Författare Ämne: Konsten att börja i fel ände?  (läst 29860 gånger)

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
Konsten att börja i fel ände?
« skrivet: december 24, 2016, 15:08:17 »
Hallå alla glada 300-fantaster, jag kommer i fred.
Efter att ha ägt både en 360GLT och en 340DL så har jag insett storheten i bilarna.

Är man ute efter det ultimata när det gäller vinterbilar/gräsrots-drifting så är det 300 man ska ha,
någon som kan räkna ut varför jag då köpt en Renault Megane 1 och inte äger någon 340 ännu?

Världens fulaste motorstativ:



Aha!



Det har blivit att jag kollar in varje billig tvådörrars Megane 1 på blocket samtidigt som jag ständigt söker Volvo 300,
just denna poppade upp till förmånligt pris nu när jag sökte efter vinterbil, nu kanske det inte blir någon bakhjulsdriven vinterbil på ett tag,
men iochmed detta köp så har jag säkrat en rolig vinter framöver iallafall.

Erkänn nu, ni som är lika störda som mig och förstår vad jag planerar  ;D

Servar för fullt nu och kör bilen fram tills den inte går att besikta med enkla medel längre, allt kring motorn är slut i princip.
Och jakten på en vettig 340 har börjat.

Kan detta vara intressant att följa tro? Det kommer förmodligen gå rätt långsamt, men tänkte väl att det är lika bra att föra loggbok,
från början till slut. Någon kanske drar nytta av det, blir inspirerad eller får roligt åt min misär när jag ska leta upp alla bitarna som krävs  ;D

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #1 skrivet: december 24, 2016, 21:14:40 »
hoppas du tåler skämt med viss sanning i  ;D

volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #2 skrivet: december 24, 2016, 23:46:42 »
Oh ja, det gör jag, därav mitt smeknamn för denna bilen, världens fulaste motorstativ, även om funktionen är bra,
motorn kan provköras och transporteras med enkelhet. 

Den bilden har jag sett och finner den lika genial nu som då  ;D

Men jag kommer väl avlägsna problematiken kring motorn och montera den med förgasare eller något.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #3 skrivet: december 25, 2016, 00:01:37 »
För er som inte vet och undrar om jag slagit i skallen när jag lägger upp bilder på en Megane i detta forumet,
en rätt så tydlig ledtråd, google it  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=blfNcWejXZU

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #4 skrivet: december 25, 2016, 19:27:05 »
misstänkte du skulle göra nånting sånt ;D, är det ersättare för 1,7an då? för det skiljer väl i inpassningen mellan 1,4 och 1,7 och volvomotorerna?
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #5 skrivet: december 25, 2016, 23:05:37 »
Japp, den passar ju på sprängkåpan och i motorfästena för både 1.4 och 1.7, då båda är samma motor i grunden som alla Renault F-serie,
men om bilen är 1.4 så krävs några extra delar från 1.7, har för mig oljetråget från 1.7 måste användas bland annat,
överlag rätt enkelt swap dock.

Men jag har ju inte någon 340 ännu, även om det är fel ände att börja i så kan jag ju nu vänta tills jag hittar precis rätt bil.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #6 skrivet: december 26, 2016, 11:34:49 »
Är det 225hk varianten?
Har för mig att första Scenic fanns med den motorn också.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #7 skrivet: december 27, 2016, 02:11:50 »
145hk och 185nm, fruktansvärt rapp dessutom, med utväxlingen i Renaulten så är det torque steer dygnet runt,
bör räcka till i en bil som väger 300kg mindre (nu räknar jag med motor i båda bilarna visserligen),
och jag har funderat länge nu vad jag ska göra för att bakaxeln ska hålla, utan att komma fram till något.
Torque tuben vet jag att den inte håller, får se om det går att modifiera på något vis.

