Författare Ämne: 360 sedan -88  (läst 2120 gånger)

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
360 sedan -88
« skrivet: januari 26, 2017, 23:34:06 »
Tänkte att det var dags för en liten projekttråd.
Tyvärr har jag dåligt med bilder på skönheten men det får komma till våren då hon kommer ut ur idet igen.

Lite kort info om bilen:
Volvo 360 sedan
Årsmodell 1988
Mätarställning 73772km
Färg solid röd
Motor B200F
Växellåda M47RII
Mycket fint skick, 99,9% rostfri

För att vara 29 år gammal så har den klarat sig otroligt bra. Finns några få märken i lacken men då den har brukats hela tiden så vore det konstigt annars.
Min tanke med bilen är att ha en riktigt fin bil att åka med på sommaren, en "åka och käka glass"-bil. Den ska hållas helt original förutom att jag kommer montera på originaltillbehör efterhand när jag hittar saker till ett vettigt pris.

Det som ska göras:
1. Besiktning (Klart)
2. Renovera 4st GLT fälgar
3. Köpa nya sommardäck i 14"
4. Rubba, polera och vaxa lacken (Klart)
5. Hjulinställning
6. Stor service med extra allt (Klart)
7. Fixa ett fäste på stötfångaren fram
8. Få igång lampan i nyckeln (Klart)
9. Montera kasettbandshållaren (Klart)
10. Montera snowcap
11. Montera dimljus fram


De originaltillbehör jag vill ha tag i är:
Centrallås (Köpt)
Styrservo
GLT-fälgar (Köpt)
Jalusi
Spoilerpaket runt om
Dimljus fram (Köpt)
AC (Köpt)
Snowcap (Köpt)
Extramätare till mittkonsollen
Eco-mätare (Köpt)
Yttertemperaturmätare och givare (Köpt)
GLT-vinge
GLT-ratt (Köpt) (dock osäker på om den går att få så fin att den kan monteras i bilen)
Färddator
Och säkert något mer som jag inte kommer på just nu eller kanske inte ens känner till...

Har ni något av ovanstående och vill sälja så hör av er i ett PM.
« Senast ändrad: maj 17, 2017, 21:20:45 av ERMR »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16531
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 sedan -88
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2017, 06:15:57 »
Oj oj oj vilken behaglig tråd, bil och vision!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2017, 22:34:45 »
vi vill se bilder på skönheten  8) ;D spännande, liknar mitt projekt lite också
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #3 skrivet: januari 31, 2017, 10:46:41 »
Tack för svar grabbar. Bilder på bilen får vänta då den står i ett garage med obefintligt ljus och så är den ganska dammig efter att ha stått där i flera månader. Räknar med att ta ut den i mitten av april. Vill att folk ska ha tagit av dubbdäcken samt att gatorna är sopade från allt grus.

Jag kom över ett tillbehör som jag inte hade med på listan. En original kassettbandshållare. Såg den på en annons på blocket och frågade säljaren av bilen om han ville sälja den löst. Det gick i lås som ni förstår nu när den finns hos mig 😃

Den var i behov av en översyn då någon sprayat med svart färg i närheten av den så knapparna såg riktigt kass ut. Även linserna som visar om det är ett band i facket var delvis svarta.

Jag renoverade den under helgen och nu är den i nyskick.

Här kommer några bilder. Första och andra är hur den såg ut när den kom till mig. Lägg märke till knapparna, linserna som visar om det finns något band i hållaren mm. Lins nr 4 så syns knappt den röda pluppen trotts att det är ett band i hållaren. Blid knappar är en jämförelse på hur knapparna såg ut och hur de blev efter en grovrengöring. Bild solblekt visar de röda plupparna som blivit solblekta, samt två linser som också är grovt rengjorda.
« Senast ändrad: januari 31, 2017, 12:01:30 av ERMR »

