Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 8494 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/12-17
« Svar #80 skrivet: december 10, 2017, 22:13:04 »
Ja nu blev det en update igen :)

Var i veckan och köpte ett ark 2x1m 3mm stålplåt som jag delade på hälften med en polare, så jag fick hem 1x1m.
Så tänkte då bygga motorfästen, hann endast bygga förarsidans motorfäste som bultas i kaross för användning av 740-fäste på motor och 740-motorkudde.
Byggt två st fästen, ett åt mig och ett åt robert.lindblom här på forumet :) Kommer ej bygga några fler än så pga tidsåtgången.

Så skottade fram bilen efter det senaste snöfallet (ca 2dm till sedan förra gången bilarna skottades fram) och körde in bilen i garaget.
Öppnade huven, använde en domkraft under tråget för att lyfta motorn så jag kunde trycka in en träbit mellan tråg och krängningshämmarbalk för att hålla motorn i rätt höjd.
Skruvade sen loss motorfästet från karossen, 3st skruvar gick bra att få ut men den sista började mutterhylsan på insidan att snurra, båda mutterhylsorna till dom övre skruvarna hörde jag även lossnade och ramla ner i balken :-\
Så fick kapa bort ett öra på karossens motorfäste och sen kapa ut en ganska stor bit av balken för att komma åt att få ut mutterhylsorna och svetsa fast dom på insidan. Jag ser inte hur dom suttit fast original, kan hända att dom bara är fastpressade eller, så den som tänkt ta loss sina motorfästen får vara beredd på att eventuellt behöva kapa och svetsa lite.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/12-17
« Svar #81 skrivet: december 10, 2017, 22:13:33 »
När jag då kapat loss en bit av balken så gick det riktigt smidigt att bara rita av mot min 3mm plåt och kapa ut, blev även riktigt smidigt att markera ut skruvhålen.
Så kapa lite, borra lite och bocka till plåtarna att lika tight mot balkbiten gick relativt smidigt.

En sak jag upptäckte är att om man inte vill använda placeringen av original-motorfäste i karossen så kan man bygga upp från krängingshämmarbalken ett fäste på liknande sätt som B14 har original. Frågan är ju om krängingshämmarbalken håller för motorn, men känns ju som att den borde vara minst lika stadig som bilens längsgående balkar.
« Senast ändrad: december 10, 2017, 22:18:50 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/12-17
« Svar #82 skrivet: december 10, 2017, 22:13:50 »
Nu när jag gjort alla plåtbitar som monteras mot balken och punktat ihop dessa var det dags att svetsa tillbaka balkbiten i bilen igen.
Slipade så plåtrent jag kunde men stålborste på borrmaskin innan jag svetsade fast plåten, många punktsvetsar blev det men helsvetsat vart det till slut :)
Slipade sen till det så gott det gick med slipskiva på rondell. Väldigt trångt att komma åt med rondellen och det mesta metallsprutet var tvungen att riktas mot ansiktet för att komma åt :(
Provmonterade både min och roberts motorfäste och båda passade perfekt :)

Sen tog jag och penslade på tjockt med zinc-grundlack på balken och gjorde sedan kväll.
« Senast ändrad: december 10, 2017, 22:27:10 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/12-17
« Svar #83 skrivet: december 10, 2017, 22:13:59 »
Idag Söndag så var det dags att fortsätta byggnationen :)

Började med att måtta ut och kapa till plattan som ska monteras mot motorkudden och svetsas mot fästet i karossen. Slipade till och borrade hål så den passade perfekt mot kudden och fick sen justera längden lite grann innan den kunde punktas fast. Detta då x2 då jag som sagt bygger ett fäste åt mig och ett åt Robert.

Kapade sen till förstärkningstrianglar och punktade fast på undersidan av plattan. Provmonterade i bil och det håller uppe motorn utan att svikta :)
Jag blev helnöjd med utseendet på dessa motorfästen :D Tyvärr tog det slut gas i svetsen så fick ej helsvetsat fästena så jag kunde göra dom 100% färdiga.

Dessa tar mycket mindre plats än original 360 och känns fjäderlätta jämfört med original fastän dom verkar lika stadiga. Mycket av vikten är nog pga 360ins oljefyllda motorkudde.
« Senast ändrad: december 10, 2017, 22:36:14 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/12-17
« Svar #84 skrivet: december 10, 2017, 22:14:09 »
Och dom sista 4st bilderna är jämförelsebilder mot original.

