Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 13238 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #240 skrivet: juli 13, 2018, 09:56:10 »
En rejäl update :D
Ja de är rätt tajt i motorrummet. Men me skohorn och vaseline så går de ;)
Vilket fuffens me gasrullen dom ha hittat på. De går och hitta några hk lite här och där.

Är man inte rädd för att använda vinkelslipen och en stor hammare så finns det utrymme att hitta :P

Jo märkligt att dom gjort så, misstänker att det är för att 360 inte skulle vara piggare än dom stora GLT-bilarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #241 skrivet: juli 14, 2018, 23:56:43 »
Du jobbar på bra! Bytte servoolja idag och blev som tur var mycket tystare efter oljebytet. Tog en jävla massa rattande med hjulen i luften innan dess allt var luftat och fint.

Jag hade tänkt kolla upp det där med spjället men det får bli nästa gång. Jag tog isär spjället pch tvätta upp det förra året, samt gjorde en ny packning. Passade då på att justera gasvajerns läge så att den var så nära ”klicket” för tomgång som möjligt. Tänkte med anledning av gasresponsen att det är dumt att ha slack i vajern...

Ska spjället ligga parallellt med rörets axiellt led då spjället är 100% öppet?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #242 skrivet: juli 15, 2018, 00:08:55 »
Tackar! Målet är att få bilen igång med turbo innan semestern är slut men har bara en vecka kvar så man får hålla igång så gott det går trots att det är 28°C varmt.

Vid full gas ska skivan ligga helt horisontellt om man ser rakt in i insuget, dock trångt så är enklast att fota in i insuget.

Kikade lite mer på det idag faktiskt, visar sig att det är lite annan utformning på spjällets hävarm så med b200 rulle på b200 insug går det att gasa nästan helt.
Kolladd även på b230 insug med b230 rulle och går där inte heller att gasa helt 100% pga det mekaniska stoppet.
B230 rulle på b200 insug  så går det att gasa för mycket så spjället går förbi horisontellt.

Men jag anser ändå att mest effekt uppnås inte förrän helt full gas så slipa på stopper ser jag ändå som nödvändigt för det måste ju finnas någon anledning varför ingen verkar nå volvos 0-100 tider på 10,5s på GLT utan att trimma.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« Svar #243 skrivet: juli 15, 2018, 21:25:35 »
Nå update igen :)

Var på Fredag en sväng till Luleå för att hämta några paket.
Det största innehöll min Opel Frontera B intercooler.
Ett paket från MrTuning innehöll AEM dryflow luftfilter, 90° 3" silikonslang, oljeretur till turbon och oljematningsledning till turbon.
Beställde även ett downpiperör passandes turbon men dessa hade tydligen utgått hos tillverkaren :(

Paketet från Dalhems innehöll en M14x1,5 Y-kors för oljematning till turbon och krängningshämmarbussningar med hållare som jag ska använda för att montera opel omega b bakre-krängningshämmare bak på 360in.

Och det sista paketet innehöll en begagnad Vems EAW-52, bredbandslambda och EGT-mätare med tillhörande lambdasond, EGT-givare och kablage.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« Svar #244 skrivet: juli 15, 2018, 21:36:05 »
Efter det var upppackat så tog jag middagspaus.
Efter middagen så rev jag loss stötfångare, grill och strålkastare för att testmontera intercoolern.
Blev även tvungen att skruva loss stötfångarfästena från bilen för att få dit intercoolern.

Intercoolern passar perfekt framför kylaren och det räckte att slipa upp original insugshålen för luftburk på båda sidor av frontplåten.
Sen satte jag en 4mm tjock gummibit på vardera sida av kylaren för att distansa intercoolern lite grann och efter det hålla uppe intercoolern i rätt höjd.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« Svar #245 skrivet: juli 15, 2018, 21:40:59 »
Efter det letade jag reda på ett rör som är 22mm invändigt för att svetsa fast på stötfångarfästena som undre intercoolerfästen.
Blev riktigt bra.

Sen hade jag sån tur att övre original Frontera intercooler-fästen passade perfekt i höjd med nedersta skruven till motorhuvsfästet efter jag bytte till likadana bussningar som till nedre fästena.
Behövde bara sätta en 53mm lång M6-distans och skruva fast originalfästen.

Märkte sen när strålkastarna skulle monteras att övre fästena tog i lite smått så strålkastarna inte gick dit. Kapade bort ca 1cm på bredden på övre intercoolerfästet och sen passade allt perfekt :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« Svar #246 skrivet: juli 15, 2018, 21:49:24 »
Sen provmonterade jag oljekylaren och grillen, och det fanns gott om plats att få dit den också bakom fronten :o
Man känner sig ju bortskämd då jag endast hållt på med 345an tidigare med 81ans front och där var det knappt något utrymme mellan kylare och front.