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #4 skrivet: januari 31, 2017, 11:59:13 »
Självklart så ska ni även få se hur resultatet blev.
Knapparna gjordes rent ordentligt och återmonterades. På denna bild är ännu inte linserna rengjorda.
Linserna gjordes rent (saknar bild på det).
Plupparna målades med röd färg så det solblekta inte syns.
Allt monterades ihop och jag är verkligen nöjd med resultatet!
Bonusbild på banden som följde med vid köpet, får tacka säljaren för dessa då det inte var något vi hade kommit överens om. Blir en skön 80-tals känsla som passar bilen.
« Senast ändrad: januari 31, 2017, 19:02:21 av ERMR »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16531
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 sedan -88
« Svar #5 skrivet: februari 01, 2017, 06:34:04 »
Wow vilket jobb! Perfekt ju, särskilt med de där godingbanden intill :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #6 skrivet: februari 02, 2017, 11:53:58 »
Blir cream déla cream detta! eller hur man stavar det

Ser fram emot bilder på en putsad röd lyxvagn
Roligt med bilder på en dammig aspirant till lyxvagn också om så är!

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #7 skrivet: februari 02, 2017, 19:49:35 »
Tack för kommentarerna och de fina orden.
Hittade tre bilder som säljaren skickade till mig. Väldigt komprimerade då de kom på sms men bättre än inga bilder på bilen just nu =)

Håll tillgodo!

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #8 skrivet: februari 03, 2017, 05:58:58 »
Ser bra fin ut!  :)

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #9 skrivet: februari 03, 2017, 18:54:26 »
en sånn pärla :o, är nästan så jag önskar att min var en sedan
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #10 skrivet: februari 06, 2017, 18:49:50 »
Nu har det hänt lite och det med betoning på LITE.
En forummedlem var i lördags och kollade på 360in som jag har tillsalu under säljes. Mycket trevlig kille som varit med på forumet under en längre tid. Att han dyker upp i en 360 med elhissar, dimljus, c-lås och säkert något mer gjorde ju inte saken sämre. Ska inte outa vem det var, det får han göra själv om han känner för det.
Samma person fick även se denna 360 då de står i samma garage. Det blev en del surr om Volvo 300 allt mellan himmel och jord, alltid lika kul att prata 300 =)

Till det lilla som har hänt med bilen. Jag har fixat belysningen i nyckeln. Inget jobb som det blir lätt att skryta om men jag gör ett försök :D
Jag hade tidigare tagit isär nyckeln och konstaterat att kopparbitarna där inne var lite ärgade, batteriet som säkert var original (sedan -88) hade också gett upp samt att lampan var trasig (försökte första gången jag hade isär nyckeln med ett vanligt AA batteri och två kablar).

Satte mig på nätet och försökte hitta en ny lampa men det var inte lätt. Enl 300 mania så är de nästan omöjliga att få tag i, enl en annan källa så ska det vara samma lampa som på Ford, Opel och VW. Letade vidare lite på nätet och sprang på www.batterigiganten.se de sålde en lampa som till måtten var snarlik så jag beställde en och hoppades på tur. 23kr för lampan och 39kr i frakt. Och den lampan passar nästan helt perfekt,man behöver modifiera minimalt för att få det 100%, blir en liten glipa längst fram på nyckeln, under 0,3mm, samt att den sticker ut 1mm mer än originallampan. Artikelnummer 22879.

Nytt batteri införskaffades och det köpte jag på Clas Ohlson. Batteriet heter V625U eller LR9, 30kr.

Har en bildemontering 10min från jobbet så åkte förbi där idag och kollade om de hade någon Volvo 360 nyckel med lampa och förklarade att jag bara behövde glödlampan. Vi tittade på två nycklar och den andra vi tittade på så  fungerade lampan. Så köpte den för 10kr. Jag hade med mig mitt nya batteri för att kolla lampan.

Så nu på kvällen gjorde jag rent nyckeln invändigt samt kopparbitarna, provade båda lamporna och båda fungerar. Kör på med originallampan tillsvidare, vi får se hur länge den håller.

Bild Nyckel original är med originallampan monterad och Nyckel efterm är med lampan från batterigiganten.
« Senast ändrad: februari 06, 2017, 19:00:05 av ERMR »

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #11 skrivet: februari 06, 2017, 18:51:49 »
Här kommer bilder på lamporna, original är överst, samt glipan som blir med den andra lampan.

