Författare Ämne: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X  (läst 59162 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3700
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #160 skrivet: november 14, 2022, 20:56:13 »
GT30 är i mitt tycke väldigt bra matchad på en rödblock :)

Avgashus mäter dom flesta i A/R. Vissa tillverkare mäter i area (cm2).
Här finns en artikel om A/R: https://www.enginebasics.com/Advanced%20Engine%20Tuning/AR%20turbo%20ratio%20explained.html
Här finns en konverteringslista cm2 till a/r: https://gcg.com.au/turbopedia-turbo-knowledge-base-details/122-news.html

Aldrig provat mig på att mäta själv, men lägre A/R = mindre avgashus och i regel snabbare spool. För litet och man stryper toppeffekten och  för stort så får man sent laddtryck.

Googlat och hittat att HE351CW verkar vara en relativt seg turbo trots litet avgashus på 9cm2 (0,65A/R), vad jag hittat så sitter dom original på Cummins 6cyl diesel på 5,9L så blir ju en aning mer avgaser och sot som driver på turbon jämfört med en 4cyl bensin på runt 2L.

Kan däremot hända att en vassare kamaxel hjälper till att driva på turbon bättre.

Funderar även om din 90° krök mellan grenrör och turbo påverkar, känns som att gashastigheten minskar genom kröken.
Om du skulle prova bygga en ny krök men med aningen mindre diameter på röret kanske du även får bättre spool.

Ja stemmer, 5,9 cummins.
Ketchup effekten er tilstede så det holder.

Som skrevet tidligere kjører jeg nå med VX3 kam og justerbart drev som er retardert 3grader.
Jeg har liggende KLR t3 kam, som jeg så for meg ville gi enda senere spool. Så derfor stod det mellom A og VX3, og valgte vx3 grunnet mer løft på innsug.

Du har troen på at T3 vil gi tidligere spool og bedre effekt i midtre register?

90grader bøyen er det lagt mye arbeid i mtp. flow. Den er laget med 2,5"rør da de passet best i forhold til omkretsen på T3 flensen, ingen strypning med andre ord.
Burde jeg vurdere å lage en i 2"? Så for meg en brems av det, hva er fordelen med mindre rør?
Jo jag förstår att du vill hålla laddtrycket på högre varv för att skona drivlinan, är ju en klen punkt i dessa bilar  :P

Med bättre respons i turbon så kan du köra elektronisk laddtrycksreglering med ditt MS och öka laddet med varvtalet
Om målet är endast 300hp så klarar man sig egentligen gott med en K24 eller GT30 eller liknande storlek, dom flesta bänkpapöer jag sett så når man då 300whp runt 1,5bar och du kan då reglera laddtrycket efter egen smak med laddtrycksmappen i MS :D

Mindre diameter på röret ger högre gashastighet och borde driva på turbon bättre.
Ett turbogrenrör är oftast byggt så det konar neråt mot turbon så det riktar in gaserna som en kraftig stråle in i turbon.
Med ett grovt rör efter detta blir ju då denna riktade stråle förstörd innan den når avgashuset.

Risken finns ju däremot att ett mindre rör stryper avgasflödet på högre varv, men hade varit intressant att testa  :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #161 skrivet: november 14, 2022, 21:28:19 »
Ja, planen var å spare drivlinja.

Hva tenker du om kam bytte? Vil en T3 kam hjelpe turbo igang raskere enn VX? Skjønner at du ikke kan si for sikkert hvordan det vil være i praksis, men sånn i teorien?

Får GT30 rett på 940 manifold plass uten å treffe karosseri/motorfeste?

Ble ganske nysgjerrig på å prøve en mindre rørdiameter på. 90 gradern. He351cw får ikke plass rett på manifold, bare så det ikke var noen tvil🙈
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3700
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #162 skrivet: november 14, 2022, 21:38:43 »
Aldrig provat annat originalkammar så svårt att säga.
Men i teorin så kan en vassare kam driva på turbon bättre genom att det blir mer luftflöde genom toppen.