Sen blev jag så inne i att montera oljekylaren så var inga bilder förrän allt var lackerat och klart.
Och nitmuttrar har börjat bli mitt nya favoritsätt att montera saker då jag monterade nitmuttrar i oljekylaren för att skruva fast fästen i och nitmuttrar nere i frontplåten för ena fästet :)

Övre fästbulten gjorde jag så att jag svetsade fast en m8 i krockbalken och gjorde en avlång skåra i oljekylarfästet så nu sitter även oljekylaren riktigt fint på plats.

Målade även oljekylaren svart för att den inte ska synas lika tydligt bakom grillen.

Kvar är då att montera oljekylsadaptern på motorblocket och dra slangar till till oljekylaren men det kan jag inte göra förrän turbon är monterad så jag inte drar slangarna ivägen för turbons oljeretur.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/7-18
« Svar #247 skrivet: juli 15, 2018, 21:51:04 »
Och här var updaten slut, nästa update blir förmodligen då turbon är monterad :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #248 skrivet: juli 16, 2018, 17:50:12 »
Bra jobbat! Alltid kul när man får dit något och känner att man kommer framåt.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #249 skrivet: juli 16, 2018, 17:53:33 »
Tackar!

Jo känns skönt att det äntligen börjar närma sig årets mål :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #250 skrivet: juli 16, 2018, 21:28:09 »
Fan va najs :D vet man vilken intercooler man ska leta efter sen :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CRDi

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #251 skrivet: juli 16, 2018, 21:42:39 »
Jo sitter som en smäck :) Viktigt att det är från en Frontera B, Frontera A är likadan fast smalare och passar då inte.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/7-18
« Svar #252 skrivet: juli 19, 2018, 21:54:09 »
Liten update!

Har nu monterat Opel Omega B bakre krängningshämmare bak på 360in, har inte provkört ännu men bara av att gunga bilen så känner man att den inte vill kränga lika mycket :)

Började med att bredda 2st 2,5" avgasklammer så dom blev lika breda som krängningshämmarbussningsöverfallen, monterade sedan krängningshämmaren mot bakaxeln.

Efter det så kikade jag på hur krängningshämmaren ska monteras mot karossen.
Såg att jag behövde 2st distanser, 1st 20mm distans och 1st 13cm distans.

Hittade lite lämpligt stål i mina gömmor så kapade till, borrade, svetsade fast muttrar och måttade dit mot karossen.
Slipade i karossen och bankade till där den långa distansen ska svetsas fast och brände sen dit stålet.

Efter det så vart det rostskydd, karosserikitt och till sist spruta på lite carosol body innan slutmontering av krängningshämmaren.

Sen sänkte jag ner bilen och blev riktigt nöjd med monteringen och nöjd att det känns som att bilen är mindre krängig :D
Blir spännande att provköra sen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/7-18
« Svar #253 skrivet: juli 22, 2018, 21:04:36 »
Update igen!
Sista dagen för denna semester idag så nu kommer det återgå till update endast på helgen :'(

Men har nu hållt på med 360in igen och har äntligen fått monterat turbon ;D

Det första jag gjorde var att slipa till oljereturröret så det blir en mjuk övergång från fyrkantigt hål till runt hål, detta för att oljan från turbon lättare ska rinna ner.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/7-18
« Svar #254 skrivet: juli 22, 2018, 21:12:44 »
Monterade sen Y-korset för oljematning, tog ett bra tag då jag var tvungen att slipa ner utsticket där oljetryckskontakten ska sitta på y-korset för att kunna skruva på y-korset på motorn.
Sen så ville inte Y-korset hamna i rätt position så försökte fixa det, men gick ej.
Lösningen på att få y-korset att hamna rätt var att sätta dubbla kopparbrickor.
Sen på ytan där oljetryckskontakten ska sitta så lyckades jag inte slipa den helt plan, håller tätt för tillfället men hur länge?
Så oljematningen ska göras om, har beställt 2st adaptrar som förhoppningsvis kommer till nästa helg.

Sen fortsatte jag med att bygga tryckrör. Hann svetsa ihop, löda svetsskarven för helt tät skarv och måla röret innan jag kom på att jag glömt montera mutter för inugstempgivaren.
Så fick sen slipa bort lite färg, borra ett hål och svetsa fast en m12x1,5 mutter för oljetrycksgivaren och sen måla.
Kom en stund senare efter det på att jag glömt montera en nippel för tomgångsmotorn så blev då att slipa, borra, svetsa och måla en gång till :-[
Senare kom jag då även såklart på att jag glömt montera dumpventilen på tryckröret så kommer bli tvungen att slipa, svetsa och måla tryckröret en tredje gång...

Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/7-18
« Svar #255 skrivet: juli 22, 2018, 21:18:23 »
Byggde sen tryckröret på passagerarsidan och målade det. Där fick jag till det på första försöket ::)

Sen montera en 90grader silikonböj och mitt AEM-luftfilter. Blir att bygga en låda så filtret endast suger kalluft senare.

