Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 253671 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #40 skrivet: juli 23, 2017, 01:30:15 »
sitter inte ens renix på den utan den har hallgivare i fördelaren
Va? Visste inte ens att det fanns på 360  ???
Dokumentera gärna bild/nr på både fördelare och tändmodul  :P


Citera
så nu har jag ett 100% fungerande rattlås på bilen  :D Har bifogat bilder, video och information i rattlås-reparationsguiden här på forumet.
Du är guld värd!


Citera
Tänkte även montera snowcapen men visade sig inte passa, hålen för vindrutespolarmunstyckena var felplacerade då jag har nya modellen med munstycken monterade i gallret istället för i värmepaketet så den kommer återmonteras på den vita.
Jasså, finns det två modeller på Snowcap då?


Citera
Efter allt det var gjort tog jag och förberedde en strålkastare med dålig reflektor inför framtida projektorlins-konvertering, lackade på både reflektor och strålkastarhuset svart invändigt och monterade på glaset, ser faktiskt bra ut tycker jag.
Blir intressant att se slutresultatet  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #41 skrivet: juli 23, 2017, 09:23:04 »
sitter inte ens renix på den utan den har hallgivare i fördelaren
Va? Visste inte ens att det fanns på 360  ???
Dokumentera gärna bild/nr på både fördelare och tändmodul  :P
Inte jag heller men tydligen fanns det, ser då inte ut att vara någon eftermonterad historia iaf.
Någon tändmodul har jag inte hittat men ska kolla lite mer på hur det är kopplat idag och ta lite bilder :)


Citera
Citera
så nu har jag ett 100% fungerande rattlås på bilen  :D Har bifogat bilder, video och information i rattlås-reparationsguiden här på forumet.
Du är guld värd!
Tackar! Var egentligen bara tack vare rattlåset jag köpte av Olle som jag upptäckte lösningen då det rattlåset redan var modifierat med borttagen pinne :)


Citera
Citera
Tänkte även montera snowcapen men visade sig inte passa, hålen för vindrutespolarmunstyckena var felplacerade då jag har nya modellen med munstycken monterade i gallret istället för i värmepaketet så den kommer återmonteras på den vita.
Jasså, finns det två modeller på Snowcap då?
Japp finns tydligen en snowcap för dom med tidiga fläktpaketet, det med luftintag både på vänster och höger sida med munstyckena monterade i fläktpaketet och sen en snowcap till bilar med nya fläktpaketet som har munstyckena i luftgallret och suger bara luft på höger sida.

Enda skillnaden är att hålen för spolarmunstyckena är annorlunda placerade i snowcapen så för att den skulle passa på min hade jag blivit tvungen att förskjuta snowcapen nästan 1dm åt sidan.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/8-17
« Svar #42 skrivet: augusti 04, 2017, 22:20:15 »
Nu så blev det en update igen :) Har varit bortrest några dagar, kom hem igår.

På Fredag 28/7 bytte jag tätningslisten på takluckan, köpte en takluckelist till en Volvo 740, passar perfekt på luckan men man får kapa av ca 20cm från den. Upptäckte dock senare att den blir för tight mot hålet i taket så takluckan går extremt trögt.
Stålbrickorna på alu-"ryttarna" som går i plastskenornas spår lossnade från alut och plastskenorna gick sönder :(

Smackade då ihop det tillräckligt för att luckan ska hålla tätt då jag skulle resa bort på Fredagkväll.

Idag så vart det dags igen men började med att göra om den fruktansvärt fula reparationen av bakluckelåset.
Skruvade loss stålplåten som var eftermonterad för att se skadorna, visade sig att det bara spruckit sönder runt lucklåset så tog ut lucklåset och svetsa ihop så gott det gick. Extremt tunt material så fick ställa ner svetsen på lägsta och det ville ändå till att bränna hål.
Men fick ihop det och skruvade tillbaka lucklåset så nu sitter det bättre fast och ser bättre ut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #43 skrivet: augusti 04, 2017, 22:20:27 »
Efter jag då fixat lucklåset meckade jag ut takluckan för femitelfte gången ::)
Tog då loss ryttarna, borrade ut alu"pinnarna" som stålbrickorna pressade på. Svetsade fast m3-skruvar i stålbrickorna och slipade till dom plana och stoppa sen tillbaka skitet på ryttarna och skruvade fast med muttrar så nu sitter stålbrickorna fast igen.
Utan dessa stålbrickor hoppar ryttarna ut ur plastskenorna som styr takluckans rörelse och takluckan sitter då halvt lös, det var detta som hade hänt redan innan jag fick bilen så har redan försökt laga dessa tidigare genom att smälta alut runt brickorna.