Skulle tro att mina hembyggda fästen kommer se väldigt original ut sen när dom är helsvetsade, slipade och lackade svarta ;D
« Senast ändrad: december 10, 2017, 22:38:37 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #85 skrivet: december 11, 2017, 08:50:02 »
Fabrikation!!! Snyggt!

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #86 skrivet: december 11, 2017, 11:33:42 »
Tackar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #87 skrivet: december 13, 2017, 23:21:40 »
Tack för inspiration! Hade just glömt att jag behöver göra samma sak.
Har väl snart åkt shimsade motorfästen i 10 år för att originalen börjat sacka ihop  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #88 skrivet: december 14, 2017, 07:36:30 »
Kul att jag kan bidra med lite inspiration :)

Hehe ja då är det nog dags att åtgärda den hängande motorn ordentligt :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Liten update 8/1-18
« Svar #89 skrivet: januari 08, 2018, 21:30:47 »
Tjena hunnit bli nytt år och var länge sedan jag uppdaterade något.

Jag har tyvärr inte gjort någonting alls på bilen sedan förra uppdateringen.Har dock beställt lite delar som kommer behövas vid framtida ombyggnation.
Enda jag gjort med bilen är att skotta av den varje gång det kommit snö då det har kommit ganska mycket i vinter :P
Lillbrorsans bil har inte förflyttats något sen efter första snöfallet så den står lätt fastfrusen ::)

Men tog igår, söndag, in bilen i garaget för att tina av den då den var så pass isig. Provade även ett av hjulen jag köpte av OlleR i somras då det visade sig vara 195/65-15 däck på det, dvs samma dimension som dom fullstora Volvona, men dels så tar det i skärmkanten framför och bakom hjulet vid nerfjädring och det passar inte alls på bilen då den ser alldeles för "SUVig" ut med så hög profil på 15".
Så får bli 195/55-15 på V70-fälgar sen när 740-axeln monteras.

Jag har även tagit ledigt från jobbet den 22/1 för att besikta 360in och hämta ut en ny gastub så jag sen kan börja bygga om.
Bilen har ju även blivit skattebefriad nu vid årsskiftet så bilen kommer bli godkänd i 2år framåt när den går igenom bes :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #90 skrivet: januari 09, 2018, 21:48:52 »
Snygga fälgar är dom.. men varför inte 195-50?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #91 skrivet: januari 09, 2018, 21:56:30 »
Jo 440-fälgarna är snygga, kommer dock bli lillbrorsans då jag kommer ha 5-bult i framtiden ;)

Ja 195/50 funkar ju det också, sitter 195/55 på Corradons 15" alu som jag lånar till 360in för tillfället och dom passar riktigt bra.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #92 skrivet: januari 09, 2018, 22:33:11 »
Jo 440-fälgarna är snygga, kommer dock bli lillbrorsans då jag kommer ha 5-bult i framtiden ;)

Ja 195/50 funkar ju det också, sitter 195/55 på Corradons 15" alu som jag lånar till 360in för tillfället och dom passar riktigt bra.

A just det.. 5-bult runt om alltså? Minns inte vilka fjäderben du ska köra fram.

Jo däckdimensioner är väl heller inte jämförbara mellan olika märken. Du hade nog väldigt stora storlekar på de du testade som inte fick plats.
Jag åkte 165-80-R15 bak nåt år. De fick absolut inte plats i fram (fjäderbenstallriken (på ena benet?). Skärmkanterna gick fria om man bortser rakt upp då) men bak gick bra  ;D

« Senast ändrad: januari 09, 2018, 22:38:55 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #93 skrivet: januari 10, 2018, 05:33:03 »
Planerna är att få dit mina e36-fjäderben fram om dom passar i 360ins spindelled och sen sätta spacers för att konvertera från 5/120 till 5/108.
Bak blir det 5/108 då jag ska bygga om till 740-bakaxel.

Nä 195/65-15 rymdes inte fram för mig heller, ca 1cm för stor på höjden så det tog i fjädertallriken. 195/55 ryms precis under fjädertallriken.
Sen vill jag inte ha för hög profil heller av den anledningen att det kränger för mycket i sidoväggarna då och förstör 360ins väghållning ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-18
« Svar #94 skrivet: januari 13, 2018, 22:43:10 »
Kort update.

