Författare Ämne: SlimJim's Busbil 360T5  (läst 9517 gånger)

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SlimJim's Busbil 360T5
« skrivet: januari 09, 2015, 11:15:00 »
Då var det dags efter mycket om och men att starta en projekttråd!  ::)

Började bygga turbo på min gamla 360 och körde en säsong men insåg rätt fort att det skulle bli mycket billigare att skaffa en som redan var påbörjad än att vidareutveckla den jag hade. Så min Nissan gti-r såldes för att finansiera det hela.
 
Utgångsobjektet vart bilen som "Topfuel" på forumet byggde.

Såg precis ut som i i slutet på hans projekttråd (sid 14) när jag köpte bilen. Länkar hans tråd.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=6218.0

Det var väldigt mycket småfel och endel större fel på bilen som fixades till, och dessutom har den gjorts mycket mer personlig.

Och nu har ny motor inhandlats, en t5a denna gången också.

Motorn som satt i är i princip orginal som satt i utom plenuminsug, annat avgas och chippad box.
Nya motorn är i korta drag
Portad mirafräst topp
Hårdare ventil fjädrar
Nira i3+
TK byggt 3,5tum system
Ross kolvar
SPM stakar
Nuke fuilrail
1680cc spridare
Vassare kammar
Vag spolar
Precision67 turbo

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #1 skrivet: januari 09, 2015, 11:28:51 »
Hur bilen såg ut innan jag började riva ner den igen  ;D
« Senast ändrad: januari 09, 2015, 17:09:08 av SlimJim »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #2 skrivet: januari 10, 2015, 23:50:31 »
Heja! :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Qungen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2015, 16:07:29 »
nu vill man se framgång :) bara slå en signal om du behöver hjälp
Drifting is from Japan, Kränghäng is from sweden

Det är inte bra förens det är perfekt.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2337
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #4 skrivet: januari 11, 2015, 19:43:12 »
Härligt att bilen hittat tillbaka till forumet och förhoppningsvis fått en ny chans!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2015, 09:38:23 »
Jorå Qungen kan behöva hjälp med att lyfta ur motorn sen  ;)
Kurre klart bilen har fått en ny chans :)

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #6 skrivet: januari 12, 2015, 09:48:27 »
Bjuder på en bild på dom nya takata bältena och momo mocca ratten  ::)
När jag köpte bilen så hade den bara nåt halvruttet bälte på förarplatsen och inget alls på passagerarplatsen? Och dessutom satt det nån vidrig folkrace ratt i  ;D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #7 skrivet: januari 12, 2015, 20:20:17 »
Nice med riktiga bälten och ordentlig ratt.

Hur är det med mocca rattar, måste man använda tilltänkta handskar när man kör?

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #8 skrivet: januari 12, 2015, 22:17:43 »
Egentligen ska man ju använda handskar, inget jag brukar köra med dock. Ytan på ratten blir nog sämre efter rätt mycket användning utan handskar :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #9 skrivet: januari 12, 2015, 23:36:32 »
Ser Nascar ut med nät och allt :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #10 skrivet: januari 26, 2015, 13:43:32 »
Passade på att få en remskiva nersvarvad till bruksbilen ;D Kanske får bli att svarva till svänghjulet när kopplingen ändå ska bytas också  ::)

Qungen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #11 skrivet: januari 31, 2015, 14:57:33 »
Dags att byta kopplingen på brukisen nu oxå? måste göra samma här igenterligen, men har inte orkat än   ;D
Drifting is from Japan, Kränghäng is from sweden

Det är inte bra förens det är perfekt.

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #12 skrivet: februari 01, 2015, 11:48:51 »
Jo det är egentligen dags för det.. Men har inte heller orkat  :)
Har dock införskaffat en motorlyft också som du kan låna om du vill slippa taljan  ;D

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #13 skrivet: februari 01, 2015, 21:49:55 »
Har aldrig gått så smidigt att ta ut en motor själv, bara och vänta och se vad som kommer skita sig härnäst som kompensation  ;D

Qungen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #14 skrivet: februari 01, 2015, 22:19:58 »
blir väldigt mycket lättare med en motorlyft  :)
Drifting is from Japan, Kränghäng is from sweden

Det är inte bra förens det är perfekt.

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #15 skrivet: februari 04, 2015, 09:20:09 »
Lite kopplings-pornografi såhär på en onsdag! Tilton är kärlek :)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #16 skrivet: februari 04, 2015, 16:36:26 »
Vad kostar en sådan koppling att köpa? Massa stålar? Har missat men vad är tanken med urplockningen av motorn?

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #17 skrivet: februari 04, 2015, 17:22:04 »
Jepp en massa stålar kostar dom, vet dock inte exakt hur mycket.  :)
Du kanske missat min bild tråd som det står i, men har ny motor till den.
Den gamla motorn va nästan original utom chip, avgas och insuget.

