Författare Ämne: Allt om motorbyte b200f-b230fk med 16v topp + frontmonterad låda.  (läst 129 gånger)

carter

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Tjenare!
Har nyligen köpt en 360 -88 sedan med b200f och m47r. Jag har faktiskt tänkt att göra traktor av den men inget sunkbygge utan många timmar kommer att vara nedlagda. Jag har tänkt att bygga långlucka över flaket osv men det får bli en annan tråd.

Jag undrar exakt vad som behöver göras och köpas för att få i "b234fk"n med en frammonterad växellåda med kortad orginal transaxel som utgående axel, alltså även ha kvar bakre lådaan och växla som vanligt på bakre men ha en simpel ryckspärr högsta-lägsta växel på främre. Alltså skita i spakställ och sådant och ha främre lådan agera som den typiska bakre i en vanlig 7/940 traktor. Vilken låda skulle vara mest passande för det ändamålet? Finns m30 med vanliga rödblock-sprängkåpan? m40?

Vad mer måste köpas för nya motorn?

Sett att orginal motorfästen är för mjuka så passar 7/940 motorfästena?

Oljetråg?

Lättast att byta hela elsystemet?

Vad måste flyttas över från b200an?

Kapa upp golvet för att få plats med lådan fram?

Hur fästa transaxeln på främre?

Hur många hästar och nm är karossen typgodkänd för? Tänkte om jag kanske regbessar med b230fk och sätter på 16v toppen sen eller om kanske inte ens det går? Skulle vara drygt att få ombess pga turbo om den inte skulle vara reggad med det.

Undrar även om vad som behövs för att ställa laddtryck och sätta i laddmätare.


Det var alla frågor jag kom på för tillfället, svar uppskattas enormt.

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 135
    • Visa profil
    • Min bil på garaget
SV: Allt om motorbyte b200f-b230fk med 16v topp + frontmonterad låda.
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2017, 19:30:15 »
360 med volvo motor i får du ha 103 DIN/170 Nm.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16414
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Allt om motorbyte b200f-b230fk med 16v topp + frontmonterad låda.
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2017, 19:44:54 »
Hej och välkommen carter!

Innan du sätter igång med bygget har jag lite undringar:

Är det lättare att komma undan med trim/motorbyte i en A-traktor än i en bil?
Är det lönt att lägga så mycket på en A-traktor som är tänkt att gå i 30km/h (Dum fråga, jag vet  :-X )

Det där med kortad transaxel är nog inte alltför enkelt. En kardan är enklare att laborera med gissar jag. Du blir nog den förste som kortar en transaxel!

Oljetråg måste vara 300-modellen för 240/940 tar i framvagnsbalken/styrväxeln.

Golvet/torpeden måste kapas upp för att få dit låda på motorn.

För laddtrycksmätare behövs väl bara en mätare och en bit slang. För att ställa laddtryck lämnar jag frågan vidare till nån med turbo-kunskap.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 153
    • Visa profil
SV: Allt om motorbyte b200f-b230fk med 16v topp + frontmonterad låda.
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2017, 19:15:18 »
Då han redan planerar en ryckspärr så används ju den för att koppla förbi den extra lådan och man får en a-traktor som går lika fort som en vanlig bil.
Hur de ställer sig till trim vid besiktning vet jag inte.


Ska du bygga 16v och turbo så hoppa B234f blocket och gå på ett B230 block. Bara onödigt med balansaxeln. Eller måste motorn vara i original vid besiktning?

Du behöver oljetråg, oljesticka, oljepickupen på oljepumpen och vattenpumpen från din motor idag.

Motorfäste på grenrörssidan lär du behöva bygga efter egen konstruktion då det redan är trångt med turbo och 8v topp. Då kan du i samma veva bygga även för andra sidan för att få båda stadiga.

Grenrör för turbo på 16v finns inte att köpa som passar i 360 så det behöver du också bygga.

Skulle inte ge mig på att skarva transaxeln utan bygg om för kardan, säkert både snabbare och billigare.

Lite får du nog räkna med att massera för att få dit en låda fram men inte så mycket. Kopplingen sitter ju redan där så kåpan är inget problem, växellådan kommer ju bli stående fram och inte liggande som i bak och då är den lite smalare så använder du en M45 eller M40 så tror jag inte det blir så mycket du behöver justera. Se till att använda en så smal låda som möjligt = inte M90 av Volvos lådor. Har dålig koll på de gamla lådorna men har för mig att M40 ska finnas till B21 och då passar de även senare modeller men M45 är ju standard 4 petad låda till B21/B23 så den är säkert mycket lättare att hitta.