Efter det så började jag bygga downpipen. Tog ett 3"rör och knäckte om och kapade till så att jag kunde svetsa dit det på downpipeflänsen, fick punkta lite, banka lite och punkta lite till innan röret satt som det skulle. Sen lägga in gliporna som blivit där röret fläkts ut kraftigt och sen helsvetsa.
Flänsen verkar även ha klarat sig från att bli skev så det känns skönt :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/7-18
« Svar #256 skrivet: juli 22, 2018, 21:23:06 »
Sen kapade jag till utsticket på downipen och gjorde några försök att kapa till ett 45grader 3" rör innan jag fick det att passa rätt.
Och blev även att borra och svetsa i en lambdamutter.

Jag hade inte tillräckligt med 3" rör så fick provstarta och köra ut bilen med endast kort downpipe, lät däremot mycket mindre än jag hade trott men fortfarande väldigt högljutt med bara liten avgassnutt :P

Självklart en video på tomgång och lite lätt varvande :D
https://youtu.be/cdy7x4o4O4g

Och det var allt för denna gången, nu får ni vänta minst en vecka innan nästa update ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #257 skrivet: juli 29, 2018, 10:43:41 »
Väntar med spänning på filmen från första fullgas körningen!!!!   ;D

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #258 skrivet: juli 29, 2018, 11:00:00 »
Jo samma här ;D

Väntar nu bara på mina nya oljetrycksadaptrar, soppapump och spridare innan jag kan köra och mappa den :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 29/7-18
« Svar #259 skrivet: juli 29, 2018, 22:29:46 »
Nu så blir det en update igen :) Fick tyvärr inte några paket under veckan så kunde inte göra så mycket så blev inte allt för mycket gjort.

Började med att bygga dit dumpventil på tryckröret närmast insuget då det är där den rymdes bäst.

Byggde sen färdigt downpipen så avgassystemet blev komplett :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 29/7-18
« Svar #260 skrivet: juli 29, 2018, 22:31:37 »
Drog sen en 50mm2 pluskabel till batteriet i bagaget ända fram till startmotorn, borde räcka till :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 29/7-18
« Svar #261 skrivet: juli 29, 2018, 22:39:53 »
Sen så tog jag bort batterihyllan i motorrummet, snyggade till kablaget lite lätt och monterade tändspolen med nitmuttrar :)

Sen märkte jag att jag behöver en plusplint i motorrummet och någon lämplig sådan hade jag ej liggandes så på Lördagkväll så 3d-printade lillbrorsan en fin plusplint som man sen monterar en m6 och m8 skruv i för strömfördelning.
Plastplattan monterades på hjulhuset med m4-nitmuttrar och skruvades fast och gjorde även en metallplatta som kopplar ihop dom två skruvarna.
Visade sig sen att det räckte med att bara använda m8an för alla pluskablar som behövde monteras där men har ju då plats för extrautrustning om det någonsin behövs.

Och när bilen då var så färdig jag kunde göra den i helgen så blev det en kort film på ljudet i maskinen.
https://youtu.be/oT-OqFEENb4

Blev förvånansvärt tyst nu, lite tråkigt faktiskt då turbon knappt verkar höras förutom dumpljudet då ::)
Så bilen verkar bli ordentligt sleeper när jag väl får hem mina spridare och soppapump så jag kan mappa på med lite laddtryck 8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #262 skrivet: augusti 03, 2018, 22:38:36 »
Haha lite kul med dina omtag på tryckröret!  ;D
Men ska inte påstå att jag aldrig gjort likadant  ;)

Vad är det du skruvat fast grenröret med?

Och hur ser plusplinten ut på undersidan? Ingen risk för att det blir kortslutning mot karossplåten ens med vått och otäckt väder?
Riktigt kul att ni kan använda 3D-skrivaren till så mycket nyttigheter! Det borde alla ha en hemma  :o

Nice med sleeperljud. Låt hästkrafterna tala istället  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #263 skrivet: augusti 03, 2018, 23:01:37 »
Hehe lätt hänt att man glömmer av sig :P

Grenröret sitter med grenrörsmuttrar från en 2017 Golf R, behöll dom begagnade muttrarna efter jag bytte turbo på en kundbil på jobbet då jag tyckte dom såg snygga ut :)

Plusplinten är en stor plastklump som skruvarna är intryckta ifrån undersidan 5mm in i plasten och sen limmat med polyuretanlim för att fylla igen dom 5mm som skruvskallarna sitter innanför botten.
På ovansidan sitter en stålplatta mellan skruvarna och muttrar som håller både skruvar och stålplatta på plats och sen kablarna ovanpå det.
Sen sitter det nitmuttrar i bilen så plastplattan lyfts upp ca 1mm från plåten.
Skulle bli förvånad om det blir kortis mot jord  ;)

Jo 3d-skrivare är fint och börjar bli vettiga priser på lite bättre grejjer, synd bara att det tar många timmar att printa saker. T.ex så tog den lilla plastbiten till plusplinten över 2h att skriva ut.

