Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 8335 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3257
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #240 skrivet: juli 13, 2018, 09:56:10 »
En rejäl update :D
Ja de är rätt tajt i motorrummet. Men me skohorn och vaseline så går de ;)
Vilket fuffens me gasrullen dom ha hittat på. De går och hitta några hk lite här och där.

Är man inte rädd för att använda vinkelslipen och en stor hammare så finns det utrymme att hitta :P

Jo märkligt att dom gjort så, misstänker att det är för att 360 inte skulle vara piggare än dom stora GLT-bilarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 198
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #241 skrivet: juli 14, 2018, 23:56:43 »
Du jobbar på bra! Bytte servoolja idag och blev som tur var mycket tystare efter oljebytet. Tog en jävla massa rattande med hjulen i luften innan dess allt var luftat och fint.

Jag hade tänkt kolla upp det där med spjället men det får bli nästa gång. Jag tog isär spjället pch tvätta upp det förra året, samt gjorde en ny packning. Passade då på att justera gasvajerns läge så att den var så nära ”klicket” för tomgång som möjligt. Tänkte med anledning av gasresponsen att det är dumt att ha slack i vajern...

Ska spjället ligga parallellt med rörets axiellt led då spjället är 100% öppet?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3257
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #242 skrivet: juli 15, 2018, 00:08:55 »
Tackar! Målet är att få bilen igång med turbo innan semestern är slut men har bara en vecka kvar så man får hålla igång så gott det går trots att det är 28°C varmt.

Vid full gas ska skivan ligga helt horisontellt om man ser rakt in i insuget, dock trångt så är enklast att fota in i insuget.

Kikade lite mer på det idag faktiskt, visar sig att det är lite annan utformning på spjällets hävarm så med b200 rulle på b200 insug går det att gasa nästan helt.
Kolladd även på b230 insug med b230 rulle och går där inte heller att gasa helt 100% pga det mekaniska stoppet.
B230 rulle på b200 insug  så går det att gasa för mycket så spjället går förbi horisontellt.

Men jag anser ändå att mest effekt uppnås inte förrän helt full gas så slipa på stopper ser jag ändå som nödvändigt för det måste ju finnas någon anledning varför ingen verkar nå volvos 0-100 tider på 10,5s på GLT utan att trimma.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3257
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« Svar #243 skrivet: juli 15, 2018, 21:25:35 »
Nå update igen :)

Var på Fredag en sväng till Luleå för att hämta några paket.
Det största innehöll min Opel Frontera B intercooler.
Ett paket från MrTuning innehöll AEM dryflow luftfilter, 90° 3" silikonslang, oljeretur till turbon och oljematningsledning till turbon.
Beställde även ett downpiperör passandes turbon men dessa hade tydligen utgått hos tillverkaren :(

Paketet från Dalhems innehöll en M14x1,5 Y-kors för oljematning till turbon och krängningshämmarbussningar med hållare som jag ska använda för att montera opel omega b bakre-krängningshämmare bak på 360in.

Och det sista paketet innehöll en begagnad Vems EAW-52, bredbandslambda och EGT-mätare med tillhörande lambdasond, EGT-givare och kablage.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3257
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« Svar #244 skrivet: juli 15, 2018, 21:36:05 »
Efter det var upppackat så tog jag middagspaus.
Efter middagen så rev jag loss stötfångare, grill och strålkastare för att testmontera intercoolern.
Blev även tvungen att skruva loss stötfångarfästena från bilen för att få dit intercoolern.

Intercoolern passar perfekt framför kylaren och det räckte att slipa upp original insugshålen för luftburk på båda sidor av frontplåten.
Sen satte jag en 4mm tjock gummibit på vardera sida av kylaren för att distansa intercoolern lite grann och efter det hålla uppe intercoolern i rätt höjd.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3257
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« Svar #245 skrivet: juli 15, 2018, 21:40:59 »
Efter det letade jag reda på ett rör som är 22mm invändigt för att svetsa fast på stötfångarfästena som undre intercoolerfästen.
Blev riktigt bra.

Sen hade jag sån tur att övre original Frontera intercooler-fästen passade perfekt i höjd med nedersta skruven till motorhuvsfästet efter jag bytte till likadana bussningar som till nedre fästena.
Behövde bara sätta en 53mm lång M6-distans och skruva fast originalfästen.

Märkte sen när strålkastarna skulle monteras att övre fästena tog i lite smått så strålkastarna inte gick dit. Kapade bort ca 1cm på bredden på övre intercoolerfästet och sen passade allt perfekt :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3257
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« Svar #246 skrivet: juli 15, 2018, 21:49:24 »
Sen provmonterade jag oljekylaren och grillen, och det fanns gott om plats att få dit den också bakom fronten :o
Man känner sig ju bortskämd då jag endast hållt på med 345an tidigare med 81ans front och där var det knappt något utrymme mellan kylare och front.

Sen blev jag så inne i att montera oljekylaren så var inga bilder förrän allt var lackerat och klart.
Och nitmuttrar har börjat bli mitt nya favoritsätt att montera saker då jag monterade nitmuttrar i oljekylaren för att skruva fast fästen i och nitmuttrar nere i frontplåten för ena fästet :)

Övre fästbulten gjorde jag så att jag svetsade fast en m8 i krockbalken och gjorde en avlång skåra i oljekylarfästet så nu sitter även oljekylaren riktigt fint på plats.

Målade även oljekylaren svart för att den inte ska synas lika tydligt bakom grillen.

Kvar är då att montera oljekylsadaptern på motorblocket och dra slangar till till oljekylaren men det kan jag inte göra förrän turbon är monterad så jag inte drar slangarna ivägen för turbons oljeretur.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3257
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« Svar #247 skrivet: juli 15, 2018, 21:51:04 »
Och här var updaten slut, nästa update blir förmodligen då turbon är monterad :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2332
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #248 skrivet: juli 16, 2018, 17:50:12 »
Bra jobbat! Alltid kul när man får dit något och känner att man kommer framåt.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3257
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #249 skrivet: juli 16, 2018, 17:53:33 »
Tackar!

Jo känns skönt att det äntligen börjar närma sig årets mål :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #250 skrivet: juli 16, 2018, 21:28:09 »
Fan va najs :D vet man vilken intercooler man ska leta efter sen :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CRDi

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3257
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #251 skrivet: juli 16, 2018, 21:42:39 »
Jo sitter som en smäck :) Viktigt att det är från en Frontera B, Frontera A är likadan fast smalare och passar då inte.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98