Forbrenningskammer:
Ca. 53cc opprinnelig i 530topp
Etter fjerning av klumpen foran tennplugg og skråning av vegger ca. 55,5cc = - 0.25 komp(før planing)
Originale b200f stempel:
Grop dybde 0,40mm
Grop diameter 67mm
Komp. 9,2:1
Grop i stempel rommer 1,41cc
Stempeltak:
Mål inni ca. 49mm
Mål utenpå ca. 59mm
Tykkelse i tak ca. 10mm(uten grop)
Ved fresing til 70mmx3,3mm grop i B200F stempel fra volvo 360 vil det øke volumet fra 1,41cc til 12,7cc.
Tykkelse i taket på stempel reduseres da til 6,7mm, så får man se om det holder i lengden.
Regnet ut at det senker kompresjonsforholdet fra 9,2:1 til 7,8:1 ved bruk av min portede topp(før planing).
Ser for meg å kunne ende opp med 7,9:1 i kompresjon, som burde være lavt nok til å kunne/måtte øke fortenning over store deler av registeret, som igjen vil gi en NM gevinst hvis man finner riktig grader om jeg har skjønt det riktig. Dette blir ikke eksakt før jeg setter bilen bort til mapping i fremtiden.
Skal prøve å mappe selv med ladetrykk på opptil 2bar.
Stemplene er levert til dreiing/fresing hos en bekjent, så blir å bygge motor ila. våren.