Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 41107 gånger)

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 207
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #440 skrivet: juni 11, 2019, 08:03:45 »
Ser riktigt bra! Spännande och få se det färdiga resultatet.

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #441 skrivet: juni 11, 2019, 09:02:33 »
Tackar!

Jo blir intressant att se hur jag lyckas få till det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16851
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #442 skrivet: juni 11, 2019, 23:01:43 »
Oj vad bra jobbat!

Blev ju bra med mix av 940 fetingtunnel och 360!
Förstår att du hade att göra en bra stund med klura, måtta, kapa, måtta klura och så vidare  :D
Men skönt att du verkar hittat ett vinnande koncept! Bara att fylla hålen med plåt och se glad ut!

Glöm inte borra dreneringshål i motorfästena sen bara för annars ser de ut att fyllas med vatten! Men bra byggt för de ser stabila ut!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #443 skrivet: juni 12, 2019, 05:52:50 »
Tackar!

Jo blir förhoppningsvis snyggt i slutändan :)

Japp har tänkt göra det innan dom målas, måste bara hitta var lägsta punkten blir på dom.
Jo kanske onödigt stadiga men var enklaste sättet att förstärka dom :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/6-19
« Svar #444 skrivet: juni 16, 2019, 21:23:58 »
Update!

Inte gjort så jättemycket i helgen.

Lördagen gick åt att laga 245ans torkarspak som endast fungerande på högfart och sen göra iordning Passaten för att annonseras ifall jag köper en annan bruksbil till veckan.

Idag Söndag däremot så blev det att kapa lite plåt och svetsa ihop golvet så gott som färdigt.
Bara kvar att fylla igen en ca 30cm lång och 2cm hög glipa som blev på båda sidor eftersom 360-tunneln nu är lyft upp lite högre än original vid växelspakshålet.

Göra färdigt golvet framme vid pedaler och torpedvägg blir efter jag tar ut motorpaketet igen, och det blir inte förrän jag byggt dit växellådsbalk, 240-axel och stödlagerhållare bara för att slippa lyfta ur och i motorn fler gånger än nödvändigt.

Nästa helg är det ju tre dagar ledigt pga midsommar så får se hur många av dagarna jag blir i garaget  och hur mycket som hinns :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16851
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #445 skrivet: juni 22, 2019, 00:27:25 »
Så där ja!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/6-19
« Svar #446 skrivet: juni 23, 2019, 21:49:54 »
Denna gång blir det en stor update!

Började lite smått redan på Torsdagkväll då jag åkte till Kalix direkt efter jobbet.

Det första jag gjorde vara att fixa kylarslangar mellan motor och kylare på 360in. Löste detta genom adaptrar inhandlade från do88, beställde i söndagskväll och fick dom på onsdag :)
1st rak 41mm till 32mm adapterslang med en 32mm skarvhylsa för den nedre anslutning och för den övre 1st 90° 36mm till 32mm adapterslang och en 32mm skarvhylsa där också.

Övre kylarslangen blev då en avkapad original övre kylarslang mellan skarvhylsan och kylaren och den nedre kylarslangen blev en avkapad 740-slang mellan skarvhylsa och kylaren.
Behöver bara köpa antingen fjäderklammer på jobbet eller rostfria skruvklammer. Lutar åt fjäderklammer då dom helt enkelt är bättre än vanliga skruvklammer för att slippa läckage.

Sen packade jag upp två till paket som jag fått i veckan.
Ena innehöll en turbo, en TD04-13T. Köpte den för att ha som registreringsturbo till OM604an då GT30-kopian verkar vara för stor för effekten jag får regga med. (Får regga med max 200hk för att hålla mig inom rimligt vridmoment för en 1031a och turbon får inte vara mer än 50% större än vad som krävs för effekten).