Fränast att låta hästkrafterna tala så ett tyst avgassystem kommer behållas :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #264 skrivet: augusti 04, 2018, 01:31:36 »
Aha. Golf R-muttrar. Vem har det lixom  8)

Låter mycket bra med plusplinten. Då kan jag sova gott  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #265 skrivet: augusti 04, 2018, 08:12:27 »
Jo bara det ger ju några extra hästkrafter ;)

Jajemän du kan vara lugn :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 5/8-18
« Svar #266 skrivet: augusti 05, 2018, 21:47:14 »
Nå uppdatering igen :)

Började med att packa upp några paket jag fått i veckan.
4st 1000cc/min spridare (som visade sig flöda närmare 1200cc).
Grejjer till att göra om oljematning till turbo från motorblocket
1/8"npt svetsmutter för EGT
och till sist en bränsletrycksmätare till T-korset jag köpte tidigare så har jag ifall jag känner för att mäta bränsletryck.

Började Lördagen med att göra storservice på min E36 Compact så började inte med 360in förrän efter middagen.

Sen efter middagen på Lördag så provflödade jag och brorsan spridarna, köpte dom på Ebay som 1000cc flowmatched men visade sig att jag fått 1200cc flowmatched då samtliga flödade ca 1200cc, differenserna kan bero på handhavande då vi kör med timer och manuellt aktiverar vardera spridarna en efter en med strömbrytare.

Så när det då var konstaterat att dom flödade jämnt så monterades dom i bilen.

Sen tog jag loss EGR-muttern ur grenröret och borrade ur det igensvetsade centrumet och svetsade i 1/8"npt svetsnippeln och monterade efter det min EGT-sensor i grenröret.

Efter det så gjorde jag lite justeringar i tunerstudio pga 1000cc större spridare :P
Mappade sen in lite tomgång och justerade kallstart genom att stänga av primingpulse på spridarna och sänkte ner after start enrichment till så gott som ingenting då motorn annars surade ner sig vid startförsök.
Sen när då motorn var startad så lät jag den stå och mappa tomgång via autotune-funktionen innan jag parkerade bilen för kvällen.

Idag då så packade jag med lite verktyg, olja, brandsläckare m.m och jag och brorsan åkte sen ut och mappade.
Men det första vi fick göra var att åka och tanka fullt med 98-oktan.
Sen åkte vi och mappade i någon timme innan bilen gick så gott som perfekt :)
Märkte sen när vi var färdiga att insugstempen var -40grader enligt tunerstudio, visade sig då att jag inte kopplat på kontakten ordentligt efter jag byggde dit dumpventilen så när jag kopplade in den var bränslemappen alldeles för snål :-[
Men vi visste då ungefär hur mycket som var nedsnålat på mappen så då fetade vi på nästan 30% innan lambdan var bra igen.

Intercoolern verkar funka bra då insugstempen aldrig gick över 45grader med 20grader yttertemp.
Laddtrycket var endast grundladd på 0,4-0,5 bar och bilen gick ändå bättre än vad 345an någonsin gick, märkte dock på höga varv på högre växlar att bilen orkade inte varva mer än 5000rpm, visade sig då att jag slog i boost cut på 1,2bar så turbons interna wastegate flödar ej tillräckligt :-\

Sen när då det var konstaterat så kände jag för att höja grundladdet genom att montera strypventilen jag haft liggandes sedan 345an och ställde upp laddtrycket till 0,8bar.
Vi åkte sen ut och mappade in bränslet igen då laddtrycket nu var högre. Når 0,8bar ladd vid 3000rpm.
Men när vi fått till bränslet rätt på 0,8bar ladd så började kopplingen slira, så fort 0,8bar laddtryck nås så sticker varvräknaren iväg men inte hastighetsmätaren.

Annars så går bilen riktigt fint och effekten lär vara minst 200hk iaf  8)

Så hårdare tryckplatta måste införskaffas.
Någon som testat Klracings förstärkta tryckplatta till M45/46/47? Tänkte om det blir för tungtrampat med vajerkoppling eller om vajern till och med går av?

Måste även bygga om bakre delen av avgassystemet då detta fortfarande slår emot mitt vänstra reaktionsstag och trycks upp mot karossen så det dånar i kupén och skramlar från avgassystemet.

En liten video på en fullgasrepa får ni iaf, 0-180km/h mätarfart. Tyvärr svårt att fånga hastighetskänslan på video.
https://youtu.be/xFOIKPVjwQY
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #267 skrivet: augusti 05, 2018, 22:40:14 »
Bra jobbat! Hur hög dutycycle har du med nästan 1200cc!? Och vid vilket bränsletryck?

Jobbigt med kopplingen men det lär ju betyda att det mosar på  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #268 skrivet: augusti 05, 2018, 22:56:32 »
Tackar :)

Tänkte faktiskt aldrig på att kolla dutycycle under körningen så det vet jag tyvärr inte. Men ska ta en logg och kika på det efter nästa gång jag kör en sväng med bilen.

