Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 17040 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/9-18
« Svar #280 skrivet: september 07, 2018, 18:19:41 »
Nå kära läsare nu blev det en kort lite update :)

Har haft fullt upp med att flytta under förra helgen och bosätta mig ordentligt nu i veckan, fått tag i ett hus på 68m2 att hyra till samma kostnad som stugan på 30m2 jag tidigare hyrde :D

Men helgen före det filmade jag en liten walkaround på bilen som jag då nu ikväll klippt till och laddat upp på youtube samt lagt till engelska undertexter för internationella tittare.
https://www.youtube.com/watch?v=0BGFLRKgdZ0

Nu till helgen lutar det åt att sno krängningshämmaren från brorsans 360 då jag såg bilder på facebook att den äldre modellen går snävare mot karossen och tillåter därmed lite mer styrvinkel än den nyare modellen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/9-18
« Svar #281 skrivet: september 09, 2018, 20:19:53 »
Söndagsupdate blir det då nu när man är tillbaka på spåret igen :P

Som jag skrev tidigare så var planen i helgen att sno krängningshämmaren från brorsans GLT så sagt och gjort.
Tog in brorsans bil och skruvade loss krängingshämmaren och körde sen ut den igen, tog säkert 10min ;D

Sen tog jag in min bil, här tog det lite längre tid då jag först var tvungen att borra hål i förstärkningsplåtarna jag svetsat dit i vintras så jag kan skruva fast krängningshämmarstagen av gamla modellen.
Var efter det tvungen att leta reda på mina helt nya stag jag har liggandes, köpte på mig ett gäng på utförsäljning när jag körde 345an.
Och till sist kunde jag skruva fast krängningshämmaren, nu så är det inte krängaren som begränsar rattutslaget utan det är hjulhuset som begränsar istället ::)

Mätte även att min 88as GLT krängare är 19mm tjock och brorsans 83as GLT-krängare är 23mm. Dvs samma krängare som alla andra.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/9-18
« Svar #282 skrivet: september 09, 2018, 20:28:55 »
Sen när det var gjort gjorde jag först en provkörning och kunde konstatera att bilen kändes mycket stabilare nu med krängningshämmare både fram och bak men känns ändå obehaglig då det kränger så fruktansvärt i sidoväggarna på mina 175/70-13.

Efter det så satt jag en stund och klurade på hur jag ska göra för att montera E36-coilovers då jag gärna vill slippa bygga om fjäderbenstornen så bilen går att återställa till original om jag någonsin vill/behöver det.
Kom då på snilleblixten att bara göra nya stålplattor då coiloverserna har en stålplatta som är 5mm tjock med bultmönster för bmw-fjäderbenstorn och innanför det hål för att skruva fast på fjäderbenets topplagerhållare.

Så tog fram min tidigare avritade coiloverplatta och ritade sen av bultmönstret för 360-fjäderbenstornet och sen skannade brorsan in det, lade ihop bilderna och skrev ut en ritning på en ny coiloverplatta.
Letade sen fram en lagom stor 5mm stålbit och ritade ut plattorna. Slängde sen plattorna i bilen för att borra dom i pelarborren på jobbet nu till veckan så hålen blir perfekta :)

Det var allt för denna gången, ställer av 360in inför vintern nu mest pga dåligt hjullager höger fram som jag inte hinner få hem och byta innan det börjar bli höstväder på riktigt.
Men då blir det att fortsätta bygga på bilen då istället :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #283 skrivet: september 15, 2018, 14:23:40 »
Smart med att tillverka stålplattor till E36-coilovers så att man kan återställa till original om vill sen!  ;)

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #284 skrivet: september 16, 2018, 20:40:43 »
Jo har alltid i åtanke vid mitt byggande att kunna återställa bilen så gott som original om man vill/behöver det någon gång :)
Eller om man vill se det åt andra hållet så bygger jag så det går att flytta över delarna till vilken annan 300-kaross som helst ifall man behöver byta kaross någon gång :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/9-18
« Svar #285 skrivet: september 16, 2018, 20:44:46 »
Söndags-update som vanligt då :)