Det andra paketet innehöll ett skruvstäd, ett som faktiskt lämpar sig för garage/verkstad med fasta käftar :)
Mitt gamla skruvstäd lånade jag av en polare och det har fastskruvade käftar, skruvarna som håller käftarna har gått av flertalet gånger när man bankat lite plåt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/6-19
« Svar #447 skrivet: juni 23, 2019, 21:59:19 »
På Fredagen blev det inte alls mycket gjort, småpillade lite med 245an bara innan det blev midsommarmiddag.
Tvättade den utvändigt och invändigt samt kopplade in elfläkt och byggde dit E46-framstolar i den för skumgummit i originalstolarna är helt slut.

Däremot på Lördag så fortsattes 360-byggandet på riktigt :)

Började med att flytta pallbockarna från bakaxeln till domkraftsfästena bak och meckade sen ut bakaxeln.
Lånat 2st 240-bärarmar av en polare så provmonterade en i 360ins originalfäste.
Centrum på bakaxeln kommer då bli 3cm för långt fram samt att bärarmen sitter 3,5cm för långt ut i sidled.

Ser då även att bärarmarna kommer ta i bränsletanken efter fästena är flyttade så meckade då ut tanken, blev då riktigt gott om plats för modifikationer ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #448 skrivet: juni 23, 2019, 22:02:15 »
Kapade bort inre öronen på originalfästena och slipade rent. Yttre örat lämnade kvar för att ha nåt att mäta efter för stunden.

Måttade, ritade och klurade lite på Lördagkväll och på Söndagförmiddag gjorde jag några mallar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #449 skrivet: juni 23, 2019, 22:07:18 »
Kapade ut fästöron och en basplatta direkt efter mallarna gjordes på söndag. Allt i 3mm varmvalsat stål.
Borrade hål för M14-bult genom alla fästöronen, bultade ihop och slipade dom så likadana jag kan göra för hand.

Svetsade sen på öronen på fästplattorna, boxade ihop så gott det ryms utan att begränsa bärarmens rörelse och borrade några hål för att kunna svetsa mot balkens mitt och inte bara mot sidorna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/6-19
« Svar #450 skrivet: juni 23, 2019, 22:12:25 »
Kapade sen bort även dom yttre fästöronen och slipade rent inför svetsning.

Punktade sen dit mina nya bärarmsfästen och provmonterade bärarmarna, fästena sitter nu rätt i längsled med 89cm mellan anliggningsyta på inre fästörat på ena sidan till anliggningsytan på inre fästörat på andra sidan.
Bärarmarna ser nu även ut att lokalisera centrum på axeln mitt i hjulhuset. Axelns undre fäste är mitt under bakaxelröret på en 240.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/6-19
« Svar #451 skrivet: juni 23, 2019, 22:16:19 »
Sen blev det att helsvetsa fästena i karossen.
Hade en liten tankevurpa så två av borrhålen jag tänkt svetsa igenom hade ingen balk bakom sig ::)

Inte helt färdiga är dom dock, ska sätta en plåt så att det knyter ihop dom 3cm som sticker utanför balken med balken för extra stadga.
Fästena är förmodligen tillräckligt stadiga som dom är men föredrar att alltid göra stadigare än vad som behövs.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/6-19
« Svar #452 skrivet: juni 23, 2019, 22:19:08 »
Låter bilderna tala.
Inte mina snyggaste svetsar, svårt när man får ligga i konstiga vinklar samt att 360ins plåt är 1-2mm så det har en tendens att bränna hål innan man får smält ihop ordentligt med 3mm plåten.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/6-19
« Svar #453 skrivet: juni 23, 2019, 22:23:33 »
Sen satt då båda bärarmsfästena där på sin plats så bultade dit 240-bärarmarna.

Efter det så tog jag hjälp av lillbrorsan att bära in 240-axeln från förrådet samt skruva dit den i bärarmarna.
Lyfte sen upp axeln med en domkraft i det som med ögonmått utan hjul på kommer bli körhöjden.

