Författare Ämne: Danne08a: 360 isbil  (läst 20301 gånger)

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Danne08a: 360 isbil
« skrivet: januari 26, 2016, 17:32:34 »
Hej!
Ny med inlägg och trådar. Men hängt här i några år :)
Tänkte slänga upp en tråd om min vita fara.

Volvo 360gl -89
20k mil
B200F
Grå/svart inredning

Min andra 360. Den första var en 360 gls -82 som gick ett hårt men kort liv på isen när jag var 17.
Köpte denna 2013 av en lumpen polare som ledsnat. Obes med läckande insugspackning.  Bytte och krängde på isdäck och gasade ;)
Vart sedan ståendes tills i fredags (vart någon sladdtur på skogsväg uner tiden).
Hoppade igång efter en minut med lite startas och nötande, innan den fräscha soppa hitta fram.
Vart en sväng på sjön i söndags. Men misstände och läckte mellan grenrör och avgasrör.

Planer:
Göra så att den går bra igen.
Byta fjädrar fram till Sierra bak fjädrar.
Testa att löda om boxen för att flytta varvstopp.
Rensa katten och ta bort sista dämparen.
Hinka ner en b230 och annan kam iaf.
Försöka undvika polarna turbotjat ;) fast det finns saker liggandes.
Montera servostyrning och sportstolar.
« Senast ändrad: december 28, 2016, 22:42:03 av Danne08a »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2016, 17:55:44 »
Låter kul! Har nu fixat så du kan lägga in bilder. Se PM.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2016, 19:04:22 »
Låter kul! Har nu fixat så du kan lägga in bilder. Se PM.

Tack för det :)

Har bollat planer och idéer i några år. Men nu är det dags när jag skaffat eget garage!

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2016, 20:52:57 »
Mums! ser vackert ut som satan!

Söker du sierra fjädrar så kan jag ev släppa mina om ett litet tag när jag fått och monterat mina grejer från classic swede skall ändå skicka tillbaka fjäderbenen för dom är utbytes.
är kapade ett varv och sen fick jag sänka med biltema sänkningssats eftersom den var högre än orginal så man kan kapa åtminstonde 2 varv till xD

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« Svar #4 skrivet: januari 26, 2016, 21:14:45 »
Var en grym dag på sjön! Och impreza grejerna prova vi för skojsskull. Kanske kommer nåt av de ;)
Jag har liggandes. Fynda på biltema för några år sedan ;)

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2016, 01:30:09 »
Fin bild från isen och trevligt med en Impreza GT i förgrunden. Har varit sugen på att importera en ett längre tag. Men pengarna räcker inte till... Skulle så gärna vilja ha en 22b.

Vad har du för vinge på din 360? Såg att den var lackerad. Har du någon bättre bild?

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« Svar #6 skrivet: januari 27, 2016, 08:16:16 »
Fin bild från isen och trevligt med en Impreza GT i förgrunden. Har varit sugen på att importera en ett längre tag. Men pengarna räcker inte till... Skulle så gärna vilja ha en 22b.

Vad har du för vinge på din 360? Såg att den var lackerad. Har du någon bättre bild?

Ja de är trevliga. Polarens sjöbil!

Det är en vinge från en Volvo 440. Lär middag lite för att sitta bra. 

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« Svar #7 skrivet: januari 27, 2016, 19:02:23 »
Citera
Det är en vinge från en Volvo 440. Lär middag lite för att sitta bra.

Lär moddas lite för att sitta bra?  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« Svar #8 skrivet: januari 27, 2016, 19:22:41 »
Citera
Det är en vinge från en Volvo 440. Lär middag lite för att sitta bra.

Lär moddas lite för att sitta bra?  ;D

Beror på hur man ser det. Montören lär ha middag  ;)

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« Svar #9 skrivet: januari 28, 2016, 11:33:23 »
Har dessa sköningar som får upprätthålla God kontakt med underlaget :D
Ett fynd för två år sedan. Två av hjulen var slangar och alla balanserade. Tyvärr så lär de a dra två slangar då de var pyspunka på ena...