Har i veckan tillverkat mina coilover-plattor, borrat lite hål med pelarborren då jag haft några minuter över.
Däremot så var största borren jag hittade 32mm så fick slipa upp det stora hålet till 37mm med slipstift, men tur var det då jag märkte att dom hålen inte matchade helt hundra.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/9-18
« Svar #286 skrivet: september 16, 2018, 20:49:54 »
Märkte dock när båda plattorna var klara att fjäderbenstornen inte är helt symmetriska utan bultmönstret är lite annorlunda vridet jämfört med varandra så brorsan fick göra en ny mall åt mig så får jag göra en tredje platta :(
Så fick 2st höger-plattor så tog då och använde den som blev bäst matchad i hålen.

Sen tog jag in 360in och meckade loss höger fjäderben, jämförde dom först mot varandra.
E36 bromsarna är avsevärt mycket större. E36-fjäderbenet lutar mer än 360ins vilket betyder att cambern blir mindre med E36-grejjerna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 16/9-18
« Svar #287 skrivet: september 16, 2018, 20:56:06 »
E36-fjäderben med coiloverplatta passar perfekt i bilen i alla fall :D

Däremot med maxad camberjustering på fjäderbenstornet så blir det 0° om inte t.o.m positiv camber pga det mera lutande fjäderbenet.
Lösningen på detta kommer nog bli att förlänga 360ins bärarm för att flytta ut spindelleden.

Tror att med adapterspacers till 5/108 kommer hjulet ut allt för långt så blir att leta reda på 2st 15" 5/120 plåtfälgar med samma design som 850/V70-plåtfälgarna jag har liggandes.

Men jag är då helt nöjd med hur det passar i bilen, blir väldigt spännande sen när jag får dit båda fjäderbenen och hjul så man kan ställa ner den på backen :)

Och det var allt jag gjort med bilen den här helgen, nästa helg blir det nog att parkera den i garaget för att byta fjäderbenen och sen börja rostlaga trösklarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #288 skrivet: september 16, 2018, 23:57:12 »
Bra jobbat med plattorna!

Klart du skickar ut spindeln så bilen inte välter i kurvorna sen  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #289 skrivet: september 17, 2018, 06:07:35 »
Tackar :)

Jo känns som att det är bästa lösningen, bara hoppas 15" plåtisar ryms innanför skärmkanterna :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #290 skrivet: september 17, 2018, 15:54:25 »
Riktigt fint de där ju :)  Ser ut och bli en riktigt räser ju.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CRDi

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #291 skrivet: september 17, 2018, 15:55:30 »
Tackar :)

Jo man för väl hoppas att det blir en räser iaf ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #292 skrivet: september 17, 2018, 22:04:11 »
Tackar :)

Jo känns som att det är bästa lösningen, bara hoppas 15" plåtisar ryms innanför skärmkanterna :P

Annars får du sleeperbredda hela bilen  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #293 skrivet: september 17, 2018, 22:15:20 »
Hehe jo är ju alltid en lösning ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/9-18
« Svar #294 skrivet: september 23, 2018, 21:02:44 »
Update ännu en gång :)

I helgen blev det inte allt för mycket gjort på denna bil.
Fixade min nya camberplatta i veckan så snyggade till, målade och monterade den på min coilover till förarsidan.

Hissade sen upp bilen, meckade loss båda fjäderbenen och bromsoken och monterade sen mina E36-fjäderben :)
Märkte dock att camberplattan ändå inte blev perfekt till förarsidan utan är fortfarande lite vriden :-\ Men får duga då jag inte känner för att bygga en till platta.
En sak till jag upptäckte var att styrstagen är nu för korta, tydligen så hamnar E36-spindeln längre ut. Så beställde en uppsättning E36-styrstag för hela 350kr från Ebay :P

Fälgar har jag också beställt från skroten, 4st svarta E36-plåtfälgar, får förhoppningsvis dom och däck till dessa under nästa vecka.

