Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 17082 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/3-18
« Svar #160 skrivet: mars 18, 2018, 21:32:22 »
Söndag = Update :)

Eftersom min biltema-vinkelslip gav upp förra helgen så var jag tvungen att investera i en ny (går ju inte bygga bil med bara en vinkelslip ;)). Som tur var så hade Jula utförsäljning på en 1100w Kawasaki vinkelslip för 299kr nu i veckan så köpte den näst sista i Luleå i fredags :)

Annars har jag inte gjort så värst mycket på bilen i helgen, Lördagen spenderades med släktingar då vi hade kalas för min äldre brors yngsta dotter. Idag Söndag  däremot så städade jag upp lite i andra halvan av garaget för att kunna få in 360in där.

Då växellåds- och bakaxels-ombyggnationen kommer ta lite längre än en helg så bestämde jag mig att göra plats för att ha bilen ståendes på pallbockar i några veckor, får leva med lite klagomål från farsan och garagets ägare en stund :-\

Så flyttade undan lite bildelar, en svetsbänk och farsans skoter och körde in 360in. Slapp som tur var sopa av bilen då all snö som kommit under veckan hade tinat av från bilen då den stått i solen :D
Lillbrorsans 360 var däremot fortfarande snöig så den fick han sopa av :P


Pallade upp bilen på pallbockar och demonterade hjulen, rev ner avgassystemet, bränslepumpen och tömde bränsletanken.
Ramlade ner mycket skit då jag tog ner plåten bränslepumpen sitter på så är ju inte förvånad att den plåten totalt rostat bort från lillbrorsans 83a.

Sen hann jag inte göra något mer på bilen, riva ner transaxeln och börja måtta ditt m47-lådan blir nästa helg :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/3-18
« Svar #161 skrivet: mars 18, 2018, 21:33:11 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #162 skrivet: mars 18, 2018, 22:29:31 »
Ska bli kul och se hur de går med växellåds o bakaxel bygget då ja tänkt göra något liknande när/om oririnal rasar på min :D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CRDi

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #163 skrivet: mars 19, 2018, 05:32:09 »
Jo blir intressant för mig också :)
Det ser lite väl trångt ut i tunneln framme där växellådan ska monteras så jag blir nog tvungen att kapa upp och bredda tunneln lite :'(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #164 skrivet: mars 21, 2018, 22:18:16 »
Jo blir intressant för mig också :)
Det ser lite väl trångt ut i tunneln framme där växellådan ska monteras så jag blir nog tvungen att kapa upp och bredda tunneln lite :'(

Hade du inte räknat med det?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #165 skrivet: mars 22, 2018, 05:28:17 »
Hade hoppats på att inte behöva det, är lite luddig information på forumet om det behövdes kapas elr inte för att få plats med en liten volvo-låda så hoppades det skulle passa.
Men får nog bredda nån centimeter iaf.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 25/3-18
« Svar #166 skrivet: mars 25, 2018, 20:47:55 »
Kör en Söndags-update ännu en gång :)

Köpte i veckan en T70-turbo för 800kr, "begagnad" på tradera. Han jag köpte den av bodde i Luleå och hade haft turbon liggandes i 2år utan att användas, så helt oanvänd turbo, fick till och med leverans till jobbet så vart en riktigt bra affär ;D
Större turbo än vad jag trodde, men får väl se om det blir på min eller brorsans 360 turbon hamnar. Är den för segspoolad för min smak så får nog brorsan ta den ::)

Men över till helgens modifikationer. Tanken var att bygga dit M47an så rev ur framstolar, mittkonsol, matta och lite isolering och plockade sen ner transaxelröret och sprängkåpan.
« Senast ändrad: mars 25, 2018, 20:54:21 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 25/3-18
« Svar #167 skrivet: mars 25, 2018, 20:48:07 »
När då nu transaxeln var nere så tog jag fram 740 M47an för att jämföra och måtta lite.
Längden är så gott som perfekt, ca 1-2cm kortare mellan motor och växelspak jämfört med 360 :)

Måttade lite grann och kom ganska snabbt fram till att tunneln behöver kapas ur.
« Senast ändrad: mars 25, 2018, 20:57:43 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 25/3-18
« Svar #168 skrivet: mars 25, 2018, 20:48:17 »
Måttade och markerade upp var jag skulle kapa och förberedde sen genom att ta bort fläktpaketet för att komma åt att kapa upp längst fram i tunneln.