Plastskenorna är även i klenaste laget så gjorde ett försök att förstärka dessa genom att fylla igen skåran som inte används med smältlim, tyvärr hjälpte inte detta och skenorna gick sönder igen :'(
Ska skrota ner en 744a med taklucka i framtiden så jag hoppas alu-skenorna från den passar 360, annars behöver jag hitta någon som kan fräsa ut skenor i stål elr alu åt mig.

Gav då upp och satte ihop skiten så gott jag orkade, luckan sitter fast och håller tätt iaf men går ej att manövrera. Får hoppas jag lyckas laga den här jävla takluckan innan nästa sommar, förstår inte varför mekanismen ska vara så satans klen jämfört med alla "riktiga" Volvos.

Fixade även så all belysning på bilen fungerar så den går igenom bes, är ju det vanliga problemet med dålig kontakt i baklyktornas lamphållare så har fått putsat upp alla kontaktytor i baklyktorna. Inga bilder på detta dock men alla som haft en 300a har nog varit tvunga att göra detta :P

Så nu är bilen nästan färdig för besiktning, har kvar att byta motorolja och bromsvätska innan jag bokar besiktningstid. Förhoppningsvis får jag en tid nästa vecka, sen veckan därpå börjar jag jobba igen efter semestern och tar då bilen till jobbet och gör hjulinställning på en lunchrast.
« Senast ändrad: augusti 04, 2017, 22:34:59 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #44 skrivet: augusti 04, 2017, 22:20:34 »
.
« Senast ändrad: augusti 04, 2017, 22:35:40 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #45 skrivet: augusti 05, 2017, 20:16:25 »
Ingen bild på plastskenorna? Sitter dom fast i taket på bilen då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #46 skrivet: augusti 05, 2017, 22:01:44 »
Det är plastskenorna som jag förstärkt med smältlim, dom sitter nitade på en plåtbit och fastskruvade i takluckan.
Syns på en av mina bilder.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #47 skrivet: augusti 06, 2017, 00:31:06 »
Det är plastskenorna som jag förstärkt med smältlim, dom sitter nitade på en plåtbit och fastskruvade i takluckan.
Syns på en av mina bilder.

Aha! Tackar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/8-17
« Svar #48 skrivet: augusti 06, 2017, 21:28:27 »
Update nu igen  :P

Har igår och idag tonat bakrutorna på bilen, körde med biltemas billiga 15% toningsfilm.
Första gången jag tonar rutor på en bil faktiskt så jag blev inte riktigt nöjd med resultatet men med tanke på förkunskaperna och kvalitet på toningsfilm så anser jag att det blev helt okej.
Ser bra ut på håll eller om man inte kollar så noga ;D

Började i Lördags med att tona rutan i bagageluckan, klantade mig på första försöket så fick slänga bort första utskärningen (la filmen åt fel håll och råkade även riva sönder den då jag skulle ta bort skyddsplasten).
På andra försöket la jag filmen åt rätt håll och fick skuret ut den korrekt och ta loss plasten utan att förstöra solfilmen. Racklade in den på insidan av rutan och satte fast, kämpade sen med att få bort luftbubblor/ränder med hjälp av skrapa och värmepistol, fick inte bort allt men tillräckligt för att det ska duga tills vidare.

Sen skulle jag göra den öppningsbara sidorutan i vä bakdörr men lyckades kapa filmen för smal så det blev att tona den ej öppningsbara rutan i dörren istället ::)
Efter det var solfilmen slut så fick svänga förbi biltema på morgonen idag för att köpa en till rulle.
Och idag så fick jag då tonat resterande rutor i bakdörrarna.

Tvättade sen av bilen och bokade besiktningstid på Tisdag kl1210 :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/8-17
« Svar #49 skrivet: augusti 10, 2017, 22:00:44 »
Update!