Den nya motorn är bänkad med 696hk i motorn så det blir typ 610hk på hjulen.
Nya motorn består i korta drag av:
Portad och mirafräst topp
Hårdare ventilfjädrar
Nira i3+
Ross kolvar
SPM stakar
Nuke fuelrail
1680cc spridare
Vassare kammar
Vag Spolar
Pt 67 Turbo

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #18 skrivet: februari 04, 2015, 17:27:14 »
När du nämner det så går det upp ett liljeholmens ju =)

Låter riktigt spännande att ha en sådan 360. Jag tycker att min 360 med strax under 200hk går fint. Självklart inget som drar lös på alla växlar men nu på vintern behövs det inget mer hur som =) Men till sommaren kommer väl suget om att få lite mer och lite mer. Med din motor kanske det suget håller sig? =)

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #19 skrivet: februari 04, 2015, 17:42:05 »
Den gamla motorn hade väl typ 250-300hästar och det kändes lite klent på sommaren.. Men körde med det en hel säsong iallafall   ;D
Men förhoppningsvis så lessnar man inte lika fort på nya motorn  ::)
Och drömmen har ju varit att köra på gatebil, så det skulle ju va fint om den har tillräckligt med mos för det tänkte jag  :)

Nä på vintern går det ju an, har ju även en typ orginal 360 som vinterbil också

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #20 skrivet: februari 14, 2015, 20:44:20 »
Har varit lugnt här ett tag pga flytt osv.. Men bjuder på en bild på vinterbilen som har fått slita under flytten ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #21 skrivet: februari 15, 2015, 00:47:40 »
 :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Qungen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #22 skrivet: februari 18, 2015, 22:00:04 »
Den orkade med alltså? knappt så min gör det  ;D
Drifting is from Japan, Kränghäng is from sweden

Det är inte bra förens det är perfekt.

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #23 skrivet: februari 20, 2015, 20:17:56 »
Nja det va ingen höjdare men funkar om man piskar på den ordentligt ;D Släp och agadiff va ingen perfekt combo heller :)

Qungen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #24 skrivet: februari 21, 2015, 15:37:40 »
när släpet kommer i sidorutan så går det lagom brett  ;)
Drifting is from Japan, Kränghäng is from sweden

Det är inte bra förens det är perfekt.

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #25 skrivet: april 05, 2015, 11:06:14 »
Nu är det dags att uppdatera lite!
Motorn sitter i efter mycket om och men, va mycket strul med att få kopplingen centrerad med alla splinesen helt raka.
Tack till Racelab som lånade ut riktigt centreringsvertyg :D
Nu är i princip hela kabelhärvan inkopplad och grenröret är snart helt på sin plats :)

patrik89

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #26 skrivet: april 05, 2015, 23:52:36 »
fint bygge :) upp med lite bilder :)

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #27 skrivet: april 06, 2015, 14:35:45 »
Hehe glömde att bifoga bilderna.. Provmonterade även 10,5 tums breda slicks och konstaterade att jag kommer behöva typ 50mm spacers eller centrumvända fälgar om det ska funka. Och dessutom så kan man inte ha skärmbreddarna på då heller ;D

patrik89

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #28 skrivet: april 06, 2015, 19:47:49 »
fan va fint nästan mittmotor ju :) haha är de sport så är de ;)

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #29 skrivet: april 10, 2015, 10:20:08 »
Ja det är gött med motorn långt bak ;D
Vinterbrukisen vart tydligen en sommarbrukis så den va tvungen att få lite kärlek också :)

patrik89

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #30 skrivet: april 11, 2015, 10:29:38 »
snygg :) vad är det för front?

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #31 skrivet: april 11, 2015, 17:01:34 »
Det är orginalbumper med underdelen av en 850front. Den är iprincip likadan som den till den vita 360in :)

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #32 skrivet: april 13, 2015, 09:13:46 »
Nu är kabelhärvan nästan inkopplad helt, grenrör och fuelrail på plats. Det tar sig ;D

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #33 skrivet: maj 06, 2015, 09:29:33 »
Va på barkarbyträffen i helgen, fanns tydligen dom som tyckte brukisen va värd att fota ;D
« Senast ändrad: maj 06, 2015, 09:31:27 av SlimJim »

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #34 skrivet: maj 10, 2015, 11:26:06 »
Bytt ut kylfläkten, den va något mer slimmad än den gamla med kåpan runt ;D
Har även fixat fästen till oljekylaren och kylaren också, det tar sig :)

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: SlimJim's Busbil 360T5
« Svar #35 skrivet: maj 13, 2015, 21:11:19 »
Bumpern har fått några omgångar med spackel och lite grundfärg ::)
Oljekylarfästena är inte dom vackraste, men stabila som fan så duger tills man bygger hela fronten av rör och fäster allt i sen ;D