Som kvist90_ skrev så är 300 godkända för 103 DIN/170nm, 103 DIN är 140hk. Svagaste turbomotorn är B230fk på 136hk och 175nm = 5nm för mycket. Så innan du bygger så ta kontakt med de som besiktigar och kolla om det är OK eller om du kan göra någon förändring för att kunna bevisa att motorn saknar de 5nm. Tex montera ingen IC pga platsbrist = ingen IC ger mindre effekt. Så får du montera den efter besiktningen.

carter

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Allt om motorbyte b200f-b230fk med 16v topp + frontmonterad låda.
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2017, 17:13:59 »
Tack som fan för svaren grabbar, skiter nog i 16v för tillfället. Skulle vara jävligt fränt men det får bli såsmåningom isåfall. Jag har iallafall hittat en lättryckare med tillhörande härva och m46 för 2 lappar och funderar starkt på att slå till. Kommer isf att ta bort spakställ och OD och bara bygga en ryckspärr från 4e till 1a växel på den lådan. Vet ni hur det ser ut när man monterar bord överdrivningen? Splines som sätter ihop den med lådan eller? Tänkte ju från utgående axel skarva på kapad transaxel/kardan beroende på hur det ser ut.

Kanske värt att tillägga att jag har möjlighet att svarva egna adaptrar med experthjälp då jag sommarjobbar på sandvik nu i en månad och har massvis med kontakter där.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16414
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Allt om motorbyte b200f-b230fk med 16v topp + frontmonterad låda.
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2017, 00:12:29 »


Såhär ser anslutningen mot växellådan ut. Det är snarlikt där fram bortsett från att axeln sticker ut längre för att nå igenom lamell och in i lagringen i vevaxeln. Själva trandaxeln är lagrad på ett par/tre!? ställen i transaxelröret.
« Senast ändrad: juni 14, 2017, 23:04:26 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 135
    • Visa profil
    • Min bil på garaget
SV: Allt om motorbyte b200f-b230fk med 16v topp + frontmonterad låda.
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2017, 16:57:49 »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89

carter

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Allt om motorbyte b200f-b230fk med 16v topp + frontmonterad låda.
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2017, 19:40:36 »
Jävlar vad lager det var. Hur tjock är transaxeln ungefär? Känner inte att det borde vara ett problem att skarva ihop den med utgående axel från främre lådan men alla verkar inte hålla med mig. Är det något särskilt som förhindrar?

Och som svar på dina två tidigare frågor FREJ, jag vet inte hur det är med trimning när man traktorreggar den. Jag vet inte ens om den måste hålla sig till karossgodkännandet.

Den kommer inte heller att göra 30 någonstans tills jag rycker spärrarna. Jag bygger en elspärr/ryckspärr som förhindrar möjligheten att få i 3an, 4an och 5an på bakre och en simpel ryckspärr på främre så främre i vanliga fall ligger i 4an (1:1 utv.) till att den hamnar i 1an som ger 3.31:1 utväxling så den bara drevar ner drivlinan rejält. ~0.3 * ~0.46(2an på m47) = 0.14 = mer än 7:1 utv. bara av lådorna, och sedan diffklumpen på det. Då går det jävligt sakta. I vanliga fall går den alltså helt vanligt 5växlat och främre agerar som spöklåda och gör inget för utväxlingen. Hoppas det inte varför krångligt skrivet.

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 135
    • Visa profil
    • Min bil på garaget
SV: Allt om motorbyte b200f-b230fk med 16v topp + frontmonterad låda.
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2017, 20:10:23 »
En sak ja tänkte på är ju att motor, transaxel och lådan är ett paket och sitter i motorkuddar fram vid motorn och växellådskuddar bak vid lådan.
Så om du ska skarva ihop de så kanske du får göra så nya lådan och transaxelröret sitter ihop.

Om du förstår vad ja menar :)

Anners ser ja inget problem me att göra detta mer än att de är mycket jobb :D Är ju bara kapa rätt längd och svetsa på en hylsa på transaxel som sen passar i den nya lådan?
« Senast ändrad: juni 12, 2017, 20:12:18 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89

carter

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Allt om motorbyte b200f-b230fk med 16v topp + frontmonterad låda.
« Svar #9 skrivet: juni 13, 2017, 21:01:20 »
Såg nu att jag har renix tändsystem. Vad innebär detta i konverteringen?

carter

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Allt om motorbyte b200f-b230fk med 16v topp + frontmonterad låda.
« Svar #10 skrivet: juni 14, 2017, 12:10:35 »
Länka gärna om ni vet om några lärorika trådar också. Svenska som engelska

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16414
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Allt om motorbyte b200f-b230fk med 16v topp + frontmonterad låda.
« Svar #11 skrivet: juni 14, 2017, 23:08:12 »
Hoppas det inte varför krångligt skrivet.

Nejdå!

Såg nu att jag har renix tändsystem. Vad innebär detta i konverteringen?

Det innebär att du inte kan ställa tändningen utan får leva med den tändkurvan som är. Samt att du måste ha original svänghjul kvar som tändboxens tändlägesgivare läser på.
Annars får du byta till ett annat tändsystem. Inga problem.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.