Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 255598 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/5-18
« Svar #200 skrivet: maj 13, 2018, 22:19:42 »
Kom även på att brorsan putsade upp oljelocket på 740-ventilkåpan i Fredags under tiden jag plockade fram min cross och trimmade upp hans moppe för lite skogskörning :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 27/5-18
« Svar #201 skrivet: maj 27, 2018, 21:34:09 »
Den här helgen vart det en update, blev inte mycket gjort dock.

Fick mina ventiltätningar redan innan förra helgen men hade då fullt upp med att finputsa min Corrado för att ta lite annonsbilder.

Men nu i helgen tänkte jag ta och byta ventiltätningar och ventilfjädrar.
Slängde upp toppen på arbetsbänken och plockade ut en insugsventil, tryckte dit den nya ventiltätningen och hämtade sen mina nya hårdare ventilfjädrar för montering.
Upptäckte då att dom nya fjädrarna är nästan dubbelt så stora så var bara att ge upp för helgen och maila folkraceshopen igen :(


Sen råkade jag även köpa en mig 95as BMW E36 316i Compact förra Fredagen. En arbetskollegas svärfar kom in på torsdag på lunchen och ville ha hjälp att lufta kylsystemet på bilen efter han bytt termostat då bilen fortfarande gick upp till rött på mätaren. Vi försökte lufta men fick ingen cirkulation i kylsystemet så jag sa åt han att jag köper bilen för 2000kr om han vill sälja.
Morgonen efter ropar arbetskollegan åt mig att hans svärfar kommer förbi med papper och bil senare under dagen och vipps så hade jag mig en till bil ::)

Håller därför på att fundera hur jag ska göra då jag har för många bilar.
Det som talar åt att behålla E36an är att den redan har precis allt i hjulupphängningsväg som jag vill ha och alla modifkationer jag vill göra finns att köpa som bolt-on.
Enda egentliga nackdelen är att det inte är en Volvo 360.

Det som talar åt att laga och sälja E36an är att den är värd runt 10-15k vilket hade suttit fint till att bygga färdigt 360in, men ser man det i ett annat perspektiv så sparar jag dom slantarna i både tid och pengar om jag bygger på E36an istället.

Svåra val då jag faktiskt vill behålla båda bilarna för att göra ett enkelt busbilsprojekt av E36an och långtidsprojekt av 360in.

Men vi får se, försöker övertala lillbrorsan att ta över min 360 och istället sälja iväg hans vita som är i sämre skick.
« Senast ändrad: maj 27, 2018, 21:38:33 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #202 skrivet: maj 28, 2018, 11:44:05 »
Bra jobbat! Ska bli intressant och få se hur motorn går....

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #203 skrivet: maj 28, 2018, 11:51:41 »
Jo blir spännande när jag väl får färdigt motorn :)
Fick svar av folkraceshopen att jag även behöver 32mm alu retainers och undre fjäderbrickor, fattas då dessa, lash caps och en kamaxel innan motorn är redo.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/6-18
« Svar #204 skrivet: juni 03, 2018, 21:03:35 »
Ja nu vart det äntligen en vettig update här i tråden :)
Kan även meddela att jag beställde i Fredags retainers inkl undre fjäderbrickor till mina hårdare ventilfjädrar så borde kunna sätta ihop b230in nästa helg.

Bara på Lördagen som jag fixade med bilen, bytte då inre och yttre styrleder till 740-styrleder och justerade in hjulen någorlunda rakt med måttband.
Använde mig av E36-styrväxeldamaskerna men 740 inre styrled med m18x1,5 gänga och standard 740 yttre styrled.
Blev även så pass att jag fick mer styrvinkel med dessa inre leder då dom har en ingjuten "bricka" på sig på 5mm vilket då resulterar i att styrväxel går att ratta 5mm mer.
Fick så pass mycket styrvinkel nu så att hjulet tar emot krängingshämmaren innan jag nått fullt rattutslag och sänker jag ner bilen på backen tar hjulet i hjulhuset åt andra hållet.

Tog en bild med bara ett hjul på plats och bilen upphissad så det gick att ratta fullt åt ena hållet, mycket vinkel blev det :)
Det är även precis så att krängningshämmaren inte tar i styrleden.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/6-18
« Svar #205 skrivet: juni 03, 2018, 21:04:28 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/6-18
« Svar #206 skrivet: juni 03, 2018, 21:08:23 »
När då styrlederna var bytta så vände jag på bilen och byggde om mitt 2,5" avgassystem vid bakaxeln.
Avgassystemet kläms mellan karossen och fästet till reaktionsstaget på förarsidan så bakfjädringen blir stum.

