Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 36000 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16846
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #400 skrivet: april 01, 2019, 23:06:04 »
Kul att du är nöjd!

Tycker inte du behöver dölja att du kör olika bultmönster. Men om du ska åka navkapsel tycker jag Volvo 850 har ett par snygga modeller. Dock svårt att hitta till rimligt pris då folk tar betalt för kapslar som för fälgar! Åtminstone när jag letade för ett gäng år sedan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16846
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #401 skrivet: april 01, 2019, 23:37:24 »


"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #402 skrivet: april 02, 2019, 06:42:47 »
Förstör ju sleeper-stuket om man ser att det är olika bultmönster ;)


Jo svårt att hitta volvo-original för vettiga penga  :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/4-19
« Svar #403 skrivet: april 07, 2019, 21:15:02 »
Kort update denna veckan också, tråkigt när man har byggt färdigt det mesta inför sommaren :P

Har dock i Lördags bytt till Bosch-tändkablar och sen suttit en bra stund och justerat tändning och bränsle på tomgång och 1500rpm stillastående bara för att få tomgången lite jämnare och bilen lite jämnare i gången vid dragläge.

Har däremot fått ett paket, fyndade en Volvo Lamelldiff för 1500kr på Tradera ;D
Blir fin att montera i 1031-axeln sen innan den monteras i bilen.

Har för det mesta städat lite och småpillat med diverse andra projekt men idag så bestämde jag mig för att sätta ihop OM604an med omodiferad OM601 mekpump bara för att försöka provstarta med den.
Bytte oljefilterhuset, pumpdrevet, monterade mekpumpen, spridarrören och monterade om601 vakuumpumpen.
Lyfte sen ner motorn på en lastpall och spände fast den. Monterade svänghjulet, växellådshuset och startmotorn.
Hämtade sen en dunk med diesel och kopplade på lite slangar och höll på närmare 1h att nöta på starten för att lufta bränslesystemet och försöka få den att starta.
Fick dock den ej att gå igång utan bara en massa rök och sen var det dags att göra kväll.

Ska fortsätta nästa helg, misstänker att pumpen står någon millimeter fel så den "tänder" för sent.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16846
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #404 skrivet: april 09, 2019, 22:50:15 »
Grattis till lamelldiff  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2363
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #405 skrivet: april 10, 2019, 06:48:31 »
"Riktig" lamelldiff eller slungdiff?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #406 skrivet: april 10, 2019, 06:59:48 »
Riktig :)
Slungdiff är ju inget att ha ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/4-19
« Svar #407 skrivet: april 14, 2019, 21:33:16 »
Kort update även denna helg, men bättre än ingen update :)

Började med att jag i veckan köpte mig en sugpump från biltema för 349kr, detta för att den sug-pumpen på Merca-motorn inte ville till att suga bränsle längre fastän den funkade perfekt då motorn togs ur bilen i höstas :-\

Men tog då i lördags och kopplade in biltema-pumpen och kollade inställningen av dieselpumpen på motorn. Visade sig att pumpen stod ca 10° fel så tog väldigt noggrant och nollade pumpen med veven på 12° ATDC enligt information jag hittat på nätet.

Drog sen på starten och motorn började hosta nästan direkt men rök och luktade fruktansvärt illa då den inte tände ordentligt så gick ut i förrådet och hämta merca-avgassystemet och hängde på för att få ut avgaserna bra bit utanför garaget.
Fortsatte nöta på starten men den hostade bara, tände till direkt då man sprutade in minsta lilla startgas i insugskanalerna så verkade lovande.
Eftersom jag inte ides koppla in glödstiften bara för provstart så tog jag och eldade in i insugskanalerna med min mixgasbrännare och då jävlar startade motorn och gick fint :D

Så nu vet jag att motorn går tillsammans med OM601-pumpen och hur man ställer in tändningen på dessa motorer.