Kör med standard b230 3bar regulator.

Jo jobbigt men inte helt oväntat, hade bara tänkt ta ut så mycket 740-tryckplattan håller för i år men då motorn bara njuter med mera ladd så vill man ju inte neka den det ;D
Man känner hur man trycks in i stolen då man drar på så lite mos borde det vara 8)
Buttdynon skulle gissa på 250hk, men efter jag kollat dutycycle vid fullast går det ju att räkna ut hur mycket effekt den borde ha med tanke på bränslet som matas in.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #269 skrivet: augusti 07, 2018, 21:22:27 »
Kopplingsvajern lär nog hålla och det borde intebdhöva bli farligt tungtrampat... dock lär plasthylsan som håller kopplingsvajer i pedalen dö om du hittar en hård tryckplatta... relativt lättfixat dock!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #270 skrivet: augusti 07, 2018, 21:31:06 »
Ja det låter bra det :)

Borde gå att lösa med lite stål och lite svets skulle jag tro ifall plasthylsan då går sönder.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/7-18
« Svar #271 skrivet: augusti 09, 2018, 16:12:36 »
Har nu monterat Opel Omega B bakre krängningshämmare bak på 360in

Vad smal den var!  :-\
Vet inte om det är bra/dåligt eller hur det funkar jämfört med en bredare. Ju bredare desto styvare vid samma diameter rimligtvis. Men samtidigt måste krängaren följa med längre i fjädringsrörelsen vid stora kompressioner på ett hjul. Blir kul att höra din uppfattning när du fått köra lite mer  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #272 skrivet: augusti 09, 2018, 16:46:40 »
Jo Omega krängaren är lite smalare än önskvärt, tyvärr hade jag ingen med lämpligare bredd att använda.
Tror den gör mindre skillnad än en bredare skulle göra, men får duga så länge original drivlinan sitter monterad.

Jo blir intressant att testa ut den lite mer, helst med större fälgar så det inte kränger så fruktansvärt i däcken ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/8-18
« Svar #273 skrivet: augusti 12, 2018, 22:09:06 »
Nu så blir det en kort update :)

Började helgen med att min Walbro GSL392 soppapump låg i brevlådan i Fredags (står TI Automotive på den men efter lite googlande visar det sig att dom köpte Walbro år 1999 och har tillverkat bränslepumparna sedan dess).
Pumpen är fruktansvärt liten, helt otroligt att den ska leverera 255L/h vid 3bar soppatryck :o
Däremot blir det inte att montera den ännu då jag behöver ett förfilter till den och vet ej om ett vanligt slang-bränslefilter flödar tillräckligt? Kan hända att jag måste köpa ett eftermarknadsfilter, rekommenderas 100micron till förfilter.

Sen på Lördag så hissade jag upp bilen bak och tog loss avgassystemet som går upp över bakaxeln, detta slår fortfarande emot mitt vänstra reaktionsstagsfäste och avgassystemet slår då mot karossen vid varje knöl i vägen och blir bara värre för varje gupp.
Så smackade då dit en kort liten krök brorsan hittade i min metallåda, bilen låter avsevärt mycket mer utanför men inuti kupén låter den knappt något mer än med komplett avgassystem.
Kommer dock göra om detta i vinter då det förstör sleeper-stuket med ett högljutt avgassystem.

Efter det var gjort hissade jag upp bilen fram och shimsade tryckplattan med en m8-bricka under varje skruvhål i tryckplattan. Gjorde detta genom inspektionsluckan i sprängkåpan för att slippa ta ner transaxeln så gjorde ej några mätningar nu heller.
Sänkte sen ner bilen och tog en provkörning, nu slirar inte kopplingen längre vid 0,8bar ladd :D

Körde sen runt och mappade en kort stund men helt plötsligt började bilen misstända vid fullt laddtryck och uppåt.
Kollade laddluftläckage, kollade att alla kablar satt ordentligt, provade köra helt utan luftfilter, kollade att bränslet flödade ordentligt och kollade även tänddelarna.
Visade sig då att ett tändstift hade gått av så bytte detta och provkörde en sväng, men endast marginell skillnad.
Kollade då fördelarlocket och det var ärgigt invändigt, putsade rent det och provkörde, blev lite bättre men ändå inte helt bra.
Kollade rotorn och såg då att den blivit lite bränd i den svarta bakeliten? längst ut mot rotorspetsen, hade ingen ny rotor att sätta dit så putsade till den så gott det gick.
Gjorde sen kväll då jag blev less.

