Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 10190 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-18
« Svar #120 skrivet: februari 10, 2018, 23:33:09 »
Och det här var allt för ikväll, mera kommer imorgon och då kommer jag förhoppningsvis ihåg att ta med mig digitalkameran för bättre bilder :)
« Senast ändrad: februari 10, 2018, 23:47:25 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/2-18
« Svar #121 skrivet: februari 11, 2018, 22:28:29 »
En söndags-update då.
Tog hela helgen men E36-styrväxeln sitter på plats och bilen gick att köra ut med den monterad 8)
Har då nu just över 3varv fullt-fullt och kommer även koppla in servon senare :)

Kan inte rekommendera att utföra denna procedur på en tvådagars-helg då det blev fruktansvärt stressigt efter middagen idag för att hinna få ut bilen. Även därför det inte blev så värst mycket bilder idag, blev inte heller helt färdig och gjorde lite nödlösningar för att kunna köra ut bilen.

Men dagen började med att först bocka till hydraulrören på styrväxeln och sen punkta ihop framvagnsbalken och fästena för styrväxeln. Tog tre försök att montera framvagnsbalken, demontera balken och svetsa om styrväxelfästena innan styrväxeln satt korrekt.

När då styrväxeln satt tillräckligt långt in mot balken för att inte ta i tråget och hade rätt vinkeln för att kunna kopplas ihop mot rattstången så blev det att måtta hur mycket rattstången behövde kortas.
360ins rattstång behövde kortas 7cm och passade då perfekt ;D Enkel att korta också då jag bara kapade loss flänsen som monteras mot gummuskivan, kapade av stången och svetsade fast flänsen.

Sen svetsade jag ihop balken så gott jag kände att jag hann och rostskyddade med zinkprimer. Målade även rattstången men med svart färg.
När då färgen torkat så skruvade jag dit rattstången och komplett framvagnsbalk och monterade dit allt runtomkring.

Märkte precis i sluttampen att det blev fruktansvärt med toe-ut men E36 styrstagen och någon smidig lösning kom jag ej på så kapade E36an yttre styrleder och kortade dom ca 1cm per sida och brände ihop med svetsen enbart för att kunna köra ut bilen med någorlunda rätt toe.
Styrleder kan dock inte fixas ännu utan måste få dit E36-spindlarna först så jag vet att jag måttar för rätt längd.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/2-18
« Svar #122 skrivet: februari 11, 2018, 22:30:30 »
Det var då allt för denna update.

Fler bilder på framvagnen kommer senare när jag bygger färdigt den :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 219
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #123 skrivet: februari 12, 2018, 14:00:17 »
Kul när man kan använda delar från andra bilar och uppgradera sin 300 med :) (Y)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CRDi

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #124 skrivet: februari 12, 2018, 17:15:10 »
Jo speciellt när det är grejjer jag haft liggandes i förrådet sen jag hade min 345a ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #125 skrivet: februari 15, 2018, 21:19:16 »
Du håller bra tempo.. ;)

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #126 skrivet: februari 15, 2018, 23:14:53 »
Tackar ;D
Tyvärr måste man det då bilen inte får stå inne i garaget under vardagarna :-\
Men bilen blir ju klar snabbare när man håller tempot uppe :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/2-18
« Svar #127 skrivet: februari 18, 2018, 20:41:21 »
Nå får bli en liten update idag :)

Idag, Söndag, gjordes inte något på denna bil utan åkte upp till Hakkas och köpte kompletta framdörrar, bakrutor och lite smågrejjer från en 88as 360 3-dörrars till lillbrorsans 360.

I lördags däremot så hämtade jag ut ett paket med bromsokshållare passande VW Corrado och Golf MK3 för att kunna bygga dit VW-bromsok med inbyggd handbroms på 740-axeln.
Började med att montera 740-bromsskivorna på axeln och måtta lite hur det passar. Kom fram till att 740ins bromsoksfästöron måste kapas bort så kapade bort dessa och slipade till med flapdisc på vinkelslip så det vart slätt och plant mot där adapterna ska passa.

Då passade okhållarna riktigt bra mot skivan så började klura på en adapterplatta.
Upptäckte att hålen som original-handbromsmekanism skruvas fast i var perfekt att gänga upp till M12 för att skruva fast bromsoksadapter på :)

Gjorde sen en mall och kapade till en plåt i 3mm stål som testbit (har en 6mm tjock stålbit jag ska bygga adaptrar av senare).