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« Svar #10 skrivet: maj 26, 2016, 22:48:12 »
Var en stund sen :-[

Blev lite iskörning mellan jobb och familjen. Bilen gick lite kasst och varvade bara 3500rpm i början. Själv lagade sig efter en del tutande.  Varvade 5200rpm iaf :)

Och nu efter vedhantering, röjning på gården och lite renovering så ska det köras igång lite med bilen. Dock så vill den inte starta nu. Troligen igensatt bränslefilter. Och bakhjul som fastnar. Brukar lossna när man bogsera,  men inte nu... Behövs lite kärlek.

Bjuder på en bild från iskörningen.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« Svar #11 skrivet: maj 27, 2016, 00:11:21 »
Fränt med isdubb! Kul med 360 på vintern  8)

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #12 skrivet: december 28, 2016, 22:41:00 »
Då har det blivit en renodlad isbil. Orkar inte lägga tid och pengar på att få den bes. Men man kanske hittar en annan 360 :) Det blir budget uppdateringar a'la ful mek och bonnlösningar ;)

Har lättat och satt i en sitta still stol inför vintern. Håller på att samla delar till en b230 som ska bli små filade.

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #13 skrivet: januari 03, 2017, 22:18:30 »
Lite mindre lättning och två sitta-still-stolar på plats. Nu ska bara avgasröret bli kvitt katten och monteras.

Är det någon som vet hur mycket skillnad det blir i effekt utan katt och sista ljuddämparen? Vet ju att de stryper en del. Och om man byter btr mot en 3bar från en b230f?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #14 skrivet: januari 03, 2017, 23:12:17 »
Lite mindre lättning och två sitta-still-stolar på plats. Nu ska bara avgasröret bli kvitt katten och monteras.

Är det någon som vet hur mycket skillnad det blir i effekt utan katt och sista ljuddämparen? Vet ju att de stryper en del. Och om man byter btr mot en 3bar från en b230f?

Bara katten bromsar ca 6hk enligt mina beräkningar  :D

Byta BTR blir ju inte bättre om inte bilen gick snålt med gamla BTR:en.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #15 skrivet: januari 03, 2017, 23:30:13 »
Sista dämpen stryper riktigt mycket när man kör turbo. Vad det gör på en original B200 vet jag inte.
Jag uppskattar det till 7-10hk om du tar bort både katten och sista dämparen.

3bar btr borde inte ge något alls. Snarare borde den gå sämre. Den får mer soppa och samma mängd luft.

Du kan få lite mer förtändning om du polvänder motorvartalsgivaren, ca 3 grader, sen kan man slipa lite i hålen för skruvarna och vinna minimalt lite till. Ca 5 hk. Tror det finns en guide här på forumet.

Ny olja, luftfilter, tändstift mm brukar ge typ 5hk.

Trevligare kamaxel skadar inte. Typ k, h, v, vx, vx3 om du letar en original kam. K och h ger mest effekt men kostar oftast mest också. Har du m eller t kam (t kanske bara satt i turbo maskinerna...) så ger tom a kam mer effekt.


*EDIT Frej var snabbare än jag. Jävla telefon att surra med sms när man sitter och skriver...
« Senast ändrad: januari 03, 2017, 23:32:18 av ERMR »

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #16 skrivet: januari 04, 2017, 10:35:32 »
Jag tänkte om man ökar trycket och spänner lmm att det ger lite iaf. För andas den lite bättre ut utan katt och dämpare så borde det ge lite till med mer soppa och luft in.

Det där med polvända och ändra tändning ska jag läsa på mer om. Vet bara att det går.

En annan kam ska i. Dom har jag då någorlunda koll på.
Sitter M kam i original. Riktig tråkig kam. Har en b200k motor ståendes, men där sitter L kam. Snäppet bättre än M.
  En polare har en V kam jag ska lura av han. Men en H vore roligast.

Sen blir det ett  b230 block så man får lite mer volym och vrid på det. Ska försöka putsa till en topp också. Så man kanske får lite bättre flöde där också.