Hissade upp bilen, måttade ut var jag skulle kapa. Kapade, förlängde där jag kapat med ca 2cm och vinklade om röret och vips så går det fritt från reaktionsstaget.
Gick kanske inte så snabbt, mycket provande innan till slut försiktig demontering och helsvetsande och efter det lite färg. Hade en burk med lite kvar i så körde slut på den färgen och därför blev röret vitt :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/6-18
« Svar #207 skrivet: juni 03, 2018, 21:10:22 »
Under tiden färgen på avgasröret torkade tog jag en polygrip och böjde till broms- och kopplingspedalerna för att ge mer utrymme vid gaspedalen.
Nu ryms min stora fot att trycka på gasen utan att samtidigt trycka på bromsen ;D Vart ju lite trångt efter jag byggde om tunneln.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #208 skrivet: juni 04, 2018, 08:17:12 »
Inom dragracing är det bra med en stor gasfot.  ;D

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #209 skrivet: juni 04, 2018, 08:48:27 »
Jo det är därför man har problem att hålla hastighetsgränserna ibland :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/6-18
« Svar #210 skrivet: juni 06, 2018, 20:41:23 »
Update så här på natonaldagen :)

Har inte gjort allt för mycket idag, hissade upp bilen i bakändan och klurade lite på att montera krängningshämmare bak.
Kom fram till att Opel Omega B bakre krängningshämmare passar bäst av dom krängare jag har liggandes så kikade sen på att montera den.
Blir att bygga ut "lådor" från reservhjulsbaljan att bulta fast krängaren i mot karossen. Sen sticker krängaren ut fram mot bakaxeln och monteras med ett till set med krängingshämmarfästen mot modifierade 64mm avgasklammer mot bakaxeln.

Måste dock införskaffa universal krängningshämmarfästen med 15mm k-hämmarbussningar. Hittade att dalhems har för lite över 200kr/par så det blir att köpa senare nån gång, känner inte att det är allt för bråttom att fixa krängare bak.


Inga bilder på det pillandet dock.


Efter det så monterade jag min nyinköpta 70mm2 jordkabel i reservhjulsbaljan och ett av mina 72Ah batterier, jordkabeln passar riktigt bra :)
Provade sen så att jorden funkade bra genom att dra startkablar från batteriet i bagaget till pluskabeln i motorrummet då jag ännu inte köpt mig en 50mm2 pluskabel.
Kopplade ihop 2st 35mm2 startkablar för dom skulle nå och provade starta bilen, var lika bra snurr i startmotorn som det är när batteriet kopplas på framme i motorrummet så det funkar prima ;D

När det var gjort så försökte jag löda fast oljereturen i b230in med mässingslod men det ville ej fastna mot gjutjärnet.
Plockade då fram mig-svetsen och svetsade fast oljereturen medans det fortfarande var varmt från lödningsförsöket.
Sprutade sen på lite röd motorlack så vart det bra.


Det var allt för idag, får se om jag får mina aluretainers innan helgen så jag kan bygga ihop och montera toppen på b230in.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/6-18
« Svar #211 skrivet: juni 10, 2018, 21:28:10 »
Söndags-update :)

I fredags fick jag mina aluretainers så glad i hågen slängde jag fram toppen på Lördag för att montera ihop den.
Visade sig dock att jag även behöver undre ventilfjädertallriken, vilket jag inte hittat någon information om hos folkraceshopen eller vid kontakt med folkraceshopen att det skulle behövas >:(
Så efter lite googlande visade det sig att samtliga b19, b21 och b23 har dom stora ventilfjädrarna.

Eftersom brorsans B19 är lagomt sliten med runt 8bar komp på alla cylindrar så bestämde jag mig för att slå två flugor i en smäll.
Flytta över B200an från min bil till brorsans och sno ventilfjädertallrikarna från B19E-motorn.

Sagt och gjort, på ca 3h var B200an urplockad, tvättad och bilen utputtad.

På ca 3h till var B19-motorn urplockad och tvättad.

