Författare Ämne: 360 GLT(urbo) TILLSALU  (läst 2470 gånger)

PevAB

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
360 GLT(urbo) TILLSALU
« skrivet: december 16, 2015, 12:13:18 »
Hej
Får börja med att presentera mig.
Jimmy heter jag och är runt 35någonting.
Jag har hållt på med bilar som hobby större delen av mitt liv men först nu köpt en Volvo i 3serien.
En relativt rostfri volvo 360 glt inhandlades av en vänlig själ här på forumet.
Efter lite allmän översyn och tätad avgasläcka gick bilen igenom bes. med blankt papper.

Bilen kom med 531topp,vx3-kam och svetdad bakdiff.

Rolig bil men ingen direkt prestanda.
Så när jag såg ett komplett turbokitt här på forumet va det bara att koppla släpkärran.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9044.msg110996;topicseen#msg110996

Kittet åkte på i förra veckan och denna veckan har mest gått att försöka få bilen att gå så bra som möjligt.
Har några bilder men verkar svårt att få upp.

Laddar 0.7 bar och går skitbra men ligger på afr11 på låglast och då blir den ju lite törstig. Haha.
På medellasst och höglast ligger han perfekt på 12,5-13,0 i afr.
Bränsletrycket är ställt på 2,5bar med btr'en som jag fick med.
Den har ju ingen vakumstyrning så soppatrycket är ju alltid 2,5bar.
Inte så mycket man kan göra där.
Sänker jag soppatrycket mer blir afr på höglast farligt högt. Runt 15.
Spänner jag upp lmm mer så ligger afr på 20på tomgång (är 17 nu) men så fort jag ger lite, lite gas så blir det runt 14.

Jag saxar setuppen från turbokittannonsen.

Koplett insug med t5r spridare (har för mig de är på 310cc vid 3bar) för mer sås
"trimmad" lmm (3” med uppspänd fjäder)  också för mer sås
IC med tryckrör och slangar
Turbo tdn04hl 15t flödes optimerad med seriöst hemma bygt grenrör+justerbar wastegate
Orginal instrument med inbygdt ladd och olje tryck
Justerbar btr
Komplett 2,5-3 tums avgasystem med 2st simonsdämpare
044 kopia soppapump
Slangar olja+vatten till/från turbo”


Några tips på hur jag kan få till så afr inte ligger på 10-11 vid landsvägshastighet?


Har lekt lite med tanken om E85.


Mvh Jimmy
« Senast ändrad: april 19, 2016, 06:25:44 av PevAB »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #1 skrivet: december 16, 2015, 15:59:44 »
Grattis till ett roligt projekt!  :)

Din bränsletrycksregulator, är den linjär eller progressiv? Du behöver en som är mera progressiv än den du har i dagsläget.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #2 skrivet: december 16, 2015, 17:43:03 »
Ingen vakumstyrd btr :-\

PevAB

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #3 skrivet: december 16, 2015, 21:11:55 »
Precis.
Den är varken linjär eller prog.
Den är statisk så att säga.

Problemet är ju inte för lite soppa vid fullt laddtryck.
Där har jag perfekt Lambda med mina 2.5bars soppatryck.
Problemet är att den går väldigt fett när jag håller 90km/h påväg till jobbet.

Så jag vill ha mindre soppa då.

Då spänner man ju upp LMM-fjädern men spänner jag den mer nu (säkert spänt kugghjulet 3/4 varv redan) så blir tomgången risig.
Afr 20 på tomgång och hostar/hackar.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #4 skrivet: december 17, 2015, 20:07:35 »
Ah, jag läste inte tillräckligt noga.  >:(  Då blev det lite knepigare att få till det.

Du får installera en wire från gasspjället till LMM. Lite gas = uppspänd LMM. Mera gas = släpper på LMM.
Nä, men tyvärr vet jag inte riktigt hur det går att lösa bra utan ställbart sprut.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #5 skrivet: december 18, 2015, 06:38:05 »
Byta till en riktig BTR med vakumstyrning! Ratta in den för rätt lambda vid laddtryck och bränsletrycket kommer ju sedan sjunka vid dellast och tomgång... Det borde göra livet betydligt lättare, särskilt som det är så motorstyrningen förväntar sig att BTRen ska fungera...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

PevAB

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #6 skrivet: december 18, 2015, 10:47:06 »
Rätt soppatryck vid max laddtryck (0.7bar) är just 2.5kg soppa.
Sätter jag en vakumstyrd linjär btr som vid 0.7bars laddtryck ger 2.5kg soppatryck blir det ju vid landsväg då jag har 0.5bar vakum: 2,5 bar - minus 0,7bars laddtryck - 0.5bar =1.2kilos soppatryck vid landsväg.