Kan finnas någon variant av 2 liter i Scenic men inte F7R.
F-serie kan det vara då det innebär ett brett spektrum av motorkonfigurationer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_F-Type_engine

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_F7R_engine

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #8 skrivet: december 27, 2016, 22:11:02 »
Dessa är sleeper om något.
https://www.blocket.se/gotland/Renault_Megane_Scenic_Exclusive_2_x_Soll_Kula_51744247.htm?ca=11&w=3
Fast kanske sitter v6 i dem.
Ska finnas en variant med 225hk som är en fyra med turbo. Men vet inte vilka årsmodeller. Man ser de sällan.

145hk så klarar du dig med original drivna.

Är du sugen på att bygga mycket effekt så har jag en säljes annons på en 360 där drivlinan klarar 500hk. Kolla på säljes. 10k eller billigare men då plockar jag bort typ oken fram eller turbon.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #9 skrivet: december 27, 2016, 23:11:04 »
Jo visst är det en del effekt men de väger ju mer samtidigt, borde vara V6 med tanke på effekten.
Hur som helst är jag inte speciellt intresserad av bilen det står Renault på, det var bara motorn som var intressant.
Sleeper har jag en annan bil till, 340 F7R kör ändå inte ifrån mycket mer än en 940 turbo på sin höjd.

145hk är en dubbling av effekten, många som kör 340 F7R i England vittnar om sönderdragna torque tubes och rasade bakaxlar med original effekt i F7R, 185nm vrid också vilket är mycket med en tanig drivlina som den på 340, 360 har jag för mig ska hålla bättre och det kan hända att jag tar låda och axel från 360, men bilen lär vara en 340, din bil är helt fel för applikationen tyvärr, svepet för Renault finns bara i 340,
och du har dessutom BMW låda för att passa Volvomotor, det skulle bli att lägga pengar på saker jag inte kan använda.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #10 skrivet: december 29, 2016, 13:20:08 »
Mycket kul detta  :D

Har sett en hel del Renault-konverteringar men aldrig på detta forum. Rätta mig om jag har fel.

Och att börja i fel ände.. är ju inte fel alls  ;D

Lycka till med sökandet efter lämplig 340!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #11 skrivet: december 29, 2016, 13:50:34 »
Röret är samma på 360 och 340. Diff och låda kan du plocka från en 360 om den 340 du köper inte är 5 växlad. Försök hitta en med M47R2 då den ska vara lite starkare.

Flera har kört 940 turbomotorer med lättare trim, runt 200hk och fått original dirvlinan att hålla. Samtidigt så är det lätt att köra sönder nästan vilken bil som helst om man våldar. Jag har rasat flera diffar och drivaxlar med original B200 på vinterbilar.

Tanken med min bil  var om du vill köra volvo motor. Ingen idé att bygga på den med F7R.

Du som har koll. Är Renault Clio RS -01 168hk varianten F7R motor?

Håller med Frej riktigt roligt med ett motorbåten till Renault motor.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #12 skrivet: december 29, 2016, 17:42:48 »
Frej: Jag tror inte det finns någon big-block Renault konverterad 300 i Sverige än jag heller,
har velat göra detta sen jag upptäckte att det gick, ungefär för 3 år sedan när jag hade 340DL,
den skulle man haft kvar nu, skyddsplasten kvar på kromlisten runt bakrutan, inte ens ytrost på underredet,
gamling i Norrland som haft den till och från kyrkan typ. Men men, finns väl nån mer fräsch 340 i landet kvar.

Det var även jag som hade "Den lågt flygande holländaren" för ännu längre sen, 360GLT'n, utsökt vinterbil!

ERMR: Jo precis, röret är samma och därför vill jag helst bygga om det på något vis.
Detta är vad jag planerat. M47 är en självklarhet, fyrväxlat vore inte ens värt att prova om jag får gissa  :P

Jo visst går det att köra sönder alla bilar, vålda är däremot vad den här bilen går ut på, sladda på asfalt är fullt möjligt,
men det är inte som att köra 700hk S15 direkt, och jag tänkte elda lite däck på bana nån gång iallafall.
Fyrlänk är så enkelt att bygga på dessa (Svetsa fästen i De Dion-röret) så det blir det förmodligen,
bladfjädrar är ingen höjdare även om det sitter på Corvette..