Som jag skrivit i förra uppdateringen så har jag inte gjort så mycket mer än att samla på mig delar :-\

Delarna jag samlat på mig är U-bultar och bladfjäderfästen för 2,5" axelrör och blev även att köpa ett 940-grenrör som är ombyggt för T3-avgashus :)

Eftersom jag nu köpte mig ett grenrör så blir det att välja en annan turbo med inbyggd wastegate, lutar starkt åt att prova en kina-turbo som säljs som uppgradering till Nissan RB25, enligt kineserna ska den palla med 430hp men räcker den till 300 är jag nöjd :P

Så idag kollade jag så bakvagnsdelarna passar, vilket dom gjorde. Dock så i U-bultsatsen ingick endast 2st 2,5" u-bultar och 2st 3,5" u-bultar, men det är ordnat så säljaren skickar mig en till u-bultsats utan extra kostnad då dom gav mig felaktig information om vad paketet innnehåller.

Tog även och fixade så att U-bultarna passar i undre bladfjäderplattorna som jag har kvar sen 345an. Fick borra upp till 1/2" och slipa hålen avlånga för att få dit U-bultarna men passar nu prima :)
Provmonterade även på bakaxeln och blev helnöjd, kommer se så gott som fabriksmonterat ut sen när jag fått dit axeln i bilen 8)
« Senast ändrad: januari 13, 2018, 22:44:58 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-18
« Svar #95 skrivet: januari 13, 2018, 22:45:56 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 466
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #96 skrivet: januari 14, 2018, 13:10:36 »
må ju säga att motorfästena blev fenomenalt bra!
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #97 skrivet: januari 14, 2018, 13:16:21 »
Ja man får tacka  för dom fina orden :D


Har även gjort mallar och lagt upp i Guider/Fakta-delen av forumet för dom som vill bygga egna :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #98 skrivet: januari 16, 2018, 18:00:28 »
Går framåt ser jag! 300 turbo hästar är inte fel.... blir nog en riktigt kul bil.  ;)

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #99 skrivet: januari 16, 2018, 19:22:57 »
Tackar för kommentaren :)

Jo förhoppningsvis blir den minst lika kul som 345an var med ca 200 turbohästar :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #100 skrivet: januari 18, 2018, 21:42:48 »
Kul att du fick till bakaxelfästena så bra med "färdiga" grejer!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #101 skrivet: januari 18, 2018, 22:04:54 »
Gillar man inte att kapa sönder original-delar så får man komma på andra sätt  ;)
Är ju vanligt med bladfjädring i USA så finns mycket fina fästen och delar att hitta därifrån.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/1-18
« Svar #102 skrivet: januari 22, 2018, 20:01:45 »
Ja nu vart det en update :)
Under helgen har jag fixat med belysning och kollade igenom bilen så gott jag hann. Ljusrelät hade helt plötligt slutat fungera helljuset på, allt förutom att få helljuset att klicka fast fungerade, stoppade i relät jag sparat från min gamla 345a och då funkade det.
Baklysena fick jag rackla med som vanligt på våra bilar för att få alla lampor att fungera.

Besiktade bilen idag måndag, gick tyvärr inte igenom på första försöket men på andra försöket.

Fick bra att veta på ett litet rosthål i reservhjulsbaljan och rosthålen i trösklarna (visste jag redan om) men tyvärr fick jag en 2a på rostig dragkrok, var ett ca 2x4cm stort rosthål på undersidan av fyrkantsprofilen som själva kulan sitter på. Inget jag sett tidigare, har ej tänkt på det heller då jag aldrig haft bil där draget varit så pass rostigt.
Kapade bort rosten och svetsade dit en bit 3mm stål och gjorde så det ej syntes att jag svetsat i kroken då det egentligen ej är godkänt att rostlaga dragkrokar.
Målade det jag kom åt med svart hammarlack och sprutade rostskyddsmassa på bultarna så gott det gick.
Inga bilder på nåt av det då jag ej förespråkar "fusk"-lagningar, men då det var det enda som hindrade mig att få bilen godkänt idag fick det bli så, godkänt för mig iaf då dragkroken aldrig är tänkt att användas på denna bil.

