Författare Ämne: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI  (läst 176272 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #200 skrivet: februari 28, 2019, 23:15:39 »
Wow! Bra jobbat!

Och traktordäcken (=gummiringarna) klarade sig?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #201 skrivet: mars 01, 2019, 15:53:29 »
Japp. :)

Ser ut som det finns två olika modeller av lagerhållare.
För ser man på dessa jag hade var lagerna pressade dit och gummiringarna va ihop gjutna med hållaren och kollar man på "guiden" ja hittade på volvo300mania.com (http://www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?f=53&t=15819) så var lagret fast imellan två halvor som var nitade ihop och gummiringarna var lösa.

Så ser ut som det kanske finns en gammal och ny version av lagerhållarna.?
Den drivlinan jag fixade till är ifrån en tidig -85 GLS. Ja ska se om man ser hur de ser ut på den drivlinana som sitter på bilen nu efter ja bytt :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #202 skrivet: mars 03, 2019, 17:48:33 »
Japp. :)

Ser ut som det finns två olika modeller av lagerhållare.
För ser man på dessa jag hade var lagerna pressade dit och gummiringarna va ihop gjutna med hållaren och kollar man på "guiden" ja hittade på volvo300mania.com (http://www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?f=53&t=15819) så var lagret fast imellan två halvor som var nitade ihop och gummiringarna var lösa.

Så ser ut som det kanske finns en gammal och ny version av lagerhållarna.?
Den drivlinan jag fixade till är ifrån en tidig -85 GLS. Ja ska se om man ser hur de ser ut på den drivlinana som sitter på bilen nu efter ja bytt :)

Aha!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #203 skrivet: mars 03, 2019, 18:07:35 »
Då de va hyffsat bra väder ihelgen så blev de att börja på drivline byte :)

Upp me bilen så man kommer under :P


Efter lite trixande så va de tomt.


När man hade allt nere så bytte ja även bussningar till växelspaken då man fick lyfta på backspärren för att få i 1an innan :P
Och oj vilken skillnad de blev. :)


Även original diffen satt de en lapp på


Nu lite tråkiga nyheter :(
Tömde oljan på växellådan och sen diffen. De kom ut lite metallbitar ifrån diffen  :o
Fick ta bort locket och kolla
Visst va diffen rasad. Allt snurrade fint men saknas lite delar :P

Jaja. Fick man ta och byta momentrör på original drivlinan istället.

Sen va de bara och försöka få dit de igen men de gick med lite hjälp av frugan :)

Just nu så sitter drivlinan där och växellänkaget är kopplat men har lite till som drivaxlar, slangarna till tanken m.m som ska dit innan man kan test köra :P

Tog och snickrade lite me.

Behövde göra den andra växellådan lite mer flytt vänlig :)

Blir nog att bygga om till låda fram och 240 eller 740/940 axel bak :) men de blir i framtiden de.

Japp. :)

Ser ut som det finns två olika modeller av lagerhållare.
För ser man på dessa jag hade var lagerna pressade dit och gummiringarna va ihop gjutna med hållaren och kollar man på "guiden" ja hittade på volvo300mania.com (http://www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?f=53&t=15819) så var lagret fast imellan två halvor som var nitade ihop och gummiringarna var lösa.

Så ser ut som det kanske finns en gammal och ny version av lagerhållarna.?
Den drivlinan jag fixade till är ifrån en tidig -85 GLS. Ja ska se om man ser hur de ser ut på den drivlinana som sitter på bilen nu efter ja bytt :)

Aha!

Kollade lagerhållarna i momentröret som satt på bilen och dom ser ut och vara likadana som dom som satt på de andra. Så vet inte varför de finns 2 olika  ???
« Senast ändrad: mars 03, 2019, 18:26:59 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #204 skrivet: mars 04, 2019, 17:04:14 »
Visst va diffen rasad. Allt snurrade fint men saknas lite delar :P
Jaja. Fick man ta och byta momentrör på original drivlinan istället.
Så du åker 3.64 utväxling fortfarande? Var det den "nya" diffen som var rasad?
Såg hemsk ut. Borde varit okörbar?

Citera
Citera
Ser ut som det finns två olika modeller av lagerhållare.
För ser man på dessa jag hade var lagerna pressade dit och gummiringarna va ihop gjutna med hållaren och kollar man på "guiden" ja hittade på volvo300mania.com (http://www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?f=53&t=15819) så var lagret fast imellan två halvor som var nitade ihop och gummiringarna var lösa.