Fruktansvärt enkelt att ta ut fläktpaketet då det bara sitter med 2st stjärnskruvar och en m6-mutter nere i fläkthuset. Sen ta ut handskfacket, koppla loss kontakten till fläkten inne i bilen och pilla ut kablaget för att till sist lyfta ut hela fläktpaketet :)
« Senast ändrad: mars 25, 2018, 21:01:39 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 25/3-18
« Svar #169 skrivet: mars 25, 2018, 20:48:27 »
Kapade sen då upp tunneln, upptäcktes sen vid försök till att provmontera lådan att jag varit lite väl konservativ med kapandet så fick kapa upp en aning mer ::)
« Senast ändrad: mars 25, 2018, 21:04:06 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 25/3-18
« Svar #170 skrivet: mars 25, 2018, 20:48:37 »
Vid 2a försöket att montera lådan så märkte jag att växellänkaget slog i mot tunneln så bestämde mig för att ta loss hela alltihop men lämnade kvar växelarmen.
Vid 3e försöket så märkte jag att växelarmen slog imot hardyskivan, väldigt märkligt tyckte jag att lådan skulle hamna så långt upp.
Tog då loss växelarmen och hardyn och upptäckte då när jag la lådan på sidan att utgående axel är högre upp än ingående axel >:( Inte konstigt att hardyn hamnade fruktansvärt högt upp i tunneln.
Vid 4e försöket att montera så märkte jag att slavcylinern slog emot styrväxeln så tog loss slavcylindern också.
Vid 5e försöket så märker jag att även slavcylinderns fästöra på sprängkåpan slår i styrväxeln så lådan är 1cm ifrån att gå på :(

Blir då här jävligt förbannad och sugen på att lägga ner hela bygget då jag kapat upp en stor bit av tunneln för att montera en växellåda som inte går att montera utan att modifiera själva växellådan.
Och hydraulisk koppling har jag som krav för att det inte ska bli så tungtrampat med hård tryckplatta.
Köpa t.ex en omvsetsad ZF ligger då inte inom budget för tillfället och tanken är ju att byta till någon fränare motor än rödblock i framtiden så känns inte heller värt investeringen.

Gjorde då kväll för att kunna lugna ner mig och bestämma mig för hur jag ska göra.
« Senast ändrad: mars 25, 2018, 21:14:02 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 25/3-18
« Svar #171 skrivet: mars 25, 2018, 20:48:46 »
Kom då på lördag-kväll fram till att jag bygger dit en så stor växellådstunnel jag kan få dit utan att kapa upp något mer på längden och sedan smacka tillbaka transaxeln igen så är det åtminstone förberett inför framtida motorbyte och då även använda en växellåda med slavcylindern inuti sprängkåpan eller en låda med slaven monterad bakom sprängkåpan.

Så idag, söndag, så letade jag reda på lite plåt. Hade slut plåt så hämtade en Opel Omega motorhuv från förrådet och kapade ut en bit ur den till att bygga växellådstunnel av.
Måttade hur bred den skulle vara högst upp längst fram och längst bak och böjde till plåten efter det.
Lyfte upp plåten och bad lillbrorsan rita ut mot karossen så jag kunde grovkapa och slipa bort färg från nya tunneln.
Punktade fast tunneln längst fram och längst bak och böjde sen till den så gott det gick och punktade allteftersom. Fick till slut till växellådstunneln nästan perfekt mot det uppkapade hålet, gaspedalen fick till och med plats :D

Mer än så hann jag inte i helgen så får göra färdigt tunneln på påskhelgen.
« Senast ändrad: mars 25, 2018, 21:23:54 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 25/3-18
« Svar #172 skrivet: mars 25, 2018, 20:48:55 »
Förhoppningsvis kommer det rymmas en låda där i nån gång i framtiden :)

Nu när transaxeln ändå är nere så har jag även tänkt ta ner bränsletanken och bygga dit ett reaktionsstag på vänster sida, har sparat från 345an så det har jag också tänkt försöka hinna nästa helg :)

Här var det slut på updaten, bara vänta till slutet på påskhelgen till nästa update :P
« Senast ändrad: mars 25, 2018, 21:29:34 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #173 skrivet: mars 26, 2018, 20:17:58 »
Kul med Omega motorhuv vid gaspedalen  ;D

Mindre kul med växellådsstrulet.