Väl på ombesiktningen vart besiktningsmannen lite grinig då han inte trodde på mig när jag sa att jag bytt krok så tog väl ca 20min för ombess på draget då besiktningsmännen skulle diskutera lite, men till slut så släppte dom igenom bilen då dom inte kunde bevisa att jag inte bytt draget.
Fick som slutkommentar "det är inte okej det här" och lite onda blickar från besiktningsmannen innan jag fick det godkända pappret i handen.

Menmen draget är då garanterat stadigare nu än då jag besiktade bilen i somras utan någon som helst anmärkning på rost, och tvivlar på att bilen rostat så jävligt på några månaders stillestånd ::)

Sen efter jag fått bilen godkänd till 2020-01-31 så fällde jag baksätet och lastade i lite skrot för att åka på återvinningen, sväljer fruktansvärt mycket dessa bilar :D


Det var allt för denna gången, nästa update blir i februari då jag ska på firmafest nästa helg :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #103 skrivet: januari 22, 2018, 21:30:51 »
Ha, ha, ha  ;D ...bra jobbat. Nu står du också på andra sidan av  ;)....välkommen!

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #104 skrivet: januari 22, 2018, 21:39:58 »
Hehe jo dom lär ju kolla extra noga nästa gång jag glider in med en bil på stationen iaf ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Diesel

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • Dieselmaffian
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-18
« Svar #105 skrivet: januari 25, 2018, 10:06:38 »
.

Hej på er alla glada 300 åkare.
Gillar skarpt dina fästen till bakaxel installationen.
Har tänkt göra nåt liknande på min nyinskaffade bil. Ironiskt nog exakt likadan som din. Röd 88a GLT.
För att underlätta lite för min del så undrar jag om jag skulle kunna be dig att lägga upp DXF filen som du har använt när du har laserskurit dina bitar.
Jag jobbar själv med vattenskär så det hade sparat mig ett antal timmar att rita upp detaljen.
Hoppas det är inte för mycket jag ber om .
Tackar.
Mvh Packo
Gud finns en gud, och han heter RUDOLF DIESEL.

Diesel

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • Dieselmaffian
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #106 skrivet: januari 25, 2018, 10:10:53 »
En fråga till bara.
Blir det inte för brett med en 700 axel som du har på bilderna ?
Jag har tänkt använda 200 axel till mitt bygge. Det skiljer ändå en hel del mellan dessa axlar.
Gud finns en gud, och han heter RUDOLF DIESEL.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #107 skrivet: januari 25, 2018, 10:42:45 »
Det ska passa om man sätter fälgar med högt et från fwd-volvos.
Finns en på forumet som kör 940-axel med 15" 850/v70 fälgar och det passar precis innanför skärmkanterna :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Diesel

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • Dieselmaffian
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #108 skrivet: januari 25, 2018, 11:38:58 »
Kanon. Då vet man det.  Har faktiskt inte alls tänkt på det alternativet med dom fälgarna.
Men jag vet inte om du har läst mitt andra inlägg om ritningarna. Finns det möjlighet att du kan fixa fram ritningarna ?

Jag kan rita upp den själv annars bara jag hade haft måtten. Problemet är att jag har inte hämtat axeln från skroten än så jag vet inte måttet på axelröret.
Och min bil står på uppfarten än så jag har inte kunnat mäta upp bredden på de tilltänkta fästet så att den passar mot nedre fästet. Inte heller längden på den.
« Senast ändrad: januari 25, 2018, 11:44:05 av Diesel »
Gud finns en gud, och han heter RUDOLF DIESEL.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #109 skrivet: januari 25, 2018, 11:48:44 »
Jaha det inlägget hade jag missat då jag läser på telefon när jag är på jobbet.

Tyvärr så är det inte jag som tillverkat bladfjäderfästena som svetsas i bakaxeln, köpte dom på ebay av en firma i USA som håller på med Jeepar. Så några ritningar har jag tyvärr inte.