Vill förtydliga att glipan blir för att jag inte modifierat något. Vill man inte ha den så går det bra att slipa bort falsen på lampan på översidan mot locket så kommer nyckeln gå igen som det är tänkt.
« Senast ändrad: februari 06, 2017, 18:54:35 av ERMR »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16531
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 sedan -88
« Svar #12 skrivet: februari 10, 2017, 22:46:24 »
Hittade tre bilder som säljaren skickade till mig. Väldigt komprimerade då de kom på sms men bättre än inga bilder på bilen just nu =)

Håll tillgodo!

Oj vad fin  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Frellumstad

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #13 skrivet: februari 11, 2017, 00:15:54 »
Självklart så ska ni även få se hur resultatet blev.
Knapparna gjordes rent ordentligt och återmonterades. På denna bild är ännu inte linserna rengjorda.
Linserna gjordes rent (saknar bild på det).

Plupparna målades med röd färg så det solblekta inte syns.
Allt monterades ihop och jag är verkligen nöjd med resultatet!
Bonusbild på banden som följde med vid köpet, får tacka säljaren för dessa då det inte var något vi hade kommit överens om. Blir en skön 80-tals känsla som passar bilen.

Bra jobba! Ble mange ganger penere, og kult at du fikk orden på nøkkelen  :)
Gratulerer med bil også  :D
« Senast ändrad: februari 11, 2017, 12:21:01 av Frellumstad »
_________________________
x  Volvo 244DL B21A `81
x Opel Corsa B 1.6 GSI '94
x Daihatsu Rocky 2.8TDI '93
x Opel Corsa B 1.5TD '93
    Mazda 3 2.0 skyactiv '15
    Volvo 360GL B200K`84
    Volvo 360GL B200K `87
    Mazda Demio 1.5i '98

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #14 skrivet: februari 16, 2017, 18:33:51 »
Då har jag fått tag i en snowcap. Den är lite solblekt så ska ge den en omgång med färg innan den monteras på bilen.
När jag får för mig att måla om den samt montera den så kommer det bilder på det.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #15 skrivet: februari 20, 2017, 22:55:20 »
Började lite lätt med snowcapen i helgen. Då slog min OCD in eller vad det nu är för fel på mig 😨
Har svårt för saker som inte är symmetriska och som jag tycker borde vara det. Nu hoppas jag att jag inte förstör det här för någon annan men hålen i snowcapen sitter på olika avstånd från kanterna = spolarmunstyckena sitter inte på samma avstånd i gallret. Syns ju inte i gallret på bilen men min hjärna gick bananas när jag såg det på snowcapen.

Åkte till Biltema, köpte epoxy och satte igen hålen. Problemet för hjärnan löst 👍
Problem som återstår är ju nu att när jag monterar snowcapen så har jag ingen spolning på rutan. Inte bra och inte lagligt.

Efter att ha letat lite på nätet så känns det som att Volvo 940 eller Volvo 850 har de tunnaste spolarmunstyckena. Så planen är att införskaffa en av de varianterna, kostar typ 50kr/st, och montera på översidan på snowcapen och då självklart symmetriskt 😃
Man kan även köpa till nyare Volvo och få duschmunstycken men de är lite högre och så går de inte att justera. Tror inte vinkeln på snowcapen blir rätt/samma som huven mot rutan.

Nu ligger snowcapen på jobbet men bilder kommer senare.
« Senast ändrad: februari 20, 2017, 22:59:20 av ERMR »

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #16 skrivet: februari 27, 2017, 22:17:22 »
Börjar nu planera för punkt 6 på listan, stor service med extra allt.
Det jag ska köpa är:
Olja
Oljefilter
Luftfilter
Tändstift
Kamrem
Spännrulle
Fläktremmar
Bromsvätska

Det jag tvekar lite på är vattenpumpen. Bilen har ju bara gått 7400mil, samtidigt så är pumpen 29år gammal... På något sätt så känns det bättre att byta den när man ändå byter allt annat. Fördelen med att byta den är ju att då byter jag även termostat samt att glykolen blir bytt.

Två andra saker jag funderar på är olja i växellådan samt i diffen. Fast det kan jag ta när som. Vattenpumpen borde jag ta i samband när allt annat ändå är nere.

Vad tycker ni? Dumt att snåla och inte byta vattenpumpen eller rör inget som fungerar?