Yes, nu köpte jag ju en hel bil för att köra med just F7R och frågar man mig vore det att byta ner sig att istället köra med Volvomotor  ;)

Det är inte F7R i de där Clio, men det sitter F7R i äldre Clio Williams. Då med 150hk.
De där nyare har något som heter F4 nånting istället, vet inte om det räknas till F-serie men det är ju 2.0 16v ändå,
vet inte om de passar i 300 men kan tänka mig att det mesta som rör kringutrustning blir fel även om det nu passar i 300.


ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #13 skrivet: december 29, 2016, 21:50:32 »
Får inte riktigt ihop dina tankar...
Du vill bygga om för att få något som håller bättre samtidigt vill du ha 340 för att det passar rakt på motorn, du vill ha M47R som är monterad bak tillsammans med diffen. Så man kan säga att du vill bygga en kardan och slopa momentröret?

Min erfarenhet är att både lådor, diffar och drivaxlar går sönder före röret. På en kompis bil körde vi sönder röret efter ett växellådsbyte men det berodde på att hylsan vibrerade upp. Skulle uppskatta att jag själv haft 10-12st 360 och även kompisar har haft flera så på över 20st 360 så har vi pajat ett rör och det var vårt eget fel.

Skulle jag vara i dina skor så hade jag startat med att få i motorn i en 340 och efter ett eller två ras förstärka eller bygga om det som går sönder. Då både växellådan och diffen också är ganska klena så tror jag det bästa är att byta allt samtidigt om du vill ta bort momentröret.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #14 skrivet: december 29, 2016, 21:57:08 »
Denna 343 kanske passar dig?
https://www.blocket.se/helsingborg/Volvo_343_Ny_Bes_100__rostfri_70903676.htm?ca=11&w=3
Bra pris för en rostfri (om det nu stämmer) samt manuell och rätt motor?
« Senast ändrad: december 29, 2016, 21:58:44 av ERMR »

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #15 skrivet: december 30, 2016, 02:22:10 »
Jag har ju inte ens bilen än så jag har inte funderat klart kring allting,
340 som efterutrustas med 360-bakaxel var tanken ja, de är ju oftast billigare på olika sätt och vis.
Vet inte mer än att jag vill plocka ihop en 340 med F7R för att se vad det innebär,
det jag sett av dylika bilar är att de verkar vara rent och skärt vansinne.
Redan en original 340DL är ju rolig på snö med viktfördelningen, vikten och så.

Jag har inget bråttom att få klart den troligtvis törstigaste (Med mig bakom ratten i nämnda bil)
och en av de mest "oanvändbara" bilarna jag haft typ..  :P Motorn med tillhörande gult stativ var ett rent impulsköp,
tänkte väl att jag pysslar med det framöver nån gång utan stress och "Learning by doing", så inget är direkt fastställt.
Även om jag nu gärna kör min Renault Sport 340DLRS så fort som möjligt.

Den skulle kunna vara något, om det inte vore för att ekonomin inte tillåter ett till bilköp just nu,
i vår kanske det blir så att jag både har råd och hittar något vettigt samtidigt, men vi får se.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #16 skrivet: december 30, 2016, 02:33:57 »
För övrigt så blir det nog en rätt låg enhet med uppflyttade skärmkanter om det behövs och 15" under sommarväglag och 14" på vinter då dubbdäck innebär stor prisskillnad mellan 14" normalprofil och 15" lågprofil.

Ännu mer för övrigt, men någon kanske föredrar denna typ av motorsport framför baklänges-race om man pratar Volvo 300-serien,
eller bara finner det njutbart på något vis.

Denna video var en av anledningarna till att jag skriver här idag om just detta ämne.

https://www.youtube.com/watch?v=E1VQD3NgAvU&t

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #17 skrivet: januari 01, 2017, 22:49:31 »
Röret är samma på 360 och 340.

