Författare Ämne: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel  (läst 2869 gånger)

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #40 skrivet: januari 03, 2018, 16:04:03 »
Så ja :) Då har det börjat komma in lite saker till bygget.

Fick hem adaptern idag.


Och sen har jag börjat lite smått med att fixa lite kablar o så till glödningen.


Glödningen kommer få sig ett pimpat kablage.
Original så går de ifrån glödningsreläet i säkringsboxen inne i bilen med en 6mm2 kabel ut till motorn genom en bladsäkring som brukar bli dålig me tiden o ärga.
Delas sen till 2st 4mm2 innan kontaktstycket på motorn sen 2 stumpar 4mm2 till glödstiften som är parallellkopplade med ett kopparbläck.
Det funkar men det blir ett bra spänningsfall.

Då ja måste ändå fixa ett eget glödkablage så tänkte ja göra de lite bättre än original :)
Kommer köra en 10mm2 från batteriet till ett 70A relä som styrs av glödningsreläet. 10mm2 till säkringsbox där det delas upp på 4st säkringar (ett till varje glödstift).
Ifrån säkringsboxen går det en 6mm2 till varje glödstift.

Detta kommer förhoppningsvis få bort de mesta spännningsfallet som original har och iom jag delar upp stiften på varsin säkring så blir det lättare och felsöka och se om ett stift blir dåligt.

Blir nog lite mekande i helgen. Skulle varigt kul och fått på adaptern, svänghjul och startmotorn. Men vi får se.
« Senast ändrad: januari 03, 2018, 16:08:18 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CDi

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #41 skrivet: januari 03, 2018, 21:51:36 »
Låter smart det där med uppgradering av glödstiftskablaget.
Men om en säkring går sen, märks det vid start av motorn?

(Kan ingenting om dieslar men alltid kul att lära sig.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #42 skrivet: januari 03, 2018, 23:15:00 »
Just förkammardiesel är ju lite segare och starta än nyare direktinsprutade.
tror den kan hoppa igång med ett glödstift mindre om de inte är allt för kallt :)

De bästa med att ha en säkring per stift istället för en till alla är ju just för om ett stift blir dåligt och kortsluts har man ju tre till :D istället för som på original att man inte har några.
Blir lite lättare och utesluta vilket som är kasst :D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CDi

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #43 skrivet: januari 04, 2018, 10:12:57 »
De bästa med att ha en säkring per stift istället för en till alla är ju just för om ett stift blir dåligt och kortsluts har man ju tre till :D istället för som på original att man inte har några.
Blir lite lättare och utesluta vilket som är kasst :D

Japp låter mycket smart!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #44 skrivet: januari 04, 2018, 10:16:31 »
De bästa med att ha en säkring per stift istället för en till alla är ju just för om ett stift blir dåligt och kortsluts har man ju tre till :D istället för som på original att man inte har några.
Blir lite lättare och utesluta vilket som är kasst :D

Japp låter mycket smart!

Japp o varför inte göra de när man ändå måste fixa med kablarna till glödningen 😁
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CDi

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #45 skrivet: januari 06, 2018, 18:09:49 »
Fick lite mekande gjort idag :)

Gick rätt bra efter allt man har läst att hitta svänghjul är svårt och hitta en startmotor som passar är jobbigt bla bla.
Tur så har man en hjärna o tänka me själv och kollar runt på nätet o samlar så mycket info man kan innan man börjar :)

Adaptern passade fint


Svänghjulet passade me :) och de va inte svårt och hitta satt på en Audi 80 1,8s från -91 eller nått och dom tycker ja de finns gott om. :/ kanske tur eller kollade man upp rikitgt innan så man visse vart man skulle leta :)


Startmotorn blev de lite pill med. Men inget svårt :) fick kapa lite för att muttern skulle få plats och köra pinbult o mutter istället för bult.
Får ta och göra om fästet mellan startmotorn o blocket men de är bara kapa o svetsa lite.
(Startmotorn är inte riktigt bultad därför den hänger :))



Sen fick sig adaptern lite färg :)