Så ser ut som det kanske finns en gammal och ny version av lagerhållarna.?
Den drivlinan jag fixade till är ifrån en tidig -85 GLS. Ja ska se om man ser hur de ser ut på den drivlinana som sitter på bilen nu efter ja bytt :)

Aha!

Kollade lagerhållarna i momentröret som satt på bilen och dom ser ut och vara likadana som dom som satt på de andra. Så vet inte varför de finns 2 olika  ???
Den spännande sagan om de förtrollade lagerhållarna fortsätter  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #205 skrivet: mars 04, 2019, 18:33:22 »
Så du åker 3.64 utväxling fortfarande? Var det den "nya" diffen som var rasad?
Såg hemsk ut. Borde varit okörbar?
Japp kör låda och diff som satt original på bilen.
Man kan ju ta delar ifrån original diffen och slänga i så man får den "nya" 3.27:1 hel men orkade inte de.
Kollade på https://www.autopower.se/tips/default.asp dom har en lathund man kan räkna ut Hastighet - Utväxling och skulle få typ 250rpm lägre vid 110km/h med 3.27:1 mot 3.64:1.
Så kommer nog behålla original diffen och de blir nog att samla ihop delar till att byta till 240 el 740/940 axel och låda fram :)

Citera
Den spännande sagan om de förtrollade lagerhållarna fortsätter  ;D
Ja. undra vad de är som avgöra vilka lagerhållare man har?  ::) :P
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #206 skrivet: mars 04, 2019, 21:23:44 »
Om det räcker med en högre utväxling på 5an så kan säkert någon mekanisk verkstad tillverka två drev åt dig. Borde både bli billigare och mycket mindre jobb.

En firma som många rallyåkare använder är http://www.firmalarsdavidsson.se men om han även tillverkar snedskurna drev eller bara raka vet jag inte. På rally grejer är han betydligt billigare än tex Sellholm på sina drevsatser. Men då det är en bruksbil så se till att ha snedskurna drev då raka drev viner så pass att det inte längre klassas som bruksbil.

En annan bra firma är Dione i Uppsala men vet ingen på rak arm som beställt drev av dem. Men de har varit duktiga på annat i metall som spindlar och drivaxlar.

Vill du ändra varvtal på många växlar så blir det nog mer lönsamt att byta bakaxel och flytta fram lådan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #207 skrivet: mars 04, 2019, 21:33:10 »
Om det räcker med en högre utväxling på 5an så kan säkert någon mekanisk verkstad tillverka två drev åt dig. Borde både bli billigare och mycket mindre jobb.

Intressant! Gruppköpt på en snabb 5e växel!?  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #208 skrivet: mars 04, 2019, 21:34:06 »
Om det räcker med en högre utväxling på 5an så kan säkert någon mekanisk verkstad tillverka två drev åt dig. Borde både bli billigare och mycket mindre jobb.

En firma som många rallyåkare använder är http://www.firmalarsdavidsson.se men om han även tillverkar snedskurna drev eller bara raka vet jag inte. På rally grejer är han betydligt billigare än tex Sellholm på sina drevsatser. Men då det är en bruksbil så se till att ha snedskurna drev då raka drev viner så pass att det inte längre klassas som bruksbil.

En annan bra firma är Dione i Uppsala men vet ingen på rak arm som beställt drev av dem. Men de har varit duktiga på annat i metall som spindlar och drivaxlar.

Vill du ändra varvtal på många växlar så blir det nog mer lönsamt att byta bakaxel och flytta fram lådan.
Känns lite lönt och börja byta utväxling i lådan då original drivlina på våra 300 inte är den hållbaraste.
Då känns det mer lönsamt och bygga om till stelaxel och låda fram för en hållbarare drivlina och större utbud med utväxlingar och diffar :)
Men tack för tipset :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #209 skrivet: mars 11, 2019, 20:00:08 »
Då har de gått en helg till.

Blev att snabbt slänga ihop bilen så den går att köra med igen. Tyvärr inga bilder eller videos på detta.
De va skit väder så tog bara en snabb runda och allt gick fint :) låter inte lika hämskt när man står på tomgång som den gjorde innan. :P
och de känns riktigt najs och kunna lägga i 1 o 2an utan och lyfta backspärren. växellägena är där dom ska vara.
Blir och kolla allt mer när våren kommit på riktigt :)

Har även funderat och kommer nog att bygga om till stelaxel och låda fram :) För hållbarheten skull och utbudet är större.
Nu när man hatt nere drivlinan så har man märkt att de är lita glapp här och där som kommer behövas fixas i någon gång ändå.
Men de blir lite i framtiden :) blir och åka som den är nu och ha kul
Men man håller ögonen öppna efter delar så kan man samla ihop allt som kan behövas.