Bygger du om till 740/940-motorfäste passar det klockrent, finns bilder i projekttråden på min 360 :)
Jag har laddat upp mallar i fakta/guider här på forumet för att kunna bygga egna fästen till karossen.

Med 300-serie fästen är det tyvärr svårt få plats direkt på grenröret oavsett hur liten turbo man har  :-[

Om du provar med ett mindre rör blir intressant att läsa om det gjorde någon skillnad :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #163 skrivet: november 14, 2022, 21:54:54 »
Så mange valg! ???
Må bestemme meg nå, er ikke vits å legge timesvis ned i mapping og kjøring for så å bytte både kam eller turbo.
Jeg holder tråden oppdatert  8)
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3700
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #164 skrivet: november 14, 2022, 21:59:17 »
Finns alltid många idéer och lösningar man kan hitta på  ;D

Väntar med spänning på nästa uppdatering  ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #165 skrivet: november 15, 2022, 12:31:46 »
Rørdeler og flenser for å lage til ny 90grader er bestilt.
Har bestilt i dimensjon 54mm. Nåværende er 63mm.

Bestemt meg for å parkere bilen for å bytte til T3 kam ved anledning. Alltid mye som skal gjøres frem mot jul.
Ser også ut som jeg skaffer meg en 360 til, uten motor og gir, men med et bra understell. Blir bilder dersom den kjøpes.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3700
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #166 skrivet: november 15, 2022, 13:45:28 »
Hoppas det blir bra med något mindre diameter :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #167 skrivet: november 15, 2022, 17:06:39 »
Hoppas det blir bra med något mindre diameter :)

Håper det! Dersom det er diameteren på bøyen som er årsak bør jeg oppleve forskjell fra 63mm til 54mm. Ønsket ikke å gå enda lavere for å unngå evt. mottrykk og varme på høyt turtall.
Skal skrive ned noen notater om turtall og ladetrykk før kambytte for å sammenligne. Gøy å kunne bidra med noe "nytt" på forumet.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #168 skrivet: november 15, 2022, 21:45:07 »
Hoppas det blir bra med något mindre diameter :)

Har hatt en aha opplevelse i dag. Ser i autotune at sprutet leser 0,2bar så tidlig som 1100rpm? Og holder det frem til 2500rpm hvor turboen klarer 0,4bar. Ser ikke 0,6bar før 3400rpm.
Aha opplevelsen er vakuumklokka på wastegaten, den startet å åpne allerede ved 0,4bar når jeg testet den med en litt halvdårlig vakuumpumpe.
Så ikke rart ladetrykket øker så sabla sakte om wastegaten lekker ut for tidlig. Må inn en pysventil.
Fikk heller ikke mer enn 1bar ladetrykk etter jeg justere på dumpventilen(billig sak med justerbar hardhet), så må skru den litt hardere igjen.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3700
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #169 skrivet: november 15, 2022, 21:47:52 »
Ja då är det inte konstigt det blir sent laddtryck  ;D

Borde bli betydligt bättre efter lite fix av läckage :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #170 skrivet: november 22, 2022, 23:29:58 »
Ja då är det inte konstigt det blir sent laddtryck  ;D

Borde bli betydligt bättre efter lite fix av läckage :)

Prøvde med en MBC jeg hadde liggende. Virker som den slipper ut alt trykket som skal til wastegate klokken.
Så blir å bestille EBC fra DIYautotune under Black friday salget.
Kjenner det godt i bilen når trykket går fra 0,8 på 3800rpm til 1,4 på 4000rpm.
Jeg hørte ikke tenningsbank på 1,7bar når jeg justerte ned tenning til 15grader fra 1,5bar og opp.
Det spika godt når trykkmåleren skjøt videre til 2,2/2,3bar, da turte jeg ikke holde gassen lenger. Det er 15 grader tenning der også, så ikke rart det spiker.