Sen var det färdigt där med denna bilen, tog sen in brorsans 360 så ni får läsa fortsättningen av min helg i den tråden :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 23/9-18
« Svar #295 skrivet: september 23, 2018, 21:03:21 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #296 skrivet: september 24, 2018, 20:21:13 »
Blir bra det där!

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #297 skrivet: september 24, 2018, 23:21:58 »
Tack så mycket :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #298 skrivet: september 25, 2018, 14:47:49 »
Det är så häftigt med egna hemmalösningar och det är något som man tittar något förundrat (och kanske avundsjukt) på från andra sidan Atlanten. Har läst och sett flertal reaktioner på när Amerikanare har fått klart för sig att i Sverige så gör man till största del allt själv. Bygger man om en bil i USA så köper man färdiga kit eller lämna bort vissa moment till en speed shop.

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #299 skrivet: september 25, 2018, 16:07:33 »
Jo har märkt det också att i USA lämnar man antingen bort bygget eller köper färdiga kit.

Det roliga med bilbyggande är ju att göra sina egna lösningar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #300 skrivet: september 25, 2018, 19:45:16 »
Jo har märkt det också att i USA lämnar man antingen bort bygget eller köper färdiga kit.

Det roliga med bilbyggande är ju att göra sina egna lösningar :)

Lite de som gör sin egna bil unik me :) en lösning är inte den andra lika :D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CRDi

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #301 skrivet: september 25, 2018, 19:52:48 »
Ja det håller jag fullständigt med om :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/9-18
« Svar #302 skrivet: september 30, 2018, 20:16:22 »
Update!
Inte mycket gjort i helgen då orken inte riktigt var på topp efter att ha spenderat en vecka på VW-dieselmotorkurs nere i Södertälje och sen hemma sent på Fredag pga försenat flyg för att bara vända i sängen och åka till Kalix på Lördagen.

Men det som jag fått fixat är att göra om styrstången.
Jag har ersatt gummiskivan och flänsen längst ner mot styrväxeln med ett knutkors och en stålskiva, detta för att få bättre styrkänsla och gynnsammare vinkel på knutkorset inuti bilen.
Mätte totallängden utan gummiskiva och kapade av rattaxeln på lämpligt ställe, slipade sen bort splinesen i mitt Volvo 140-knutkors jag köpte för några veckor sedan och knackade på det på axeln. Borrade sen för att sätta en M8a till att klämma ihop knuten mot styrstången och svetsade även fast knutkorset.
Målade sen styrstången och när det torkat trädde jag på gummidamasken igen och återmonterade i bilen.

Sen måttade jag C-C på E36-styrväxelflänsen och C-C på Volvo-flänsen och lät brorsan rita en adapter på datorn, skrev sedan ut den och gjorde en stålskiva. Skivan gjorde jag i 8mm tjockt stål och gängade M8 i skivan och skruvade sen fast den i bilen.

När styrstången var bortplockad märkte jag även att själva rattaxeln kärvade. Så trots att styrstången var bortplockad så ville inte ratten snurra runt lätt, löste detta genom att shimsa rattlåset med två brickor då det visade sig att det klämde ihop rattaxelröret efter jag sänkt rattstången. Efter åtgärden så ville även rattlåset till att fungera varje gång igen.

Jag fick även tag i 4st E36-plåtfälgar precis innan jag åkte iväg söderut i Måndags så väntar nu bara på att få hem en uppsättning 195/50-15 sommardäck och E36-styrstag innan jag kan sänka ner framändan på backen igen, förhoppningsvis hinner jag få allt till nästa helg :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #303 skrivet: september 30, 2018, 21:52:28 »
Det var ju inte dåligt byggt! Men jag må säga att du är modig för styrningen (och bromsarna) tycker jag känns olustigt att bygga om.
Man vill ju gärna att det fungerar.. varje gång man vrider på ratten och trycker på bromsen!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #304 skrivet: oktober 01, 2018, 05:31:47 »
Tack så mycket :)