Axeln ser ut att sitta i helt rätt ställe :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/6-19
« Svar #454 skrivet: juni 23, 2019, 22:25:05 »
Försökt fota så mycket det gick för att förhoppningsvis få vettiga bilder så låter bilderna tala ännu en gång :P
« Senast ändrad: juni 23, 2019, 22:43:13 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/6-19
« Svar #455 skrivet: juni 23, 2019, 22:26:28 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/6-19
« Svar #456 skrivet: juni 23, 2019, 22:40:22 »
Här har vi då sista inlägget för denna uppdatering :)

Ska låna övre stagen av min polare också så jag får byggt in dom fästena.
Men innan övre stagen kan byggas in måste jag få monterat växellådan med en växellådsbalk, detta för att få den slutgiltiga vinkeln på utgående axel så att jag kan matcha pinjongvinkeln mot denna.

Har även planer på att skaffa t.ex Golf-coilovers bak, dom borde passa i 240-bärarmarnas stötdämparfäste och förhoppningsvis hamnar dom i rätt vinkel upp i bakre stötdämpartornen i 360in.
Glömde faktiskt bort att kika på det idag så får kika på det nästa helg.


Ni undrar säkert varför jag till synes helt plösligt valt att bygga dit en hel 240-bakvagn istället för att bara kasta på axeln på bladfjädrarna?
Jo har funderat över det ända sen i höstas och har kommit fram till att dom flesta som sätter en 240/740/940-axel i bladfjädrarna får problem med axle-wrap och krokiga bladfjädrar.

Varför nöja sig med en uråldrig och klen bakvagnskonstruktion när jag ändå har så pass modern hjulupphänging i framändan i form av en E36-framvagn?

240ins bakvagn är ju faktiskt väldigt bra redan från början, det är ju trots allt 4-länk med panhardstag. Kanske inte äkta 4-länk enligt vissa men duger gott för en gatbil.

En stor tanke med mina ombyggnationer är ju att det ska bli lättare att hitta bolt-on reservdelar och 240-bakvagnsdelar finns det fortfarande gott om både nytt och begagnat ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 354
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #457 skrivet: juni 24, 2019, 20:47:58 »
Inte illa :D kul med 240 upphäning bak. våga vara annorlunda  :P
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #458 skrivet: juni 24, 2019, 21:06:38 »
Tackar!

Hehe man vill ju inte bygga som alla andra :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-19
« Svar #459 skrivet: juni 30, 2019, 21:17:14 »
Update!

Blev inte jättemycket gjort i helgen, pillade i Lördags på 245an och plockade ihop lite grejjer inför en större rensning som ska göras under semestern.

Idag blev det däremot lite mer gjort.

Började med att bulta på 240-plåtfälgar som jag krängt över 195/50-15 däcken på, detta för att se så att höjden och sånt ser bra ut.
Verkar som att jag fått axeln rätt även med hjulen på plats :)

Sen svetsade jag färdig golvet så mycket jag kan, den främre delen kan inte göras förrän motor och låda tas ut igen.

Efter detta så blev det att montera växellådskudden jag fick i veckan och måttade in vinkeln på utgående axel med hjälp av en pallbock under växellådskudden.
Detta för att få mätt vinkeln med vikt på kudden så som den sen kommer bli med växellådsbalk på plats.

1,5° nedåt blev vinkeln på växellådans utgående axel, ska vara godkänt enligt informationen jag hittat på nätet. Kan inte sänka ner lådan mer för då är det stor risk att oljetråget tar i framvagnsbalken och motorn sitter redan så högt upp den kan utan risk att slå i motorhuven vid kraftiga gupp.

Tillverkade sen en platta till växellådskudden och punktade ihop en växellådsbalk av ett rör och vinkeljärn.

Byggde efter det fästen i karossen för växellådsbalken.

Sen var det allt jag hann denna helgen, nästa helg ska växellådsbalken byggas färdigt :)
Har även lånat 2st momentstag av samma polare jag lånade bärarmarna av så då blir det att även bygga dit fästen för dom nästa helg ifall det hinns.