Sen så kastade jag ihop en pytteliten motorvagn väldigt snabbt bara för att kunna rulla ut motorn i förrådet så får den stå där tills det är dags att ta tag i den igen :)

Video på start av motorn:
https://youtu.be/RDatTJxW_0w
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/4-19
« Svar #408 skrivet: april 17, 2019, 07:51:34 »

Drog sen på starten och motorn började hosta nästan direkt men rök och luktade fruktansvärt illa då den inte tände ordentligt så gick ut i förrådet och hämta merca-avgassystemet och hängde på för att få ut avgaserna bra bit utanför garaget.
Fortsatte nöta på starten men den hostade bara, tände till direkt då man sprutade in minsta lilla startgas i insugskanalerna så verkade lovande.
Eftersom jag inte ides koppla in glödstiften bara för provstart så tog jag och eldade in i insugskanalerna med min mixgasbrännare och då jävlar startade motorn och gick fint :D


 ;D hahaha lysande exempel på riktig garagemeck!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #409 skrivet: april 17, 2019, 08:48:02 »
Man ska inte krångla till det i onödan ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/5-19
« Svar #410 skrivet: maj 12, 2019, 20:51:32 »
Tjena, varit väldigt lugnt här nu i nära på en månad.
Har tyvärr inte haft allt för mycket att göra på bilen men det kommer det bli ändring på nu ;)

Kan börja med att berätta att jag den 28/4 köpte mig BMW E46 M-sport framstolar och monterade dom i bilen den 1a Maj :)
Skillnaden mot standard E46-stolrarna jag haft är att M-sport är mer skålade, har justerbart lårbensstöd både på längd och höjd samt elektriskt justerbart svankstöd.
Fruktansvärt mycket bekvämare och håller fast en bättre i stolen helt enkelt ;D

Har även hunnit inhandla en 6-växlad manuell växellåda som är bolt-on på min OM604. 716.630 heter den på merca-språk och kommer från en 2002 C230 Kompressor med M111-motor, växellådan är specad av mercedes till 270Nm men verkar hålla för minst det dubbla i 500kg tyngre bil än 360in så lär hålla för mig :P

Det absolut bästa med denna lådan är att Volvo-kardan passar rätt på hardyskivan :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/5-19
« Svar #411 skrivet: maj 12, 2019, 20:53:50 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/5-19
« Svar #412 skrivet: maj 12, 2019, 21:40:23 »
Ni kanske undrar varför jag redan kostat på en låda till diesel-motorn?
Jo detta är för att jag behöver den för att kunna måtta in rätt pinjong-vinkel när jag ska bygga dit 1031-axeln och varför jag redan investerat i en låda är att jag tänkt börja redan nu med att fortsätta bygga om bilen :)

Jag har kört lite med 360in sedan senaste updaten och kommit fram till att jag vill ha mer effekt i den, känns alldeles för snäll att köra med ca 300hk B230 och känns tråkigt att köra med den då jag endast litar på att drivlinan håller för att köra fort med.

Motormässigt så är kopplingen på bristningsgränsen redan nu så tryckplattan måste bytas om effekten ska höjas. Och ännu mer effekt lär resultera i drivlineras vilket jag vill undvika då transaxeln från denna bil ska in i lillbrorsans 360 senare.

Kom då fram till att jag ska bygga dit OM604 med 6-växlad låda och 1031 redan i sommar, målet är att den ska gå att förflytta senast till hösten.
Detta innebär att bilen kommer ej återställas till original och besiktas en sista gång innan ombyggnationen fortsätter och betyder då att bilen kommer inte kunna köras lagligt förrän efter jag lyckats få den registerad som ombyggt fordon.


Då kommer vi fram till ett hemligt inköp som jag inte skrivit något om ännu ;)
Det är så att för ca en månad sedan köpte jag mig en 88as Volvo 245 för hela 2000kr. Köpte den utan att se den, fick den till bra pris för att den hade helt plötsligt stannat för ägaren på morgonen.
Tog med mig en polare och bogserade bilen till jobbet där jag började kolla igenom bilen och felsöka lite.
245an är en sen 88a, dvs 88B så den har LH2.4, felsökte några timmar och hittade först att kamremmen kuggat en kugg så kuggade om den men startade ändå inte.
Fortsatte då kika och googla lite för att förstå mig på LH2.4 systemet då jag aldrig pillat med det innan, visade sig till sist att huvudsäkringen till insprutningssystemet i motorrummet hade ärgat så när man slog på tändningen blev det sånt spänningsfall att alla givare slutade fungera vilket resulterade att både gnista och soppa uteblev.
Sprutade i oxidrengöring och stoppade i en ny säkring så gick bilen så fint igen :)

