Författare Ämne: B14 Turbo  (läst 20286 gånger)

Palp

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
B14 Turbo
« skrivet: maj 01, 2015, 12:52:51 »
Hej kära vänner.
Jag har valt att skrota föregående projekttråd till fördel för en ny,
då den här tråden kommer att ha en lite annan inriktning!

Som de flesta säkert förstår så har jag kommit över ett turbokit av en medlem här på forumet,
Ale.

Jag själv är helt ny på ämnet, vilket kommer att märkas längs vägen.
Utgångsläget just nu, är att försöka på bilen att gå bra och roligt med turbo och en trycktätad Strombergare.

Jag har som sagt en komplett uppsättning av vad som kan tänkas behövas,
och kunskapen har jag tänkt att skaffa mig längs vägen.

Jag tänkte kasta ut lite frågor rent generellt, och se om någon har några bra svar:

* Kort beskrivet, hur fungerar ett turbosystem? Jag har mina aningar, men är helt borta på returer och regulatorer.
* Rent bränslemässigt, vilka komponenter kan behöva bytas ut? Soppapump?
* Hur får man till en choke-funktion på en förgasare som är tätad, dvs utan choke?
* Vad ska jag tänka på? Typ topp 3?

Trevlig valborg!

Palp

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: B14 Turbo
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2015, 05:24:42 »
Hej! Kör en liten update.

Jag har inte kommit igång med konvertering ännu, då ett hjullager gick, i 90 km/h.
Smällde till, sen var det som att åka båt ungefär, vobblade som aldrig förr!

Så första prio är väl att få den att rulla igen.
Blir att byta hjullager båda fram samt inre styrled, som glappar.

Bonusfråga!
Ni som har installerat en till bränslepump, utöver den original, har ni något tips på fabrikat samt placering på en 340?

/Jesper

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B14 Turbo
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2015, 06:45:28 »
Kolla i Ale's projekttråd; han (och jag) monterade en insprutarpump i tanken på ordinarie tankarmatur. Pumpen sitter på diverse Ford modeller m.fl., min kommer från en Hyundai Elantra...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

danneman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: B14 Turbo
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2015, 19:25:29 »
det du måste tänka på är att.
bygga ett adapter grenrör. om du ska bygga förgasarturbo som jag förstått att du ska göra måste du ha en speciell btr som är avsedd för förgasaturbo, dessa kan få tag på här
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/btr-till-forgasar-turbo-enkel-utgang.html

förgasaren vet jag inte hur den är att trycka igenom men du kan alltid åka till skroten och plocka en stromberg från nån sur gammal 240-740, kostar nog inte många kronor!
sen måste du bygga en tryckbox, sånna finns men är svåra att få tag på. sån är lätta att tillverka själv med lite plåt.
intercooler är inget måste men det är nått jag tycker att du ska använda.



Palp

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: B14 Turbo
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2015, 13:26:08 »
Härligt med lite respons!
En bränsletrycksregulator följde med, och det är ju Ale's gamla kit jag har kommit över  ;)

Vad har tryckboxen för funktion, för en som inte vet?

Ikväll blir det byte av hjullager samt inre styrled!
Styrleden finns för övrigt nästan överallt att få tag på, förutom Biltema och Volvo då.
Allt från 55kr (skruvat.se)
Till 583kr (Autoexperten)
Det blev Autoexperten, då det måste innebära någon sorts kvalitéskillnad.

Uppdaterar ikväll med bilder!

Palp

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: B14 Turbo
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2015, 00:08:11 »
Sådär! Nu är inre styrled och hjullager bytt på höger sida fram i alla fall.
Bilen vobblar nu inte längre, så något måste ha varit trasigt, även om jag inte kunde se några fel på lagrena som satt idag.
Leden var visserligen lite glapp, men inte herrejössesglapp.

Det kanske är styrväxeln som håller på att ge upp, det får framtiden utvisa!

Bifogar lite bilder på dagens bravader.

Palp

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: B14 Turbo
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2015, 00:15:03 »
Underredet ser bra ut måste jag säga,
märkte dock lite olja vid oljepluggen, så antingen är det den eller trågpackningen som börjar lessna.

Nu får vi hoppas bilen går rakt och fint ett tag till, och håller tummarna för att det inte är styrväxeln som spökar och kuggar över.

Nästa uppdatering kommer handla mer om turbo!

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: B14 Turbo
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2015, 13:20:18 »
Var det inte bara muttern som hade trillat upp då? Gäller ju att ansätta den lagomt hårt och sen låsa fast den

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B14 Turbo
« Svar #8 skrivet: september 11, 2015, 19:05:46 »
Hej hur går det med förgasarturbokonverteringen? Modigt att ge sig på nåt man inte har några förkunskaper på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Palp

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: B14 Turbo
« Svar #9 skrivet: augusti 23, 2019, 22:41:47 »
Hej hur går det med förgasarturbokonverteringen? Modigt att ge sig på nåt man inte har några förkunskaper på.

Jadu, livet hände kan man säga! Bilen såldes till en till synes intresserad entusiast.
Dök upp till salu på facebook krockad och slutkörd våren efter...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B14 Turbo
« Svar #10 skrivet: augusti 30, 2019, 13:20:00 »
Hej hur går det med förgasarturbokonverteringen? Modigt att ge sig på nåt man inte har några förkunskaper på.

Jadu, livet hände kan man säga! Bilen såldes till en till synes intresserad entusiast.
Dök upp till salu på facebook krockad och slutkörd våren efter...

Tråkigt öde för bilen. Då flyttar jag denna tråden till vår avdelning "Kyrkogården".
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.