Axelröret är 2.5" iaf och bladfjädrarna är 60mm breda så fästena jag köpt är 2" breda.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/2-18
« Svar #110 skrivet: februari 04, 2018, 21:29:16 »
Ja nu har jag äntligen kunnat bygga lite igen så då blir det en update med mycket bilder ;D

Till att börja med så har jag hunnit få två paket i veckan, ett var det andra setet med u-bultar då att jag nu har 4st 2,5" u-bultar med brickor och muttrar till 740-axeln. Betyder då även att jag har 4st 3,5" u-bultar med brickor och muttrar att sälja om någon tänkt bygga med någon riktigt biffig axel ;)

Det andra paketet var ett paket jag köpt från bildelsbasen innehållandes en intercooler från en 93as Opel Frontera 2.3TD.
Dessa helt i alu, svartlackerade från fabrik för sleeper-look :P och ska passa perfekt framför kylaren på 300-serien enligt ett tips jag läste på 300mania.


Vidare till helgens byggnationer.
Började med att skotta fram 360in och köra in den i garaget, hissade sen upp bilen i framändan för att lossa främre röret och skruva loss grenröret.
Ingen pinnbult eller skruv gick av :) Tacka vet jag varmkörning av motorn, rikligt med krypolja och knacka försiktigt med muttermaskin tills muttrarna lossnar :D

Sen plockade jag bort luftburken och skruvade loss original-motorfästet. Jag använde sen mina mallar från vänstra sidan för att kapa ut bitarna till basplattan för motorfästet och skruvade fast dessa mot balken.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/2-18
« Svar #111 skrivet: februari 04, 2018, 21:29:34 »
När då det var gjort så skruvad jag loss pulsairet för att provmontera 940-grenröret jag köpte för någon vecka sedan. Blir gott om plats för turbo med detta motorfäste, måttade lite snabbt och har 12cm mellan balk och fläns på grenrör så turbon jag tänkt köpa borde rymmas utan några ytterligare modifikationer :)

Mallade sen till ett fästöra till mellan basplattan och motorkudden. Gjorde det först efter mallen till vänster sida men det passade inte utan fick göra det både längre och bredare för att det skulle funka. När jag då gjorde fästörat bredare blev jag även tvungen att runda till det mer för att inte slå i mot krängningshämmarbalken men till slut så fick jag till en slutgiltig design som jag då punktade dit.
« Senast ändrad: februari 04, 2018, 21:35:26 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/2-18
« Svar #112 skrivet: februari 04, 2018, 21:29:45 »
Nu så gjorde jag då förstärkningsbitar och svetsade på så att fästet får sin rätta form och stadga. Helsvetsade det och byggde sedan ett andra fäste till robert.lindblom här på forumet

Som synes på mina bilder så tog det några försök på första motorfästet innan det blev rätt, det andra fästet gick avsevärt mycket snabbare att bygga och blev snyggare byggt än det första.

Sen provmonterade jag det efter helsvetsning för att se så det inte tappat formen. Formen hade tappats litegrann så fick slipa upp hålen för att skruva fast fästet i balken så var det sen bra :)
Tog även en bild så det syns hur pass trångt det är mot krängningshämmarbalken. Hade jag inte haft som mål att göra saker bolt-on så gott det går så hade det faktiskt varit enklare att bara bygga ett fäste upp från krängningshämmarbalken.
« Senast ändrad: februari 04, 2018, 21:42:17 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/2-18
« Svar #113 skrivet: februari 04, 2018, 21:29:55 »
När jag provmonterade fästet så sänkte jag ner motorn på kudden och det går då att få in ett finger mellan tråget och krängningshämmarbalken, precis som jag planerat då jag haft en plankbit mellan tråg och k-hämmarbalk vid bygge av fästet :)

Sen så slipade jag till svetsarna på motorfästena med flapdisc på rondellen så dom ser lite mer fabrikstillverkade ut 8)
« Senast ändrad: februari 04, 2018, 21:47:54 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/2-18
« Svar #114 skrivet: februari 04, 2018, 21:30:04 »
När nu fästena var nästintill färdig för att rostskyddas och lackeras så ställde jag upp mitt hemmabyggda fäste inkl motorkudde och 740-fäste bredvid original 360-fästet och tog två bilder.
Helt sjukt hur mycket mindre plats mitt nya fäste tar, väger även avsevärt mycket mindre så med mina två hemmabyggda fästen kanske det kompenserar för turbons vikt :P

