Författare Ämne: 340/360 vs 240 mekarvänlig? svårt att hitta delar?  (läst 5847 gånger)

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
340/360 vs 240 mekarvänlig? svårt att hitta delar?
« skrivet: november 16, 2016, 18:44:18 »
funderar faktist på att inskaffa min första 300, trevliga bilar, bra väghållning och underbara i vinterväglag

har en volvo 244-1982 som är lite halvskruttig och vill bytta till nånting fräschare

letar lite olika bilar, kravet är såklart drivning i rätt ända och helst skattefritt (eller snart)


hur är det med reservdelar till 360? blir förarstolen lika uppsliten och sned som på 240? bortsett från rost som gäller alla bilar såhär gamla kan jag minnas att 300 var bra bilar

mvh/johan
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: 340/360 vs 240 mekarvänlig? svårt att hitta delar?
« Svar #1 skrivet: november 16, 2016, 20:06:03 »
Tycker det är bra bilar men de är lite trötta. Köper du en med B200 så brukar de ha runt 110hk och jämför man det med 240 eller 740 som brukar ha 115hk så  är det ingen större skillnad. Fördelen med B230 är att man har mer vrid vid låga varv. Är du normal händig så klarar du av att byta till en B230 om du vill ha mer pulver. Satsa på en B230FB då de har 130hk och är lätta att få tag på.

Sällan stolarna på 360 är slitna som på 240. Tror mer det beror på att de brukar ha lägre miltal vid samma årsmodell snarare än kvalité på stolen.

Reservdelar är inga problem på vanliga slitdelar däremot så kan det vara svårare att hitta begagnade delar i bra skick och eftermarknads delar om man jämför med 2/7/940.

360ins drivna är lite mer känslig om man jämför mot de med stel bakaxel. Men sladdar man med huvudet och inte varvar till 6000 innan man släpper kopplingen så brukar det inte vara några problem. Däremot så är det vanligare att man kör sönder diffen och drivaxlar än på stelaxel. Diffen är ju bara svetsa om den ger sig eller innan i förebyggande syfte. Drivaxlar brukar gå att hitta på skroten för en billig peng, samma på alla med manuell låda (tror jag).

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: 340/360 vs 240 mekarvänlig? svårt att hitta delar?
« Svar #2 skrivet: november 16, 2016, 21:11:38 »
tanken e att ha en som åretrunt/pendalbil isåfall

tvivlar på att dom e tröttare än 240in med uppsleten b21a som har lågt komp och dåligt inställd förgasare haha

har en b23E (405topp okänd kamaxel) och en b21a liggande som var tänkt att snabbrenovera o senare stoppa i 240in men fruan har tröttnat på 244an nu efter 3år när pålitligheten har varit lite sisådär

enligt alla så kör jag som en gammal gubbe så tvivlar på att nånting slits upp extra snabbt i min ägo

vilka årsmodeller har servo i dessa? sånt onödigt vill jag helst slippa

tack för svar :)
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: 340/360 vs 240 mekarvänlig? svårt att hitta delar?
« Svar #3 skrivet: november 17, 2016, 11:28:35 »
Servostyrning behöver du inte oroa dig för. Sitter på en av hundra. Sitter det på bilen du hittar och du inte vill ha det så köper jag det av dig.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: 340/360 vs 240 mekarvänlig? svårt att hitta delar?
« Svar #4 skrivet: november 17, 2016, 12:17:17 »
vi får se vad som dyker upp först, 340/360 mercedes 190 eller nått liknande  ;D
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A