Författare Ämne: FREJS Vinterbil  (läst 7811 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #40 skrivet: december 29, 2018, 01:35:09 »
Sen under vintern hände det sig att snön i hjulhuset och de fina vinterdäcken fick närkontakt när jag backade ur carporten en morgon vilket resulterade i trasig framskärm.

Nu var det dags att åtgärda ovan incident.
Hela skärmkanten var dessutom dålig samt att det var hål in vid passagerarens fötter.

Hade lite tidsbrist så för skojs skull testade jag att gjuta igen hålen i framskärmen med glasfiber efter att jag först svetsat upp själva kanten med plåt för att få något att utgå ifrån. Hade länge velat testa att jobba i glasfiber och köpt in material från biltema för många år sedan. Nu kom grejerna till användning.

När jag finspacklade ovanpå glasfibern och skulle grovslipa kom jag på att det går minst lika fort och smidigt att skrapa bort med en vass kniv istället för att sätta igen massa slippapper och bli trött i fingrarna redan i det momentet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #41 skrivet: december 29, 2018, 01:38:00 »
Insidan fick bli enbart klarlack på som rostskydd. Får se hur det håller. "Återfallet" här på forumet har förespråkat klarlack som första lacksteg och rostskydd.

Täcklacken blev ljusare än originalet. Får se om jag våtslipar och polerar till sommaren för att se om man kan gifta ihop de olika lackytorna bättre.

Men annars nöjd med utgången. Bättre än rost i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #42 skrivet: december 29, 2018, 01:39:59 »
Även inne i bilen blev det klarlack som rostskydd. Mest pga. tidsbrist.
Utanpå blev det ny plåt i tröskel och även tvärbalk som rostat upp delvis.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2085
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #43 skrivet: januari 03, 2019, 20:07:52 »
Du har nog blivit professionell rostlagare.
Jag blev så inspirerad av din rostlagning, så i förrgår kväll började jag göra om en fusklagning som någon tidigare gjort på min svarta. Men hann bara passa in första plåten innan stormen gjorde att vi blev utan el i 6 timmar. har röjt bort vindfall på gårdsplanen nu så i morgomkväll blir det att fortsätta rostlagningen.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #44 skrivet: januari 03, 2019, 20:40:57 »
Det är kul och se att du lägger ner tid och räddar en vinterbil :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #45 skrivet: januari 03, 2019, 23:26:54 »
Du har nog blivit professionell rostlagare.
Jag blev så inspirerad av din rostlagning, så i förrgår kväll började jag göra om en fusklagning som någon tidigare gjort på min svarta. Men hann bara passa in första plåten innan stormen gjorde att vi blev utan el i 6 timmar. har röjt bort vindfall på gårdsplanen nu så i morgomkväll blir det att fortsätta rostlagningen.

Åh! Att få inspirera en 300-finsmakare som dig är ärofyllt  8)
Visa gärna nån bild på arbetet i din tråd :)

Jasså ni fick en känga av stormen på er sida vattnet med. Stockholm har fortfarande många abbonenter strömlösa ute i skärgården.
I Småland var det rätt lindrigt. Jag hade endast en minuts elavbrott och inga träd denna gång.
Men en kollega 4 mil bort fick 100-150 träd nedblåst eftersom han nyss avverkat intill och resterande träd var lätta offer för stormens vindar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #46 skrivet: januari 03, 2019, 23:29:26 »
Det är kul och se att du lägger ner tid och räddar en vinterbil :)

Tack, alla 300-bilar är offer för min kärlek.
Denna bil som jag valt att ha som vinterbil är faktiskt på många sätt finare än bilen som jag valt att göra till sommarbil.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #47 skrivet: januari 04, 2019, 11:37:16 »
Du gör det riktigt bra. ;) Lagar rost är ju inte så kul. Kan också beror på att man inte är van rost, för det existerar inte här uppe.... ;D

Var ner till södra delarna över nyår och det är helt galet hur det vräks ut salt på vägarna. Själv så föredrar jag saltfria vintervägar. Låt folk inse att man måste lätta lite på gasen när det är vinterföre.


/M

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #48 skrivet: januari 04, 2019, 13:45:46 »
Du gör det riktigt bra. ;) Lagar rost är ju inte så kul. Kan också beror på att man inte är van rost, för det existerar inte här uppe.... ;D

Var ner till södra delarna över nyår och det är helt galet hur det vräks ut salt på vägarna. Själv så föredrar jag saltfria vintervägar. Låt folk inse att man måste lätta lite på gasen när det är vinterföre.


/M

Där har du rätt :) så fort de går ner mot nollan så ska dom ut och slänga skiten på vägarna. :P
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #49 skrivet: januari 04, 2019, 13:57:07 »
Ja saltfria vägar är mycket ärligare och dessutom roligare att åka på.
Hade varit guld att som förare av (äldre) bilar slippa saltet även här nere i mellan-södern.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #50 skrivet: mars 15, 2019, 23:53:35 »
wooow va kul se detta frej  ännu en bil i volvo 300 träsket underbart att läsa.detta följer vi med spänning  härligt att hitta in hit igen   Hasse.... :D
360 turbo forever

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #51 skrivet: mars 17, 2019, 23:34:12 »
wooow va kul se detta frej  ännu en bil i volvo 300 träsket underbart att läsa.detta följer vi med spänning  härligt att hitta in hit igen   Hasse.... :D

Härligt Hasse att du tittar in!
Hur går det själv? Har du nån gammal 360 att trimma på?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #52 skrivet: april 17, 2019, 08:01:30 »
Ja saltfria vägar är mycket ärligare och dessutom roligare att åka på.
Hade varit guld att som förare av (äldre) bilar slippa saltet även här nere i mellan-södern.