Känns som det börjar närma sig att ställa bilen på hjulen igen ;D
« Senast ändrad: juni 30, 2019, 21:19:57 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 354
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #460 skrivet: juli 01, 2019, 20:23:33 »
Ser ju bra ut :)

Hur passar bredden på 240 axeln i 300?  240 axlen är ju smalare än original ju
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #461 skrivet: juli 01, 2019, 20:28:16 »
Tackar!

Passar väldigt bra faktiskt, hjulen hamnar ungefär lika långt in som original-360 med 240-axel och Volvo 15" plåt med ET20.
Däremot så hade et0 varit perfekt för utseeendet så hjulen hamnar just innanför skärmkanterna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/7-19
« Svar #462 skrivet: juli 07, 2019, 21:06:31 »
Update ännu en gång :)

Lördagen började med att svetsa färdigt växellådsbalken, blev nöjd med resultatet och bör vara mer än tillräckligt stadig för att hålla uppe lådan :P

Svetsade sen färdigt klossarna i karossen som växellådsbalken ska bultas fast i.
När jag var halvvägs färdig med svetsande så tog det dock slut tråd i svetsen :(
Blev då att åka en sväng till Luleå för att handla en ny rulle svetstråd på Jula, surt när jag hade åkt från Luleå till Kalix på lördagmorgon...

Svetsade sen efter middagen på Lördag färdigt klossarna helt och monterade växellådsbalken i bilen samt växellådan på balken.
Allting passade och bibehöll 1,5° nedåtlut på utgående axel ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #463 skrivet: juli 07, 2019, 21:14:38 »
Fortsatte lördagkvällen med att tillverka fästena som ska svetsas i karossen för momentstagen.

Måttade lite och så i bilen för att se hur det kommer passa.
En ca 20-30cm lång bit av den längsgående balken vid hjulhuset bak kommer jag bli tvungen att kapa bort och bygga en balk bredvid, detta för att original längsgående balkar går precis där momentstagen kommer hamna och jag kommer då inte ha någon fjädringsväg nedåt med bilen i vad jag anser ska vara körhöjd.

Så klurade på det under resten av lördagkvällen, detta samt det dåliga vädret (regnskurar och 12°C) gjorde att motivationen var väldigt låg resten av helgen så Söndagen gjordes inget alls på 360in.

Småpillade lite på 245an igen samt fortsatte lite lätt med städning i garaget och förrådet inför storrensningen som ska göras under semestern.

Sen var den här helgen slut, jobbigt med korta helger när man håller på med så pass stort projekt :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16851
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #464 skrivet: juli 21, 2019, 23:08:23 »
Tackar!

Passar väldigt bra faktiskt, hjulen hamnar ungefär lika långt in som original-360 med 240-axel och Volvo 15" plåt med ET20.
Däremot så hade et0 varit perfekt för utseeendet så hjulen hamnar just innanför skärmkanterna.

Bredda fälgarna utåt tills lagom stance uppnås då  :D

Trist att det blev trubbel med längsgående balk men det löser du säkert. Går inte flytta momentstagen inåt/utåt på axeln annars?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #465 skrivet: juli 21, 2019, 23:14:01 »
Hehe hade det inte varit så mycket jobb så :P
Men blir ju bultmönsteromvandlingsspacers senare så då går det att köpa tillräckligt tjocka för rätt stance :)


Jo går ju alltid bygga om stagen eller flytta fästena på axeln, men vill inte modifiera den sidan för att hålla det enkelt att få tag i delar som är bolt-on.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16851
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #466 skrivet: juli 21, 2019, 23:24:25 »
Jo går ju alltid bygga om stagen eller flytta fästena på axeln, men vill inte modifiera den sidan för att hålla det enkelt att få tag i delar som är bolt-on.
Förstår det!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #467 skrivet: augusti 19, 2019, 17:39:47 »
Länge sedan en update nu, har inte haft möjlighet att få ut bilderna från digitalkameran under semestern.

Känns inte som att jag gjort alls något mycket på bilen, varför det blev så ska jag förklara nu.