I Tisdags så besiktade jag då bilen, resulterade i två 2or. Bränsleläckage i den grova avluftningsslangen på tanken, upptäckte det 20min innan bes då jag tankade bilen så han inte fixa det.
Den andra 2an var mycket allvarligare, visade sig att nedre fjäderskålen på höger sida fram hade rostat och spruckit nästan halva varvet :-X Hade inte sett det då det var på baksidan av fjäderbenet.

Så på Tisdag efter bes beställde jag en ny fjäderskål och köpte en stump 10mm bränsleslang och två slangklammer. Bytte direkt efter det slangen till tankavluftningen, tog väl nära på 1h att ligga på golvet och krångla ur den gamla slangen och krångla in den nya utan att skruva loss växellådsbalken.
Sen igår kom fjäderskålen, hade tyvärr inte tid att byta den då utan blev att byta den idag istället. Det var inga problem att skruva loss fjäderbenet, inget var fastrostat så gick väldigt smidigt :)

Tog loss fjädern och märkte upp positioneringen av fjäderskålen innan den kapades bort och fjäderbenet förbereddes för att få nya skålen påsvetsad. Svetsade på nya skålen och målade fjäderbenet med svart hammarlack.
Passade även på att rengöra och trycka in nytt fett i fjäderbenslagringen då jag ändå hade allt demonterat, tog sen loss och rengjorde och fettade in fjäderbenslagringen på förarsidan också.

Monterade ihop allt igen och åkte sen direkt till besiktningsstationen för ombes, gick då igenom med beröm :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #50 skrivet: augusti 10, 2017, 22:02:30 »
Tog även helhetsbilder nu när bilen blivit tonad, jag anser att bilen nu är 99% färdig utseendemässigt, bara 16" fälgarna kvar.

Kan även säga att Steg1 i detta bilprojekt är nu färdigt :D Inom tidplanen till och med :P
« Senast ändrad: augusti 10, 2017, 22:05:36 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/8-17
« Svar #51 skrivet: augusti 13, 2017, 20:44:51 »
Ja update nu igen, finns risk att det tar ett tag innan det händer nåt igen då semestern nu är slut. Som tur är har jag hunnit mycket under semestern :)

Får fortsätta då från senaste uppdateringen.
Körde på Torsdagkväll hem bilen till Luleå för att göra hjulinställning på jobbet på Fredagen innan återvändo till garaget i Kalix.
Hjulinställningen blev bra, ratten blev dock lite sned men får duga tillsvidare då jag ändå tänkt bygga till E36-styrväxel senare.

Hjulinställning är gjort på "känn", orkade inte spendera tiden att leta reda på annat bilmärke än VAG i maskinen så klickade in en 91as Golf och körde på, går ju ändå bara ställa toe fram och den ska vara mellan -10 till +10° på så gott som alla bilar så jag satte den på nära på 0°.
Hjulvinklarna var lite knasiga innan justering, bak var det någorlunda lika och går ändå ej justera. fram däremot var annat då det var -4° toe på förarsidan och -0,28° på passagerarsidan. Misstänker att någon haft loss ratten och kuggat den fel då jag fick justera så gängorna nästan bottnade i styrleden på förarsidan, men får som sagt duga fram till vidare ombyggnation.

For sen ut och körde cross med en polare när jag kom till Kalix så då blev det inte gjort något med bilen på resten av Fredagen.

På Lördag så var det dags att bygga dit E46-framstolarna, började med att bygga "ben" att montera på stolarna och sen svetsa fast i bilen. Köpte 25x25mm fyrkantsprofil och kapade till i lämpliga längder, stolskenorna på E46 ska luta 7° enligt info jag hittat på nätet så kapade "benen" med 7° vinkel på ena sidan och rak på andra sidan, och för att få ca 7° vinkel att ligga platt mot golvet så var jag tvungen att göra dom främre benen 5cm längre än dom bakre. Svetsade sedan i M12-muttrar i plana sidan och skruvade fast på stolsskenorna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/8-17
« Svar #52 skrivet: augusti 13, 2017, 20:45:05 »
När nu benen då var klara så tog jag in 360in i garaget och med hjälp av lillbrorsan så rev vi ut stolar, mittkonsol, baksätessits, b-stolpinklädnare, bälten fram och golvmatta.

