Författare Ämne: "Fynd"...?  (läst 8833 gånger)

Bysen

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
"Fynd"...?
« skrivet: december 26, 2015, 10:00:03 »
Hej,
För att öka trafiken lite på forumet så kan jag berätta lite över mitt senaste tillskott till familjelyckan.

Jag bor i ett villaområde i Sollentuna, strax norr om Stockholm. Varje gång jag åker till den lokala köpladan, Stinsen i Häggvik har jag sneglat in på en tvärgata som passeras på vägen. Där har jag sett henne, månad efter månad, denna fulländade ingengörskonst och förmodlingen världens mest underskattade fordon.

För någon månad sedan tog jag mod till mig för ett närmande. Luktar jag gott? Håret välkammat? Andedräkten? Man får ju bara en möjlighet att göra ett första gott intryck...

Parkerar min gröna skönhet från 1984 en bit bort, närmar mig nervöst och fummlande, är hon så vacker i verkligheten som på avstånd?

Rädd för att det ska bli bävervarning ( man gnager hellre av sig armen än väcker eländet som man följde med hem)

Urf, hon som på avstånd var så röd och blank visade sig ha blivet avställd i januari 2009, full av vägsalt. Hur kan man göra så? Hemska människa. Nåväl, inser dock att risken är stor att denna, en gång i tiden undersköna skapelse riskerar stort att få en enkelbiljett till den lokala bildemonteringen om ingen förbarmar sig.

Nåväl, vad gör man inte för att bidra till eftervärlden? Jag lämnar en lapp under torkaren där jag informerar om mina kontaktuppgifter, och om planer för avyttring infinner sig så är ägaren välkommen att höra av sig.

Framåt lunch ringer telefonen, nu är det en sån där J-A säljare tänkte jag, är väl ingen annan som har 08 nr 2015...

Tur att jag inte fräste det första jag gjorde, det var en var en farbror som är 72 år gammal och den röda 340ins ägare.

Han hade ärvt bilen på 90 talet från sin far som köpt den ny.
Vad skulle han med den till? Han åkte ju BMW, nåväl sentimentalitet och respekt för fadern gjorde att bilen blev kvar som andrabil och "köra skit" till tippen med. Skrället gick inte få godkänt på besiktningen i december 2008 på grund av rostiga trösklar. Bilen blev då stående, för säkerhetsskull med parkeringsbromsen ilagd.

För 1500:- kunde jag få ta över bilen annars fick den gå på skrot, någon granne med för mycket fritid hade förkunnat sitt missnöje över att den "skämde" gatan...

Gick ner för att titta lite noga på henne, superfin invändigt, 12600 mil, men fy bubblan vad rost. Coola fälgar, hade tydligen blivit kvar från någon bmw som farbrorn gjort sig av med på 80 talet. Går ej att starta. Inte flyttad eller startad sedan hon ställdes av.

700:- mindre i plånboken och ett kraftigt handslag var jag ny ägare.
Vänligen Danne

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: "Fynd"...?
« Svar #1 skrivet: december 27, 2015, 20:04:09 »
Underhållande liten historia!

Grattis till nya tillskottet! =)

Bara så du vet efter som du lade upp den här så är det ett måste med en projekt tråd med massor av bilder när du får hem bilen =)
« Senast ändrad: december 27, 2015, 20:05:48 av Soulfly »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: "Fynd"...?
« Svar #2 skrivet: december 29, 2015, 00:24:18 »
Grattis! Ser ingen rost på bilden men allt kanske är under?
Hade själv gärna köpt den  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bysen

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: "Fynd"...?
« Svar #3 skrivet: december 29, 2015, 08:19:12 »
Underhållande liten historia!

Grattis till nya tillskottet! =)

Bara så du vet efter som du lade upp den här så är det ett måste med en projekt tråd med massor av bilder när du får hem bilen =)

Tackar :)
Berättelse om hemfärd kommer :)
Vänligen Danne

Bysen

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: "Fynd"...?
« Svar #4 skrivet: december 29, 2015, 08:25:26 »
Grattis! Ser ingen rost på bilden men allt kanske är under?
Hade själv gärna köpt den  :P

Tackar:)
Bilen är inget hopplöst fall, trösklarna är det nog det som är till besiktning. För att få fin bil även skärmkant h.b.

Kanske blir donator till min 360, det är svårt med delar till 300, finns inte ens på skroten. :(
Vänligen Danne