Författare Ämne: Glapp i styrning  (läst 8490 gånger)

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
Glapp i styrning
« skrivet: januari 17, 2016, 21:21:42 »
Vad är det igentligen som börjar glappa när ratten känns glapp?
Är inget mega glapp kanske men det där typiska 20000+ mil volvo glappet som är standard.
Tänkte jag skulle beställa massa nya grejer och vill att bilen känns som ny.
Hjälper det bara att byta gummikopplingen på styrstaget eller är det glapp i snäckan tror ni?
Tänkte byta kulederna längst ut men undrar om det är något mer som kan vara bra att byta.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Glapp i styrning
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2016, 22:13:22 »
Vad är det igentligen som börjar glappa när ratten känns glapp?
Är inget mega glapp kanske men det där typiska 20000+ mil volvo glappet som är standard.
Tänkte jag skulle beställa massa nya grejer och vill att bilen känns som ny.
Hjälper det bara att byta gummikopplingen på styrstaget eller är det glapp i snäckan tror ni?
Tänkte byta kulederna längst ut men undrar om det är något mer som kan vara bra att byta.

Jag har fått byta nån styrled men aldrig upplevt att det gjort skillnad.
Enda gången jag haft ett större glapp på min bil var när hela styrväxeln satt lös på framvagnsbalken.

Be en kompis vrida på ratten och stick upp/ner huvudet och se var glappet gömmer sig. Gissar på styrväxeln men för att se om det är den eller inre styrled blir du tvungen att ta av damasken/damaskerna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Glapp i styrning
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2016, 22:29:59 »
Vad är det igentligen som börjar glappa när ratten känns glapp?
Är inget mega glapp kanske men det där typiska 20000+ mil volvo glappet som är standard.
Tänkte jag skulle beställa massa nya grejer och vill att bilen känns som ny.
Hjälper det bara att byta gummikopplingen på styrstaget eller är det glapp i snäckan tror ni?
Tänkte byta kulederna längst ut men undrar om det är något mer som kan vara bra att byta.

Jag har fått byta nån styrled men aldrig upplevt att det gjort skillnad.
Enda gången jag haft ett större glapp på min bil var när hela styrväxeln satt lös på framvagnsbalken.

Be en kompis vrida på ratten och stick upp/ner huvudet och se var glappet gömmer sig. Gissar på styrväxeln men för att se om det är den eller inre styrled blir du tvungen att ta av damasken/damaskerna.

får ta och göra det. kanske byta ut gummibussningen ändå när man ska plocka ner o boxa framvagnen. men får vänta tills garaget är clear innan man kan verkligen sätt igång.