Kapade sen bort original-stolsfästena så plant mot karossen det gick. För att slippa metallstänk på rutor och inredning så använde jag mig av en brandfilt jag satte över skallen och kardantunneln så fångade det upp det mesta.
« Senast ändrad: augusti 13, 2017, 20:49:39 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/8-17
« Svar #53 skrivet: augusti 13, 2017, 20:45:14 »
När nu det var avklarat så ställde jag in stolen och flyttade den till där jag tyckte var så gott som perfekt position, markerade ut runt benen med tuschpenna och slipade sedan plåtrent på dessa ställen.
Måttade sen stolen igen och punktade fast benen med stolen på plats.
Skruvade ut stolen, helsvetsade, rostskyddade och målade.

Gjorde detta på båda sidor och jag och lillbrorsan återmonterade sedan inredningen. Sen fick jag kapa upp i mattan för benen och sen monterade stolarna.
Då visade det sig att när man drog bak stolen så slog skenorna i bultskallarna till bälteslåset och nedre bältesfästet. Tog då till hammaren och bankade så gott det gick, hjälpte men löste inte problemet utan fick kapa bort en bit längst bak på yttre skenan och ett fästöra för BMW-bälteslås på innersidan.
Sen passade stolarna perfekt! ;D

Kopplade även in sätesvärmarna i stolarna men glömde bort att testa dom kom jag på nu ::) Jaja det får jag testa senare är ju inte kallt ute ännu ändå.

Sen så ställde jag av bruksbilen och tanken är att köra 360in resten av månaden åtminstone nu när den blev så trevlig att köra :)
Att byta stolar gör extremt stor skillnad, dels så sitter jag nu lagom lågt i bilen så tyngdpunkten är lägre och jag sitter bekvämare. Får ej heller längre ont i ryggen av att köra bilen då original-stolarna är på tok för mjuka.
Även väghållningen känns mycket bättre då man inte kränger så mycket i stolarna, nu känns ju bilen riktigt plan och fin i kurvorna :D
Tror faktiskt det kan räcka med polyuretanbussningar, förstärkta bärarmar + framvagnsbalk och 16" fälgar med "lågprofil" för att bilen ska ha tillräckligt modern väghållning för att jag ska vara nöjd.

Redan som den är nu så känns den här bilen mycket stadigare än vad min 345a nånsin gjorde, tror starkt på att det är GLT-sänkningen som gör det. Den här bilen känns till och med nästan för stötig på vissa ställen.

Kom även fram till att jag måste sätta en sportratt i bilen för att få ratten närmare kroppen, när jag nu sitter tillräckligt långt bak så jag sitter bekvämt blir ratten ca 2-3cm för långt bort för aktiv körning.
« Senast ändrad: augusti 13, 2017, 21:15:25 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #54 skrivet: augusti 13, 2017, 22:21:48 »
Proffsigt! Stolarna ser ju nästan ut att höra hemma där :) Har själv länge upplevt att man sitter lite för högt i 360 men inget jag orkat göra någonting åt

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #55 skrivet: augusti 13, 2017, 22:40:19 »
Tackar!

Jo man sitter väldigt högt i 300-serien, speciellt för mig som är 185cm lång och medlem i 100kg klubben. Men är nog inte riktigt mig dom tänkte på när bilarna designades :P
Rent allmänt sitter man alldeles för högt i Volvo oavsett modell tycker jag.

Tyvärr mycket jobb att bygga om, har nog spenderat närmare 12h i aktivt arbete för att bygga dit stolarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #56 skrivet: augusti 22, 2017, 00:10:56 »
Skönt med bättre stolar. Är i valet och kvalet om det går att åka sportstolar i bruksbilen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/9-17
« Svar #57 skrivet: september 06, 2017, 16:27:17 »
En kort liten update.

Har kört med bilen nu i snart 4veckor och bilen fungerar klockrent :) Eller ja en sak har jag problem med och det är centrallåset i höger framdörr, den låser inte alltid upp och låser inte heller alltid. Har ej kollat på det men misstänker problem med kablage på liknande sätt som det var i förardörren eller att centrallåsmotorn är påväg att ge upp, ska kolla på det i vinter.