På Söndagmorgon så knackade jag elektrodgapet från 0,7mm till 0,6mm och monterade rotorn igen och tog en provkörning.
Misständningarna var nu nästan helt borta. Sänkte laddtrycket till 0,7bar och då slutade misständningarna.
Får ta och köpa lite ny rotor, fördelarlock och tändkablar, har skjutit på den utgiften allt för länge nu så är föga förvånande att misständningarna skulle ha med slitna tändningsdelar att göra (har inte bytt tändkablar, rotor eller fördelarlock i min ägo och ser ut att inte ha bytts på många år).

Men då när misständningarna var löst för stunden så fortsatte mappandet, nu på 0,7bar ladd som smyger upp till 1,2bar innan varvstopp.
Bilen går nu riktigt bra och slirar innerhjulet hejvilt vid full gas i snäva kurvor.
Rakt fram skjuter det på riktigt fint och känns som att det är nära greppgränsen för mina Landsail 175/65-13.
Dutycycle på 41,2% som högst vid 1,1bar ladd och 5200rpm, mappat till lambda 0,8 vid fullast.

41.2% på 1190cc spridare blir 490,28cc
Enligt kalkylatorn på BJPrace med 4st 490cc spridare blir det bränsle för ca 250hk (280hk vid 0,6 BSFC, 240hk vid 0,7 BSFC)

Bilen slickar i sig bränsle för nära bränslepumpens gräns då org pump levererar ca 120L/h vid 3bar.

Självklart bjuder jag på en kort liten video också :)
0-160km/h på just under 20s. Måste fixa en kamerahållare så jag kan filma mätarna också då man tyvärr inte får någon hastighetskänsla när man ser en video.
https://youtu.be/GznktpsOe2I
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/8-18
« Svar #274 skrivet: augusti 12, 2018, 23:33:00 »
Jo blir intressant att testa ut den lite mer, helst med större fälgar så det inte kränger så fruktansvärt i däcken ::)

Jo lågprofildäck gör grymt mycket för väghållningen har jag upptäckt. Nu hade du ju inte jättehög profil men med 45 eller 50-profil på lite för breda fälgar så lär du känna stor skillnad  8)

Citera
Efter det var gjort hissade jag upp bilen fram och shimsade tryckplattan med en m8-bricka under varje skruvhål i tryckplattan. Gjorde detta genom inspektionsluckan i sprängkåpan för att slippa ta ner transaxeln så gjorde ej några mätningar nu heller.
Sänkte sen ner bilen och tog en provkörning, nu slirar inte kopplingen längre vid 0,8bar ladd :D
Så himla glad och lite överraskad över att det löste problemet!  :o :D
Skönt att slippa riva ner kopplingen igen för stunden!

Citera
Men då när misständningarna var löst för stunden så fortsatte mappandet, nu på 0,7bar ladd som smyger upp till 1,2bar innan varvstopp.
Bilen går nu riktigt bra och slirar innerhjulet hejvilt vid full gas i snäva kurvor.
Rakt fram skjuter det på riktigt fint och känns som att det är nära greppgränsen för mina Landsail 175/65-13.
Dutycycle på 41,2% som högst vid 1,1bar ladd och 5200rpm, mappat till lambda 0,8 vid fullast.

41.2% på 1190cc spridare blir 490,28cc
Enligt kalkylatorn på BJPrace med 4st 490cc spridare blir det bränsle för ca 250hk (280hk vid 0,6 BSFC, 240hk vid 0,7 BSFC)
Du har ju spridare att växa i  8)

Citera
Självklart bjuder jag på en kort liten video också :)
0-160km/h på just under 20s. Måste fixa en kamerahållare så jag kan filma mätarna också då man tyvärr inte får någon hastighetskänsla när man ser en video.
https://youtu.be/GznktpsOe2I

Går fint  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #275 skrivet: augusti 13, 2018, 05:32:13 »
Jo har både 15" och 16" fälgar liggandes med ej lagligt mönster så behöver köpa en uppsättning däck till nån av uppsättningarna, men får bli till våren att köpa däck :)

Fruktansvärt skönt att slippa riva ner kopplingen :D

Hehe jo spridarna räcker en tag till i alla fall :P

Tack så mycket :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 26/8-18
« Svar #276 skrivet: augusti 26, 2018, 23:00:35 »
Äntligen update ;)
Blev ingen update förra veckan för att jag åkte till mina morföräldrar över helgen.

Men lite har gjorts i alla fall :) Dock inga bilder då det inte känts så värst intressant att fota.

Torsdag förra veckan så var jag en sväng till Kalix och passade då på att montera ny rotor, fördelarlock och tändkablar av Biltemas högsta kvalitet :P

Sen så igår, Lördag, började jag med att försöka göra om avgassystemet för att slippa att det slutar framför bakaxeln, men kom fram till att utrymmet inte räcker till pga mitt vänstra reaktionsstag och GLT-fjädring. Blir för trångt mellan kaross och reaktionsstag för att rymma ett 2,5" avgassystem, ryms ända till bakvagnen fjädrar ner nästan max.
Så göra färdigt avgassystemet får vänta till dess att 740-bakaxeln monterats eller om jag kommer på något annat sätt att göra avgassystemet i vinter.