Efter detta så satte jag lillbrorsan på att rengöra fästena och pensla på zinc-primer på fästena under tiden jag monterade ihop 360in igen för att kunna köra ut den från garaget.
Har kvar att måla dom svarta men det blir nästa helg :)

Gjorde även mallar till detta motorfäste också. Finns i min tråd på Fakta/Guider-avdelningen.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9732.0
« Senast ändrad: februari 04, 2018, 21:54:24 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 215
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #115 skrivet: februari 04, 2018, 22:51:04 »
Ser riktigt bra ut :) fortsätt så  ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CRDi

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #116 skrivet: februari 05, 2018, 05:39:43 »
Tackar! Jajemän har mycket att göra innan sommaren så helgerna kommer inte bli lugna framöver ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-18
« Svar #117 skrivet: februari 10, 2018, 23:32:34 »
Tjena en Lördags-update idag då, har så mycket bilder redan från bara idag så får bli en update ikväll och en update imorgonkväll :)

Ursäkta för bildkvaliteten, råkade glömma kameran hemma så var tvungen att fota med mobilen.

Men vad har jag gjort idag då?
Jo jag började med att måla motorfästena med biltemas mattsvarta motorlack för att få dom 100% färdiga.
Under tiden motorfästena torkade så gick jag ut till förrådet och grävde fram en e36-spindel, fjäderben och styrväxel och efter det körde jag in 360in i garaget och hissade upp framändan.

Tanken var att provmontera E36-spindeln och jämföra lite med 360ins fjäderben. Meckade loss fjäderbenet på höger sida då det är enklast att ta ut och provmonterade sedan E36-spindeln, spindelleden och styrleden passade perfekt i spindelns öron.
Måttade även lite snabbt med måttband samtidigt som jag höll spindeln i någorlunda rätt position, navet/skivan hamnar då ungefär lika långt ut som 360ins.

Jämförde spindlarna mot varann, E36an har 1cm längre C-C mellan spindel och styrarm. 11,5cm C-C på 360in och 12,5cm C-C på E36 fick jag fram med skjutmåttet.
Vinkeln på E36ans spindelledsöra är inte riktigt lika som 360ins, men förhoppningsvis påverkar inte det castern allt för mycket.
Diametern på skivorna är ganska stor skillnad på, 360in har ca 230mm skiva medan E36 har ca 280mm. Går även uppgradera E36ans till ventilerade skivor med ok, okhållare och skiva från motorstarkare 3-serie då dessa spindlar är från en 318i.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-18
« Svar #118 skrivet: februari 10, 2018, 23:32:50 »
.
« Senast ändrad: februari 10, 2018, 23:34:26 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3258
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-18
« Svar #119 skrivet: februari 10, 2018, 23:32:59 »
Måttade även längd på E36-spindel med fjäderben, skiljer ca 2cm på längden men tanken är att köpa E36-coilovers och camberplattor senare när budgeten tillåter det.
Sen när jag då konstaterat att E36-spindlarna passar och bestämt hur det blir att göra med fjädringen så gick jag vidare till E36-styrväxeln, började med att rengöra den då den var täckt i tjockt med smuts och gammal olja. Ingen bild på styrväxeln innan tvätt dock.

Försökte sedan böja till rören på styrväxeln då dom sitter på baksidan och kräver tyvärr att man gör en kanal för dessa för montering på 360ins framvagnsbalk. Så tog loss rören och försökte få bort dom så gott det gick, visade sig sen att dom måste dras om helt så dom drar på framsidan av styrväxeln, förhoppningsvis får jag till det utan att behöva göra nya rör då jag inte har verktyg till att tillverka nya rör (är någon hydraulnippel med o-ringstätning).
Kapade efter det till plåtar för montering av styrväxeln, tagit inspiration från zyklon's projekttråd då han redan monterat E36-styrväxel för många år sedan :)

Meckade sen ner 360ins styrväxel i hopp om att inte behöva ta ner hela framvagnsbalken för ombyggnation, men såg sen att demont av framvagnsbalk blir ett måste så fick mecka ner även framvagnsbalken.

Kapade sen upp framvagnsbalken, onödigt mycket märkte jag sen men tur jag har svets. Ingen bild på hur mycket jag kapat i balken togs ikväll så får fota det imorgon.
« Senast ändrad: februari 10, 2018, 23:45:54 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98