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #17 skrivet: februari 28, 2017, 21:18:13 »
är vattenpumpen tät och ljudlös så bara stoppa i extra vatenpumpsmörjning när du byttar glykol, bytta gärna växellådsolja och slutväxelolja, finns urtappningspluggar till båda, var beredd på stank från slutväxlen och spån i växellådspluggen(normalt när det aldrig bytas)
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #18 skrivet: mars 06, 2017, 21:33:03 »
Tänkte göra klart snowcapen i helgen men det blev inte som tänkt. Jag slipade den, på med plastprimer och sen på med mattsvart färg. Men då jag slarvade med underarbetet så syntes en gammal repa samt att det kom damm i färgen. Så ska inhandla filler och göra om jobbet i veckan. Bilder kommer självklart när den är klar.

Jag har även köpt/beställt en hel del delar till servicen av bilen. Det som är på ingång är:
Oljefilter
Luftfilter
Bränslefilter
Kamrem + Spännrulle
Generatorremmar
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock + Rotor
Termostat

Kommer även byta vattenpumpen men där jag beställde övriga delar så hade de inte vattenpump från SKF så den beställer jag separat.
Olja och glykol köper jag via jobbet. Oljan blir Total Quartz 9000 5w-40. Glykol blir av etylen typ. Är inget större fan av propylen då de har sämre värden för motorn men inte giftig. Tex så leder de bort värme sämre och fryspunkten är lägre vid normal blandning på 50/50.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #19 skrivet: mars 07, 2017, 06:20:26 »
Tänkte göra klart snowcapen i helgen men det blev inte som tänkt. Jag slipade den, på med plastprimer och sen på med mattsvart färg. Men då jag slarvade med underarbetet så syntes en gammal repa samt att det kom damm i färgen. Så ska inhandla filler och göra om jobbet i veckan. Bilder kommer självklart när den är klar.
...

Blir imponerad av folk som orkar engagera sig i detaljer, då blir helheten riktigt bra också!

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #20 skrivet: mars 07, 2017, 20:25:44 »
jag hoppas att du kör helsyntetisk 75w90 i växellåda och slutväxel (eller liknande)  ;)
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #21 skrivet: mars 07, 2017, 22:17:40 »
Tack för kommentarerna.

Har alltid fått lära mig att "Ska man göra något så gör det bra". Sen är bilen i ganska bra skick och då vill man ju att det man sätter på höjer intrycket av bilen och inte sänker det. Ska vara ärlig att säga att det tog emot i mig att slipa ner snowcapen igen men vill inte känna mig missnöjd senare.

Har haft några M47 med röd ATF, så funderar på det till växellådan. Hypoidoljan till differentialen får nog bli GL4 eller GL5. Men då jag inte trimmar så känns GL4 bättre. GL5 känns onödigt stark. Inga roliga tillsatser i hypoidoljorna och det är väl därför de luktar som de gör...

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #22 skrivet: mars 12, 2017, 10:54:15 »
atf e dålig till volvos växellådor, mobil 1 75w90 är det bästa, enligt volvo själva ska man använda den sämre 10w40 motoroljan utom vid extrem kyla
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #23 skrivet: mars 12, 2017, 15:22:56 »
Vad jag förstått så körde Volvo med ATF från början. Så det kan ju inte vara helt fel. Däremot så ska man köra ATF så måste man köra rätt typ, F/G och inte D3.
Då jag inte vet vilken olja jag har i lådan så vet jag inte vad jag byter till. När jag lättar på pluggen så får jag se vad som kommer ut. Vill inte blanda oljetyper så kommer det ut ATF så fyller jag på ATF kommer det ut vanlig mineralolja så fyller jag på det.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16531
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 sedan -88
« Svar #24 skrivet: mars 21, 2017, 21:10:48 »
Tänkte göra klart snowcapen i helgen men det blev inte som tänkt. Jag slipade den, på med plastprimer och sen på med mattsvart färg. Men då jag slarvade med underarbetet så syntes en gammal repa samt att det kom damm i färgen. Så ska inhandla filler och göra om jobbet i veckan. Bilder kommer självklart när den är klar.

Nördigt så det förslår med symetriskt monterade spolarmunstycken! Me like!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #25 skrivet: mars 27, 2017, 20:45:23 »
Det har hänt lite småsaker sedan sist.
Snowcapen är nu helt klar (för detta året), blev mattsvart. Har planer på att lämna den till en kompis som är lackerare nästa vinter och få den samma färg som bilen. Blir det lackering av den så får nog även backspeglarna lite färg i samma veva.