Vart ligger mellan-södern?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #53 skrivet: april 19, 2019, 18:14:04 »
Ja saltfria vägar är mycket ärligare och dessutom roligare att åka på.
Hade varit guld att som förare av (äldre) bilar slippa saltet även här nere i mellan-södern.

Vart ligger mellan-södern?

Jönköping med omnejd  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #54 skrivet: april 20, 2019, 09:36:54 »
Ok, blev nyfiken vart du höll hus. Har bott på en del ställen i södra Sverige, men runt Jönköping har jag inte bott. Närmaste var väl när jag var ner och hämta hunden i Vaggeryd på travbanan. Fint där nere och så här dags så har ni väl redan firat midsommar?  ;) Själv så är det pimpeltävling som står på agendan. Glad påsk!
« Senast ändrad: april 21, 2019, 12:23:32 av streetvolvo »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #55 skrivet: april 21, 2019, 23:39:06 »
Ok, blev nyfiken vart du höll hus. Har bott på en del ställen i södra Sverige, men runt Jönköping har jag inte bott. Närmaste var väl när jag var ner och hämta hunden i Vaggeryd på travbanan. Fint där nere och så här dags så har ni väl redan firat midsommar?  ;) Själv så är det pimpeltävling som står på agendan. Glad påsk!

Ok!
Jo denna påskhelgen på Elmia var varm och go! Massa bilar och motorcyklar ute och rostar av sig.
Glad påsk så här på sluttampen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #56 skrivet: maj 05, 2019, 15:55:20 »
Nu har denna bil börjat med att sluta starta i mellanåt  ;D

Det har hänt tre gånger nu varav den tredje gången fick jag ge upp och ta nästa bil att åka i.

Alla gångerna har den tänt till i starten och sen dött. Sen har den gått på startmotorn utan att tända till.

Tredje och senaste gången hann jag testa att gnista fanns. Hann även byta bränslepumpsrelä men det gjorde ingen skillnad. Gnuggade pumpens säkring i sin hållare samt anslutande kabelskor men ingen skillnad.
Noterade dock att jag inte hörde bränslepumpen som annars ger rätt go resonans och hörs bra i denna bilen.
När jag låtit bilen stå ett tag och skulle ta tag i felsökningen enligt Haynes, ja då startar den såklart som vanligt igen.

Tänker nu att det är bränslepump eller något på kabelvägen fram till denna. Annars LMM, styrbox eller något givarfel/jordfel.

Ska kolla anslutningarna till pumpen och även kolla ordentligt i säkringshållaren till pumpen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #57 skrivet: maj 09, 2019, 19:07:28 »
Låter som pumpen.
Nästa gång det händer prova att slå lite lätt på pumpen med en plast/gummi hammare. Startar pumpen då så är det bara att byta den.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #58 skrivet: maj 10, 2019, 05:55:17 »
Tack ERMR men det visade sig faktiskt igår att det inte var pumpen i allafall.

Bilen startade och hostade till och dog och ville sen inte starta när man körde på starten.
Jag blev mycket glad och for in under huven med en mekhandbok och en bygel.

Slet loss pumpreläet och byglade pumpen i sockeln mellan stift 30 och 87b. Efter en liten tvekan hoppade pumpen igång.
Då tryckte jag ned bygeln i sockeln och lät pumpen gå.
Fladdrade runt lite med sladdarna under sockeln utan störning.
Rörde lite vid sladdarna som går in i säkringshållaren som sitter på innerskärmen bakom batteriet.
Då stannade/startade/stannade/startade pumpen.
Drog bort en av sladdarna (de sitter med flatstiftskontakter på säkringshållaren). Inget hände. Satte tillbaka.
Drog bort en sladd ur andra paret (på min bil sitter två säkringar i hållaren.) Då stannade pumpen.
Sattet tillbaka sladden igen så pumpen startade. Öppnade säkringshållaren.
Det visade sig att när man bryter kabeln i en viss vinkel så tappar säkringen kontakten/hamnar på en yta med dålig kontakt.

Så jag ska ta och putsa upp stiften i hållaren samt ändarna på den säkringen och kanske bunta fast kablarna bättre så de inte rör sig och bryter lite på stiften i säkringshållaren så ska det nog bli en störningsfri framtid när det gäller dessa säkringar och dess glapp i allafall.

Happy boy!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #59 skrivet: maj 10, 2019, 20:57:26 »
Det var bra att hitta den typen fel så fort. Glapp brukar vara en riktigt utmaning att hitta.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #60 skrivet: maj 10, 2019, 23:43:25 »
Det var bra att hitta den typen fel så fort. Glapp brukar vara en riktigt utmaning att hitta.

Ja jag blev ju överlycklig att felet kom tillbaka och visade sig en stund så jag fick chans att felsöka!
Sen var det ju "handy" att det var i motorutrymmet och inte inne under bilen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.