Och på Lördag-kväll så rev jag isär B19-toppen. Visade sig vara förvånansvärt fräsch, knappt sotiga ventiler, tighta ventilstyrningar och mjuka ventiltätningar. Misstänker toppen är uppfräschad nån gång under bilens livstid.
Cylinderloppen var däremot spegelblanka så jag är inte förvånad att motorn har dåligt komp.
A-kam satt det också i den, tråkigt hade hoppats på nåt vassare ;)

Men snodde ventiltallrikarna till 530-toppen och gjorde sen kväll.

Söndagen spenderades endast med brorsans 360 så det får ni läsa om i projekttråden på hans bil.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/6-18
« Svar #212 skrivet: juni 10, 2018, 21:29:52 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« Svar #213 skrivet: juni 30, 2018, 22:52:34 »
Tjena länge sen update nu men har inte varit slö för det. Började semestern samtidigt som midsommar så har haft fullt upp nu i en vecka att fixa med alla mina projekt :)

Började med att hämta ut två paket, ett innehållandes min nya 740-turbo tryckplatta och det andra innehöll en 228mm VW Transporter T3 lamell då den har korrekt splines för 300-serien.

Efter jag kontrollerat att jag fått rätt grejjer så tillverkade jag ett verktyg för att montera mina hårdare ventilfjädrar då biltema-ventilfjäderbågen är alldeles för racklig att använda.
Med nya verktyget gick det riktigt smidigt att montera ihop toppen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« Svar #214 skrivet: juni 30, 2018, 22:58:51 »
Under tiden jag monterade ihop toppen så målade brorsan mitt stålplatta till baksidan av toppen. Plattan är bara för säkerhetsskull då det finns några som haft problem att täckpluggen för fördelarhålet vill till att skjuta ut vid laddtryck.

Putsade sen av packningsytorna både på motorn och toppen, rengjorde ytorna och monterade toppen med ny topplockspackning.
Kör med A-kam från brorsans B19E tills jag köper mig en turbokam.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« Svar #215 skrivet: juni 30, 2018, 23:03:07 »
Monterade sen kamremmen och under tiden jag gjorde det så målade brorsan yttre kåpan till kamdrevet. Bestämde mig för att köra med B19-kamdrevet då detta har en inner och ytterskiva som garanterar att kamremmen inte kan glida av.

Sen visade det sig att B19-vattenröret inte passade så fick kapa av det och 740-vattenröret och svetsa ihop och sedan löda för att garantera att skarven är vattentät. Fick då till ett rör som passade perfekt :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« Svar #216 skrivet: juni 30, 2018, 23:08:46 »
Monterade efter detta grenrör och det mesta på insugssidan.

Hängde sen av motorn från motorstativet för att montera svänghjulet.
Visade sig då att 740-svänghjulet hade 44-2-2 triggermönster och det funkar ej med MS1 :(
Trodde alla 740 hade 60-2 men tydligen har dom med Regina samma triggermönster som renix.
Rev då loss insuget så blir det att montera ihop bilen med 360ins insprutning tills vidare.

Monterade svänghjulet enligt Haynes-boken och hoppades på att det funkar med renixet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« Svar #217 skrivet: juni 30, 2018, 23:12:48 »
Innan jag monterade kopplingen blev det att slipa bort den värsta rosten på servopumpens remhjul och måla det.

Bytte efter det stödlagret i vevaxeln och monterade sen lamell och tryckplatta, använde mitt hemmagjorda centreringsverktyg bestående av en bit gängstång och lite eltejp :P

Lägger även till en bild på artikelnummer på lamellen ifall någon letar 228mm lamell till sin bil.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« Svar #218 skrivet: juni 30, 2018, 23:21:09 »
Slängde sen i motorn i bilen ::)
Gick inte helt smärtfritt men så gott som, den ville krångla sista centimetern så drivaxeln ska in i stödlagret i veven men löste sig efter lite svordomar ;)

Blev sen lite snålt med bilder så får skriva desto mer.

Det första jag gjorde efter att ha fått i motorn var att montera mina hemmabyggda motorfästen, visade sig att jag behövde shimsa upp motorn ca 1cm. Varför vet jag ej, misstänker att mina polyuretan kuddar är lite lägre än 740-kuddarna som jag byggde fästena med eller så är det lite annan utformning på ett B19 oljetråg än ett B200.