När de ändå va dåligt väder så tog ja och ränsade den extra axeln ja hade så den är redo att giftas med en 240 axel när den tiden kommer :)
Tror ja lättade axeln med hälften efter skrapat bort allt grus och rost ifrån den :P


« Senast ändrad: mars 11, 2019, 20:02:26 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #210 skrivet: mars 12, 2019, 21:44:27 »
Skönt att bilen rullar igen!

Men blir ledsen i ögat av kapade handbromswire och drivaxlar  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #211 skrivet: mars 12, 2019, 22:06:21 »
Skönt att bilen rullar igen!

Men blir ledsen i ögat av kapade handbromswire och drivaxlar  :'(

Tyvärr va wire och axlarna så när ja köpte axeln.  :'(
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #212 skrivet: mars 12, 2019, 22:16:14 »
Skönt att bilen rullar igen!

Men blir ledsen i ögat av kapade handbromswire och drivaxlar  :'(

Tyvärr va wire och axlarna så när ja köpte axeln.  :'(

Precis som jag misstänkte då!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #213 skrivet: mars 17, 2019, 18:47:51 »
Har man vatt och handlat igen  ::) :P
En styck m90 med kardan som man ska försöka klämma in i 360 någon gång i framtiden :P


Annars har de inte hänt något på bilen ihelgen. Väntar på våren ska komma så man kan ut och köra :)
Liten side note om de är någon som känner eller vet någon som har lite 240 delar (bakaxlar, bromsar) skicka ett pm eller nått :) är som sagt jakt på delar :P
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #214 skrivet: mars 31, 2019, 13:20:05 »
Har man inhandlat lite mer saker till bygget :)

Ett par 360 fjäderben. Kommer att ha dom för att passa/mäta vilka bromsar ja ska använda :P sen blir det troligtvis att bygga coilovers på dom.


En styck 1031 240 bakaxel. Tyävrr inte en 3,15 eller 3,31 axel då dom är ju som en nål i en höstack att hitta men den är iaf den högsta "vanliga" utväxlingen :D Börjar ju bli svårt och hitta 240 delar nu. Det mest är upplekt eller slängt.
Går ju alltid att byta utväxlingen i framtiden. Kanske även hitta en M90II låda som har 0,70 på 5an istället för M90I som har 0,81.



Har även snacka lite me närmsta SFRO killen och han tyckte bygget lät som ett bra projekt :)
Kommer självklart att ändra med motorn me när den ändå blir ombyggtfordon :P More power :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #215 skrivet: april 14, 2019, 15:22:26 »
Har inte blivit mycket gjort på bilen. Känner att man tappat lusten lite. :(
Hoppas att den kommer tillbaka nu när värmen och våren är påväg :D

De jag gjort är rensat 240 axeln på fäste och annat som inte behövs. Snyggat till axeln och diffkåpan från rost. Diffen behöver en omgång till men störren delen av skit o rost är borta :)


Funderat på hur man ska lösta det med handbromsen :) Har kommit på några lösningar men får se vilken som blir bäst när axlen är på plats.
Wiren går i ett plast rör igenom fästet till länkarmarna. Så går inte kapa dom helt om man ska använda original handbroms.

Har även kapat till axelfästena. De är ungefär var axelfästen kommer hamna.



Gör inget att handbromswiren gick där den gick axeln kommer ju lite högra upp nu och de blir ju som inbyggt sänkblock ;)


Man fick lite extra pengar för man blev ett år äldre så ja passade på att införskaffa mig en svets.
Blev en Mig/Mag från biltema då den passade budgeten och man bor i "radhus" så har bara 1fas i garaget.


Så klart att man måste testa de första man göra när man kommit hem :D
Blev och bygga en liten simpel vagn till den.



Blev glatt överraskad när man körde me den.
Hade läst lite och många sa att 1 fas svets va skit och fluss tråd gick inte svetsa med.
Fick till några hyffsade svetsar me den tyckte ja. För att vara fösta gången med fluss tråd och ny svets iaf :)
Kommer nog duga till att svetsa lite bilplåt och annat smått iaf :) Blir att skaffa gastub i framtiden me.