Har i en månads tid fixat upp 245an lite för att få den trafikduglig och lite fräschare.
Tanken med den är då att efter godkänd besiktning kasta över 360ins motor tillsammans med förstärkt tryckplatta, ny lamell, 3" LMM, 630cc spridare och chippa LH2.4 så jag får ca 350hk i 245an.

Kommer då alltså ha en Volvo 245 som nöjesbil/busbrukis till dess att 360in är helt färdig, får hoppas ni tillåter det ;)

Har endast en bild på 245an som är från dagen efter jag fått den att starta så den får duga tillsvidare.



Men över till bilen denna projekttråden handlar om ::)

Helgen började dåligt genom att jag just innan läggdags på Torsdag fick ett samtal om att några pundare hade varit och försökt slanga min och brorsans 360 :'(
Så med oro i baktanken hela fredagen så kom jag till garaget på Lördag och blev väldigt lättad, dom hade inte ens hunnit bryta loss tanklocken innan dom hade blivit bortskrämda.

Körde då in min 360 i garaget och gjorde inget mer på den under Lördagen utan dagen spenderades med andra projekt.

Idag däremot så rev jag och brorsan bort huv, grill och stötfångare innan vi fortsatte med att riva bort megasquirtet, avgassystemet och till sist hela drivlinan inklusive motor :)
Tog ca 4h från det att vi började till dess att vi kände oss färdig för dagen.

Så då står bilen nu på pallbockar igen och kommer göra det ett ganska bra tag skulle jag tro.

Nästa helg blir det att snygga till motorrumet, bygga nya motorfästen att bulta i karossen och eventuellt även att stoppa ner OM604an tillsammans med växellådan.


Det var allt för denna uppdateringen, hoppas det inte blev alldeles för mycket text :)
« Senast ändrad: maj 12, 2019, 21:50:37 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #413 skrivet: maj 13, 2019, 19:50:24 »
Kul och se att du ligger i :)
Ska bli spännande med merca dieseln.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #414 skrivet: maj 13, 2019, 19:55:41 »
Tackar!

Längtar redan till helgen så man kan fortsätta bygget :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16846
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #415 skrivet: maj 13, 2019, 23:26:42 »
Kul när det händer grejer! Och du har legat i som vanligt  8)

Klart du får åka 245:a! Och till ett bra pris dessutom. Kul när man kan leka lego med bilarna och flytta motorer hit och dit och kanske dra andra fördelar.

Inte lätt att sammanfatta så mycket i lite text. Var kul att läsa!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #416 skrivet: maj 14, 2019, 05:53:51 »
Jo man måste ju hålla lite tempo så man inte blir rastlös :P


Hehe Jo smidigt när man kan flytta över motorer lite hursomhelst :)

Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 26/5-19
« Svar #417 skrivet: maj 26, 2019, 20:43:39 »
Update!

Blev inte så väst mycket gjort i helgen.
Tog ut all el i motorrummet samt Megasquirt och Vems Bredbandslambdan.
Många kilo med kablage och mycket är onödigt långt för att jag inte ides göra en helt ny kabelhärva till Megasquirtet

Sen var motorrummet tommare än det någonsin varit i min ägo :P
Kapade och lapade igen några fula hål i motorrummet och byggde sen nya basplattor till motorfästen i karossen så det är färdigt tills dieselmotorn ska ner.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 26/5-19
« Svar #418 skrivet: maj 26, 2019, 20:50:14 »
Sen så hjälpte brorsan till att kolla hur den 6-växlade lådan passar i min växellådstunneln.
Kom fram till att tunneln måste breddas och höjas någon centimeter till och måste göras ordentligt mycket högre ända bak till växelspaken för att det ska rymmas ett växellänkage.

Här så tappades lite av motivationen att göra något så blev inte att göra något mer på bilen den här helgen.