När då motorn satt på plats så meckade jag dit servopump, slangar och behållare.
Fick böja om 740-servorören lite grann för att passa på e36-styrväxeln och fick korta lågtrycksslangarna till behållaren ca 20cm.
Behållaren monterades med nitmuttrar på längsgående balk på förarsidan, blev riktigt nöjd med placeringen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« Svar #219 skrivet: juni 30, 2018, 23:29:36 »
Fick sänka ner krängningshämmarbalken 25mm för att ge plats åt servoslangar och servopump, gick enkelt genom att kapa av två bitar lämplig längd 25mm fyrkantsprofil och borra hål i dessa och sedan skruva fast balken med längre skruvar.

Monterade sen generatorn för att dra pluskabel mellan startmotor och generatorn, detta för att slippa dra två grova kablar till batteriet.

Började sen bygga ett adapterrör mellan turbogrenröret och resten av avgassystemet. Detta dels för att jag inte kan köra med megasquirt förrän jag antingen bytt svänghjul eller skaffat en fördelare med hallgivare men anledning är främst för att jag råkade sälja min T70-turbo i måndags.
Men var inte orolig turbo blir det, ska bara beställa en lämpligare turbo för mitt effektmål. Blir en GT30 med intern wastegate som säljs som bolt-on uppgradering till Nissan RB20 och RB25, den bör bli lite mer lagom då jag satsar på endast lite över 300hk.

Kunde inte bygga färdigt adapterröret för jag behövde ca 0,5m 2" avgasrör.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« Svar #220 skrivet: juni 30, 2018, 23:37:49 »
När jag då inte kunde bygga färdigt avgassystemet så blev jag lite rastlös och byggde ihop en mekpall av en 740-stol :P

Efter detta så lånade jag släpet av farsan och lastade det med några kilo metallskrot ::)
Åkte morgonen efter och sålde metallskrotet, 512kr fick jag för det.
Köpte sen stål för lika mycket pengar som jag sålt metall för, men detta tar mindre plats och är mer användbart :)

For sen och brände ännu mera pengar på Lindeholms, köpte oljefilter, avgasrör och lite annat smått som behövdes.

Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« Svar #221 skrivet: juni 30, 2018, 23:45:57 »
Blev efter detta att montera ihop insugssidan på motorn för att inte riskera att det kommer in skräp i motorn.

Sen byggde jag färdigt avgassystemet, svetsade även in en lambdamutter och monterade min Innovate LC1 bredbandslambda för att se om jag måste höjja bränsletrycket för att B230in inte ska gå för snålt.

Dagen efter åkte jag till Luleå för att hämta ut två paket till som kom efter midsommarhelgen.
Första paketet innehöll 2st begagnade BMW E36-coilovers till framaxeln, dessa har jag tänkt använda i 360in när det är dags för E36-naven.
Andra paketet innehöll mer akuta grejjer, en B200-vattenpump och en 87°C termostat samt bromsslangar till brorsans 360.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« Svar #222 skrivet: juni 30, 2018, 23:59:22 »
Nu börjar det närma sig nutid :)

I fredags monterade jag vattenpump och kylare samt resterande framför motorn.
Monterade färdigt allt på insugssidan, fyllde kylarvätska och försökte sen starta bilen för att lufta kylsystemet.

Och motorn hostade till nästan direkt men slutade sen plötsligt dra på starten. Visade sig då att jag missat dra fast stora jorden på motorblocket.
Efter detta drog motorn runt något varv och klickade sen på starten, slut ström i batteriet ::)
Kopplade på ett annat batteri och bilen startade då efter några sekunders nötning på starten, bilen misstände dock och hade ingen tomgång.

Satte sen ihop resten av bilen och kände för att lösa småproblemen senare.

Ställde ner bilen på hjulen, startade motorn och varmkörde den både för att lufta kylsystemet och köra in motorn lite försiktigt. När bilen vart varm så blev tomgången bättre och hade då 800rpm tomgång med tomgångsskruven max utskruvad.
Misständningarna kvarstod dock.

Hann även med en liten provkörning och kopplingen fungerade fint, dock känns den väldigt lätt och dålig känsla i pedalen. Tror dock detta är pga den annorlunda utformningen av kopplingsfjädrarna.