Hehe ja man är ju extra noga vid modifikationer på bromsar och styrning så jag känner då mig säker att det kommer hålla, skulle inte vara roligt om det helt plötsligt inte händer något när man vrider på ratten eller trycker på bromsen :-X
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #305 skrivet: oktober 01, 2018, 20:03:06 »
Bra att du är noggrann. Och bra att vi sprider budskapet!
Det är alldeles för lätt att starta en vinkelslip och en svets  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #306 skrivet: oktober 01, 2018, 20:07:37 »
Jo många kapar först och tänker sen har jag märkt, svets och vinkelslip går fort men man ska veta vad man gör också :)
Extra viktigt om man tänkt köra på allmän väg då man inte bara riskerar sitt egna liv om ombyggnationerna inte håller.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/10-18
« Svar #307 skrivet: oktober 07, 2018, 20:36:54 »
Söndagsupdate :)

I helgen så blev det att få ner 360in på backen med E36-plåtfälgar, 195/50-15 sommardäck fram och E36 styrstag.

Fälgarna målade jag upp innan montering då mattsvart är mycket snyggare än rost :P
E36-styrstagen fick jag korta av ca 5cm för att det skulle funka, blev ändå lite för mycket toe-ut trots fullt inskruvade styrstag men blir nog rätt sen när jag förlängt bärarmarna.

Efter jag fick ner bilen på backen så blev det ännu tydligare att bilen fått fruktansvärt mycket positiv camber så förlänga bärarmarna är ett måste.
Först var bilen lite väl hög fram så skruvade ner höjdjusteringen på coiloverserna 3cm så blev bilen original-höjd.
Fjädern är bara spänd så pass att den inte glappar men ändå känns bilen lagomt hård i fjädringen, lite hårdare än original men inte stötig, perfekt! :D

Vart ju såklart även en kort provkörning på vägen utanför garaget, styrningen funkar som den ska då bilen nu går lätt att styra och den självcentrerar då man kör :)

Bara vänta på nästa löning så man får beställt polyuretan-bussningar till hela bilen och i samband med bussningsbytet förlänga bärarmarna.

Har även börjat fundera på att skrota planen med 740-bakaxel och skaffa en 240-bakaxel med spacers till 5/120 istälet nu när det inte blev att sätta spacer från 5/120 till 5/108 fram, vill gärna ha samma bultmönster runtom så man kan använda exakt likadana fälgar runtom.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/10-18
« Svar #308 skrivet: oktober 07, 2018, 20:37:43 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #309 skrivet: oktober 14, 2018, 22:53:34 »
Bra jobbat! Ser väldigt racing ut bortsett från nuvarande hjulvinklar  ;D

Svänger snabbt och bra iom. snabbsvängande styrväxel med få rattvarv? Och bättre vändradie?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #310 skrivet: oktober 15, 2018, 05:40:04 »
Tackar :)
Jo när jag får fixat negativ camber så kommer den se mycket bättre ut :P

Jo har mer styrvinkel än original och just under 3 varv fullt till fullt så bile svänger riktigt fint :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 21/10-18
« Svar #311 skrivet: oktober 21, 2018, 20:26:42 »
Update, en väldigt liten en :P

Har inte gjort något med denna bil i helgen utan spenderade halva Lördagen med att köra ända upp till en by utanför Korpilombolo för att hämta en 1031-axel med 3,15:1 utväxling från en 84as 244DL och sen tillbaka till Kalix.
Betalade 700kr för axeln helt komplett och så gott som rostfri trots 40k mil :)

Så nu är det bara kvar att få tag i en BMW-låda som är omsvetsad för B230-originallut, i värsta fall får jag köpa en direkt från bakaxeldelar men vill helst få tag i en bättre begagnad för mindre pengar.

Resten av helgen spenderades med brorsans bil så det får ni läsa i den tråden ;)
« Senast ändrad: oktober 21, 2018, 21:24:16 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #312 skrivet: november 06, 2018, 09:27:20 »
Kommer bli grymt det här!!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/11-18
« Svar #313 skrivet: november 11, 2018, 20:40:18 »
Ja länge sedan jag skrev något i tråden sist, jag har varit bortrest dom senaste två helgerna till min mormor där jag meckat igång lillbrorsans Jetta MK2 1,6TD.