Och jag som trodde att alla
360 har volvomotor och transaxel medan alla
340 har renaultmotor och kardanaxel i aluminium
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #18 skrivet: januari 01, 2017, 23:42:16 »
Stämmer på automaterna men rören ska vara samma om det är manuell låda.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #19 skrivet: januari 02, 2017, 12:13:18 »
Stämmer på automaterna men rören ska vara samma om det är manuell låda.

Nej bara B19/B200 som har transaxel.

B14 manuell och B14 variomatic har två olika modeller på kardanaxel vad det verkar.
Medan den manuella ska vara samma som på 1,7-litersmodellen.

Det är därför snubbarna på 300-mania kör sönder drivlinan med renaultmotor.
Och att få renaultmotor ihop med transaxel är nog inte helt enkelt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #20 skrivet: januari 02, 2017, 23:04:53 »
Det går säkert att få ihop något när det väl gäller.
Hänger inte riktigt med Frej, är det 1.7 man "ska ha" för drivlinans skull då?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #21 skrivet: januari 02, 2017, 23:46:37 »
Det går säkert att få ihop något när det väl gäller.
Hänger inte riktigt med Frej, är det 1.7 man "ska ha" för drivlinans skull då?

1,7 eller B172 som den heter finns inte här men som jag försökte förklara har den samma kardan som B14 manuell.

Om du vill ha bättre hållbarhet än 340 original så är det Volvo 360 eller andra modeller/märken att titta på.

Verkar som att på 340 är kardanen den svagaste länken. På 360 med transaxel är det istället diffen eller skarvhylsan mellan transaxel och låda.

Kurre86 kör ju Turbotrimmad B14 men vad jag vet har han inte kört sönder drivlina ännu. Eller vad säger du Kurre?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #22 skrivet: januari 03, 2017, 20:03:00 »
Stämmer på automaterna men rören ska vara samma om det är manuell låda.

Nej bara B19/B200 som har transaxel.

B14 manuell och B14 variomatic har två olika modeller på kardanaxel vad det verkar.
Medan den manuella ska vara samma som på 1,7-litersmodellen.

Det är därför snubbarna på 300-mania kör sönder drivlinan med renaultmotor.
Och att få renaultmotor ihop med transaxel är nog inte helt enkelt.

Om ni med rören menar axeln mellan koppling och växellåda så är det helt olika.
Det är gummiändarna på B14 axeln som brukar gå sönder pga ålder.
Ska nog inte vara omöjligt att få ihop det med 360 axel, tror 360 axeln är ganska lagom lång så det är bara att ta en b14 sprängkåpa utan lagerdel och göra en adapterplatta så den passar på 360 röret.
Grova drivaxlarna (från nyare 360 med insprutning) med nya drivknutar håller mycket effekt, en frisk diff håller också ganska mycket, att folk kör sönder drivknutar mm beror ofta på att de är utslitna.
Finns det inte någon som kör 360 drivlina ihop med renaultmotor?

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #23 skrivet: januari 03, 2017, 22:14:36 »
Fel av mig. Gav bort ett transaxelrör till polarens 340 efter raset pga att hylsan vibrerade upp. Ringde honom och det var en 340 med volvo spis. Trodde det var B14 eller B172 då det var en 340 och den var långsam på isen...

Interssant att inte B172 såldes i Sverige, hade jag fått för mig. Nu har jag bara ägt 360 hela tiden förutom en 340 som har köptes för reservdelar.

Men om det nu är vanlig kardan och den går sönder så är det ju inga större problem att skaffa en kraftigare. Borde ju gå att modifiera en 240, 740, BMW osv.
Alt två är väl att svetsa ihop kåpan till ett rödblock, transaxeldelen, med kåpan från 340, motorsidan. Lamell från 360 och tryckplatta och svänghjul från B172.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #24 skrivet: januari 03, 2017, 22:20:11 »
Det är gummiändarna på B14 axeln som brukar gå sönder pga ålder.