Körde sen in i garaget igen då klockan började närma sig midnatt så kände att det var dags att göra kväll och fixa det sista morgonen efter.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/6-18
« Svar #223 skrivet: juli 01, 2018, 00:11:58 »
Idag lördag då så hittade jag anledningen till misständningarna. Väldigt simpelt fel faktiskt, tändstiften var täckta av slipdamm så det blev överslag på utsidan av keramiken så rengjorde stiften och ställde gnistgapet till 0,7mm och bilen gick då utan misständningar :D

Dock är tomgången fortfarande dålig, blir ingen skillnad om jag kopplar ur tomgångsventilen så misstänker att denna har gett upp :-\

Annars så går bilen helt ok som sugmotor, känns lika pigg som B200an ;)

Gav även bilen en snabb tvätt, men måste tvätta den ordentligt nån annan dag när jag känner för det.

Finns dock några småsaker jag måste fixa på bilen, det är att byta ut polyuretankuddarna då dom är så hårda att det enda som hörs inne i bilen är resonansljudet från motorn vibrationer.
Andra saken är att byta ut sista ljuddämparen mot en större oval en då bilen nu låter alldeles för högt med bara två 2,5" runda fullflödesdämpare.
Och en tredje är att åka till jobbet och göra en hjulinställning då jag endast justerat toe med hjälp av två måttband och två plankor.

Annars så är bilen redo för att köras så man får kört in både motor och koppling :)

Filmade även motorgången en sväng:
https://youtu.be/NZCcAiCQDNs
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #224 skrivet: juli 01, 2018, 20:13:15 »
Nice!   ;D

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/7-18
« Svar #225 skrivet: juli 03, 2018, 21:21:32 »
Ja som ni ser så jobbar jag på nu under semestern så blir en tisdagsupdate :)

Spenderade söndagen med att bygga en ordentlig arbetsbänk, något jag aldrig haft men alltid behövt.

Ramen byggd av 3mm tjocka vinkeljärn och träskivorna är 2st 12mm plywood ihoplimmade till en 24mm skiva och sedan kapad till lämplig dimension. Övre skivan är 250cm lång och 80cm djup och hyllplanet är 230cm lång och 40cm djup.
Benen är 100cm långa 100x50x1,5m balkar.
Övre skivan är inklämd i ramen och hålls fast av dom fastsvetsade benen och av 26st m8 vagnsbultar.
Skruvstädet är monterad genom bänken med en 3mm tjock stålskiva på båda sidor av träplanet. Stålskivorna är gjorda onödigt stora ifall jag uppgraderar till ett större skruvstäd senare.

Och en bit av måndagen spenderades åt att städa upp på skitbänken och ta bort den och en hylla och sedan ställa dit mina rediga bänk :)


Sen när arbetsbänken var avklarad tänkte jag lite snabbt sänka rattstången 1,5cm.
Visade sig att "lite snabbt" innebar att plocka ut instrumentbrädan för att få gott om plats till att plocka ut rattstångsfästet ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/7-18
« Svar #226 skrivet: juli 03, 2018, 21:31:11 »
Målade lite på rattstången för att kunna få en tydlig linje med tuschpenna för att kunna kapa av rattstångsfästet och få ihop den rak sen igen.

Kapade sen av en 3cm bit av ett stålrör som passade tajt inuti rattstångsröret, knackade in röret i ena änden och knackade på den avkapade rattstångsbiten på andra sidan.
Blev 1,7cm sänkning när jag mätte med skjutmått att spalten var lika runt om och brände sen ihop rören med varandra.

Slipade svetsen lite grann och målade efter det med lite halvblank svart.
När färgen torkat så monterades bilen ihop igen.

Visade sig efter det att styrningen blev lite ryckig och nästan tog tvärstopp på ett ställe per varv. Blev just för mycket vinkel på rattaxelns kardanknut så fick skruva loss rattaxeln.
Slipade sen lite så att kardanknuten tillåter lite mer vinkel men det blev inte helt bra heller.
Det som blev bra däremot var att göra fästhålen lite ovala till rattstången och dra rattstången ca 1cm längre bak. Blev även tvungen att ta mot original damask som tätar hålet runt rattaxeln då gummit är för tjockt.
Ersatte originaldamasken med en drivknutsdamask.

Så nu fungerar det som det ska :) Körställning blev även mycket trevligare då ratten sitter mera rakt, mindre busskänsla på rattvinkeln.

Tog sen en lite längre provkörning och märkte då att hjulen inte vill självcentrera, ratten fastnar i det läget jag släpper den i, förhoppningsvid räcker det med en riktig toe-inställning för att lösa det problemet.
« Senast ändrad: juli 03, 2018, 21:32:44 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/7-18
« Svar #227 skrivet: juli 03, 2018, 21:42:18 »
Idag så tog jag tag i avgassystemet. Ersatte sista ljuddämparen med biltemas kortaste ovala 2,5" fullflödesljuddämpare.
Bilen blev marginellt tystare efter det.