Lycka till i helgen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #174 skrivet: mars 26, 2018, 20:38:28 »
Man tager vad man haver ;D

Mjo, men nu är det ju i alla fall förberett för framtida ombyggnationer. Det positiva är att jag borde hinna så jag kan köra med turbo-b230 denna sommaren och även nästa sommar om jag inte lyckas köra sönder org-kraftöverföring :)

Tackar :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #175 skrivet: mars 27, 2018, 20:20:36 »
Turbo!!! Kul!  ;)

Du har snart kapat upp bilen lika mycket som mig.. ;D

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #176 skrivet: mars 27, 2018, 20:22:46 »
Turbo ger alltid ett leende på läpparna ;D

Hehe inte riktigt ännu, men nån gång i framtiden så kanske ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2/4-18
« Svar #177 skrivet: april 02, 2018, 20:53:07 »
Nu så är Påskhelgen slut och det är dags för update igen :)

Började helgen med att lappa färdigt växellådstunneln så gott det gick, brände hål trots att jag ställt ner svetsen nästan så lågt det går.
Målade tunneln sen med hammarlack inne i bilen och under bilen och under tiden det torkade plockade jag ner bränsletanken och började måtta för att bygga dit ett reaktionsstag till bakaxelns vänstra sida.
« Senast ändrad: april 02, 2018, 20:57:45 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2/4-18
« Svar #178 skrivet: april 02, 2018, 20:53:32 »
Måttade var på balken reaktionsstaget fästs på höger sida och märkte ut på vänster sida innan jag borrade hål. Borrade först ett hål och tog sen en hylsa för att styra borren rakt för att borra hålet på andra sidan balken.
Hämtade sen reaktionsstaget inkl fäste som jag kapat loss från 345ans bakaxel för något år sedan och provmonterade. Placeringen ser bra ut och staget sitter som det ska mot balken.
Tillverkade sen ett rör som är 10mm invändigt av spillplåt från växellådstunneln, borrade upp hålen i balken så röret gick igenom och svestade fast det och kapade sen av så nära balken jag kom åt.
Röret krävs för att inte deformera balken vid montering av reaktionsstaget.
« Senast ändrad: april 02, 2018, 21:04:35 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2/4-18
« Svar #179 skrivet: april 02, 2018, 20:53:50 »
Byggde sen om fästet som ska svetsas i bakaxeln så att det monteras likadant som det högra och svetsade fast det i bakaxeln.
Jag målade det även svart men glömde bort att fota det.

Efter det så smetade jag på karosserikitt invändigt och utvändigt på växellådstunnelns skarvar och sprutade på hagmans body med rostskyddsspruta under hela bilen.
Ingen bild på det heller.

Efter detta var det dags att börja montera ihop bilen, började med att montera tillbaka kopplingen men märkte att jag inte hade något centreringsdorn till lamellen.
Tog då en stump gängstång och lite eltejp så tillverkade jag ett eget centeringsdorn, funkade klockrent :)
« Senast ändrad: april 02, 2018, 21:10:55 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2/4-18
« Svar #180 skrivet: april 02, 2018, 20:54:02 »
Sen tvättade jag av 360ins växellåda och bytte bussningarna till växelspaken. Brorsan hade tillverkat en uppsättning med 3d-skrivaren, fick då riktigt tydliga växellägen så det lär höja körglädjen i framtiden :D
Lite glapp är det dock kvar, men svårt att göra något åt då det är invändigt i lådans mekanism och även i kopplingen mellan växellänkaget och lådans växelaxel.
« Senast ändrad: april 02, 2018, 21:29:50 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2/4-18
« Svar #181 skrivet: april 02, 2018, 20:54:13 »
Jag fyllde även växellådsbussningarna med bygglim då dom var glapp, synd att jag inte tänkte på det tidigare så det hann inte torka innan jag återmonterade transaxeln.

Återmonterade sen bränsletanken, handbromsvajrarna, bränslepumpen och plåtarna runtomkring. Tog dock inga bilder på det.

Och det är vad jag hann med denna helgen, tempot var ganska så lugnt denna helgen då jag ändå inte kan göra så mycket förrän jag beställt grejjer.