Får se hur jag gör med växellådstunneln om jag bara kapar och bankar den större eller om jag eventuellt försöker hitta nån som skrotar ner en 740/940 som jag kan kapa ur växellådstunneln ur för att bygga in i min bil.
Har sett bilder på 300mania där en byggt in hela 740-växellåds/kardantunneln och det såg väldigt bra ut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #419 skrivet: maj 26, 2019, 21:07:27 »
Fått lite gjort iaf :D

Vet hur de är när man tappar motevationen men tappa inte hoppet bara :D en dag får man ett ryck och så går de undan  :P
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #420 skrivet: maj 26, 2019, 21:09:57 »
Jo så är det, känns bara fruktansvärt jobbigt att bygga om hela växellådstunneln som jag redan byggt om en gång förra året :-\
Men får man bara rivit ur inredningen, kapat bort lite plåt och monterat motor med låda så får man ju en redig motivationsboost ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #421 skrivet: maj 26, 2019, 21:20:39 »
Ja visst är de tråkigt och göra om sånt man redan gjort en gång.
Ja vi vill se merca motor i 360  ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #422 skrivet: maj 26, 2019, 21:44:12 »
Hehe ja merca-motorn kommer förhoppningsvis sitta där efter nationaldagshelgen då jag tagit ledigt klämdagarna så får 4dagar helg två veckor på rad  ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16846
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #423 skrivet: maj 26, 2019, 22:41:19 »
Hehe ja merca-motorn kommer förhoppningsvis sitta där efter nationaldagshelgen då jag tagit ledigt klämdagarna så får 4dagar helg två veckor på rad  ;D

Kul! Bara ös på! Ska själv göra ett ryck till helgen tror jag.

En tanke är ju att du kan kapa ur din nuvarande tunnel och spara/sälja samt in med 740-tunnel då. Vet inte vilket som går snabbast men känns ändå lättast om man får tag i färdig tunnel? Då är det knepiga bara att kapa ur lagom mycket för att lätt svetsa dit den nya.
Edit: Men som jag brukar säga, det är ju bara lite plåt och kap och svets  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #424 skrivet: maj 27, 2019, 06:04:53 »
Jo jag har ju redan byggt egen växellådstunbel från framför växelspaken fram mot torpedväggen men räckte tydligen inte till ändå fastän merca-lådan ser så pass liten ut.

Känns helt klart enklast att bygga in 740-tunnel om jag bara får tag i en, hade jag vetat jag behövt det så hade jag kapat ur tunneln på 740in jag skrotade hösten 2017.

Jo det är ju egentligen inte svårt att bocka till en egen tunnel :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2/6-19
« Svar #425 skrivet: juni 02, 2019, 21:27:57 »
Update!

Har nu gjort klart en 4dagars-helg :P

Blev mindre gjort denna helg än planerat pga bristande motivation.

Men på Torsdag så rev jag ur inredningen ur bilen så att man kommer åt hela tunneln.
Sen gjordes inget mer på projektet den dagen utan blev istället att polera brorsans Jetta MK2 och hjälpa en polare få ordning på sin relativt nyköpta 343a.

Fredagen regnade det kraftigt så hade ännu mindre motivation att göra något, men på kvällen klarnade det upp så då åkte jag och rev ur pedalställ och rattstång och försökte måtta in ett E36-pedalställ lite smått.
Kom fram till att det kommer bli fruktansvärt trångt med ett bromsservo för att få dit E36-pedalstället, men hade varit smidigt då det redan sitter huvudcylinder till kopplingen färdigt på pedalstället.
Men pedalställ får bli ett senare bekymmer.

Lördagförmiddag så hämtade jag OM604an ur förrådet och monterade växellådan på den och fick då till 100% bekräftat att lådan var bolt-on, denna gången kunde man lite på information som hittats på nätet ::)
« Senast ändrad: juni 02, 2019, 21:39:15 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2/6-19
« Svar #426 skrivet: juni 02, 2019, 21:32:06 »
På Lördagen så fick jag även äntligen tag i en snubbe som skrotade ner en 940 och var villig att sälja växellåds/kardantunneln åt mig på villkoret att jag hjälpte till att rensa bilen invädigt och kapade ur tunneln själv.
Så eftermiddagen spenderades med att riva ur inredningen ur en 940, för att sedan lägga bilen på sidan och kapa ur hela tunneln :)

Lördagkväll så kapade jag ur 360ins tunneln, kapade jämns med tvärbalken framför baksätet ända fram till torpedväggen.