Sålde Passaten i mitten på Juli och samma vecka köpte jag mig en 2014 VW Amarok med repbehov genom jobbet.
Fick väldigt bra pris på bilen och kunde laga upp den billigt genom att köpa delar från nätet och mecka själv efter arbetstid.

Däremot så blev det lite väl mycket jobb under veckorna innan semestern, dels pga lite folk på verkstaden men väldigt mycket jobb och då även mecka i min nyköpta bil på raster och kvällar sista veckan innan semestern.
Pga detta var jag helt matt när jag väl gick på semestern och hade verkligen inget ork eller sug efter att bygga på 360in.

Däremot så  fick Amaroken jobba lite första semesterdagarna. Åkte två svängar med metallskrot, flaket så gott som fullastat varje gång. Fick ihop ca 700kr för metallskrotet. Blev sen även två svängar till återvinningen fullastat med skräp.

Efter det så spenderades lite tid med att hjälpa en polare byta motor i sin 75as Volvo 244.
Planen var att lägga ner en BMW M30 i den men dom planerna gick i stöpet då snabbt såg att bulan i oljetråget hamnar precis mitt på framvagnsbalken :-X Det värsta är att varken jag eller polaren hade tänkt på det förrän B21an var ute ur bilen :-[

Eftersom vi då fick tänka om med motorbytet och återmontera B21an var helt otänkbart så blev det som så att min turbokonverterade B230 fick åka i polaren 244 istället för i min 245a.
Däremot så fick motorn paras ihop med 75ans BW35 automatlåda och en hallgivarfördelare monterades, annars så är motorn i samma utförande som när jag körde med den i 360in.
Motorn skulle även få sig ett Speeduino som redan var färdigbyggt av min polare för att köras på M30in bara kabelhärva kvar att fixa, gick dock ej att göra då eftersom polaren fortfarande väntade på delar.

Däremot på Fredag på första semesterveckan tog jag äntligen tag i 360in.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #468 skrivet: augusti 19, 2019, 17:43:50 »
Började med att kapa bort balkarna som var i vägen för bakaxelns momentstag och svetsade sen dit fästen i karossen för dom.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #469 skrivet: augusti 19, 2019, 17:48:29 »
Kunde sen testa bakaxeln rörelse i höjdled.
Bakaxeln går att lyfta ända tills diffhuset slår i bagagegolvet och hjulen går fortfarande fritt i hjulhusen :)

Geometrin ser väldigt bra ut, pinjongvinkeln ändras knappt något vid fjädring.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #470 skrivet: augusti 19, 2019, 17:54:45 »
Sen blev det att förbereda för att bygga dit panhardstaget.
Pallade upp bakaxeln i det jag anser ska vara körhöjd och skruvade dit panhardstaget.

Sen blev det inte göra något mer den veckan utan åkte till Mormor och var borta där i en vecka.


När jag kom tillbaka hade jag vilat upp mig så jag hade lite mer energi till att bygga på bilen.

Det första som gjordes vara att bygga dit panhardstagsfästet i karossen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #471 skrivet: augusti 19, 2019, 18:01:31 »
Sen kortade jag ner 740-kardanen så den passar.
Skruvade dit främre kardanen på växellådan och märker då att den snurrar ovalt. Tar loss kardanen och snurrar den med en borrmaskin med stödlagret fast på arbetsbänken och då snurrar kardanen rakt.
Tar då loss hardyskivan och provar trycka dit skruvarna, det visar sig då att skruvarna inte går att få i rakt.
Mäter skjutmåttet och upptäcker att Merca-hardyn är 100mm C-C och Volvons är 96mm C-C :(

Letar då efter en kardan till en C180-kompressor, hittar en på bildelsbasen men visar sig när jag fått hem den att den ej passar utan är från en vanlig C180 när jag kollar artikelnumret.
Beställer då ytterligare en kardan med rätt artikelnummer, denna gång från utlandet då dom var alldeles för dyr i Sverige. Denna kardan väntar jag fortfarande på att få.


