Författare Ämne: Varvräknare, triggning/styrning samt pinout kontakt/instrumenthus  (läst 226 gånger)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 191
    • Visa profil
Varvräknare, triggning/styrning samt pinout kontakt/instrumenthus
« skrivet: december 11, 2016, 22:22:16 »
Se bifogad bild för vidare info. Det är inget motstånd mellan kontaktens stift 5 och pinne P på själva varvräknaren => Det går att koppla in sig på originalkontakten.
En signal som växlar mellan 0V och 5V duger för att trigga, t.o.m. 3V funkar (1.5V räcker dock ej).

2 pulser per vevrotation betyder alltså att relationen mellan frekvens och varvtal blir:
[FREQUENCY] * 30 = [RPM]

Exempel:
[125 Hz] * 30 = [3750 RPM]


Filmdemo:
https://youtu.be/5hlzClPclbU  –  Volvo 360 tachometer control with arduino
och
https://youtu.be/UllbTLsS2ic  –  Volvo 360 tachometer driven by 555 timer
« Senast ändrad: december 12, 2016, 00:09:27 av perkabrod »

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2293
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Varvräknare, triggning/styrning samt pinout kontakt/instrumenthus
« Svar #1 skrivet: december 13, 2016, 06:22:43 »
Skitbra info!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Citroen C3 1,6HDi -07
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16392
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Varvräknare, triggning/styrning samt pinout kontakt/instrumenthus
« Svar #2 skrivet: december 30, 2016, 00:04:14 »
Tack för ett fantastiskt jobb!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.