Är inte det väldigt lite soppatryck?
Kommer ens spridarna ge en spridarbild?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #7 skrivet: december 18, 2015, 18:12:45 »
Rätt soppatryck vid max laddtryck (0.7bar) är just 2.5kg soppa.
Sätter jag en vakumstyrd linjär btr som vid 0.7bars laddtryck ger 2.5kg soppatryck blir det ju vid landsväg då jag har 0.5bar vakum: 2,5 bar - minus 0,7bars laddtryck - 0.5bar =1.2kilos soppatryck vid landsväg.

Är inte det väldigt lite soppatryck?
Kommer ens spridarna ge en spridarbild?
Blir ju samma tryckskilnad alltså samma spridarbild.

PevAB

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #8 skrivet: december 20, 2015, 11:32:54 »
Men det går en gräns för alla spridare hur lågt tryck man kan ha innan dropparna i bensindimman blir för stora.
När trycket är riktigt lågt blir det inte längre någon fin dimma utan snarare en bensinstråle.
Någon som vet hur dimman ser ut i en spridare specad för 3kg när den bara får 1.2kg?


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #9 skrivet: december 28, 2015, 01:51:36 »
Hej och välkommen! Har nu fixat så du kan lägga upp bilder. (Mer om det i ett PM jag skickat till dig).

Tycker också du ska prova med en BTR med vakuumstyrning så som original. Mest för att det är så original.

Kul med ännu en 360 på forumet som får lite roligare prestanda  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

PevAB

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #10 skrivet: januari 14, 2016, 19:45:42 »
Tack så mycket för det.
Jag ska lägga upp lite bilder på vrålåket.


Jag tänkte höra med er som kan lite om renix.

Skulle det gå att koppla in en Bee*R Limitter på det systemet?

Skulle vara lite kul att kunna ha ett fungerande varvtopp och kunna styra det precis som jag vill.

Till det systemet behöver man kunna koppla in sig på "RPM-signal & Ignition-signal".

Kl-racing har den under "eldkastare" av någon anledning. http://shop.klracing.se/sv/artiklar/eldkastarkit.html

Lite smällar i avgasröret är ju en cool bieffekt av det hela.
Några klipp på tuben.

https://www.youtube.com/watch?v=cMnV2-nrFI0
https://www.youtube.com/watch?v=pmXj8gjKxDU
https://www.youtube.com/watch?v=ir3HB9V_v3s
https://www.youtube.com/watch?v=nJibb4sbCR4
 
« Senast ändrad: januari 14, 2016, 19:59:04 av PevAB »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #11 skrivet: januari 16, 2016, 22:19:00 »
Tack så mycket för det.
Jag ska lägga upp lite bilder på vrålåket.


Jag tänkte höra med er som kan lite om renix.

Skulle det gå att koppla in en Bee*R Limitter på det systemet?

Skulle vara lite kul att kunna ha ett fungerande varvtopp och kunna styra det precis som jag vill.

Till det systemet behöver man kunna koppla in sig på "RPM-signal & Ignition-signal".

Kl-racing har den under "eldkastare" av någon anledning. http://shop.klracing.se/sv/artiklar/eldkastarkit.html

Lite smällar i avgasröret är ju en cool bieffekt av det hela.
Några klipp på tuben.

https://www.youtube.com/watch?v=cMnV2-nrFI0
https://www.youtube.com/watch?v=pmXj8gjKxDU
https://www.youtube.com/watch?v=ir3HB9V_v3s
https://www.youtube.com/watch?v=nJibb4sbCR4
 

Det var ju en intressant mojäng!
RPM-signal kan du absolut koppla in dig på men när det gäller IGNITION signal så vet jag faktiskt inte. Det skulle väl vara på kabeln från givaren på svänghjulet men nu känns det som väldigt tunn is.
Mer info om detta skulle behövas.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

PevAB

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #12 skrivet: april 07, 2016, 12:24:02 »
Efter dålig uppdatering kan jag iaf säga att bilen höll hela vintern med spikdäck och 0.6bars laddtryck.
Helt perfekt kombination och oftast va den snabbast på isen.
Så mycket nöje per krona är svårslaget.

Hon är inte vacker men hon är charmig.
15' sommarpjucks fick hon i veckan också.

Är ute efter en bakdörr på passagerarsidan. Min är bucklig.
Kanske även en förardörr då jag har lite rost i min och listen saknas.

Någon som har något?

Jag är Fan värdelös på datorer.
Får inte in bilderna i tråden.

Får bli ett dropboxalbum till.

https://www.dropbox.com/sh/ldq32m3co8vmdcl/AACYEwpC71vuwtTRLkyX67kua?dl=0

« Senast ändrad: april 07, 2016, 12:30:46 av PevAB »

PevAB

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: 360 GLT(urbo)
« Svar #13 skrivet: april 18, 2016, 15:49:41 »
Om någon är sugen så är hon tillsalu för 9kkr.
Då ingår allt jag har till.

Har bytt jobb så jag måste sälja tyvärr.

Ring eller skicka sms.
0705428068

Bilen står på mitt jobb i Laxå men jag bor i Göteborg så frakt dit är gratis.

Nytankad  nu också.