Författare Ämne: långstjärten.  (läst 1245 gånger)

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
långstjärten.
« skrivet: november 08, 2015, 10:13:13 »
Nu jävlar!
Har ju åkt runt i två års tid på FR-tävlingar med 300-serien, närmare 20 tävlingar med höjda ögonbryn.
så det vart hög tid att skaffa en vinterpulka.

hittade det här projektet i Västerås,
360 sedal gle 1985 år modell
7940km på mätaren
fullstämplad servicebok
senaste godkäna besiktning 2005 (enbart med notering på rosthål i yttre sidobalkar)
Dock trasig bränslepump och komplös på en cylinder.

projektet har tagit lite fart från dess att den inhandlades.
-Toppen utbytt mot en nyrenoverad med nyfrästa ventilsäten. planad 2,5mm och polerade kanaler
-K-kam monterad
-bräslepump bytt
-uppstripad enligt teamfärgerna.
-nya sulor på ett par fälgar som låg och skräpade i ett förråd.

näst på tur står besiktning innan utvecklingen fortsätter.

Målet:
körbar bil, lätt ögonbrynshöjare.
dubbla weber 40 (inhalndlat, saknar insug ännu)
bekväm "arbetsmiljö"
Stereouppgradering..sitter orginal "vrida-på-ratt-ála-mitten-på-80tal" monterad
större avgassystem
fler ideér lär komma.

Dags att bygga en åtgärdslista.
[]dimljus ur funktion, åtgärd, plocka isär, polera reflektorer, byta el och dram om kablar
[]ryckig gång, åtgärd: ny bränslepump, bränslefilter,tändkablar,tändstift.
[]för låg co (på grund av höjt komp finns spikningstendenser vid hög belastning) åtgärd: omkuggning av luftmängdmätare, justering med comätare.
[]vinterpuckar med vettigt mönster, åtgärd:skaffa nya på trevliga plåtisar.
[]tråkig stereo, åtgärd: ball stereo,6,5" högtalarelement i dörrar drivet av ett 4ksteg,baslåda lite roligt steg.
[]dåligt flöde i orginal avgassystem, åtgärd: 2,5" hela vägen.
[]kass komfort för 191cm, åtgärd: djup sportratt med längre nav, sänkning av stol.
[]styrning drar åt vänster,åtgärd: ta reda på varför och justera.
[]går för tungt med höfläkt, åtgärd: montera elfläkt

senare:
[]renovera b230 och montera.
[]2x weber 40
[]stummare upphängning av drivlina.


« Senast ändrad: november 11, 2015, 21:42:05 av Muggen »
Det som inte går att laga är trasigt

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: långstjärten.
« Svar #1 skrivet: november 11, 2015, 17:39:45 »
Update.
Bilen klarade sig med två villkorstvåor.
reflektor-skadad.
positionslampa fram vänster.. (kontaktstycket var dåligt)

plus bra att veta på rost  yttre sidobalkarna och ett mindre rosthål i balkprofilen...

Rätt härligt med tanke på att den stått still i över 10 år...
Det som inte går att laga är trasigt

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: långstjärten.
« Svar #2 skrivet: november 11, 2015, 20:09:16 »
Höjde intrycket rejält nya utseendet. Vita fälgarna gör sig riktigt bra där!

Låter som ett bra utgångsobjekt dessutom som inte rullat mycket.  :)

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: långstjärten.
« Svar #3 skrivet: november 11, 2015, 21:23:43 »
Höjde intrycket rejält nya utseendet. Vita fälgarna gör sig riktigt bra där!

Låter som ett bra utgångsobjekt dessutom som inte rullat mycket.  :)

Jo, alltid skoj att sticka ut lite..har fått flera "tumme upp"och några leénden när jag passerat. =)

Fälgarna ska renoveras till våren, det var runt 75g på balanseringsmaskinen, men det går att rikta och fixa till när vinterdäcken åker på..=)
Det som inte går att laga är trasigt