Det är experimenterande och funderandet som är skoj! Att få se om det man tror i teorin stämmer i praktiken. Men att få lite mer effekt en original ska inte vara nåt bekymmer med enkla medel.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #17 skrivet: januari 05, 2017, 00:05:13 »
Jag tänkte om man ökar trycket och spänner lmm att det ger lite iaf. För andas den lite bättre ut utan katt och dämpare så borde det ge lite till med mer soppa och luft in.
Mja det stämmer väl inte heller eftersom LMM registrerar luften som passerar. Men testa och se hur det blir i praktiken  :D

Citera
Men att få lite mer effekt en original ska inte vara nåt bekymmer med enkla medel.

Vi kör ju rödblock  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #18 skrivet: januari 05, 2017, 11:58:16 »
Mja det stämmer väl inte heller eftersom LMM registrerar luften som passerar. Men testa och se hur det blir i praktiken  :D

Men om den öppnar ner borde väl mer luft komma in? Eller hjälper det mest på tomgång. Att den får bättre blandning och går renare då.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #19 skrivet: januari 06, 2017, 22:33:37 »
du lossar spänningen på fjädern (moturs) så får du mer soppa men då kan den gå för fett, testa att lossa spänninge sådär 2-3jack men tänk på att markera ditt startläge! du kan även flytta hela mappen fetare eller snålare genom att flytta armen, för korrekt inställning vid fullgas behöver du en bredbandslambda medans inställning vid vanlig körning kan göras på känn 8)

tänk även på att det är bra o öka bränsletrycket så spridarna slipper bli bottnade, bosch spridare ska helst hållas under 85% dutycycle men det borde klara sig med orginal btr sålänge du håller dig till b200, eventuellt en 3bars btr om du kommer upp över 120hk
« Senast ändrad: januari 06, 2017, 22:42:02 av skaunejohan »
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #20 skrivet: januari 07, 2017, 13:10:46 »
Då blir det att labba lite med den sen. Men det blir på känn. Den ska bara gå på full gas på sjön för det mesta ;)
Men att använda en bredbandslambda är bäst vet jag. Men man får kika på stiften och lukta efter oföbränd soppa. Men provar man ändra tändningen och öka soppan så bör man hitta rätt.

Nä man ska ju aldrig bottna spridare. Det lär ju finnas lite till övers så sprutet kan kompensera om det behövs. Har spridare från en audi s4 i gömmorna. De flödar 273 cc/min @ 3bar. Så de går att exprimentera med de.
Får labba lite tills man hittar en bra kombo.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #21 skrivet: januari 07, 2017, 15:56:25 »
 orginalspridarna med 2,5bar ska räcka till 122hk och med 3bar till 134hk  ;D

all info jag hittar säger att de flödar 200cc/min vid 2,5bar och då flödar dom 219cc vid 3 bar

då är det bara o släppa spänningen på fjädern vid kuggarna nånna jack (markera ursprungliga positionen!) den har effekt vid fullgas  8) ingen mening o labba med de andra inställningarna för din del

hittade tillockmed en bild bara för din skull  :P http://www.hiperformancestore.com/images/85afmmod.jpg

volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #22 skrivet: januari 10, 2017, 16:36:39 »
orginalspridarna med 2,5bar ska räcka till 122hk och med 3bar till 134hk  ;D

all info jag hittar säger att de flödar 200cc/min vid 2,5bar och då flödar dom 219cc vid 3 bar

då är det bara o släppa spänningen på fjädern vid kuggarna nånna jack (markera ursprungliga positionen!) den har effekt vid fullgas  8) ingen mening o labba med de andra inställningarna för din del

200 cc/min av det jag hittar och läst. Eller 150g hepatan/min @ 3bar. Vilket blir ca 200 cc :)

Det blir att labba med allt som går ;) ingen mening med att inte prova.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #23 skrivet: januari 11, 2017, 19:19:37 »
fast den infon jag hittar är 150g heptan vid 2,5bar
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #25 skrivet: januari 11, 2017, 23:41:12 »
Mja det stämmer väl inte heller eftersom LMM registrerar luften som passerar. Men testa och se hur det blir i praktiken  :D

Men om den öppnar ner borde väl mer luft komma in? Eller hjälper det mest på tomgång. Att den får bättre blandning och går renare då.

