Jahapp nu var det ett tag sen jag uppdaterade så känns som det är dags
Till att börja med så har jag inte kunnat köpa några delar för jag behöver spara så mycket pengar som möjligt då jag fick besked i slutet på September att jag måste söka nytt boende
Hyr en möblerad lägenhet i andra hand utan tillåtelse från hyresvärden, gick bra i ganska exakt ett år innan han jag hyr av fick ett brev hem att han måste säga upp lägenheten pga otillåten andrahandsuthyrning.
Så sökt bostad i ca en månads tid innan jag lyckades få mig ett kontrakt på ett litet gårdshus på 30m2, så har betalat deposition plus dubbel hyra då på oktober-lönen och behöver även införskaffa lite möbler = inga pengar kvar till bildelar.
Menmen kanske inte så intressant för er här på forumet, däremot så eftersom jag inte kunnat beställa något så har det blivit att skrota ner en 744a istället (var tänkt som lillbrorsans 18års bil men då han hellre ville ha den vita 360in så var ju 740in mitt problem igen
)
Så skrotat ner 744an under två helger och har nu då en B230, en M47 och en 740-bakaxel ståendes och dessa delar ska ner i 360in min i framtiden.
Ska renovera B230in med nya kolvringar, lager, packboxar och packningar. Den motorn kommer då även få oljeretur borrad och 530-toppen ska få en lätt bearbetning med matchportade kanaler, lite upptagna förbränningsrum, hårdare ventilfjädrar och mest troligt en klracing T2 eller T3 kamaxel.
Bakaxeln ska putsas upp utvändigt, byta vänster hjullager som är dåligt, se över bromsarna och kolla vad det är för diff i den då den driver på båda hjulen förvånansvärt bra när jag provslirat lite med 740in.
Kommer även kapa bort fästena på bakaxeln och svetsa dit "leaf perches" (hittar ej vad det heter på svenska, men svetsa nya fästen och sätta U-bultar så som på jänkare för att slippa kapa sönder en 300-bakaxel).
M47an är tanken att sätta short-shift växelspak på, alternativt hembyggd shortshift och nya bussningar. Annars får den vara orörd då dom inte är kända för att vara hållbara så vill inte kosta på en renovering av lådan i onödan.
Förhoppningsvis behöver man inte banka alldeles för mycket i kardantunneln för att få plats med lådan, vill helst inte behöva kapa i karossen.
Så planerna i vinter är lite smått ändrade då ekonomin nu är tillfälligt dålig pga flytten så är tanken att besikta 360in i December/Januari så den blir bessad 2år framåt och sen under vintern/våren bygga om till 740-bakaxel, lådan fram och B230 med 740-motorfästen då jag ändå har det liggandes och ändå tänkt göra den ombyggnationen i framtiden, slipper jag ju ha sönder något från org-drivlinan ifall jag någonsin skulle vilja återställa bilen till original.
Förhoppningsvis hinner jag bygga om drivlinan och turbokonvertera innan sommaren
Men det får framtiden utvisa då jag fortfarande inte kan ha bilen ståendes i garaget mer än över helgerna så måste alltid kunna rulla ut bilen varje Söndagkväll.