Blev så klart även bilder då jag lade tunnlarna bredvid varandra, 940-tunneln är mycket större än min ombyggda tunnel. Tyckte ändå jag byggde en stor tunnel då jag byggde om den förra året :o
940-tunneln är däremot väldigt liten bakom växelspaken jämfört med 300-seriens, förklaringen är ju att momentröret är mycket större i diameter än 940-kardanen.
« Senast ändrad: juni 02, 2019, 21:40:41 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2/6-19
« Svar #427 skrivet: juni 02, 2019, 21:38:18 »
Söndagen började med att renkapa 940-tunneln, blev dock att kapa ännu mer än planerat för att den skulle gå dit.

Kapade sen golvet i omgångar tills tunneln gick att få på plats, blir att lappa ihop lite här och var för att det inte ska vara lite väl mycket ventilation :P

Tunneln sitter nu provisoriskt med självborrande skruvar och 360ins golv är ännu inte helt renkapat.


Planen är att nästa vecka, då jag har ytterligare en långhelg, lägga i motor och låda för att se så tunneln sitter rätt i höjdled och även bygga motorfästen.
Skulle dock behöva ett spakställ för att verkligen kunna kontrollera att tunneln ligger rätt på höjden.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #428 skrivet: juni 02, 2019, 21:40:35 »
kul att se de går framåt  :) även om motivation sviker ibland.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #429 skrivet: juni 02, 2019, 21:44:14 »
Tackar :)

Jo blir lite tungt ibland, mest för att det känns som att man tagit sig vatten över huvudet då man river isär och kapar upp hela bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/6-19
« Svar #430 skrivet: juni 09, 2019, 20:56:00 »
Update även denna långhelg ;D

Denna helgen blev det mycket mer gjort än förra helgen känns det som :)

Började med att i Måndags åka och kapa loss dom främre hjulhusen från en E36, lyckades hitta en som skrotade en bil och var villiga att sälja hjulhusen åt mig om jag kapade loss dom själv :P
Tog inte många minuter med tigersågen att kapa loss dom och slänga i bagaget på bruksbilen.


Långhelgen då?

Ja på Torsdag så packade jag upp pelarborrmaskinen jag handlat för skatteåterbäringen och den fick direkt kämpa med att borra hål i motorfästesplattorna.
Helnöjd med maskinen än så länge, har behövt en pelarborr länge och denna är helt klart värd dom 2499kr jag gav för den på Jula, steglös borrhastighet med hög- och låg-växel, krysslaser samt led-belysning är dom bästa sakerna med den :D

Sen när det var gjort så kastade jag och lillbrorsan i motorn med växellådan monterad på motorn, det gick precis men var lite pilligt att lirka ner paketet.
Motorn hamnar lite längre bak än B230in för att tråget på merca-motorn är inte helt plant längst bak mot lådan.
« Senast ändrad: juni 09, 2019, 20:57:35 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/6-19
« Svar #431 skrivet: juni 09, 2019, 21:00:09 »
Men ryms gör då motorn, inga problem med höjden eller längden :)

Lådan passar även den fint i den nya tunneln, tunneln behövde dock lyftas någon centimeter för att det skulle gå fritt. Motor och låda går ej att montera längre ner än på bilderna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/6-19
« Svar #432 skrivet: juni 09, 2019, 21:04:10 »
Kapade sen ut 4st "tungor" till att bygga motorfästen av. Kapade ut av 3mm stål.
Riktigt smidigt när man kunde borra alla 4st plåtarna på en gång med pelarborren :)

Provmonterade sen insuget för att se så det passar i motorrummet, verkar passa riktigt fint. Får se sen när bromsservot kommer på plats om det fortfarande ryms lika fint.

Sen vart det middagspaus.

