Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 256217 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #320 skrivet: november 25, 2018, 21:43:47 »
ja man ser inte många diesel 300 i sverige iaf. :P har inte ens sett en original dieslare förutom några få på 300manias fb.


Enda org-diesel 300an jag sett på annons i Sverige var på Tradera för 5-6år sedan, har annars inte sett en enda i vårat avlånga land.
Har för mig dom inte ens såldes med dieselmotor i Sverige?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #321 skrivet: november 25, 2018, 21:51:17 »
ja man ser inte många diesel 300 i sverige iaf. :P har inte ens sett en original dieslare förutom några få på 300manias fb.


Enda org-diesel 300an jag sett på annons i Sverige var på Tradera för 5-6år sedan, har annars inte sett en enda i vårat avlånga land.
Har för mig dom inte ens såldes med dieselmotor i Sverige?

okej. De va väl inte så poppis med diesel i sverige? under den tiden. samma som 1,7 renault motorn är ju heller inte vanlig i sverige.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #322 skrivet: november 25, 2018, 21:56:22 »
Nä var nog relativt olönsamt på 80-talet med diesel här i Sverige.
Renault 1,7L är också en motor som inte fanns här, kan ju vara därför dieslarna inte fanns heller då 1,7an är byggd på dieseln elr om det är dieseln som är byggd på bensinaren.
Men jag har tyvärr dålig koll på hur det ligger till varför endast b14 och b19/b200 såldes i Sverige, man är ju för ung för att ha levt på den tiden dom fanns att köpa nya.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #323 skrivet: november 26, 2018, 19:13:35 »
Diesel! Kul motor att sätta ner i 360´n. Diesel är ett område som man inte behärskar. Kanske får komma på utbildning någon kväll.. ;D

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #324 skrivet: november 26, 2018, 19:38:43 »
Diesel är enkla grejjer, speciellt med mekanisk insprutning ;D

Ja bara komma förbi någon helg i så fall då det bara är då jag är i garaget i Kalix :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2/12-18
« Svar #325 skrivet: december 02, 2018, 21:03:21 »
En lite kort update.

Köpte mig ett motorstativ på Jula i veckan så byggde ihop det och slängde upp motorn i stativet.

Har även fått hem en dieselpump och vakuumpump från OM601 samt spridarrrör från OM605.
Visade sig dock fattas en väldigt viktig del till vakuumpumpen så fick beställa en till från en annan bilskrot :( Tyvärr så syns det tydligt på bilskrotens bilder att den vakuumpumpen jag fått inte var komplett så det är jag som får skylla mig själv som inte kollat tillräckligt noga innan beställning.

När motor skulle upp i motorstativet så blev jag tvungen att mecka loss växellådan och koppling samt svänghjul.
Visade sig sitta 215mm lamell på dessa original och alla här på forumet vet att en sådan lamell räcker inte långt ;)
Enkelmassesvänghjul så går att svarva och stifta om för större lamell och kraftig tryckplatta, inget jag har verktyg för att göra dock.

Växellådan låter illa och han jag köpte bilen av hävdade att det var urtrampningslagret vilket jag ej trodde på för fem öre men för 2000kr köpte jag bilen ändå.
Visade sig dock vara värre än jag hade anat, växellådan var så gott som snustorr på olja då jag bara fick ut mindre än 1dl olja. Hörs även att något skramlar omkring inuti lådan :-X
Så meckade isär lådan och inspekterade den noggrant.
Kullagret på ingående axel är helt skrot, går trögt och ser ut att saknas kulor i det.
Kullagret på utgående axel är någon millimeter glappt.
Nållagret som ska sitta mellan ingående axel och utgående axel saknas helt och är utspritt i molekyler inuti lådan.
Delar för 1200kr krävs för att laga lådan, går att hitta likadan låda i fungerande skick för under 2000kr hos bilskrot så är inte värt att laga denna låda utan får köpa en bättre begagnad. Förhoppningsvis hittar jag en låda ännu billigare, är ju inte extremt bråttom och passar tydligen från så gott som alla Mercor.