En sak har jag fixat iaf, och det är lampan i bilnyckeln :P
Läste i instruktionsboken och hittade då att det ska vara en E5.5-glödlampa och ett Varta V625U batteri i nyckeln. Så beställde lampa och batteri från ebay då det var smidigare än att leta reda på sakerna i butik.
Smackade i lampan och bytte batteri och nu har jag fungerande lampa i bilnyckeln :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #58 skrivet: september 09, 2017, 00:39:53 »
Måste få tummen ur och fixa min lampa med  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/10-17
« Svar #59 skrivet: oktober 22, 2017, 21:25:52 »
Jahapp nu var det ett tag sen jag uppdaterade så känns som det är dags :)

Till att börja med så har jag inte kunnat köpa några delar för jag behöver spara så mycket pengar som möjligt då jag fick besked i slutet på September att jag måste söka nytt boende :'( Hyr en möblerad lägenhet i andra hand utan tillåtelse från hyresvärden, gick bra i ganska exakt ett år innan han jag hyr av fick ett brev hem att han måste säga upp lägenheten pga otillåten andrahandsuthyrning.
Så sökt bostad i ca en månads tid innan jag lyckades få mig ett kontrakt på ett litet gårdshus på 30m2, så har betalat deposition plus dubbel hyra då på oktober-lönen och behöver även införskaffa lite möbler = inga pengar kvar till bildelar.


Menmen kanske inte så intressant för er här på forumet, däremot så eftersom jag inte kunnat beställa något så har det blivit att skrota ner en 744a istället (var tänkt som lillbrorsans 18års bil men då han hellre ville ha den vita 360in så var ju 740in mitt problem igen ::))

Så skrotat ner 744an under två helger och har nu då en B230, en M47 och en 740-bakaxel ståendes och dessa delar ska ner i 360in min i framtiden.

Ska renovera B230in med nya kolvringar, lager, packboxar och packningar. Den motorn kommer då även få oljeretur borrad och 530-toppen ska få en lätt bearbetning med matchportade kanaler, lite upptagna förbränningsrum, hårdare ventilfjädrar och mest troligt en klracing T2 eller T3 kamaxel.

Bakaxeln ska putsas upp utvändigt, byta vänster hjullager som är dåligt, se över bromsarna och kolla vad det är för diff i den då den driver på båda hjulen förvånansvärt bra när jag provslirat lite med 740in.
Kommer även kapa bort fästena på bakaxeln och svetsa dit "leaf perches" (hittar ej vad det heter på svenska, men svetsa nya fästen och sätta U-bultar så som på jänkare för att slippa kapa sönder en 300-bakaxel).

M47an är tanken att sätta short-shift växelspak på, alternativt hembyggd shortshift och nya bussningar. Annars får den vara orörd då dom inte är kända för att vara hållbara så vill inte kosta på en renovering av lådan i onödan.
Förhoppningsvis behöver man inte banka alldeles för mycket i kardantunneln för att få plats med lådan, vill helst inte behöva kapa i karossen.


Så planerna i vinter är lite smått ändrade då ekonomin nu är tillfälligt dålig pga flytten så är tanken att besikta 360in i December/Januari så den blir bessad 2år framåt och sen under vintern/våren bygga om till 740-bakaxel, lådan fram och B230 med 740-motorfästen då jag ändå har det liggandes och ändå tänkt göra den ombyggnationen i framtiden, slipper jag ju ha sönder något från org-drivlinan ifall jag någonsin skulle vilja återställa bilen till original.
Förhoppningsvis hinner jag bygga om drivlinan och turbokonvertera innan sommaren :) Men det får framtiden utvisa då jag fortfarande inte kan ha bilen ståendes i garaget mer än över helgerna så måste alltid kunna rulla ut bilen varje Söndagkväll.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #60 skrivet: oktober 22, 2017, 21:32:06 »
Tråkigt att höra att du haft bostadsbekymmer men skönt att du hittade nånstans att bo i allafall  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #61 skrivet: oktober 22, 2017, 21:39:25 »
Tråkigt att höra att du haft bostadsbekymmer men skönt att du hittade nånstans att bo i allafall  :)
Tack :)
Japp en stor tyngd som lyftes när jag väl lyckades hitta en ny bostad och denna gången med ett riktigt kontrakt med uthyrning tillsvidare så jag kan bo där tills jag själv bestämmer mig för att flytta.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 5/11-17
« Svar #62 skrivet: november 05, 2017, 21:29:33 »
Update!