Måttade lite, klurade lite och borrade 4st hål, okhållaren passade då nästan perfekt. Fick flytta ett hål ca 1cm inåt så vart det perfekt :D

Nästa vecka så blir det att kapa ut bitar i 6mm stål för att göra dom riktiga adaptrarna. Hade gärna gjort i 10mm stål men någon sådan bit har jag ej :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/2-18
« Svar #128 skrivet: februari 18, 2018, 20:42:21 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/2-18
« Svar #129 skrivet: februari 18, 2018, 20:43:05 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #130 skrivet: februari 21, 2018, 21:44:31 »
Kul att det byggs här i tråden!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 25/2-18
« Svar #131 skrivet: februari 25, 2018, 21:34:36 »
Ännu en Söndag vilket betyder ännu en update :)

I helgen så har jag byggt färdigt framvagnen.
Började med att sopa av bilen och sen köra in den i garaget, hissa upp framändan så långt domkraften klarar, pallbockar under såklart och sedan mecka ner framvagnsbalken för 1000e gången ::)
Slängde upp framvagnsbalken på svetsbänken och började lappa igen lite småhål innan jag klippte till mallar och kapade ut förstärkningar till framvagnen.

Kapade ut förstärkningar till både bärarmarna och själva framvagnsbalken, svetsade fast dessa och målade sedan alltihop med biltemas svarta motorlack, blev blank svart på undersidan och mattsvart på ovansidan då jag hade en burk av varje liggandes :P
Sprutade även in hålrumsskydd inne i bärarmarna och framvagnsbalk så håller sig rosten förhoppningsvis borta.
Riktigt nöjd med biltemas motorlack faktiskt, blir en hård yta som ska tåla olja och matchar bra mot OEM-svartlackerade hjulupphängningsdetaljer, lätt att få till en slät yta också.

Tyvärr så vart det bara bilder efter jag var färdig med framvagnsbalken då jag inte ville avbryta för att fota, kan inte säga att motivationen att fixa med framvagnsbalken var på topp sedan senast men vart ju bra till slut :)
Polyuretanbussningar i bärarmarna kommer senare.

Jag har även forskat uti styrleder och kommit fram till att inre styrled från Volvo 740 före -88 med Cam-styrväxel har m18x1,5 gänga mot styrväxeln, samma som E36ans men med lämplig längd på staget för mitt projekt, så kommer köra med 740 inre och yttre styrleder på e36-styrväxeln sen :)

Det vara allt för denna helgen, nästa helg blir det nog att göra färdigt bromsoksadaptrarna till 740-bakaxeln.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 25/2-18
« Svar #132 skrivet: februari 25, 2018, 21:35:39 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2664
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #133 skrivet: februari 26, 2018, 13:06:29 »
Du får allt att se så enkelt ut! Älskar dessa lösningar!
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #134 skrivet: februari 26, 2018, 14:01:13 »
Tackar för komplimangerna  :D

Jag hinner ofta tänka igenom lösningar på veckorna så då blir allt mycket enklare och snabbare på helgerna :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #135 skrivet: februari 28, 2018, 09:09:50 »
Snyggt jobbat Simon!!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #136 skrivet: februari 28, 2018, 10:58:09 »
Tackar! :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/3-18
« Svar #137 skrivet: mars 04, 2018, 21:05:37 »
Redan söndag vilket betyder ännu en update ::)

I helgen har det inte blivit extremt mycket gjort.
Lördagen spenderades med att göra bromsoksadaptrarna. Jag lyckades inte gräva fram någon 10mm tjock stålbit så jag tillverkade 4st bromsoksadaptrar i 6mm stål och svetsade ihop så jag fick 2st "12mm" stålbitar. Inte korrekt metod men bättre än att bara köra med 6mm stålbit.

Kapat, borrat och slipat och till slut gick det att montera :D

Tog även och kapa, slipa och gänga i 740-bakaxeln då jag kapade bort original bromsoksfästena på höger sida (gjorde bara vänster sida då jag började ombyggnationen).
Kapade även bort fästet för panhardstaget och slipade bort svetsarna på axelröret.

Sen var det dags för färg, målade allt med biltemas mattsvarta motorlack med gott resultat :)

Idag så kom jag fram till att det såg tråkigt ut med svart diffkåpa så jag skruvade loss och putsade upp alu-kåpan så jag vart nöjd, bakaxeln blev då mycket snyggare :)
Kommer dock få måla på lite mer på axelrören sen när jag svetsat dit bladfjäderfästena, men det är förmodligen några veckor kvar till dess.