« Senast ändrad: april 14, 2019, 15:25:54 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #216 skrivet: april 17, 2019, 07:56:42 »
Har inte blivit mycket gjort på bilen. Känner att man tappat lusten lite. :(
Hoppas att den kommer tillbaka nu när värmen och våren är påväg :D

Man fick lite extra pengar för man blev ett år äldre så ja passade på att införskaffa mig en svets.
Blev en Mig/Mag från biltema då den passade budgeten och man bor i "radhus" så har bara 1fas i garaget.



Ett bilprojekt är som livet i stort, det går upp och ner. Du ska nog se att med ljuset och värmen tar projektet fart igen. Och stort grattis till ditt inköp. Nu väntar en ny tid. Kul!

/M
 

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #217 skrivet: april 17, 2019, 20:49:42 »
Har inte blivit mycket gjort på bilen. Känner att man tappat lusten lite. :(
Hoppas att den kommer tillbaka nu när värmen och våren är påväg :D

Man fick lite extra pengar för man blev ett år äldre så ja passade på att införskaffa mig en svets.
Blev en Mig/Mag från biltema då den passade budgeten och man bor i "radhus" så har bara 1fas i garaget.



Ett bilprojekt är som livet i stort, det går upp och ner. Du ska nog se att med ljuset och värmen tar projektet fart igen. Och stort grattis till ditt inköp. Nu väntar en ny tid. Kul!

/M

Jo visst är de :) de har sina upp och ner gångar. :) Man hoppas vårvärmen kommer med lite energi. tackar :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #218 skrivet: april 22, 2019, 23:47:20 »
Kul med svets och att du är nöjd!

Jag har svetsat flusstråd med en ombyggd trefas telwin-svets många år nu. Fungerar bra även om jag tar en svets med gas på jobbet när jag ska svetsa nåt typ fälgbreddning där man inte vill riskera nåt.

Du får inte ge upp på din fina projektbil nu men du får vila om du vill  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #219 skrivet: april 23, 2019, 20:40:57 »
Jo till de jag tänkte ha svetsen till så duger den fint :) blir väl att skaffa gas sen.

Nej ja ger inte upp :) bara en liten dal snart går de upp igen  :P ;D

Fick lite lust nu i helgen när solen va framme. Tog ut bilen och värmde upp den och körde liten mini runda bara för att.
Fick sen en snabbtvätt me


Kunde inte låta bli och skruva lite på pumpen och wastegaten  ::)
Skruvade upp den nått varv och nu rör den på sig igen. hehe.. Laddade bara 0,6bar men de löste ja med att skruva in skruven på wg så nu laddar den 1,6bar istället  ;D
Tyvärr hanna ja inte filma de. men hade tänkt nu till helgen och filma några klipp och slänga i den nya LDA-pin för att visa skillnaden :)
Vissa mappar bilar med dator jag gör de me 10mm o 13mm nyckel o flatmejsel ;)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #220 skrivet: april 28, 2019, 23:33:33 »
Härligt  :D

1,6 bar? Det låter mycket för en sugkille som jag  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #221 skrivet: april 29, 2019, 09:40:55 »
Blev inget filmande i helgen. Får ta de nu på valborg istället. Kom en massa annat ivägen som vanligt  ::)

Nja inte mycket för en diesel  ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #222 skrivet: maj 01, 2019, 14:12:42 »
Nu har man vatt ute en runda och testa den nya LDA-pin :) inte de bästa filmat men de visar ju lite :P
https://youtu.be/j04d_E-L12U

Ser ju att den vill ha mer diesel :) Så ja får laddet tidigare. får skruva upp pumpen lite mer.
Behöver en oljekylare för blir lite varm när man pressar den mycket.

Har även vatt och hämtat en 360 GLT idag me :)
Ska ta delar ifrån den. Den skulle till skroten men fick den innan :) Är inget och rädda. Han ja köpte den av har hatt den som subbräser och bara lekt me. Men är lite delar som man kan ha nytta av.



Kommer lägga ut på facebook och se om de är någon som behöver delar. Så den gör lite nytta innan ja kör den till skroten.

Har även gjort reaktionstagfäste till vänstersidan på bladfjäderfästet.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #223 skrivet: maj 05, 2019, 18:36:01 »
Har man va och plundrat delar ifrån reservdelsbilen ihelgen :P

Så klart måste man ta lite GLT saker ;)

Dimljusen med kablage och tidreläet till innerbelysningen.


Någon hade vatt på med vit färg på ena dimljuset :( fick skrapa bort de mesta sen några lager svart plastidipp


Allt är ju fördraget till dimljusena så va bara sätta dit 2 relä, knappen och några sladdar till den så funkar de :)
Ska sätta dit ljusena nu i veckan. dippen va inte riktigt torr.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #224 skrivet: maj 06, 2019, 22:56:14 »
Grattis till dimljusen!