Monterade sen en diod vid kontatken till tomgångsmotorn då det behövs vid pwm-styrning av tomgångsmotor och testade funktionen. Detta gjorde ingen skillnad så öppnade då MS-boxen och läste på hur fidle ska monteras m.m.
Märkte då att min box inte är byggd för pwm-styrning av tomgångsmotor utan endast byggd för att aktivera ett relä till tomgångsventil :(
Så lutar åt att koppla in org tillsatsluftslid och använda den för att få förhöjd tomgång vid kallstart.

Sen efter det var gjort bar det iväg till macken och fyllde upp med 98oktan, 42,24L gick i till ett literpris på 16,57kr :o
Så med soppa för 700kr och en svidande plånbok bar det iväg och mappa lite ::)

Ställde på laddet till 1bar och körde ca 1h och fick bränslemappen så gott som perfekt. Hade dock fortfarande problem med misständningar vid ca 3500-4000rpm, bilen ryckte och hade sig så tog en logg.
Och inte en lång stund efter det så började avgassystemet slå som fan mot golvet, stannade och märkte att ljuddämparupphängningen hade gått av och hela avgassystemet hängde endast i turbon.
Körde försiktigt tillbaka till garaget och hängde upp det i bakkant med 3mm stålbitar mellan ljuddämpare och org rörklammer mot momentröret. Downpipen stagade jag mot momentröret med original-stålbiten och ett L i 3mm stål svetsad mot downpipen.

Sen idag, Söndag, så kikade jag igenom dataloggen och upptäckte då att just där jag har misständningar hoppar tändningen mellan 14-18grader.
Kikade då på tändningsmappen och mycket riktigt så tar tändningsmappen ett lite väl stort steg just där.

Tog då fram ett inlägg på sävarturbo som jag sparat redan då projektet var i planeringsstadiet och kopierade den personens tändmapp rakt av då han körde med liknande setup men ännu högre laddtryck utan spikningar.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=509230#p509230

Efter jag då smackat i en ny och mycket jämnare och vassare tändningsmapp så for jag ut och körde igen.
Misständningarna var borta vid 3500-4000rpm och bilen känns ut att gå fruktansvärt mycket bättre och hårdare :D

Dock så började då kopplingen slira igen vid 3000-3500rpm, sänkte laddtrycket till 0,9bar och då är det precis att kopplingen inte slirar.

En liten film vart det också, från 0-180km/h med mjuk start, tog 20sek. Måste leta reda på mitt gorillafäste till kameran så jag får filmat mätarhuset för hastigheten ökar bra mycket snabbare än vad det känns av att se videon.
https://youtu.be/v9UqtRGzlC4

Jag är starkt imponerad av mina Landsail 175/70-13 sommardäck i alla fall, får dom ännu inte till att släppa vid hård acceleration på rak och torr väg.

För att kunna trimma mer krävs det antingen hårdare tryckplatta eller mecka loss den jag har och provtrycka den och sen återmontera den igen.
Men tanken jag har är att köpa en hårdare tryckplatta åt mig själv, provtrycka den och shimsa och montera på min bil och låta brorsan ta över min nuvarande tryckplatta till sin 360 och då även provtrycka och shimsa den innan montering.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 26/8-18
« Svar #277 skrivet: augusti 28, 2018, 22:56:45 »
Sen så igår, Lördag, började jag med att försöka göra om avgassystemet för att slippa att det slutar framför bakaxeln, men kom fram till att utrymmet inte räcker till pga mitt vänstra reaktionsstag och GLT-fjädring. Blir för trångt mellan kaross och reaktionsstag för att rymma ett 2,5" avgassystem, ryms ända till bakvagnen fjädrar ner nästan max.
Hmm.. ska snart försöka göra samma sak men nu inser jag att jag får se det som en utmaning  ;D


Citera
Monterade sen en diod vid kontatken till tomgångsmotorn då det behövs vid pwm-styrning av tomgångsmotor och testade funktionen. Detta gjorde ingen skillnad så öppnade då MS-boxen och läste på hur fidle ska monteras m.m.
Märkte då att min box inte är byggd för pwm-styrning av tomgångsmotor utan endast byggd för att aktivera ett relä till tomgångsventil :(
Så lutar åt att koppla in org tillsatsluftslid och använda den för att få förhöjd tomgång vid kallstart.
Går väl bygga om MS:et lite om man hittar hur man gör?


Citera
Sen efter det var gjort bar det iväg till macken och fyllde upp med 98oktan, 42,24L gick i till ett literpris på 16,57kr :o
Så med soppa för 700kr och en svidande plånbok bar det iväg och mappa lite ::)
Dags för sprit!

Citera
Sen idag, Söndag, så kikade jag igenom dataloggen och upptäckte då att just där jag har misständningar hoppar tändningen mellan 14-18grader.
Kikade då på tändningsmappen och mycket riktigt så tar tändningsmappen ett lite väl stort steg just där.