Allt för denna updaten, nästa helg är tanken att laga rosthålet i reservhjulsbaljan och bygga dit intercoolern så det är färdigt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/3-18
« Svar #138 skrivet: mars 04, 2018, 21:06:39 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/3-18
« Svar #139 skrivet: mars 04, 2018, 21:07:14 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #140 skrivet: mars 07, 2018, 22:02:08 »
Thumbs up!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #141 skrivet: mars 07, 2018, 22:11:01 »
Tackar ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2079
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #142 skrivet: mars 07, 2018, 22:59:42 »
Skulle vara intressantare att följa tråden om man kunde se alla bilder 😩

Nu ser jag bilderna , betydligt intressantare nu 😊
« Senast ändrad: mars 07, 2018, 23:02:55 av kullke »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #143 skrivet: mars 08, 2018, 05:27:27 »
Märkligt att bilderna inte funkade för dig en stund ???

Kul att du tycker mitt projekt är intressant :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 219
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #144 skrivet: mars 08, 2018, 20:41:11 »
Ser bra ut.  :)
Man får lite idéer till sin egna bil  :P
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CRDi

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #145 skrivet: mars 08, 2018, 20:48:50 »
Tackar :)

Bara bygga på ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/3-18
« Svar #146 skrivet: mars 11, 2018, 20:55:24 »
Jahapp Söndagsupdate igen :)

I veckan har jag fått två paket, ett från England innehållandes 2st svarta polyuretan-motorkuddar med exakt samma mått som en Volvo 740-kudde.
Andra paketet var 2st oljereturrör, ett rör ska jag kapa bort flänsen på och knacka ner i b230-blocket efter jag borrat upp hål för oljeretur.
Men det är arbeten för senare så vidare till vad jag gjort i helgen.


Lördagen börjades med att skotta av 360ina och köra in min 360 i garaget. Tanken var att bygga dit Opel Frontera A intercoolern, men visade sig vara just för smal så måste köpa mig en Opel Frontera B intercooler som är ca 5cm bredare :(
Men Frontera A intercoolern sålde jag iväg till en polare som bygger om en 75as Volvo 244 med M51D25-motor så den kommer komma till användning ändå :)

Sen klurade jag en stund vad jag skulle göra i helgen då min planering gick åt skogen. Bestämde mig då för att backa in bilen i garaget och laga rosten i reservhjulsbaljan.

När jag då stod där och inspekterade rosten så tänkte jag att batteriet vore perfekt att montera där i. Så bara plocka fram ett batteri och måtta lite snabbt, batteriet ligger i höjd med resten av golvet i bagaget så kom då på idén att bygga en liten batterilåda och sänka ner batteriet lite grann.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/3-18
« Svar #147 skrivet: mars 11, 2018, 20:55:51 »
När jag då skulle kapa så gav min biltema vinkelslip upp efter första snittet. Skivan slutade snurra men rondellen varvade på som vanligt :'(
Så då vart det en kort paus med att inspektera vad som hänt och om det går att laga.
Visade sig att axeln på själva elmotorn som "pingjongdrevet" sitter på hade gått rakt av och alla lager i vinkelslipen var helt slut, kanske inte så konstigt efter 6års misshandel ::)

Som tur var så hade jag köpt en Hitachi vinkelslip i höstas till min "cirkelsågs"-ställning så skruvade loss vinkelslipen därifrån och kunde fortsätta arbetandet ;D
« Senast ändrad: mars 11, 2018, 21:01:29 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/3-18
« Svar #148 skrivet: mars 11, 2018, 20:56:07 »
Så då kapade jag bort rosthålen i reservhjulsbaljan och gjorde ett stort hål för batterihyllan.
Kapade sedan ut och bockade till en batterihylla i 3mm stål, kanterna på hyllan blev 1cm höga.
« Senast ändrad: mars 11, 2018, 21:04:08 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/3-18
« Svar #149 skrivet: mars 11, 2018, 20:56:19 »
Provmonterade sedan batterihyllan i hålet, fick kapa lite grann för att den skulle passa.

Svetsade ihop hörnen på batterihyllan utvändigt, rengjorde plåten i reservhjulsbaljan och började sen svetsa fast batterihyllan.
Efter jag bränt alldeles för många hål vid minsta lilla gnista med svetsen så blev jag less och kapade ur halva reservhjulsbaljan.
« Senast ändrad: mars 11, 2018, 21:08:44 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/3-18
« Svar #150 skrivet: mars 11, 2018, 20:56:28 »
Ritade av hålet i baljan på ett plåtark och måttade sen dit batterihyllan. Kapade ut efter mina markeringar och svetsade dit batterihyllan.
Det blev inte så värst snygga svetsar men sitter fast gör batterihyllan i alla fall :P

Sen hann jag bara skruva dit ett stänkskydd vänster bak innan det var dags att åka hem och sova. Stänkskyddet hämtade jag i Hakkas då jag var och köpte lite delar till brorsans 360.
« Senast ändrad: mars 11, 2018, 21:13:38 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/3-18
« Svar #151 skrivet: mars 11, 2018, 20:56:37 »
När det då blev Söndag och jag kom tillbaka till garaget så blev det att slipa plåten i reservhjulsbaljan och svetsa dit min nya plåt :)
Även där så blev det inte snygga svetsar men sitter fast gör det ::)

Hittade också ett ark med gummi som jag skar ut och lade i botten på batterihyllan för stötdämpning till batteriet. Gummiarket hade jag kvar sen jag byggde 345an.