Nästa helg då ska bilen monteras ihop helt så jag kan köra ut den ur garaget sen så är det dags att göra färdigt b230in.
« Senast ändrad: april 02, 2018, 21:29:36 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 8/4-18
« Svar #182 skrivet: april 08, 2018, 21:24:18 »
Ja då kör vi söndags-update igen 8)

I Lördags så spenderade jag dagen med att fortsätta montera ihop bilen.
Skruvade dit fläktpaketet och ljudisolerade sen nya växellådstunneln och skruvade dit gaspedal och handskfack.
Slängde i mattan med hjälp av lillbrorsan och la dit den så gott det gick, fick kapa lite grann på förarsidan men annars passade mattan fortfarande förvånansvärt bra :)

Skruvade dit mittkonsol och stolar och satte även tillbaka mattbitarna som sitter med karborrband för att täcka utrymmet mellan kardantunnel och instrumentbräda.

Med all inredning på plats så vart det lite småtrångt vid gaspedalen så får se om jag eventuellt smider om kopplingspedalen och bromspedalen så dom blir lite lätt vinklade åt vänster.


Efter det så hämtade jag in 2,5" avgassystemet jag sparat från 345an och började bygga dit det. Hann bygga om 360ins främre rör och montera dit det tillsammans med mittenljuddämparen innan det var dags för middagspaus.
« Senast ändrad: april 08, 2018, 21:32:27 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 8/4-18
« Svar #183 skrivet: april 08, 2018, 21:24:34 »
Efter middagspausen så monterade jag dit resten av avgassystemet.
Gick fruktansvärt lätt att få ihop det men kommer måsta bygga om röret vid bakaxeln då mitt nya reaktionsstag tar emot röret som det är nu och gör fjädringen bak stum på vänster sida av bilen.
« Senast ändrad: april 08, 2018, 21:36:03 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 8/4-18
« Svar #184 skrivet: april 08, 2018, 21:24:46 »
Jag kapade även till en liten "dieselkrök" som slutrör för att hålla nere ljudnivån, har märkt att det gör fruktansvärt stor skillnad på ljudvolymen att bara sätta en liten 90grader krök som slutrör.

Målade självklart sista ljuddämparen och slutkröken svart för att göra det lite mer diskret ;)

Ljudnivån då?
Ja mycket lägre än vad jag minns 345an lät med dessa två små runda fullflödesdämpare. Har dock inte provkört mer än ut från garaget så vet inte hur det dånar när man kör.
Låter mer inne i kupén än utanför just nu då kröken vid bakaxeln som sagt tar i och kläms mellan bakaxel och balk.

En liten video blev det innan jag gjorde kväll i alla fall:
https://youtu.be/a0EYsA5tdpQ
« Senast ändrad: april 08, 2018, 21:41:32 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 8/4-18
« Svar #185 skrivet: april 08, 2018, 21:24:58 »
På söndag då så monterade jag dit sportratten jag fyndat på tradera i veckan :)
Kolfiber sportratt så har viktminskat bilen nu ::)

Lite halvdålig kvalitet på ratten då den flexar ganska bra och det gula strecket högst upp på ratten sitter snett, men för under 400kr är det svårt att klaga på kvaliteten.

Sen så beställde jag en ny Nissens-kylare som är 33mm tjock, originalersättare så krävs inte någon ombyggnation förutom att byta gummikuddarna till kylarfästena.
Original är tydligen bara 17mm tjockt cellpaket på denna :o Den lär ju inte räcka till att kyla inför framtida trimning så känns ju bra att jag fick tag i en tjockare.

Min kylare monterade jag sen på brorsans 360 och snodde hans gummiklossar då original-kylaren på hans bil är 33mm tjock (men i fruktansvärt dåligt skick)

Sen skruvade jag ihop fronten igen och körde ut min 360 ur garaget och tog in brorsans istället.
Kylaren kommer inte monteras på min bil förrän jag köpt en Opel Frontera B intercooler.

Så nu står 360in min ute i vårsolen tills jag har köpt mer delar till den, vilket även betyder att detta projekt kommer stå still i några veckor :'(

Men kommer fixa lite smått med brorsans 360 under tiden för att undvika 300-serie abstinens ;D
« Senast ändrad: april 08, 2018, 21:52:49 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #186 skrivet: april 15, 2018, 19:32:02 »
Måste berömma dig för dina stadiga uppdateringar och ditt ihärdiga byggande.
Kul att följa!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #187 skrivet: april 15, 2018, 20:47:47 »
Tackar så mycket för dom goda orden :)

Roligt att du tycker det :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #188 skrivet: april 16, 2018, 06:31:35 »
Måste berömma dig för dina stadiga uppdateringar och ditt ihärdiga byggande.
Kul att följa!