LMM är ju inte ett spjäll som styr luftmängden! Det är en flärp som STYRS AV luftmängden. Dvs. en mätare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #26 skrivet: januari 12, 2017, 17:23:27 »
Mja det stämmer väl inte heller eftersom LMM registrerar luften som passerar. Men testa och se hur det blir i praktiken  :D

Men om den öppnar ner borde väl mer luft komma in? Eller hjälper det mest på tomgång. Att den får bättre blandning och går renare då.

LMM är ju inte ett spjäll som styr luftmängden! Det är en flärp som STYRS AV luftmängden. Dvs. en mätare.

Har läst här på forumet om folk som ställt om den. Och då fått ökad bränslemängd som följd.

Men förstår vad du menar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #27 skrivet: januari 12, 2017, 19:31:38 »
Mja det stämmer väl inte heller eftersom LMM registrerar luften som passerar. Men testa och se hur det blir i praktiken  :D

Men om den öppnar ner borde väl mer luft komma in? Eller hjälper det mest på tomgång. Att den får bättre blandning och går renare då.

LMM är ju inte ett spjäll som styr luftmängden! Det är en flärp som STYRS AV luftmängden. Dvs. en mätare.

Har läst här på forumet om folk som ställt om den. Och då fått ökad bränslemängd som följd.

Men förstår vad du menar.

oh ja, man ställer om den att beordra insprutningen mer insprutat bränsle till samma mängd uppmätt luft.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #28 skrivet: januari 13, 2017, 23:18:05 »
lossar man spänningen så tror boxen att det kommer mer luft in i motorn och öser på mer soppa  8)
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #29 skrivet: januari 28, 2017, 11:05:22 »
Det slog mig att reservdelsbilen med K motor saknar katt. Så slog en kik under och såg att det systemet var i bättre skick än mitt. Så då var de byte som gällde. Lättare än att kapa och svetsa ihop allt.

Tog traktorn till hjälp.

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #30 skrivet: februari 05, 2017, 13:50:30 »
Fick ihop avgassystem någorlunda (slutar under bilen, ska skarvas på så det kommer utanför karossen), så när som på ett litet läckage mellan grenrör och främre rör. Troligen ligger det lite i spänn på nå vis. Skulle starta bilen. men den ville inte tända. Kollade alla kontakter, kablar, säkringar och stift. Testa andra stift och fördelarlock. Men icke. En snabb googling så läste jag om tändlägesgivaren här på forumet. Böt den och den började hosta igång.

Så idag vart det första turen på isen. Gick skapligt bra och körde inte sönder nåt!  ;D

Kommer några bilder senare ;)

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #31 skrivet: februari 12, 2017, 11:19:25 »
Bjuder på en bild från sjön. Blir ut idag igen om gud vill och bilen startar ;)

Hitta även på en A kam på skroten som ska i när tid finns.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #32 skrivet: februari 12, 2017, 16:08:27 »
spännande, återkom gärna med vilken kam som satt i orginal(gissar på m)
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #33 skrivet: februari 12, 2017, 22:17:45 »
spännande, återkom gärna med vilken kam som satt i orginal(gissar på m)

Det kan jag göra. Gissar på M jag med. Kan även försöka förklara om jag känner någon skillnad. Läst att den ska dra till ca 4k iaf. M slutar efter ca 3k.

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Danne08a: 360 isbil
« Svar #34 skrivet: februari 12, 2017, 23:34:20 »
Jag har provat både A, M och V-kam i samma motor och om jag ska vara helt ärlig så märkte jag ingen skillnad mellan A och M-kammen. V-kammen däremot gjorde undervärk! Rekommenderas starkt!
« Senast ändrad: februari 12, 2017, 23:37:08 av Vixhall »