Så frem til jeg får EBC og får det til å virke, altså kontroll på ladetrykket, så går slangen rett på vakuumklokka og holder trykket på maks 1bar langt utpå registeret.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3700
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #171 skrivet: november 23, 2022, 05:45:57 »
Ja skenladd är inte så bra att köra omkring med  :-X
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #172 skrivet: november 23, 2022, 06:37:47 »
Ja skenladd är inte så bra att köra omkring med  :-X

Skenladd? Hva vil det si?  ???
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3700
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #173 skrivet: november 23, 2022, 07:00:25 »
Skenladd = okontrollerat laddtryck.
Trycket skenar/ökar kraftigt utan att man begärt det.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #174 skrivet: november 23, 2022, 07:14:43 »
Skenladd = okontrollerat laddtryck.
Trycket skenar/ökar kraftigt utan att man begärt det.

Skjønner, takk for forklaring :)
Enig i at det ikke er bra å kjøre med  :(
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3700
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #175 skrivet: november 23, 2022, 07:21:07 »
Inte lätt alltid med våra skillnader i språk  :P

Nä inte så bra att köra med, men med slang direkt på wastegate så du har 1bar är ju ändå helt okej för stunden :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #176 skrivet: november 24, 2022, 21:35:07 »
Enig  :P

Fikk tips av en bekjent at jeg kan legge inn overboost beskyttelse i MS. Har ikke fått sjekket i tunerstudio enda, men han sa man kan legge inn at den skal kutte tenning ved for eksempel 250Kpa(1,5bar ladetrykk).
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3700
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #177 skrivet: november 24, 2022, 21:47:50 »
Jo man kan lägga in boostcut så att den klipper tändningen om trycket går för högt.

Är i samma flik som laddtrycksmappen om jag minns rätt  :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #178 skrivet: december 01, 2022, 18:32:27 »
Lagt inn boost cut i MS på 250Kpa. Fikk også justert med bleedventil så trykket ligger på maksimalt 1,2-1,3.

Fikk også en pakke i posten i dag  :)
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #179 skrivet: januari 26, 2023, 18:16:39 »
Lenge siden siste update. Bilen er ikke blitt brukt mer enn en kort tur i vinter.
Har nå startet på porting for første gang.
Er det noe jeg bør tenke på siden jeg kjører B200 og ikke B230?
Squish flater i toppen er vel ikke de beste i utgangspunktet med 88,9mm stempel ???
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #180 skrivet: januari 26, 2023, 18:19:13 »
Toppen i bakgrunnen er en topp jeg kjøpte påbegynt portet og har fortsatt litt med, men kom på dette med Squish flatene, og så også at denne toppen er høvlet en del.. Så da ble ikke den brukt til hverken b200 eller turbo.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #181 skrivet: februari 14, 2023, 11:54:24 »
Rengjort 4 stempler fra en B200F som det skal dreies større grop i for å senke kompresjon.
Ønsker å kunne kjøre høyere trykk uten å senke tenning så mye.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #182 skrivet: februari 14, 2023, 20:58:51 »
Har frest opp noe i forbrenningskammer.
Fjernet klumpen foran tennplugg og gjort veggen på motsatt side av plugg litt skrå istedenfor rett.
Tenkte å gjøre alle veggene skrå så lenge det ikke går ut over squish flatene.

