Författare Ämne: Sierra fjädrar?  (läst 12568 gånger)

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
Sierra fjädrar?
« skrivet: augusti 30, 2015, 22:03:29 »
Hejsan.
har köpt en volvo 360 igen!

Nu är frågan vilka fjädrar från sierra är det som passar? hittade guiden om vilka som passade men biltema har ju tagit ut dom ur sitt sortiment så jag tänkte ta och köpa på adbildelar men dom har så många olika alternativ och har ingen aning om det skiljer mellan olika motoralternativ samt årtal. vet att det skall vara sierra kombi och tänkte skaffa dom förstärkta fjädrarna.

måste få fixat detta snabbt för förra ägaren hade kapat ner orginalfjädrarna 4 varv fram och satt 6 cm sänkkloss bak samt satt någon slags bricka så cambern är helt åt helvete. så bilen är nästintill obrukbar även om det är snyggt med låg och feta fälgar så vill jag styva upp bilen så inte den slår i botten för annars kommer fjäderbenssätena sticka upp igenom motorhuven snart =)







Mvh Nicolai

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Sierra fjädrar?
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2015, 17:57:46 »
Shysst.

Ringde adcenter idag och kollade med dom. vet att 360 fjädrarna skall vara 120mm i diameter. (invändig diam??)


Killen fråga mig om det skulle vara nå jävla hopkok och sen när jag sade att sierra fjädrarna passar men är kortare och hårdare än orginal samt att det inte finns så mycket
tillbehör till volvo 360.
Då sade han till mig att han inte orkade med mig och lade på i örat på mig... sjukt bra service.
Jag tror inte jag var jobbig? bara fråga han om han kunde se diameter på sierra fjädrarna efter som jag inte visste årsmodell eller motoralternativ. efter som oftast brukar dom ha mer information på sina system än hemsidan.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sierra fjädrar?
« Svar #2 skrivet: september 01, 2015, 05:36:06 »
Det lät som väldigt otrevlig personal :(

Vet tyvärr inte heller vilka Sierra-fjädrar det är. Men jag kan inte rekommendera sierra-fjädrar, har själv kört med Volvo 245 förstärkta bakfjädrar och det blev på gnällen för hårt för nya original-stötdämpare.
Skulle rekommendera förstärkta 740 eller 745-fjädrar istället, dessa är hårdare än original men inte fullt lika hårda som förstärkta 245-fjädrar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Sierra fjädrar?
« Svar #3 skrivet: september 01, 2015, 19:30:59 »
Kolla Mecas webshop, där står mått utskrivet på det mesta...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Sierra fjädrar?
« Svar #4 skrivet: september 02, 2015, 19:29:21 »
Jag hämtade ut ett paket från mekonomen idag med ett par sierra fjädrar som var förstärkta och en diameter på 120mm. får hoppas dom passar nu så jag kan köra min älskade 360.

Känns som en dröm att äga en sådan bil igen. och för stötigt gör inget så länge bilen inte slår i botten för nu är bilen helt obrukbar.

Kan lägga till för andra som eventuellt vill köpa samma fjäder om denna passar bra.

Fjäder, vä/hö bak
Art. nr    11-53620

L = 305 mm, ytterdia 133 mm, tråddia 15.00 mm
FORD SIERRA (I), FORD SIERRA (I) Diesel, FORD SIERRA (II), FORD SIERRA (II) Diesel

488Kr/st

Här är även volvo 360 orginal fjäder från mekonomen

Fjäder, vä/hö fram
Art. nr    11-26030

L = 340 mm, ytterdia 128 mm, tråddia 12.00 mm
VOLVO 340/360 Serie

438Kr/st
« Senast ändrad: september 02, 2015, 21:14:21 av Soulfly »

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Sierra fjädrar?
« Svar #5 skrivet: september 05, 2015, 08:09:07 »
Så nu har jag klämt på sierra fjädrarna. Fick kapa bort ca 1.5 varv för att underlätta monteringen då fjädrarna var HÅRDA bilen blev rätt hög i fronten men det gör inget till vintern utan är bara bra.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sierra fjädrar?
« Svar #6 skrivet: september 11, 2015, 00:56:00 »
Grattis till köpet. Såg den på blocket. FET!

Får fälgarna plats om du har original camber? Vill minnas att de var en 8,5-9" breda?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Sierra fjädrar?
« Svar #7 skrivet: september 14, 2015, 09:44:26 »
Grattis till köpet. Såg den på blocket. FET!

Får fälgarna plats om du har original camber? Vill minnas att de var en 8,5-9" breda?  :P

Tackar. jag är as nöjd. Har varit lite småproblem men inget man inte fixar med lite kärlek.
Fälgarna är enl säljaren 9.5 tum breda och har en jäkla strech så dom passar utan att ändra camber men går inte att sänkta mycket om inte du vinklar lite bak. (tror jag det är vad gamla ägaren har gjort)
han hade lagt brickor i underkant innanför trumbromsen (vet inte vad det fästet heter någon som kan hjälpa mig?)
kom även på att han hade valsat ut skärmarna lite med.

Men nu har jag ju som sagt höjt bilen och tagit bort sänkklossar och satt dit sierrafjädrar som är kapade 1.5 varv blir nog något mer varv efter vintern sen om jag vill sänka mycket så får jag kapa i hjulhus och sätta dit skärmbreddare istället.







FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sierra fjädrar?
« Svar #8 skrivet: september 17, 2015, 21:48:24 »
Bra jobbat!

De är sjukt breda de där hjulen! Tycker mina ~8-tummare blev lite väl breda men då råkade jag lämna lite för mycket space mot fjäderbenet = Lite väl lågt inpressningsdjup/ET.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dai

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • +447824887160
    • Visa profil
SV: Sierra fjädrar?
« Svar #9 skrivet: november 06, 2015, 01:05:42 »
Looks nice and a very clean car.
Interesting with the Sierra springs, I had already had information on 240 rear springs fitting and I am also told MX5 springs can also be used

What does supprise is even in the UK so many are willing to pay more for wrong springs that they have to cut to get working, I really could do with a stockist in Sweden so that you guys can get bits without spending too much on delivery
http://www.classicswede.co.uk/

http://www.classicswede.com/

www.Born-Built-Beauties.eu

Sorry for posting in English, I have zero Swedish and use google translate to read the forum.