovisst! Den ät tyvärr totalt upprostad den blev dömd till donator och skrot.
Det finns! Hela bakaxeln ligger på pall hemma, och sprängkåpan går väl plocka lös om det finns intresse för den med. 4-petad låda är det.
Jomensåattehnej?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #26 skrivet: februari 17, 2015, 23:09:57 »
Fin E30, coola i kombiutförande tycker jag. Vad är det för motor i den?

Skrota 343? Du har inte manuell låda+diff och sprängkåpa och så som passar B14?

Jo, helt klart! Är inte mycket för sedan och coupé, men kombin är det lite stil på! Riktigt skojig bil, lite gokartkänsla över den! Sitter m20b20 i, dvs 2liters sexa :)

Jovisst! Den ät tyvärr totalt upprostad den blev dömd till donator och skrot.
Det finns! Hela bakaxeln ligger på pall hemma, och sprängkåpan går väl plocka lös om det finns intresse för den med. 4-petad låda är det.
Två liter i en sexa, det är galet lite egentligen när jag tycker en tvåliters fyra är på tok för liten :D

Jo, haft funderingar på att bygga om min remjohan till manuell. Men då krävs ju allt som sprängkåpan koppling kopplingspedal växelspak växelförare växellåda diff och så.
Velar lite om man skulle invänta en fräsch variomatic istället men det växer ju inte heller på träd! Men enklare att skruva dit :/
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 360 GL -vinterpulka
« Svar #27 skrivet: februari 22, 2015, 21:24:33 »

Två liter i en sexa, det är galet lite egentligen när jag tycker en tvåliters fyra är på tok för liten :D

Jo, haft funderingar på att bygga om min remjohan till manuell. Men då krävs ju allt som sprängkåpan koppling kopplingspedal växelspak växelförare växellåda diff och så.
Velar lite om man skulle invänta en fräsch variomatic istället men det växer ju inte heller på träd! Men enklare att skruva dit :/

Det är faktiskt ganska lagom, helt annan motorkaraktär än volvos fyror kan jag säga! Gillar skarpt sexorna :)

Ahokej, jag har nog allt av det, dock tror jag att jag krökte växelspaken när jag hade krig mot växellänkaget.
men är det intressant så dra ett pm så får du mitt nummer så  kan vi diskutera det hela.  :D
Jomensåattehnej?