Författare Ämne: Bruksanvisning anyone? =P  (läst 2866 gånger)

V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Bruksanvisning anyone? =P
« skrivet: maj 25, 2005, 15:55:51 »
skal senke en volvo 360 bak, og har en slags jern klosse?? veit ikke helt kordan man senke bladfjær..
V.W.L.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Bruksanvisning anyone? =P
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2005, 21:50:59 »
Det går ju att montera klossar som är så höga som man vill att bilen ska bli lägre. Tex 50 mm höga block för lika mycket sänkning. Dessa monterar man mellan bakaxeln och fjädern så att axeln flyttas upp motsvarande.
Det är dock ingen riktigt bra metod då det gör att fjädern får en onaturlig böjning och belastning.

Jämför med att böja ryggen längre bakåt än du normalt kan ;)

Det bästa är istället att montera loss fjädrarna och lämna in för omsmidning hos någon fjäderfirma så att den blir lägre.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Bruksanvisning anyone? =P
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2005, 21:56:13 »
Skall man inte belasta bilen hårt, t ex bankörning eller strippen så duger sänkblock bra. Jag tror inte att fjädern blir belastad på något annat sätt med block...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Bruksanvisning anyone? =P
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2005, 23:12:06 »
Vad jag kan förstå av konstruktionen på bakvagnen så blir det inte mer belastning på fjädern utan i bultarna som blir längre med mer "hävstångseffekt" på dom. Ett alternativ är ju att byta bultarna till några med högre kvalite tex 10.9 (eller 12.9) om man kör med sänk block, om man vill va på den säkra sidan.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Bruksanvisning anyone? =P
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2005, 23:00:10 »
Ja så är det, jag kom ihåg fel.

Det är när man höjer bilen med block som det blir belastningar på fjädern.
« Senast ändrad: maj 26, 2005, 23:00:30 av Freedo »