Har du någon bild?
Är det hardyskiva? Eller någon egen patenterad lösning av Volvo/DAF?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #25 skrivet: januari 03, 2017, 22:37:29 »
Det är gummiändarna på B14 axeln som brukar gå sönder pga ålder.

Har du någon bild?
Är det hardyskiva? Eller någon egen patenterad lösning av Volvo/DAF?
Nej har ingen bild och det är inte hardyskiva, axeln består av ett aluminiumrör med splineshylsor fastvulkaniserade med gummi i ändarna. Denna lösning är till för att det inte ska bryta axeln när motorn rör sej, b14 motorn sitter ju med fyra motordynor och växellådan sitter också med fyra fästen. B19/B200 har bara två motorfästen och två växellådsfästen för de sitter ihop med ett rör så de blir som en enhet. Sitter stödlager inuti röret och en 20mm axel.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #26 skrivet: januari 03, 2017, 23:06:29 »
Trasig 340axel

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #27 skrivet: januari 03, 2017, 23:08:02 »
360 drivlina
« Senast ändrad: januari 03, 2017, 23:09:39 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #28 skrivet: januari 03, 2017, 23:15:25 »
Har inte sett någon köra Renaultspis med transaxel!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #29 skrivet: januari 03, 2017, 23:27:09 »
Så det inte blir missuppfattningar.
Transaxel kallas det alltid när växellådan och differentialen sitter ihop som en enhet (gör det på alla 300).
Torquetube kallas delen som sammanbinder motorn med transaxel, tror att vi brukat kalla det momentrör här på forumet (rätta mej om jag har fel).

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #30 skrivet: januari 03, 2017, 23:45:07 »
Eazy sorry om vi förstör din tråd... Om du vill så kan säkert moderator flytta diskussionen till en egen tråd.

Kan inte en lösning vara att montera både växellåda och motorn betydligt stummare och sen svetsa ihop axeln så gummit inte har någon funktion?
Blir ju mer ljud i bilen men har inte fått intrycket att det ska vara en bruksbil.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #31 skrivet: januari 04, 2017, 00:43:09 »
Näe det gör inget, ni klurar ju ut allt åt mig och tråden hålls vid liv, det är ju ett diskussionsforum  ;D

De delar som inte riktigt finns men ändå behövs kan oftast Sellholm eller liknande ordna,
så om något inte passar ihop går väl alltid att lösa, det är väl mera av en kostnadsfråga,
en sån utsökt prestandavagn som Volvo 340 kanske är värd att lägga ner en liten slant på, men inte några jättesummor helst,
så kan man plocka det som behövs på skroten är ju det en fördel.

Men om bara kardan är fel så är det relativt lätt att fixa, som ERMR sade, en vanlig kardan går ju att modifiera.

Jag har sett hur F7P (135hk) rör sig i original 1.4 motorfästen och bestämt mig för att jag kommer ha något annat än original.
Diffen blir 100% låst, spara på däck och fickparkera kan jag göra med någon annan bil  ;D

Det lär nog till vissa modifieringar, huvudsaken för mig är att växellådan är kvar bak, resten går att röra runt tills det funkar!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #32 skrivet: januari 05, 2017, 10:29:40 »
Som Frej sa så har ju jag åkt B14 turbo med original drivlina utan problem ett antal år nu, dock inga jätteeffekter och definitivt ingen drifting eller dragracing... Min plan när/om jag väl knäcker kardanröret är att ta lämpligt rör (gärna alu...) och mickla dit fäste för hardyskiva i ändarna. Sedan modda fixa splineshylsor med fäste för hardyskiva så kan man skruva fast kardanröret mellan två hardyskivor... Borde bli både hållbart och rimligt lättbyggt. Annars borde det ju som nämnts tidigare gå att ta sprängkåpan från en B14 och para ihop med momentröret från en B200 och köra drivlinan från en bil med Volvomotor.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #33 skrivet: januari 07, 2017, 15:00:47 »
Kul med sånt här projekt  :D :D
Populärt swap i england och volvo300mania-forumet lär ha mycket info om bytet.
Ska bli kul att följa, gillar N/A grejer!