Har nu i helgen börjat riva isär B230in lite smått.
Rev loss grenröret utan att ha sönder en enda pinnbult, 2st var dock av sen någon tidigare ägare har meckat med motorn.
Lyckades även få loss samtliga pinnbultar från grenrörssidan utan att borra, till och med dom två som gått av jämns med toppen :)

Rev sen loss kamremstransmissionen och bröstkåpan för att byta mellanaxel/fördelaraxeln till den jag har liggandes från 345an, men till min förvåning så satt det redan en axel med fördelardrivning där i så slet bara loss plåtpluggen i fördelarhålet med en glidhammare och putsade upp där i från sot/gammal olja så att fördelaren gick i.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #63 skrivet: november 05, 2017, 21:29:58 »
Sen vändes motorn upp och ned för att riva loss 740-tråget och oljepump. Kollade sen ramlagrena, alla förutom ett lager såg ut som nytt. Det lager som inte såg ut som nytt hade en tunn skåra i sig av något okänt föremål, man känner det med nageln. Syns inga skador på vevaxeln i alla fall :)
Kollade även vevlagrena och dom såg man var slitna.

Smackade sen på oljepump, oljetråg och oljesticka som jag har liggandes sedan 345an, allt bara provisoriskt då jag ännu inte köpt några delar till att budget-renovera motorn.

Målade sen motorblocket och rev efter det kamaxel och topp. Markerade även i förbränningsrummet hur jag ska slipa upp runt ventilerna. Glömde tyvärr ta bilder på detta men får fota tills nästa update.

Och efter allt detta så var helgen slut, hann dock även med att lämna 744an på skroten och sälja + montera V-kamaxeln jag hade i B230in till en polare som nöjeskör en 245a. Och innan ni undrar varför jag sålde iväg en bra kamaxel från motorn jag ska sätta i 360in så är det för att jag tänkt köpa en av KLracings turbokamaxlar istället :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #64 skrivet: november 06, 2017, 22:32:20 »
Grattis till boendet. Bor du i stan nu?

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #65 skrivet: november 07, 2017, 05:41:55 »
Tack!
Bor fortfarande i Luleå men längst ute på en udde utanför Bensbyn ca 1,5mil utanför stan :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #66 skrivet: november 07, 2017, 07:24:46 »
Men det är fint där ute... ;) Hör av dig om du vill ha hjälp med något. Möbler eller flytt.

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #67 skrivet: november 07, 2017, 09:01:01 »
Jajemän havsutsikt från samtliga 3st fönster i gårdshuset, dock bara 30m2 boyta men räcker för mig.

Har nog redan allt jag behöver/ryms med men tack ändå :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #68 skrivet: november 07, 2017, 21:58:41 »
Hahaha, det är skickligt att inte ha av någon pinnbult - har slutat räkna hur många jag har dragit av ;D

B230 är någonting alla 360 skulle ha varit utrustade med :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #69 skrivet: november 07, 2017, 22:09:30 »
Hehe jo nog har man haft sönder några pinnbultar på andra motorer så vart lagomt förvånad då denna B230 gått 45k mil och ändå lossnade utan större bekymmer 8)

Håller helt med, blir fruktansvärt mycket piggare med 300cc större motor ;D En 300a med B23/230 matchar ju en Porsche 924 :P (924 har 125hk på 1180kg)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/11-17
« Svar #70 skrivet: november 19, 2017, 22:19:33 »
Update!

Har haft fullt upp hela förra helgen med att flytta och nu i helgen gick mycket tid till att städa ur, tvätta och fixa extraljuskablaget på min nya bruksbil (09as Passat).
Däremot hann jag idag slipa till ett förbränningsrum och rengöra + slipa in ventilerna i det förbränningsrummet. Måste dock byta ventiltätningar men det blir senare när jag köpt packningssatser.
Måttade även lite snabbt och nya förbränningsrumsvolymen blir ca 55cc (har inte utrustning för att måtta exakt).
« Senast ändrad: november 19, 2017, 22:21:30 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/11-17
« Svar #71 skrivet: november 19, 2017, 22:19:44 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #72 skrivet: november 21, 2017, 22:16:44 »
Portning!! Kul, men mycket jobb! Hade en flödesbänk för tio år sedan och den var ett bra verktyg för verkligen veta vad som gjorde skillnad. Men bra flöde ger inte alltid bra effekt fick man erfara den hårda vägen.... Ska du göra något åt kanalerna?