Instämmer!

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #189 skrivet: april 16, 2018, 06:57:32 »
Ja man får tacka  :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/4-18
« Svar #190 skrivet: april 22, 2018, 22:13:46 »
Kort liten update här då.

Råkade i Måndags köpa mig en BMW M30B28 inkl 3-steg automatlåda för 500kr ;D 181hk och 240Nm från fabrik vad jag hittat på nätet.

I Lördags var jag över dagen till min Morfar så då hann jag inte vara i garaget, men idag Söndag så inspekterade jag impulsköpet lite mer.
Rev bort kabelhärvan och avgasreningen och ställde sedan upp motorn i rätt vinkel på en lastpall inför framtida provstart.
Både motor och låda hade blivit tömd på olja av han jag köpte motorn av så det måste fyllas på.

Jag måste även fixa igång tändningen på något sätt för att kunna provstarta med startgas, sitter VR-givare i fördelaren och 6st triggerpunkter. Ser likadant ut som hallgivar-systemet på en gammal Volvo men med induktionsgivare istället för hallgivare.
Känns som det borde funka med Megasquirtet jag har liggandes från 345an? Fick tyvärr inte med tändningstyrdonet, tändspolen eller tändmodulen.

Jag måttade motorn litegrann i alla fall.
Längden på motorn fick jag till 76cm och höjden från botten av vevaxelns remskiva till högsta punkten fick jag till 60cm.

B230in måttade jag till 58cm lång och 60cm hög från botten av remskivan till högsta punkten.

Så höjden på motorn är inga problem, och om det ska användas så kommer den överladdas och då blir det ett annat insug som är vänt åt rätt håll och inte bygger lika mycket på höjden som originalet.

Längden på motorn borde passa för om jag inte minns fel var motorrummet 80cm långt med fläktpaketet bortplockat.

Så kan hända att det blir stor-6a i denna bil, men det får jag klura på lite mer efter jag fått provstartat motorn :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #191 skrivet: april 26, 2018, 13:54:24 »
Cool!  :)

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #192 skrivet: april 26, 2018, 15:03:48 »
Se där, kanske en till 6a!!  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #193 skrivet: april 26, 2018, 16:38:19 »
Cool!  :)
Tackar!

Se där, kanske en till 6a!!  ;D
Jajemän, ryms det utan att kapa i torpedväggen så lär det bli 6a i min bil också :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 29/4-18
« Svar #194 skrivet: april 29, 2018, 22:40:31 »
Jahapp har måttat lite på 360in idag :)

Tog loss fläktpaketet och insugsröret mellan LMM och luftburk och slängde sen på en lång linjal.
Motorrummet är 77cm från bulten som håller spakstället mot sprängkåpan fram till kylarbalken.
Sen är det 4cm utrymme mellan kylarbalken och kylaren.

Måttade M30in till 77cm lång från längst ut på remskivan på veven bak till där motorblocket slutar.

Dvs motorn tar upp hela motorrummet på längden, sen ska ju även sprängkåpa och växellåda få plats bakom det, tvivlar på att min breddning av tunneln räcker till det :-\

Kan hända att det passar om man antingen flyttar fram kylaren eller sätta en fläkt på framsidan av kylaren. Känns dock som att väghållningen kanske påverkar lite väl negativt av att ha så mycket motor framför hjulen.
Fördelen är ju att ryms denna motor så ryms det så gott som vilken motor som helst :P

Planen nu då är att bygga färdigt B230in ändå ifall M30in inte passar. Provmonterar M30in den dagen B200an åker ut. Ryms M30-motorn med låda så får den stanna kvar i motorrummet, ryms den inte så får det bli att fortsätta på originalplanen med B230.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 29/4-18
« Svar #195 skrivet: april 29, 2018, 22:41:09 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 5/5-18
« Svar #196 skrivet: maj 05, 2018, 21:57:33 »
Tjena blir en kort uppdatering idag då jag kan inte kan göra så värst mycket den här helgen.

Idag så svetsade jag ihop en liten motorvagn för M30-motorn så jag kan förflytta den lite enklare. Byggde vagnen av karossvagnen jag byggde i höstas för att köra 740-karossen på skroten.

184hk på en liten vagn är väl lite småfränt ;D

Efter vagnen var byggd och motorn skruvad fast i denna så tog jag ur tändstiften och tog kompprov.
12-12,5bar på alla cylindrar förutom 2an där det endast var 8bar. Kan hända att det är så enkelt som felaktigt ventilspel på den cylindern men jag kände inte för att kolla något mer på det.