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #34 skrivet: januari 08, 2017, 23:22:19 »
Som Frej sa så har ju jag åkt B14 turbo med original drivlina utan problem ett antal år nu, dock inga jätteeffekter och definitivt ingen drifting eller dragracing... Min plan när/om jag väl knäcker kardanröret är att ta lämpligt rör (gärna alu...) och mickla dit fäste för hardyskiva i ändarna. Sedan modda fixa splineshylsor med fäste för hardyskiva så kan man skruva fast kardanröret mellan två hardyskivor... Borde bli både hållbart och rimligt lättbyggt. Annars borde det ju som nämnts tidigare gå att ta sprängkåpan från en B14 och para ihop med momentröret från en B200 och köra drivlinan från en bil med Volvomotor.

Bra tips, nog för att jag aldrig modifierat drivlina någon gång men det kan ju inte vara så extremt svårt ändå.
Jo tanken var ju att ha B14 sprängkåpa och resten 360, rasar något då är det väl bara byta till något värre.

Kul med sånt här projekt  :D :D
Populärt swap i england och volvo300mania-forumet lär ha mycket info om bytet.
Ska bli kul att följa, gillar N/A grejer!

Jo det var därifrån jag fick idén, när jag hade 340 förr så snubblade jag på info om swapet,
och har sen dess planerat att plocka ihop en sådan bil,
eftersom jag var imponerad över körglädjen i en 340DL på vintern kan jag bara anta att dubbla effekten måste vara dubbelt så roligt, minst  ;D
Håller med, sugtrim är fränt. Beror lite på bil såklart, har en rakt-fram bil som ska få andningshjälp,
det handlar dock om Volkswagen i det fallet, vilket är märket jag har flest bilar av.
En annan VW kommer få förgasare från B14 som en del av det småtrimmet jag planerat. Bifogar en bild för enkelhetens skull,
vem som helst håller nog med om att det borde vara en uppgradering jämfört med original förgasare bredvid.
Original är 26/30 och Webern som sitter på 340 är 32/32, detta paras ihop med smatterkam, extraktorrör, elektronisk tändning och uppgraderat soppasystem innan förgasaren.



Om någon är nyfiken på mina tidigare 300-erfarenheter, här är de två jag haft förr.

340DL:



360GLT:


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #35 skrivet: januari 12, 2017, 00:19:06 »
Tyckte/tycker din GLT var så himla snygg! Och nu har jag en likadan  :D (Dock 87:a) men utan dina snygga fälgar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #36 skrivet: januari 12, 2017, 16:50:34 »
Haha allting blir bättre på bild.. den var så pass risig så den hade rostat i C-stolpen  ;D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #37 skrivet: januari 22, 2017, 00:05:02 »
Haha allting blir bättre på bild.. den var så pass risig så den hade rostat i C-stolpen  ;D

Såna småsaker skulle Frej rostlaga på ett par kvällar☺

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #38 skrivet: januari 22, 2017, 22:44:02 »

bladfjädrar är ingen höjdare även om det sitter på Corvette..

Vad är nackdelen med bladfjäder på en bil med dedionaxel?

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Konsten att börja i fel ände?
« Svar #39 skrivet: januari 29, 2017, 23:11:24 »

bladfjädrar är ingen höjdare även om det sitter på Corvette..

Vad är nackdelen med bladfjäder på en bil med dedionaxel?

Syftar väl mest på nackdelen överlag med bladfjädrar på en bil. Fungerar på pickisar,
och amerikanska slagskepp är inget man väljer för banracing ändå så vad gör det,
men multilink och coilovers är ju en klar uppgradering ;D Det är så simpelt också, bara man har svets,
med de färdiga stagen tillgängliga till rimligt pris kanske inte minst tack vare minitruckers.
De Dion-röret är en naturlig fästpunkt för sådana stag.