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #73 skrivet: november 22, 2017, 05:48:43 »
Jo är väl så, är lite av en konst att porta :P Jag kör då bara på känn då jag inte har grejjer för att flöda topp eller något sådant.
I 345an slipade jag upp förbränningsrummen och förstörde squishen kom jag fram till senare (bifogar bild på hur jag gjorde på 345an), hade då kollat bilder på google hur andra gjort det. Nu försöker jag bibebålla squish men göra en "tratt" runt ventilerna, min teori är att trattformen på avgassidan ska trycka ut avgaserna bättre och på insugssidan öppnade jag upp lite för att gaserna lättare ska flöda ut runt ventilen.

Eventuellt att jag slipar till kanalerna lite jämnare just ut mot ventilen då det är så pass skarp/vass böj ut mot ventilen, men så länge man har laddtryck är det ju inte extremt noga, däremot blir ju motorn effektivare om man har en bra sugmotor i grunden.
Insugskanalerna var redan så gott som perfekt matchad mot packningen redan från fabrik så där ska jag inte göra något alls :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #74 skrivet: november 22, 2017, 06:51:14 »
Jo, konst i den bemärkningen att man bör ha erfarenhet innan man ger sig på avancerade ingrepp. För man kan verkligen förstöra motorns egenskaper om man bara öppnar upp allt som går.  Men, att göra försiktiga ingrepp så som ex. matchporta, ta bort kanter i loppen, öppna upp lite kring ventilerna, osv är mer att optimera toppen. 

Skulle ha varit intressant med en körning på en rullande landsväg för att få svar på vad ditt ingrepp har gett...

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #75 skrivet: november 22, 2017, 07:01:53 »
Jo hade varit kul att prova min motor sen med både en helt standard topp och med min modifierade så man ser om det gett något eller om det var slöseri med tid.

Man ska inte låta max vara med i garaget när man portar ;P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #76 skrivet: november 25, 2017, 21:22:12 »
förbannat snygg bil!
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #77 skrivet: november 25, 2017, 22:13:59 »
Tackar för komplimangen :)
Förhoppningsvis blir den ännu snyggare i framtiden med andra fälgar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 26/11-17
« Svar #78 skrivet: november 26, 2017, 22:02:36 »
Update även denna helg :)

Blev som så att på lördag grävde jag fram 360in och körde in den i garaget för att montera Corradons vinterhjul på 360in inför besiktning efter årsskiftet. Tanken är att besikta bilen så den blir godkänd i 2år innan jag börjar bygga om drivlinan på den.

Har kommit lite snö dom senaste två veckorna  ::)
Däremot så gick det förvånansvärt enkelt att få loss 360in för egen maskin, bara gunga lite fram och tillbaka så kom den loss ur snön fastän sommardäcken satt på.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 26/11-17
« Svar #79 skrivet: november 26, 2017, 22:10:54 »
Efter bilen då hade fått vinterhjul på sig blev det att fortsätta med toppen på B230in.
Slipade färdigt förbränningsrummen och slipade in ventilerna, gav även insuget en liten sväng med slipsten på slipmaskinen för att få ett riktigt slätt inlopp.
Nu är det bara hårdare ventilfjädrar och ventiltätningar som behövs innan jag är färdig med toppen :)

Sen idag Söndag så blev det att tämma oljan ur bakaxeln, kapa bort fästet för bakvagnsbryggan på 740-axeln och slipa bort rosten från den. Mycket slipa blev det och skyddsmasken med filter kom till användning ännu en gång. Hela garaget vart täckt i rostdamm men inget av det andades in tack vare skyddsmasken :)
Kvar nu är att byta hjullager, svetsa fast bladfjäderfästen och måla axeln. Eventuellt att det blir att investera locker-diff eller om jag lyckas få tag i en billig lamelldiff då det tyvärr bara var en vanlig öppen diff i axeln.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75