Efter kompprovet var taget så rullade jag ut motorn längst in i förrådet så får den stå där tills jag känner för att ta fram den igen.


Jag har även äntligen fått min nya kylare nu i veckan så den packade jag även upp och inspekterade. Ser inga fraktskador på den så förhoppningsvis klarar den av att kyla turbomatad motor sen :)

Nästa helg blir det att göra färdigt B230ins botten ifall jag hinner få hem min beställning från folkraceshopen. Topplocket ska jag beställa stadigare topplocksbultar till men det måste tyvärr vänta till nästa löning.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #197 skrivet: maj 11, 2018, 08:52:02 »
Smart lösning med vagnen!  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/5-18
« Svar #198 skrivet: maj 13, 2018, 22:15:57 »
Update nu när helgen är slut då :)

Haft långhelg och fick mina delar till att renovera B230in i Onsdags så Torsdag och Fredag fixade jag med motorn i lugnt tempo.

På Torsdagen rev jag isär allt från motorn. Det första jag tänkte göra var att borra ett hål för oljereturröret, men behövde en 16mm borr vilket jag inte hade :( Hade dock 2st 20mm stegborrar så en av dom kapade jag bort dom två stegen ovanför 16mm så hade jag helt plötsligt en lämplig borr ;)
Borrade sen hål för oljeretur. Kapade bort flänsen på ett turbooljereturrör och knackade ner röret i motorblocket, röret sitter fast men bara knappt så tänker löda fast det för att vara säker på att röret sitter där och håller tätt.

Sen rengjorde jag allt spån från borrningen och sen honade jag cylindrarna med biltema honingsverktyg på borrmaskin.

Efter det rengjorde jag blocket ännu en gång och kletade sedan på Permatex assembly lube på vevens lagerbanor och återmonterade. Lagerna till veven är i gott skick förutom en liten skåra i ett lager men det får duga för att hålla nere kostnaden.
Drog åt ramlageröverfallen med 20Nm och 90grader enligt haynes-boken.

Tog sen loss alla kolvringar från alla kolvarna och rengjorde kolvarna i lacknafta. Blev tillräckligt rena men fick peta ut koks ur oljehålen i kolvarna då flera av dom var igensatta.
Efter detta så satte jag i nedre kolvringen i en av kolvarna för att få dom nya kolvringarna rakt i cylindrarna för mätning och justering av kolvringsgapet.
Justerade alla övre ringar till 0.6mm kolvringsgap efter att ha läst på sävarturbo att det är lämpligt gap för 400hk b230 så vet jag att det räcker för mitt effektmål med denna motor.
Alla nedre ringar var redan på 0,65mm gap så dessa behövde ej justeras.

Smackade sen på alla kolvringar på kolvarna och satte kolvringarna så inga kolvringsgap är på samma ställe och monterade kolvar med stakar och nya vevlager.

När nu det stora var avklarat så bytte jag tätringarna på oljepumpens rör och återmonterade oljepumpen.
Bytte sen alla packboxar på motorn och återmonterade "gavlarna" med nya packningar.
Monterade efter detta 345-oljetråget med ny oljetrågspackning.

Och nu var bottendelen färdig förutom svänghjul och koppling men det tas när motorn ta ner från motorstativet.

Tänkte då ta tag i toppen och byta veniltätningar och montera hårdare ventilfjädrar men upptäckte då att jag inte fått med några ventiltätningar i sotningssatsen så fick kontakta folkraceshop.se, fick snabbt svar att han skickar en uppsättning ventiltätningar åt mig.

Så då kunde jag inte göra något med toppen denna helgen så fick ställa undan motorn igen.


Och det var allt jag gjort som är relevant till projekttråden nu i helgen :)
Jag fick även mina Volvo 740 inre-styrleder med m18x1,5 mot styrväxeln men kände att det inte var så pass akut så det ska tas i samband med motorbytet.

Har annars i helgen hämtat ner min Vw Corrado G60 från vinterförvaring och ska fixa lite småsaker med den innan jag slänger ut den på blocket i slutet på månaden, förhoppningsvis får jag sålt den i sommar så jag kan lägga fullt fokus på att göra färdigt 360in.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/5-18
« Svar #199 skrivet: maj 13, 2018, 22:17:05 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98