Efter det var gjort så bytte jag polyuretanmotorkuddarna till standard nya 740-motorkuddar, då blev ljudnivån inuti i kupén mycket bättre och resonansljudet är nästan helt borta.

Brorsan mätte ljudinivån med decibelmätarapp på mobilen, var enligt den 67dB på tomgång bakom bilen.

Förhoppningsvis blir ljudnivån lagom med turbo.

På tal om turbo så har jag även beställt en, en tysk säljare på ebay hade rea på turbon jag är ute efter (kina gt30 med intern wastegate, säljs som rb20 uppgraderingsturbo), så fick mig en helt ny turbo för 1200kr inkl frakt.

Hmm tror det var allt jag hunnit med sen i Lördags, update kommer senare efter jag varit och gjort hjulinställning för nu är bilen så färdig jag kan göra den innan jag samlat på mig mer delar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/7-18
« Svar #228 skrivet: juli 05, 2018, 16:10:19 »
Bra kämpat, men vad har du mot buss??  ;)  ;D

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #229 skrivet: juli 05, 2018, 16:51:41 »
Tackar :)

Hehe ja en sportbil med busskänsla är ingen höjdare :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #230 skrivet: juli 05, 2018, 18:47:15 »
Se där ja :) de tuffar på rätt bra med ditt bygge.

Najs med rikitg arbetsbänk me ju :D kul när man kan göra de själv.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #231 skrivet: juli 05, 2018, 19:05:41 »
Jo man måste ju ta vara på semestern :)

Japp, tänkte bygga en bänk redan förra året men fick då inte tag i stål så känns riktigt härligt att äntligen ha en ordentlig bönk :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/7-18
« Svar #232 skrivet: juli 12, 2018, 23:22:38 »
Nu så blir det en stor update igen  :D

I måndags så åkte jag till Luleå med 360in för att göra hjulinställning och hämta ut min nya turbo.

Hjulinställningen var inte riktigt optimal, 2,45° toe-in på vänster framhjul och 1,44° toe-in på höger framhjul.
Fick faktiskt fram en 300-serie på maskinen också så värdena som ska vara visas.
Kan säga att det är inte många värden som stämmer enligt Volvos specifikationer men nu är toe-in fram korrekt inställd i alla fall.

Sen hämtade jag ut min nya turbo så packade upp den så fort jag kom till garaget i Kalix, lite större än en TD04-19T är den så känns som den blir lagom till min bil och effektmål.
Fick modifiera rambalken och motorfästet lite grann för att wastegate-klockan skulle få plats. Var även tvungen att vrida om hela turbon 180° då den egentligen är gjord för Nissan Skyline som har turbon på motsatt sida.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/7-18
« Svar #233 skrivet: juli 12, 2018, 23:26:44 »
Några bilder till på turbon blev det också.
Var även tvungen att fota den medföljande "banjobulten" till oljetrycksmatningen på turbon ::)

Och någon bild på hur tight det är med wastegate på denna turbo mot karossen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #234 skrivet: juli 12, 2018, 23:39:45 »
På måndagkväll så svängde en polare förbi med en b230 han fått gratis som han ville jag skulle kika på vad som fattades på den.
Motorn var från en 740 med lh2,4 och han ska sätta den motorn i en 240 med förgasare så jag bytte svänghjulet mot lite delar han behövde till motorn :)

Så på måndagkväll hissades bilen upp på pallbockar och rev ner avgassystemet, värmeskyddsplåtar vid tank, soppapump, tömde tanken, slangen mellan tankhalvorna och höger handbromsvajer. Allt för att på tisdagen riva ner hela transaxeln för att komma åt svänghjulet och byta detta.
Inga bilder på detta då jag rivit transaxeln på både den här bilen och min gamla 345a alldeles för många gånger för att bilder ska kännas intressant.
Svänghjulet bytt och bilen ihopmonterad och klar vid 14-tiden på Tisdag.

Efter det var gjort så rev jag ut hela original-insprutningen, kommer slänga ner allt det i en flyttkartong ifall man någonsin behöver använda det igen.

