Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 2268 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/12-17
« Svar #80 skrivet: december 10, 2017, 22:13:04 »
Ja nu blev det en update igen :)

Var i veckan och köpte ett ark 2x1m 3mm stålplåt som jag delade på hälften med en polare, så jag fick hem 1x1m.
Så tänkte då bygga motorfästen, hann endast bygga förarsidans motorfäste som bultas i kaross för användning av 740-fäste på motor och 740-motorkudde.
Byggt två st fästen, ett åt mig och ett åt robert.lindblom här på forumet :) Kommer ej bygga några fler än så pga tidsåtgången.

Så skottade fram bilen efter det senaste snöfallet (ca 2dm till sedan förra gången bilarna skottades fram) och körde in bilen i garaget.
Öppnade huven, använde en domkraft under tråget för att lyfta motorn så jag kunde trycka in en träbit mellan tråg och krängningshämmarbalk för att hålla motorn i rätt höjd.
Skruvade sen loss motorfästet från karossen, 3st skruvar gick bra att få ut men den sista började mutterhylsan på insidan att snurra, båda mutterhylsorna till dom övre skruvarna hörde jag även lossnade och ramla ner i balken :-\
Så fick kapa bort ett öra på karossens motorfäste och sen kapa ut en ganska stor bit av balken för att komma åt att få ut mutterhylsorna och svetsa fast dom på insidan. Jag ser inte hur dom suttit fast original, kan hända att dom bara är fastpressade eller, så den som tänkt ta loss sina motorfästen får vara beredd på att eventuellt behöva kapa och svetsa lite.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/12-17
« Svar #81 skrivet: december 10, 2017, 22:13:33 »
När jag då kapat loss en bit av balken så gick det riktigt smidigt att bara rita av mot min 3mm plåt och kapa ut, blev även riktigt smidigt att markera ut skruvhålen.
Så kapa lite, borra lite och bocka till plåtarna att lika tight mot balkbiten gick relativt smidigt.

En sak jag upptäckte är att om man inte vill använda placeringen av original-motorfäste i karossen så kan man bygga upp från krängingshämmarbalken ett fäste på liknande sätt som B14 har original. Frågan är ju om krängingshämmarbalken håller för motorn, men känns ju som att den borde vara minst lika stadig som bilens längsgående balkar.
« Senast ändrad: december 10, 2017, 22:18:50 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/12-17
« Svar #82 skrivet: december 10, 2017, 22:13:50 »
Nu när jag gjort alla plåtbitar som monteras mot balken och punktat ihop dessa var det dags att svetsa tillbaka balkbiten i bilen igen.
Slipade så plåtrent jag kunde men stålborste på borrmaskin innan jag svetsade fast plåten, många punktsvetsar blev det men helsvetsat vart det till slut :)
Slipade sen till det så gott det gick med slipskiva på rondell. Väldigt trångt att komma åt med rondellen och det mesta metallsprutet var tvungen att riktas mot ansiktet för att komma åt :(
Provmonterade både min och roberts motorfäste och båda passade perfekt :)

Sen tog jag och penslade på tjockt med zinc-grundlack på balken och gjorde sedan kväll.
« Senast ändrad: december 10, 2017, 22:27:10 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/12-17
« Svar #83 skrivet: december 10, 2017, 22:13:59 »
Idag Söndag så var det dags att fortsätta byggnationen :)

Började med att måtta ut och kapa till plattan som ska monteras mot motorkudden och svetsas mot fästet i karossen. Slipade till och borrade hål så den passade perfekt mot kudden och fick sen justera längden lite grann innan den kunde punktas fast. Detta då x2 då jag som sagt bygger ett fäste åt mig och ett åt Robert.

Kapade sen till förstärkningstrianglar och punktade fast på undersidan av plattan. Provmonterade i bil och det håller uppe motorn utan att svikta :)
Jag blev helnöjd med utseendet på dessa motorfästen :D Tyvärr tog det slut gas i svetsen så fick ej helsvetsat fästena så jag kunde göra dom 100% färdiga.

Dessa tar mycket mindre plats än original 360 och känns fjäderlätta jämfört med original fastän dom verkar lika stadiga. Mycket av vikten är nog pga 360ins oljefyllda motorkudde.
« Senast ändrad: december 10, 2017, 22:36:14 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/12-17
« Svar #84 skrivet: december 10, 2017, 22:14:09 »
Och dom sista 4st bilderna är jämförelsebilder mot original.

Skulle tro att mina hembyggda fästen kommer se väldigt original ut sen när dom är helsvetsade, slipade och lackade svarta ;D
« Senast ändrad: december 10, 2017, 22:38:37 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #85 skrivet: december 11, 2017, 08:50:02 »
Fabrikation!!! Snyggt!

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #86 skrivet: december 11, 2017, 11:33:42 »
Tackar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #87 skrivet: december 13, 2017, 23:21:40 »
Tack för inspiration! Hade just glömt att jag behöver göra samma sak.
Har väl snart åkt shimsade motorfästen i 10 år för att originalen börjat sacka ihop  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #88 skrivet: december 14, 2017, 07:36:30 »
Kul att jag kan bidra med lite inspiration :)

Hehe ja då är det nog dags att åtgärda den hängande motorn ordentligt :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Liten update 8/1-18
« Svar #89 skrivet: januari 08, 2018, 21:30:47 »
Tjena hunnit bli nytt år och var länge sedan jag uppdaterade något.