Efter middagen på Torsdag så fortsatte byggnationen av motorfästen så kapade till dom och punktade fast på båda sidorna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/6-19
« Svar #433 skrivet: juni 09, 2019, 21:06:05 »
Som sagt byggnationen fortsatte, låter bilderna tala ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/6-19
« Svar #434 skrivet: juni 09, 2019, 21:11:37 »
Sen vart det några bilder med motorn på plats och hängande i sina egna motorfästen innan det blev att göra kväll :)

Fredagen började med att försöka få dit ett fläktpaket mellan motor och torpedvägg.
Det modernare fläktpaketet passade inte alls, alldeles för tjockt nu när motorn var tvungen att hamna längre bak :'(

Gick då ut i förrådet och grävde fram fläktpaketet jag sparat från 345an, tur man har svår att kasta bort grejjer ::)
Väldigt nära att det passade utan modifikation, dock just för tjockt i mitten där fläkten sitter.
Demonterade täckkåpan bakom fläkten och själva fläkten så passade fläktpaketet perfekt!

Måste då hitta en liten t.ex SPAL-fläkt att montera mot värmepaketet och sen täcka för hålet där plastkåpan bakom originalfläkten suttit.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/6-19
« Svar #435 skrivet: juni 09, 2019, 21:19:36 »
Fredagen fortsatte med att ta ut den provisoriskt monterade 940-tunneln och kapade sen av golvet jämns med bilens längsgående balkar och putsade rent för att kunna svetsa.

Monterade sen 940-tunneln och måttade in rätt höjd för att få lämplig pinjongvinkel, växellådan hamnade 2° pekandes neråt, för att 740-kardan skulle matcha med tillhörande kardanhållare så var även bakändan på tunneln tvungen att höjas någon centimeter.

Så höjde upp tunneln i rätt position med hjälp av några träplankor och punktade fast den så att tunneln hänger på rätt ställe.

Började då kika och fundera lite nu när allt satt på rätt plats.
Märkte att balkarna i 940-tunneln hamnade väldigt högt där stolarna ska stå, faktiskt precis lika högt som 300-seriens originalstolsfästen. Och som alla säkert vet så sitter stolarna ca 10-15cm för högt upp i våra bilar, åtminstone enligt mig som är 185cm lång.

Fortsatte klura lite på hur jag skulle göra.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/6-19
« Svar #436 skrivet: juni 09, 2019, 21:25:44 »
Som ni ser på bilderna så hamnar 940-tunneln inkl balkar väldigt högt upp i bilen.

Kom till sist fram efter lite funderande och diskuterande med lillbrorsan att det är lika bra att bara kapa bort balkarna från 940-tunneln, fimpa 940-tunneln bakom växelspaken och svetsa tillbaka 360ins bakre halva av tunneln.

Men här var då Fredagen slut så gjorde kväll och fortsatte grubbla över vad som blir bäst.


På Lördag så hade jag bestämt mig, det blir att göra så som jag och brorsan kom fram till kvällen innan.

Bara sätta vinkelslipen i 940-tunneln och kapa bort allt "onödigt" och sen göra samma sak med av 360-tunneln.

Sen gick resten av Lördagen åt till bygga upp bilen igen.
Hade inte tillräckligt med plåt att bygga färdigt golvet med så Lördagen avslutades relativt tidigt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/6-19
« Svar #437 skrivet: juni 09, 2019, 21:30:17 »
Till sist var vi då framme till idag.

Idag Söndag blev det inte alls mycket gjort, provmonterade motorhuven och kom fram till att motorn ryms gott och väl därunder ;D

Sen blev det inget mer gjort på bilen utan gjorde en ordentligare städning i garaget innan jag gav upp med bilbyggande för denna helgen.


Till veckan blir det att köpa plåtark på Biltema så golvet kan byggas färdigt nästa helg :)

Det var allt för denna updaten!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #438 skrivet: juni 10, 2019, 08:41:24 »
Det kommer bli så kungligt bra!!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3505
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #439 skrivet: juni 10, 2019, 08:48:50 »
Tackar!
Man får ju hoppas i alla fall :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88