Författare Ämne: Konsten att börja i fel ände?  (läst 29834 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #40 skrivet: januari 30, 2017, 14:15:11 »
Spiralfjäder eller bladfjäder gör egentligen samma jobb. Se till att fjädra upp och ned.

Bladfjädring ger en mycket utrymmessnål lösning, med låg vikt och låg tyngdpunkt, och även låg ofjädrad vikt. Sen vinner du vikt genom att fjädringen även agerar infästning och stabilisator för bakvagnen.

Corvette använder bladfjädring i sina moderna sportbilar så helt dåligt kan de inte vara på bana.

 
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #41 skrivet: januari 30, 2017, 20:51:08 »
Någon av Volvos modeller 2017 använder bladfjädring. Kommer bara inte ihåg vilken. Sorry för OT.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #42 skrivet: januari 30, 2017, 21:36:50 »
960 och xc90 använder sig av bladfjädrar.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #43 skrivet: januari 30, 2017, 23:04:41 »
Bladfjädrar har fler nackdelar än fördelar på en entusiastbil. Svårare att justera höjd, hårdhet mm. Bakvagnens konstruktion är långt ifrån optimal för bankörning, även fast den är lika bra/bättre än de med helt stel axel som övriga bakhjulsdrivna Volvo. Att bygga 4-länk på en 300 är ganska lätt men inte eller det är en bra lösning för bana (funkar bra rakt fram), då är det betydligt bättre att bygga med en triagellänk. Självklart så är dubbla bärarmar det bästa för att köra bil som man ska svänga med, men med det sagt så rullar det många snabba bilar både med alla andra nämnda lösningar.

Personligen tycker jag vinsten att bygga om bakvagnen är för liten kontra det man vinner. Ett extra reaktionsstag på vänster sida samt att montera en krängningshämmare bak kommer man ganska långt med. Vill man öka fjäderkonstanten så låt valfri firma som håller på med bladfjädrar att tillverka nya, blir billigare än att bygga om och går fortare.

Att blanda in Corvette som exempel på en bil med bladfjäder som det går att åka fort med är okunnigt eller så vill man försköna sanningen. Konstruktionen är inte i närheten av våra bilar. Googla fram en bild på Corvettes hjulupphängning så ser ni. Bladfjädern sitter på tvären av bilen så en fjäder sköter om hela axeln.


Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #44 skrivet: februari 11, 2017, 12:29:10 »
Dessa är sleeper om något.
https://www.blocket.se/gotland/Renault_Megane_Scenic_Exclusive_2_x_Soll_Kula_51744247.htm?ca=11&w=3
Fast kanske sitter v6 i dem.
Ska finnas en variant med 225hk som är en fyra med turbo. Men vet inte vilka årsmodeller. Man ser de sällan.

145hk så klarar du dig med original drivna.

Är du sugen på att bygga mycket effekt så har jag en säljes annons på en 360 där drivlinan klarar 500hk. Kolla på säljes. 10k eller billigare men då plockar jag bort typ oken fram eller turbon.

Har du en link til denne drivlinjen?
Eller en tråd hvor du har laget den?? :)
Hørtes vilt ut!
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #45 skrivet: februari 11, 2017, 22:52:53 »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9510.0
Frellumstad du kan läsa mer om den i min säljes annons.
Det sitter en BMW V8 växellåda, kardan är byggd av BMW och Jaguar, bakaxel är 240 med lamelldiff.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #46 skrivet: mars 16, 2017, 03:09:29 »
Bladfjädrar har fler nackdelar än fördelar på en entusiastbil. Svårare att justera höjd, hårdhet mm. Bakvagnens konstruktion är långt ifrån optimal för bankörning, även fast den är lika bra/bättre än de med helt stel axel som övriga bakhjulsdrivna Volvo. Att bygga 4-länk på en 300 är ganska lätt men inte eller det är en bra lösning för bana (funkar bra rakt fram), då är det betydligt bättre att bygga med en triagellänk. Självklart så är dubbla bärarmar det bästa för att köra bil som man ska svänga med, men med det sagt så rullar det många snabba bilar både med alla andra nämnda lösningar.

Personligen tycker jag vinsten att bygga om bakvagnen är för liten kontra det man vinner. Ett extra reaktionsstag på vänster sida samt att montera en krängningshämmare bak kommer man ganska långt med. Vill man öka fjäderkonstanten så låt valfri firma som håller på med bladfjädrar att tillverka nya, blir billigare än att bygga om och går fortare.

Att blanda in Corvette som exempel på en bil med bladfjäder som det går att åka fort med är okunnigt eller så vill man försköna sanningen. Konstruktionen är inte i närheten av våra bilar. Googla fram en bild på Corvettes hjulupphängning så ser ni. Bladfjädern sitter på tvären av bilen så en fjäder sköter om hela axeln.

Svetsa dit fästen för båda ändar av länkarmarna, klart.
Det är vad jag kommer köra på iallafall, bladfjädrar fungerar,
men så som de böjs vid gaspådrag med lite effekt, skapar wheelhop och annat trevligt så känns det mest dumt att ha kvar när det är enkelt att bygga multilink. Jag kommer troligtvis inte köra speciellt mycket på bana, men jag förstår vad du menar.
Länkarmarna har ju kulleder dessutom, det talar för lite mer stabilitet än blad med gummibussningar längst ut.
Och det går att använda coilovers, vilket jag definitivt vill ha.

En liten uppdatering kanske kan vara på sin plats,
motorn med tillhörande stativ har körts igenom besiktning två gånger utan att fixa något fel överhuvudtaget, tror det var 9 tvåor,
kollade inte så noga, det är föga intressant ;D och den 29e blir det körförbud, skatten gäller också denna månad ut,
så det börjar bli dags att extrahera motorn.

Jag har fått nys om en billig och ändå relativt rostfri 340 tack vare att ägaren kört sönder drivlinan,
tänk att det går med original 72hk ;D Vi får se om jag får tag på kärra i helgen.

Planer som tillkommit sen sist: DLI Teknik har smatterkammar för 5300kr till motorn, det är rimligt till DOHC, så det får det nog bli.
Catcams 286/279 är det jag tittar på. Bör passa ändamålet.

För er som kanske missat det, här är lite inspiration, ungefär vad jag är ute efter,
fast den här har ju slöare grundmotor och för små fälgar samtidigt som den är lite för hög  ;D

http://www.speedhunters.com/2011/10/car_spotlight_gt_gt_not_your_average_volvo/
« Senast ändrad: mars 16, 2017, 03:24:07 av Eazy »