Ska du ha GLT-läppen nere i fronten?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #225 skrivet: maj 07, 2019, 10:45:57 »
Läppen va inte komplett eller hel  :(
Ska fixa den lilla röst som finns på plåtläppen sen ska ja fixa dit en front spoiler från någon annan bil  ;D

Vet inte om ja gillar tidreläet till innerbelysning. Får se om ja använder de eller inte.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #226 skrivet: maj 08, 2019, 21:47:45 »
Vet inte om ja gillar tidreläet till innerbelysning. Får se om ja använder de eller inte.

Beror på tillfälle.. Skulle slockna när man startar dock, hade varit nice.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #227 skrivet: maj 13, 2019, 19:44:17 »
Har blitt lite smått gjort i helgen.

Dimljusena är på plats


Tog även och slängde dit "vinge" på passageratorkararmen :P


Plockade även av GLT bladfjäderarna från reservdels glt :)


Inte jätte mycket gjort men lite iaf :)  blir ju lätt så när man ska hinna med allt på helgerna.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #228 skrivet: maj 13, 2019, 19:57:33 »
Najs med lite GLT-grejjer :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #229 skrivet: maj 13, 2019, 20:01:56 »
Visst är de  ;D

Måste fixa plåtläppen under nummerplåten då den är lite rostig och sen dit me en frontspoiler  ;D
Får hoppas man har tid till detta i helgen
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #230 skrivet: maj 13, 2019, 20:06:20 »
Ja rost är inte fint, synd att det är så tidskrävande att laga, men blir riktigt fint sen när du lagat det och fått dit glt-läppen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #231 skrivet: maj 13, 2019, 20:09:28 »
Tur de är på sånt ställe som inte syns så mycket  ;)
Blir ingen glt läpp då den va kass. Ska försöka få ihop något från en annan bil   :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #232 skrivet: maj 13, 2019, 20:12:42 »
Jo tur det inte är jättenoga att få det perfekt där.

Jaha synd :(
Golf Mk1-läpparna många på 300mania sätter är kanske lite väl skrikiga men verkar passa riktigt bra på karossen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #233 skrivet: maj 13, 2019, 20:24:44 »
Ja har sett de me. Ser rätt bra ut.
Ja får se vad man kan koka ihop för nått me frontspoilern  :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #234 skrivet: maj 15, 2019, 19:10:44 »
Går och funderar på va för motor man ska ha nu när man ska bygga ombyggfordon.

1. Fortsätta på diesel och VW med 1,9 TDI med mekaniskpump(sittar elstyrd pump original). så som nu fast med TDI maskin.
    Allt finns ju där redan bara pumpen som behövs byggas om lite eller köpa en pump som passar till TDI direkt.

2. Gå tillbaka till bensin med antingen sugmotor med en Opel C20XE och opellåda.
    Rolig motor men svår och få tag på till vettigt pris.

3. Bensin igen men med turbomotor en T4/2,0t från s/v40 med vit m90.
    Lätt och bulta ihop och få tag på delar.

Tänkte höra vad ni här inne säger.
Vad än ja väljer så kommer de innebära lite ombyggnad.
De som ja lutar åt nu är TDI för de är typ samma block som motorn ja har nu så de ska bara och och byta ut motorn och sen fixa pumpen eller volvo vit 4 då blir ju bilen hel volvo igen :) tagit lite ifrån några olika volvos för att få en bra 360 :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #235 skrivet: maj 15, 2019, 19:21:40 »
1,9TDI röstar jag på i alla fall, men med bibehållen elpump och större pumphuvud :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #236 skrivet: maj 15, 2019, 20:42:45 »
1,9TDI röstar jag på i alla fall, men med bibehållen elpump och större pumphuvud :D

Nee mekaniskpump ska de va.  ;) vill ju kunna skruva upp soppan
finns en land rover pump som är vanlig att använda till m-tdi och den har 11 el 12mm pumphuve sitter 10mm på elpumpen.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #237 skrivet: maj 15, 2019, 21:25:56 »
Kan du med elektronisk också om du bygger en enkel ecu för den ;)
Bränslemängd och tändning styrs med varsin pwm bara :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #238 skrivet: maj 15, 2019, 22:04:25 »
Kanske funkar. Men gillar de mekaniska och så lite el me äldre dieslar  :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Svar #239 skrivet: maj 15, 2019, 22:10:44 »
Jo har sin charm med mekaniska dieselpumpar :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75