Jag har tyvärr inte gjort någonting alls på bilen sedan förra uppdateringen.Har dock beställt lite delar som kommer behövas vid framtida ombyggnation.
Enda jag gjort med bilen är att skotta av den varje gång det kommit snö då det har kommit ganska mycket i vinter :P
Lillbrorsans bil har inte förflyttats något sen efter första snöfallet så den står lätt fastfrusen ::)

Men tog igår, söndag, in bilen i garaget för att tina av den då den var så pass isig. Provade även ett av hjulen jag köpte av OlleR i somras då det visade sig vara 195/65-15 däck på det, dvs samma dimension som dom fullstora Volvona, men dels så tar det i skärmkanten framför och bakom hjulet vid nerfjädring och det passar inte alls på bilen då den ser alldeles för "SUVig" ut med så hög profil på 15".
Så får bli 195/55-15 på V70-fälgar sen när 740-axeln monteras.

Jag har även tagit ledigt från jobbet den 22/1 för att besikta 360in och hämta ut en ny gastub så jag sen kan börja bygga om.
Bilen har ju även blivit skattebefriad nu vid årsskiftet så bilen kommer bli godkänd i 2år framåt när den går igenom bes :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #90 skrivet: januari 09, 2018, 21:48:52 »
Snygga fälgar är dom.. men varför inte 195-50?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #91 skrivet: januari 09, 2018, 21:56:30 »
Jo 440-fälgarna är snygga, kommer dock bli lillbrorsans då jag kommer ha 5-bult i framtiden ;)

Ja 195/50 funkar ju det också, sitter 195/55 på Corradons 15" alu som jag lånar till 360in för tillfället och dom passar riktigt bra.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #92 skrivet: januari 09, 2018, 22:33:11 »
Jo 440-fälgarna är snygga, kommer dock bli lillbrorsans då jag kommer ha 5-bult i framtiden ;)

Ja 195/50 funkar ju det också, sitter 195/55 på Corradons 15" alu som jag lånar till 360in för tillfället och dom passar riktigt bra.

A just det.. 5-bult runt om alltså? Minns inte vilka fjäderben du ska köra fram.

Jo däckdimensioner är väl heller inte jämförbara mellan olika märken. Du hade nog väldigt stora storlekar på de du testade som inte fick plats.
Jag åkte 165-80-R15 bak nåt år. De fick absolut inte plats i fram (fjäderbenstallriken (på ena benet?). Skärmkanterna gick fria om man bortser rakt upp då) men bak gick bra  ;D

« Senast ändrad: januari 09, 2018, 22:38:55 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #93 skrivet: januari 10, 2018, 05:33:03 »
Planerna är att få dit mina e36-fjäderben fram om dom passar i 360ins spindelled och sen sätta spacers för att konvertera från 5/120 till 5/108.
Bak blir det 5/108 då jag ska bygga om till 740-bakaxel.

Nä 195/65-15 rymdes inte fram för mig heller, ca 1cm för stor på höjden så det tog i fjädertallriken. 195/55 ryms precis under fjädertallriken.
Sen vill jag inte ha för hög profil heller av den anledningen att det kränger för mycket i sidoväggarna då och förstör 360ins väghållning ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-18
« Svar #94 skrivet: januari 13, 2018, 22:43:10 »
Kort update.

Som jag skrivit i förra uppdateringen så har jag inte gjort så mycket mer än att samla på mig delar :-\

Delarna jag samlat på mig är U-bultar och bladfjäderfästen för 2,5" axelrör och blev även att köpa ett 940-grenrör som är ombyggt för T3-avgashus :)

Eftersom jag nu köpte mig ett grenrör så blir det att välja en annan turbo med inbyggd wastegate, lutar starkt åt att prova en kina-turbo som säljs som uppgradering till Nissan RB25, enligt kineserna ska den palla med 430hp men räcker den till 300 är jag nöjd :P

Så idag kollade jag så bakvagnsdelarna passar, vilket dom gjorde. Dock så i U-bultsatsen ingick endast 2st 2,5" u-bultar och 2st 3,5" u-bultar, men det är ordnat så säljaren skickar mig en till u-bultsats utan extra kostnad då dom gav mig felaktig information om vad paketet innnehåller.

Tog även och fixade så att U-bultarna passar i undre bladfjäderplattorna som jag har kvar sen 345an. Fick borra upp till 1/2" och slipa hålen avlånga för att få dit U-bultarna men passar nu prima :)
Provmonterade även på bakaxeln och blev helnöjd, kommer se så gott som fabriksmonterat ut sen när jag fått dit axeln i bilen 8)
« Senast ändrad: januari 13, 2018, 22:44:58 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-18
« Svar #95 skrivet: januari 13, 2018, 22:45:56 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 450
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #96 skrivet: januari 14, 2018, 13:10:36 »
må ju säga att motorfästena blev fenomenalt bra!
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #97 skrivet: januari 14, 2018, 13:16:21 »
Ja man får tacka  för dom fina orden :D


Har även gjort mallar och lagt upp i Guider/Fakta-delen av forumet för dom som vill bygga egna :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #98 skrivet: januari 16, 2018, 18:00:28 »
Går framåt ser jag! 300 turbo hästar är inte fel.... blir nog en riktigt kul bil.  ;)

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #99 skrivet: januari 16, 2018, 19:22:57 »
Tackar för kommentaren :)

Jo förhoppningsvis blir den minst lika kul som 345an var med ca 200 turbohästar :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #100 skrivet: januari 18, 2018, 21:42:48 »
Kul att du fick till bakaxelfästena så bra med "färdiga" grejer!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #101 skrivet: januari 18, 2018, 22:04:54 »
Gillar man inte att kapa sönder original-delar så får man komma på andra sätt  ;)
Är ju vanligt med bladfjädring i USA så finns mycket fina fästen och delar att hitta därifrån.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98