Sen har jag köpt dimljus som ska vara hela och fina. Behöver säker putsas till och få en rengörning men glas och all plast ska vara helt. Även dimljusknappen inne i bilen köpte jag från samma bil. Nu väntar jag bara otåligt på leveransen... och som vi alla vet "Den som väntar på något till 360 väntar alltid för länge". Usch vad otålig jag är...

Även vattenpump är nu köpt. Fick tag i en Volvo original (som inte säljs längre) ny i kartong. Saknas packningar så de är beställda från skruvat.se.

Ska köpa glykol, motorolja och bromsvätska nu till veckan så jag har allt jag behöver när det är dags att göra service på bilen. Räknar med att göra det under en helg på jobbet. Siktar på att göra det helgen efter påsk. Fast nu är jag riktigt sugen på att få ut bilen i det fina vädret så kanske gör jag det tidigare.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #26 skrivet: mars 30, 2017, 18:37:55 »
Då har dimljusen kommit samt dimljusknappen, den blev dock fel... Han som sålde dimljusen hade plockat bort dimljusknappen för bak och inte fram. Så om någon har en knapp för dimljus fram så är jag intresserad.

Även packningarna till vattenpumpen har kommit.

Inte säker på att jag hinner montera dimljusen när jag servar bilen. Iaf så hinner jag inte koppla in dem. Börjar bli ont om tid nu när sommarstugan ska ha sin tid. Fast jag har ju inget som är akut att göra med bilen. Efter en service så rullar den ju på ett tag. Tillbehör är ju tillbehör och det får jag ta när tid finns.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #27 skrivet: april 22, 2017, 09:18:46 »
Gjorde service på bilen igår.
Ska skruva lite till med den idag.
Kommer en större uppdatering senare idag eller imorgon med bilder.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #28 skrivet: april 24, 2017, 23:46:46 »
Uppdateringen får vänta ytterligare några dagar. Forumet låg nere och nu är jag ute på jobb. Men det kommer i slutet av denna veckan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16531
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 sedan -88
« Svar #29 skrivet: maj 02, 2017, 23:23:21 »
Uppdateringen får vänta ytterligare några dagar. Forumet låg nere och nu är jag ute på jobb. Men det kommer i slutet av denna veckan.
Ser vi fram emot!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: 360 sedan -88
« Svar #30 skrivet: maj 17, 2017, 21:07:49 »
Mycket saker som har kommit i vägen för en uppdatering av den här tråden och det blir bara en kort den här gången också... Ska försöka hitta tid till det på måndag. Åker till Prag om 10 timmar så hinner inte med det just nu.

Det som har hänt sedan servicen är besiktning med blankt papper så nu åker jag lagligt. Dumt med en nolla som sista siffra då man ska besiktiga bilen den tiden på året som bilen är avställd.

Bilen har även varit på polering och vaxning idag så nu är den blank och fin, tyvärr regnade det idag så kunde inte ta någon bild på det fina arbetet. Men det kommer bilder så fort jag har tid att ta ut den när solen skiner.

Jag har även köpt en till 360... En GLT. Den är tyvärr inte möjlig att laga då jag tror det är mer rost än plåt. Så varför köper man då en 360 som är helt slut?
Det beror på att den har lite roliga saker som min 360 saknar. Saker som elhissar, elspeglar, c-lås, yttertemp mätare, Eco mätare, dimljus fram och det lite ovanliga tillbehöret AC. Så hade man inte fullt upp med saker att göra innan så skaffar man sig. Blir att demontera detta vid tillfälle och montering tror jag får ske i vinter. Just nu känns sommaren helt uppbokad och så vill jag ju kunna bruka bilen och inte skruva med den nu när det äntligen blir bra väder.
« Senast ändrad: maj 17, 2017, 21:15:48 av ERMR »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16531
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 sedan -88
« Svar #31 skrivet: juni 02, 2017, 12:49:19 »
Wow det blir mycket godis att flytta över från GLT:n!

Tack för uppdatering och hoppas du fick en bra resa till Prag!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.