På Tisdagkväll så tog jag fram mitt gamla MS1V3 jag använd i 345an och snyggade till kablaget då jag i efterhand inte var nöjd med kabelhärvan.
Bort med all robotslang, dra kabel till tomgångsmotor, på med gummitutor på alla kontakter det saknades på, byta vevaxelkontakten till en 3-polig så man kan använda omodifierad lh2,4 vevaxelgivare och sen tejpa hela kabelhärvan med kablagetejp.
Blev mycket bättre och snyggare än då jag körde med det i 345an men är fortfarande inte riktigt nöjd då hela kablaget är ca 1m för långt men jag hade inte orken att göra om kablaget helt då jag eventuellt kommer byta till ett microsquirt innan nästa sommar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/7-18
« Svar #235 skrivet: juli 12, 2018, 23:49:45 »
Sen märkte jag att mitt 740-insug inte fungerar med min gasvajer, vajern blir för lång. Går att spänna upp vajern mer och fästet var redan slipat i hålen från då jag använde insuget i 345an och hade samma problem.
Så bytte till 360-gasrulle och vajerfäste för att lösa problemet, kollade efter det så att det går att gasa fullt. Upptäckte då att det bara går att gasa ca 75% :o Och då tar gasrullen i fullgas-stoppet.

Slipade om stoppet i både rulle och fäste för att kunna gasa fullt, fick slipa bort mycket material så blir nog att byta till 740-rulle och svetsa om vajerfästet så vajern blir rätt spänd.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #236 skrivet: juli 12, 2018, 23:53:40 »
Blev ju då nyfiken om alla 300or med insprutning är strypta så kollade då även på brorsans 360 och det var samma där, går ej att gasa fullt.
Jämförde då med 740-gasrulle med 360ins dito, visar sig att gasrullens stopp är ca 1cm längre bak, dvs går att vrida ca 1cm längre men sitter ca 1cm mer vriden i viloläge.
Upptäckte även att det blir mycket bättre gassvar med 740ins stopp, 360ins rulle måste vridas ca 1cm innan gasstaget vänder sig åt rätt och och drar i gasspjället.

Så Volvo har tydligen varit riktigt kluriga och strypt våra kära 300or genom omformning av det mekaniska gasstoppet :'(
Ett tips till alla andra forum-medlemmar att kolla upp detta så ni kan gasa 100% fullt, där finns det många gratis hästkrafter att hämta.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/7-18
« Svar #237 skrivet: juli 12, 2018, 23:58:01 »
Lade sen lite tid i förmiddags med att "trimma" och provflöda en uppsättning b230f-spridare, fick upp dom till 290-330cc/min, 2st vart 290cc och 2st vart 330cc. Tyvärr inte tillräckligt jämna för att jag ska vilja använda dom så blir att köpa en uppsättning som ger lämplig flöde för mitt effektmål på minst 300hk.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/7-18
« Svar #238 skrivet: juli 13, 2018, 00:13:48 »
Och nu är vi framme till ikväll :)

Kopplade färdigt Megasquirtet i bilen, monterade min platta med MS-box, reläer och säkringar i handskfacket och kopplade sen upp laptopen med TunerStudio.
Googlade fram rätt svänghjulsinställningar, låste tändningen på 10° och kollade med stroboskop. Fick justera trigger angle till 74° för att få 10° förtändning.

När då det var rätt inställt så ändrade jag tillbaka tändningen till -10° för att den ska använda spark table istället.

Knåpade ihop en snabb startmapp genom att generera VE-table i tunerstudio och slänga in lite siffror i tändmappen som verkade vettiga.
Drog sen på starten och den startade direkt men tomgång på 3000rpm.
Visade sig då att jag spänt gasstaget lite för mycket så lossade lite på det och tomgången blev då ca 1100rpm.
Fortfarande för högt men det är förmodligen inställning av tomgångsventilen som krävs, motorn går däremot mycket mjukare än vad den nånsin gjort med original-insprutet och då är den bara grundmappad :D

Och så klart en liten kort film så ni får höra hur fint motorn går:
https://youtu.be/Q2FHtMcJdfs

Och det var allt för nu, ska till Luleå imorrn och hämta post och några paket så blir nog en update på någon dag bara :)

Har även kvar att fixa ett fäste till tändspolen och montera insugstempgivaren.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #239 skrivet: juli 13, 2018, 09:47:57 »
En rejäl update :D
Ja de är rätt tajt i motorrummet. Men me skohorn och vaseline så går de ;)
Vilket fuffens me gasrullen dom ha hittat på. De går och hitta några hk lite här och där.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13