Sen provmonterade jag batteriet igen och det är nu just under nivån på bagagegolvet.
« Senast ändrad: mars 11, 2018, 21:18:36 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/3-18
« Svar #152 skrivet: mars 11, 2018, 20:57:13 »
När nu batterihyllan satt fastmonterad i bilen och batteriet passade perfekt så blev det att kapa ut och bocka till en batterihållare i 3mm stål.
Och för att kunna skruva fast batteriet så svetsade jag fast 2st bitar med M10-gängstång i batterihyllan.
På den ena gängstången svetsade jag även fast  en mutter längst ner för att få en plan yta att skruva fast en jordkabel till batteriet i.

Sen vart det lite färg både under bilen och inuti bilen för att rostskydda, kvar att kleta på karosserikitt i svetsskarvarna och underredsmassa under bilen för att ytterligare hålla rosten borta.

Körde sen ut 360in för att ta in och spola av bruksbilen då hjulhusen var helt fyllda med snö av att ha kört på snöiga och slaskiga vägar i helgen :-\
« Senast ändrad: mars 11, 2018, 21:26:17 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #153 skrivet: mars 12, 2018, 19:08:39 »
Kul med smide. Och trevligt med batteriet så långt bak.
Glöm bara inte att ta till kablarna ordentligt sen för att inte få spänningsfall fram till startmotorn!
Samt att förlägga kablarna så att de inte skadas och bilen brinner upp. Kan man sätta en trucksäkring i serie med batteriet typ..?! Jag får googla på det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #154 skrivet: mars 12, 2018, 20:09:16 »
Vad äter du? Behöver lite av det... Bra jobbat!!

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #155 skrivet: mars 12, 2018, 20:52:53 »
FREJ: Tackar! Jo blir minst 35mm2 till både plusmatning och jord, funkade bra i 345an.
Dra kabel får jag se hur jag gör, antingen drar jag den genom en plastkanal inne i bilen eller eventuellt under bilen genom en längsgående balk.

streetvolvo: Hehe äter vanlig mat men har inte mycket annat än bilen att lägga energi på under helgerna när man är singel och relativt ung ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #156 skrivet: mars 13, 2018, 22:09:40 »
FREJ: Tackar! Jo blir minst 35mm2 till både plusmatning och jord, funkade bra i 345an.
Dra kabel får jag se hur jag gör, antingen drar jag den genom en plastkanal inne i bilen eller eventuellt under bilen genom en längsgående balk.

Bra där. 35mm2 verkar räcka men jag hade nog helst valt en 50mm2 för att vara på säkra sidan med att inte få förluster och en startmotor som inte snurrar på för fullt.
Samt kört minus i karossen istället för att dra dubbla kablar ända fram men vet inte om det blir så bra som jag tänker?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #157 skrivet: mars 13, 2018, 22:11:57 »
trevligt med batteriet så långt bak.
Glöm bara inte att ta till kablarna ordentligt sen för att inte få spänningsfall fram till startmotorn!
Samt att förlägga kablarna så att de inte skadas och bilen brinner upp. Kan man sätta en trucksäkring i serie med batteriet typ..?! Jag får googla på det.

Jo nu har jag googlat och man kan nog säkra i serie med batteriet om man tar en säkring på typ 300A men är nog inte så vanligt förekommande.
Däremot väldigt bra ifall det skulle bli kortis.. min lillebror körde sin 360 en vecka innan den brann upp. Troligtvis pga. elfel.
Ovanligt men långt ifrån omöjligt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #158 skrivet: mars 13, 2018, 22:24:55 »
Jo har som sagt svetsat dit så jag kan jorda i batterifästet bak i baljan och sen bara en grov pluskabel fram till startmotorn :)

Säkra av går men kräver som du hittat en riktigt kraftig säkring. Sitter ingen säkring original i t.ex BMW E36 trots en 35mm2 kabel som går genom hela kupén så jag är inte så värst orolig sålänge jag sätter fast kabeln ordentligt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #159 skrivet: mars 17, 2018, 16:04:25 »
Sitter ingen säkring original i t.ex BMW E36 trots en 35mm2 kabel som går genom hela kupén så jag är inte så värst orolig sålänge jag sätter fast kabeln ordentligt.

Instämmer.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.