Författare Ämne: B230 med 16v topplock  (läst 981 gånger)

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
B230 med 16v topplock
« skrivet: januari 24, 2016, 11:30:14 »
Då jag inte känner att jag riktigt hittar någon konkret infromation om vilket block 16v toppen passar till så tänkte jag göra en tråd och se om jag får någon klarhet i det hela.
Vad jag fattat det som så funkar inte toppen på alla B230 motorer då ventilerna tar i kolven.
Det lilla jag hittat så Borde B230FK/FT ha fördjupningar i kolvarna vilket gör att man kan använda 16v toppen och helst då motorn efter 95 vilket har oljekylda kolvar.

Sen borde det vara tämjeligen enkelt att få tag i kamrem + bredare drev och spän/löp rulle från tex Klracing.se borra upp och gänga M10 i dom befintliga hålen på B230 motorn så att rullarna passar.

Någon som vet att detta verkligen funkar och kan bekräfta infon så man kan börja beställa lite delar för att bygga en fet 360 till sommaren  :D
« Senast ändrad: januari 24, 2016, 11:32:39 av Soulfly »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16473
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230 med 16v topplock
« Svar #1 skrivet: januari 24, 2016, 11:41:37 »
Köper du ställbara drev när du ändå är igång?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3042
    • Visa profil
SV: B230 med 16v topplock
« Svar #2 skrivet: januari 24, 2016, 11:46:42 »
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=233511&p=1
Här har du i princip en guide på 16v-konvertering av 8v-motor  :)

klracing vekar även sälja mycket av det man behöver för kamdrivningen.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/kamrem-for-montering-av-16v-topp-pa-b230-8v-underdel-24mm-bred.html
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: Audi A6 2,5TDIs Quattro -96
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: B230 med 16v topplock
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2016, 12:06:24 »
Ställbara drev får vi slänga en blick på senare. måste väl först få tag i en motor och börja göra iordning.



Tack för länkarna. får ta o läsa igenom



Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: B230 med 16v topplock
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2016, 12:16:28 »
Har även hört av mig till KLracing om komplett sats för o renovera en motor plus alla drev o grejer som behövs för att det skall lira.
Dom borde ju om någon veta vad som skall passa ihop =)

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: B230 med 16v topplock
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2016, 20:51:33 »
det är ju precis vad jag håller på med i varmgaraget  :).. har inte helt bestämt mig om den ska i en brukis eller räser..
ska bara vara att byta kolvar till 16v och toppen såklart.

vad jag ser som obesvarat är om oljepumpen orkar hålla såpass högt tryck vid högre varvtal att inte de hydrauliska lyftarna säckar. eller om man måste stumma dem/skaffa stela lyftare..

men skam den som ger sig, har man inte provat så vet man ju inte. =)

kamremmen är från opel astra 1,7Diesel 91-92 (146 kugg 24mm bred), Kamdrevet kommer från  volkswagen...(hittar inte modellen nu) men jag beställde från bildelaronline24 och köpte båda för c:a 360:- ink frakt
« Senast ändrad: januari 24, 2016, 20:55:08 av Muggen »
Det som inte går att laga är trasigt

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: B230 med 16v topplock
« Svar #6 skrivet: januari 24, 2016, 22:36:46 »
vad jag har läst så borde orginal pumpen hålla för 16v toppen och 500 hk som man kan utläsa på länken simlar postade
dock hade han en helt nyrenoverad pump också.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3042
    • Visa profil
SV: B230 med 16v topplock
« Svar #7 skrivet: januari 25, 2016, 05:21:35 »
vad jag har läst så borde orginal pumpen hålla för 16v toppen och 500 hk som man kan utläsa på länken simlar postade
dock hade han en helt nyrenoverad pump också.
Han byggde även på en turbomotor, dom har oljepump med högre flöde.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: Audi A6 2,5TDIs Quattro -96
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98