Nu så blir det en kort update

Började helgen med att min Walbro GSL392 soppapump låg i brevlådan i Fredags (står TI Automotive på den men efter lite googlande visar det sig att dom köpte Walbro år 1999 och har tillverkat bränslepumparna sedan dess).
Pumpen är fruktansvärt liten, helt otroligt att den ska leverera 255L/h vid 3bar soppatryck

Däremot blir det inte att montera den ännu då jag behöver ett förfilter till den och vet ej om ett vanligt slang-bränslefilter flödar tillräckligt? Kan hända att jag måste köpa ett eftermarknadsfilter, rekommenderas 100micron till förfilter.
Sen på Lördag så hissade jag upp bilen bak och tog loss avgassystemet som går upp över bakaxeln, detta slår fortfarande emot mitt vänstra reaktionsstagsfäste och avgassystemet slår då mot karossen vid varje knöl i vägen och blir bara värre för varje gupp.
Så smackade då dit en kort liten krök brorsan hittade i min metallåda, bilen låter avsevärt mycket mer utanför men inuti kupén låter den knappt något mer än med komplett avgassystem.
Kommer dock göra om detta i vinter då det förstör sleeper-stuket med ett högljutt avgassystem.
Efter det var gjort hissade jag upp bilen fram och shimsade tryckplattan med en m8-bricka under varje skruvhål i tryckplattan. Gjorde detta genom inspektionsluckan i sprängkåpan för att slippa ta ner transaxeln så gjorde ej några mätningar nu heller.
Sänkte sen ner bilen och tog en provkörning, nu slirar inte kopplingen längre vid 0,8bar ladd

Körde sen runt och mappade en kort stund men helt plötsligt började bilen misstända vid fullt laddtryck och uppåt.
Kollade laddluftläckage, kollade att alla kablar satt ordentligt, provade köra helt utan luftfilter, kollade att bränslet flödade ordentligt och kollade även tänddelarna.
Visade sig då att ett tändstift hade gått av så bytte detta och provkörde en sväng, men endast marginell skillnad.
Kollade då fördelarlocket och det var ärgigt invändigt, putsade rent det och provkörde, blev lite bättre men ändå inte helt bra.
Kollade rotorn och såg då att den blivit lite bränd i den svarta bakeliten? längst ut mot rotorspetsen, hade ingen ny rotor att sätta dit så putsade till den så gott det gick.
Gjorde sen kväll då jag blev less.
På Söndagmorgon så knackade jag elektrodgapet från 0,7mm till 0,6mm och monterade rotorn igen och tog en provkörning.
Misständningarna var nu nästan helt borta. Sänkte laddtrycket till 0,7bar och då slutade misständningarna.
Får ta och köpa lite ny rotor, fördelarlock och tändkablar, har skjutit på den utgiften allt för länge nu så är föga förvånande att misständningarna skulle ha med slitna tändningsdelar att göra (har inte bytt tändkablar, rotor eller fördelarlock i min ägo och ser ut att inte ha bytts på många år).
Men då när misständningarna var löst för stunden så fortsatte mappandet, nu på 0,7bar ladd som smyger upp till 1,2bar innan varvstopp.
Bilen går nu riktigt bra och slirar innerhjulet hejvilt vid full gas i snäva kurvor.
Rakt fram skjuter det på riktigt fint och känns som att det är nära greppgränsen för mina Landsail 175/65-13.
Dutycycle på 41,2% som högst vid 1,1bar ladd och 5200rpm, mappat till lambda 0,8 vid fullast.
41.2% på 1190cc spridare blir 490,28cc
Enligt kalkylatorn på BJPrace med 4st 490cc spridare blir det bränsle för ca 250hk (280hk vid 0,6 BSFC, 240hk vid 0,7 BSFC)
Bilen slickar i sig bränsle för nära bränslepumpens gräns då org pump levererar ca 120L/h vid 3bar.
Självklart bjuder jag på en kort liten video också

0-160km/h på just under 20s. Måste fixa en kamerahållare så jag kan filma mätarna också då man tyvärr inte får någon hastighetskänsla när man ser en video.
https://youtu.be/GznktpsOe2I