Efter kardanen var kortad och då upptäckt att den ändå inte passar så blev det att packa upp ett paket med en växelspak från en W204.
Denna var ca 15cm för lång så kortade ner spakstället så att växelspaken hamnar ungefär mitt i växelspakshålet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #472 skrivet: augusti 19, 2019, 18:04:33 »
Eftersom jag nu ändå inte kunde bygga färdigt fäste för stödlagerhållaren i kardantunneln så blev det att ta ut motor och låda för att bygga färdigt den främre delen av växellådstunneln.

Blev dock en liten avstickare med att knåpa ihop större delen av kylvätskeröret som ska gå till värmepaketet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #473 skrivet: augusti 19, 2019, 18:08:14 »
Sen fortsatte byggandet av växellådstunneln, blev lite kap, svets och bankande innan det blev bra men nu är tunneln färdigsvetsad i alla fall :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #474 skrivet: augusti 19, 2019, 18:11:43 »
Lillbrorsan tyckte merca-växelspakens bussningshållare var för stor och klumpig så han letade red på en lämplig gummibit att använda som bussning och 3D-printade en hållare för den.
Han hade kört slut på sin svarta ABS-plast så blev printad i blå ABS.

Sen bestämde jag mig för att ta bort all gammal ljudisolering på golvet i 360in så fick kämpa med det ett tag.
Lagade även två rosthål jag hittade då inredningen togs ur men som jag inte orkat ta tag i.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #475 skrivet: augusti 19, 2019, 18:16:31 »
Efter detta slipade jag bort all ytrost som uppstått på mina nya plåtar och penslade på några varv med biltemas rostätare (som egentligen är en rostomvandlare).

Efter rostomvandlaren torkat färdigt blev det att slipa lite lätt med slipduk och sen rollade jag på totalt en liter med biltemas 2K-epoxyprimer med en miniroller.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #476 skrivet: augusti 19, 2019, 18:19:38 »
Sen blev det att bygga dit stötdämpare bak. Köpte 2st helt nya på biltema då det ändå kommer behövas senare.

Stötdämparna passar perfekt i original stötdämpartornen och stötdämparna har helt rätt längd.
Stötdämparna har 15,5cm rörelseväg och bakaxeln har jag planerat ska ha 15cm rörelseväg.

Eftersom det blev så perfekt så kapade jag bara till två stycken plattor och svetsade dit.
« Senast ändrad: augusti 19, 2019, 18:21:24 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #477 skrivet: augusti 19, 2019, 18:24:35 »
Kollade sen rörelsevägen på bakaxeln med stötdämpare på plats och det blev helt perfekt :D
Kommer även bygga dit genomslagsgummin senare bara för säkerhetsskull så att bakaxeln inte har någon chans att slå i bagagegolvet.

Blev sen en kort avstickare med att knåpa ihop ett fäste till min bänkslip så den går att spänna fast i skruvstädet, väldigt enkelt men väldigt effektivt sätt att få bänkslipen att sitta fast.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #478 skrivet: augusti 19, 2019, 18:26:46 »
Sen köpte jag mig 2st helt nya Volvo 240 övre fjäderskålar och byggde dit.
Väldigt enkelt att bygga dit då dom bara skruvas fast med varsin M10.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3517
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #479 skrivet: augusti 19, 2019, 18:33:36 »
Sen tog jag in 245an för att låna lesjöfors 40mm sänkningfjädrarna från bakaxeln samt nedre fjäderskålar/hållare.
Passade även på att måtta lite, fjädrarna är lite glappa i en 240 och där är det ca 38cm mellan fjädersätena med bakaxeln helt utfjädrad.
360in min har ca 35cm mellan fjädersätena och fjädrarna har då precis lite spänn på sig.

Monterade sen fjädrarna bak på 360in, ser nära på original ut ;D

Ställde efter det ner bilen på 4st plåtfälgar så att bilen står på egna hjul men ändå finns utrymme att kika under bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88