Så nu behövs de lite fler delar innan man kan meka in den i bilen :)
Blir ju en hel del saker som behövs lösas för de ska gå ihop.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CDi

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #46 skrivet: januari 09, 2018, 22:29:52 »
Fira framgång, på 300 power. Vi tackar för updaten  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #47 skrivet: januari 10, 2018, 19:44:27 »
Får ju lägga upp något nu när de har hänt nått ju :D
Nu får man vänta lite på lönen och att polaren som har garaget där jag mekar ska bli klar med sin 940 så lyften blir fri :P
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CDi

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #48 skrivet: januari 12, 2018, 18:10:32 »
Det blev lite mekande ikväll men inte med 360 :(
"Lite Off topic"
Fick ta en titt på dailyn Hyundai i30 har fått upp felkoder och den går in i felläge. Kollade upp de och troligtvis skit i tanken som sätter igen tankfiltret.
Så va bara och börja. Tur så var det lätt och få väck baksätet och filteramaturen :)
Behövdes rengöras


Efter


Fick man beställa nytt bränselfilter så passade man på och beställa lite saker till 360 me :) Blev lite saker ;)

Håller även på att fixa en platta till Glödreläen och säkringsboxen. Bilder kommer snart :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CDi

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #49 skrivet: januari 12, 2018, 20:13:46 »
Oj vilken sörja. Hoppas det funkar nu så du kan fokusera på den riktiga bilen ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #50 skrivet: januari 12, 2018, 20:48:34 »
Kul med 1.9TD i en 360 :D
Fina motorer som går både bra och billigt (åtminstone för en så pass uråldrig konstruktion med förkammare :P)

Bränsleförbrukning och prestanda blir intressant att få läsa om sen när du är färdig :)

Hur är vikten på motorn? Ganska lik en rödblockare skulle jag gissa på (ca 130kg komplett)?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #51 skrivet: januari 12, 2018, 21:41:28 »
Hoppas man kan börja med inflyttningen av den nya motorn snart :)

Japp de är trevliga små maskiner :P  Hade en Audi 80 -78 ja slängde i en 1,9TD i med lite små trim. Större turbo, värre LDA pin (den styr bränslemängden vid ladd) Intercooler. mycket rolig bil o gött ljud men tyvärr va den FWD så halva nöjet försvann ju där :)

Ja de ska bli kul och se hur den går och beter sig. Se om drivlinan vill hänga me eller inte:P
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CDi

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #52 skrivet: januari 13, 2018, 14:13:34 »
Jaha de blev lite gjort idag me :) Denna gången är de till 360.
Har börjat  med en plåt där jag ska ha säkringsbox och relä till glödningen.

Började med en CAD ritning (Cardboard Assisted Drawing)


Blev rätt bra.


Är dock inte hundra färdig med den. Ska svetsa lite och på med lite färg :)
Kan vi se om de är någon som ser vart den ska sitta :P

Nästa blir och ta me den till polarens garage och svetsa den då ja inte har någon svets hemma och på me lite färg.
Måste även ändra lite på reläsockeln då hålen och så inte stämmer riktigt med dom reläna ja ska använda.
Men de får bli när jag har dom reläna hemma.
De är lite återbruk här :) Men vill de ska se lite snyggt ut iaf att man har gjort ett försök :)
« Senast ändrad: januari 13, 2018, 14:20:25 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CDi

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #53 skrivet: januari 13, 2018, 14:21:23 »
Snyggt.
Ser ju att den sitter monterad istället för Renix.

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #54 skrivet: januari 13, 2018, 14:33:44 »
Snyggt.
Ser ju att den sitter monterad istället för Renix.

Japp :) nära och bra till batteriet.
Blir dock att flytta eller ändra lite på fästat till servooljebehållaren.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CDi

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #55 skrivet: januari 15, 2018, 20:18:42 »
Kul projekt med dieselkonvertering. Keep up the good work!  :)

/M

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #56 skrivet: januari 15, 2018, 22:22:33 »
Kul att folk gillar de :)
Nu väntar man bara på att lite delar ska komma  ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CDi