Tog då fram ett inlägg på sävarturbo som jag sparat redan då projektet var i planeringsstadiet och kopierade den personens tändmapp rakt av då han körde med liknande setup men ännu högre laddtryck utan spikningar.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=509230#p509230

Efter jag då smackat i en ny och mycket jämnare och vassare tändningsmapp så for jag ut och körde igen.
Misständningarna var borta vid 3500-4000rpm och bilen känns ut att gå fruktansvärt mycket bättre och hårdare :D
Konstigt att 14-18° tändning kunde göra så att det misstände. Vad ligger tändningen på nu vid samma område?
Men gött att det gick bra med nya mappen och att bilen går ännu bättre  :D


Citera
Dock så började då kopplingen slira igen vid 3000-3500rpm, sänkte laddtrycket till 0,9bar och då är det precis att kopplingen inte slirar.
Not gött at all!

Citera
En liten film vart det också, från 0-180km/h med mjuk start, tog 20sek. Måste leta reda på mitt gorillafäste till kameran så jag får filmat mätarhuset för hastigheten ökar bra mycket snabbare än vad det känns av att se videon.
https://youtu.be/v9UqtRGzlC4
Jädrar vad det bär iväg!

Citera
Jag är starkt imponerad av mina Landsail 175/70-13 sommardäck i alla fall, får dom ännu inte till att släppa vid hård acceleration på rak och torr väg.
Jag är med imponerad! Drog loss mina 8" breda fälgar med sugisen när den gick som bäst. Dock på ettans växel då (rullande start).

Citera
För att kunna trimma mer krävs det antingen hårdare tryckplatta eller mecka loss den jag har och provtrycka den och sen återmontera den igen.
Men tanken jag har är att köpa en hårdare tryckplatta åt mig själv, provtrycka den och shimsa och montera på min bil och låta brorsan ta över min nuvarande tryckplatta till sin 360 och då även provtrycka och shimsa den innan montering.

Låter bra!


Tack för att du fortsätter uppdatera!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 26/8-18
« Svar #278 skrivet: augusti 29, 2018, 05:58:50 »
Hmm.. ska snart försöka göra samma sak men nu inser jag att jag får se det som en utmaning  ;D
Jo blir lite av en utmaning :P Funderat själv på att montera tillbaka original slutljuddämparen och sätta ett cutout-spjäll före bakaxeln som hålls stängt av vakuum så den öppnar direkt man gasar fullt eller ett spjäll som öppnas av laddtryck. Då borde bilen gå riktigt tyst och fint vid lugn körning :)

Citera
Går väl bygga om MS:et lite om man hittar hur man gör?

Jo har kikat på att bygga om MSet nu i veckan och verkar inte vara några bekymmer, hittat ombyggnadskit för pwm-tomgångsstyrning för under 100kr, men är bara en tip120/121/122 och mica-insulator som jag behöver så går att köpa dom komponenterna löst ännu billigare.
https://www.diyautotune.com/product/megasquirt-pwm-iac-valve-control-tip120-39mod-kit-39/
Men har inte bestämt mig ännu då jag har planer på att eventuellt byta till ett Microsquirt.

Citera
Dags för sprit!
Jo egentligen skulle man det men tyvärr så är kvaliteten på E85 väldigt varierande på mackarna här uppe så skulle behöva uppgradera till flexfuel-sensor :-\

Citera
Konstigt att 14-18° tändning kunde göra så att det misstände. Vad ligger tändningen på nu vid samma område?
Men gött att det gick bra med nya mappen och att bilen går ännu bättre  :D
Ja kanske inte skalla det misständningar utan bilen började som hugga och och ha sig, jättemärkligt betedde den sig då tändningen konstant hoppade från 14 till 18grader ända tills jag passerade 4000rpm.
Nu ligger tändningen på 19-20grader vid samma varvtalsområde och insugstryck och bilen drar då jämnt genom hela registret utan att motorn börjar hugga vid vissa varvtal. Avgastempen blev även lägre med vassare tändning, hade tidigare 930grader som högst vid längre fullgasrepa och med den vassare tändkurvan hade jag 870grader som högst.
Jo blev helt annan karaktär på motorn nu :D


Citera
Not gött at all!
Nä kopplingsslirande får jag råda bot på i vinter 8)

Citera
Jädrar vad det bär iväg!
Lagomt drag för att matcha trafikrytmen när man kör ut på E4an i alla fall ;D

Citera
Jag är med imponerad! Drog loss mina 8" breda fälgar med sugisen när den gick som bäst. Dock på ettans växel då (rullande start).
Måste vara riktigt mjukt gummi i Landsail-däcken, racegummi ;)

Citera
Låter bra!


Tack för att du fortsätter uppdatera!
Tack själv :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #279 skrivet: september 04, 2018, 19:50:28 »
Thumbs up!!!  ;D