Siden jeg kun har 88,9mm borring så rører jeg ingenting rundt eksos-og innsugsventil.
Bredden på forbrenningskammer er allerede 92mm da alle toppene ble designet for B21 etter hva jeg har lest, noe som lager en litt ugunstig sopp form.
« Senast ändrad: februari 14, 2023, 21:09:19 av Frellumstad »
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #183 skrivet: februari 14, 2023, 21:14:19 »
Har frest opp noe i forbrenningskammet.
Fjernet klumpen foran tennplugg og gjort veggen på motsatt side av plugg litt skrå istedenfor rett.
Tenkte å gjøre alle veggene skrå så lenge det ikke går ut over squish flatene.
« Senast ändrad: februari 14, 2023, 21:19:05 av Frellumstad »
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #184 skrivet: februari 14, 2023, 21:21:55 »
Ovenfra.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #185 skrivet: februari 24, 2023, 11:45:03 »
Ble inspirert av ett forbrenningskammer jeg fant bilde av( bilde 1)
Mine forbrenningskammer (bilde 2)
Har tatt hensyn til 89mm borring på mine og beholdt squishflatene.
Bør jeg lage veggene skrå helt ut til squish?
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #186 skrivet: februari 27, 2023, 21:18:25 »
Gjenstår å måle de. Tenker å dokumentere dette også :)
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #187 skrivet: februari 27, 2023, 21:56:00 »
Bilder av eksosport etter arbeid.
Rundet av og breddet innerradien litt.
Slipt ned den lille kanten av ventilstyring som stakk opp.
Åpnet opp under ventilsetet til 88% av ventilstørrelsen.
35mm x 0,88 = 30,8mm.
Resten av porten er bare pusset med 120 sandpapir.
Hull til EGR er gjenget opp og skal tettes med bolt.
« Senast ändrad: februari 27, 2023, 22:00:45 av Frellumstad »
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #188 skrivet: februari 27, 2023, 22:11:22 »
Bilder av innsugskanalene etter arbeid.
Rundet av og breddet innerradien.
Åpnet under ventilsetet til 88% av ventil diameter.
44mm x 0,88 = 38,7 ~ 38,5mm.
« Senast ändrad: februari 27, 2023, 22:36:05 av Frellumstad »
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #189 skrivet: mars 14, 2023, 22:33:51 »
Plugget hull for EGR og slipt ned bolt.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #190 skrivet: mars 14, 2023, 22:41:48 »
Målt volum i forbrenningskammer etter sliping og justert.
Alle fire rommer nå 55,5ml eller CC om du vil.
Opprinnelig er de 53ml, så dette skal senke kompresjon fra 8,7 til 8,45. Toppen må planslipes og da mister de noe volum, så etter dreiing av stempel er det beregnet å havne på ca. 7,7 i komp.
Det blir spennende å se hva portet topp, dyser i topp, E innsug, KLR T3 kam, stivere ventilfjærer, lavere kompresjon med tilsvarende økt fortenning og høyere ladetrykk vil tilføre.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« Svar #191 skrivet: mars 17, 2023, 16:34:43 »
Forbrenningskammer:
Ca. 53cc opprinnelig i 530topp
Etter fjerning av klumpen foran tennplugg og skråning av vegger ca. 55,5cc = - 0.25 komp(før planing)

Originale b200f stempel:
Grop dybde 0,40mm
Grop diameter 67mm
Komp. 9,2:1
Grop i stempel rommer 1,41cc

Stempeltak:
Mål inni ca. 49mm
Mål utenpå ca. 59mm
Tykkelse i tak ca. 10mm(uten grop)

Ved fresing til 70mmx3,3mm grop i B200F stempel fra volvo 360 vil det øke volumet fra 1,41cc til 12,7cc.
Tykkelse i taket på stempel reduseres da til 6,7mm, så får man se om det holder i lengden.

Regnet ut at det senker kompresjonsforholdet fra 9,2:1 til 7,8:1 ved bruk av min portede topp(før planing).
Ser for meg å kunne ende opp med 7,9:1 i kompresjon, som burde være lavt nok til å kunne/måtte øke fortenning over store deler av registeret, som igjen vil gi en NM gevinst hvis man finner riktig grader om jeg har skjønt det riktig. Dette blir ikke eksakt før jeg setter bilen bort til mapping i fremtiden.
Skal prøve å mappe selv med ladetrykk på opptil 2bar.

Stemplene er levert til dreiing/fresing hos en bekjent, så blir å bygge motor ila. våren.
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06