Har inte så mycket att göra på bilen, har inte beställt polyuretanbussningar ännu och jag har inte motivation att ta tag i rosten i trösklarna ännu.

En sak jag däremot gjort är att hämta en Mercedes C220D av årsmodell 1997. Den innehåller en OM604.910 dieselmotor på 95hk/150Nm men dom håller för runt 300hk och massvis med vrid om man byter till en preppad mekanisk dieselpump och lämplig turbo.
Jag har varit sugen på en sådan motor länge för att sätta ner i 360in, hade planer på dieselmotor från början men lyckades inte få tag i någon för vettiga pengar innan jag började med B230-bygget.

Tanken är att eventuellt trimma upp och slänga in denna OM604 i 360in därav jag anser det relevant till projekttråden :)
Men får klura lite på det, har en polare som väldigt gärna vill köpa motorn av mig för att lägga ner i sin 244a för brukskörning.

I helgen har jag då hämtat Mercan och nästan helt gjort färdigt motorn standalone med originalbränslesystemet, detta dels för skojs skull och dels för att kunna köra med motorn original i den bil den hamnar i tills man fått tag i alla delar som behövs för att trimma motorn.

Kan hända att det blir ett längre uppehåll här i projekttråden i väntan på att budgeten ska räcka till för att beställa delar till 360in :)

https://youtu.be/3wU-cvbFCCA
Video på motorn igång med mer än halva bilens elsystem bortklippt :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #314 skrivet: november 12, 2018, 22:15:47 »
Snabba vändningar! Den som lever får se  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #315 skrivet: november 13, 2018, 05:40:35 »
Jo kan bli så ibland när man fyndar :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 25/11-18
« Svar #316 skrivet: november 25, 2018, 20:54:04 »
Ja jag skrev ju att det inte lär bli så mkt uppdateringar här men känner att jag nu kan uppdatera med något relevant till 360in :)

Rev ut motor och låda ur Mercan igår och tog sen in 360in i garaget idag för att måtta lite smått hur väl OM604an passar in.
Kan säga som så att själva motorblocket på Merca-motorn är ca 3cm kortare och då är även vattenpumpen ca 5cm kortare än B230ins så OM604an är totalt ca 7cm kortare än en B230.
Totalhöjden på motorn så är dom båda så gott som identiska med ca 70cm från lägsta punkten på tråget till högsta punkten på toppen.
Växellådan ser även den ut att passa perfekt då den är både kort och relativt platt samt att växellänkaget går på sidan av lådan = går bredvid kardanen så kräver ej någon förhöjning av växellådstunneln för att rymma spakstället.

OM604 verkar vara perfekt att kasta ner i en 360 :D
Har ju då inget annat val än att trimma dieselmotorn och hänga i den i bilen ;)

Eftersom det då är bestämt har jag redan hunnit fynda en helmekanisk radpump från en OM601, en vakuumpump från en OM601 och spridarrör från en OM605 med radpump.
Bara kvar att fynda ett oljefilterhus från en M103 (260E) så har jag sen alla komponenter för att göra bränsleinsprutningen helmekanisk, blir ju dock att skicka iväg pumpen för uppgradering annars blir det inte mycket effekt i motorn :P
« Senast ändrad: november 25, 2018, 20:57:21 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #317 skrivet: november 25, 2018, 21:19:05 »
Ska bli spännande och följa :) kul med fler och olika diesel 300  ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CRDi

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #318 skrivet: november 25, 2018, 21:21:03 »
Kul att läsa :)
Jo diesel är som roligt bara för att det är så pass ovanligt att faktiskt trimma dom, speciellt i 300-serien 8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #319 skrivet: november 25, 2018, 21:40:47 »
ja man ser inte många diesel 300 i sverige iaf. :P har inte ens sett en original dieslare förutom några få på 300manias fb.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CRDi