https://youtu.be/eQ3rjm9JLT4


Men men bara fortsätta samla på sig delar så blir det snart bra det här :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2/12-18
« Svar #326 skrivet: december 02, 2018, 21:10:20 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #327 skrivet: december 08, 2018, 11:22:55 »
Tråkigt med motgångar men du verkar inte bromsas i första taget  8)
Alltid nya rejäla tag med dig!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #328 skrivet: december 13, 2018, 18:54:04 »
Outtröttligt arbetar du vidare!! Imponerad av din energi. Tråkigt med överraskningen. Har varit med om ungefär samma sak när jag köpte en låda.

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #329 skrivet: december 13, 2018, 19:11:04 »
Tråkigt med motgångar men du verkar inte bromsas i första taget  8)
Alltid nya rejäla tag med dig!
Tack så mycket för dom goda orden :)

Outtröttligt arbetar du vidare!! Imponerad av din energi. Tråkigt med överraskningen. Har varit med om ungefär samma sak när jag köpte en låda.

/M

Tackar :)

Jo tråkigt när man upptäcker sådana saker, hade hoppats på att lådan skulle vara räddningsbar men som tur är passar dom flesta merca-lådorna på motorn så borde gå att hitta en för lämpliga pengar tills dess att motor är färdigbyggd.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #330 skrivet: januari 06, 2019, 21:10:13 »
Ja nu blir det en update :D

Har haft ledigt från jobbet från den 22/12 till 6/1 börjar dvs jobba igen imorgon.
Jag har tagit det riktigt lugnt från 22-31/12 då jag varit hos min Mormor, enda bilmecket som gjorts är att byta länkarmar och styrstag fram på brorsans Jetta MK2 och kopplat in extraljus åt morfar.

Men sen i Tisdags den 1/1-19 har jag varit i Kalix och började då med att åka till garaget och kapa bort lite rost i tröskeln på passagerarsidan för nu jävlar var det dags att ta tag i det absolut värsta med gamla bilar, rost!

Visade sig vara rostigare i tröskeln än jag trott så såhär i efterhand hade det varit bättre att köpa en ekonomitröskel till höger sida, men handknacka plåt med hammare, huggmejsel och skruvstäd funkar det också ::)

Var även tvungen att ta bort framskärmen då tröskeln var dålig hela vägen fram.
Tog sen och hackade i tröskeln tills jag hittat all rosten och kapade sedan ut det dåliga och slipade plåtrent inför svetsning.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #331 skrivet: januari 06, 2019, 21:11:20 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #332 skrivet: januari 06, 2019, 21:18:56 »
Sen tog jag en paus från plåtarbetet eftersom jag tagit loss stötfångare och grill för att ta få loss framskärmen så passade jag på att ta loss och ta isär båda strålkastarna och lackerade lykthusen svarta.
Bytte även reflektor i höger strålkastare till en fräsch jag hade liggandes då den som satt i bilen visade sig vara dålig.

Sen på Onsdag den 2/1 åkte jag en sväng till Luleå med en omväg till Piteå.
I Piteå köpte lillbrorsan 4st 175/65-15" Continental dubbdäck från 2013 i nyskick och åkte sen till jobbet och krängde på dom på 15" 440-fälgar jag hade liggandes så har vi bra vinterdäck till hans 360.
Men egentliga anledning till att fara till Luleå var att handla diverse grejjer på Storheden på Biltema och Jula, främst saker till rostlagningen av min 360.


Sen på kvällen gjorde jag lite snabba mallar och kapade ut lite 0,9mm plåt med min nyinköpta nibbler, går riktigt fort men sprättar metallspån överallt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #333 skrivet: januari 06, 2019, 21:22:47 »
Sen på Torsdag och Fredag så blev det att svetsa dit ny plåt och göra fler mallar och plåtbitar.
På Torsdag tog dock svetsgasen slut lagom till middagstid så kunde inte svetsa mer förrän på Fredag efter jag köpt mer gas.

Men till slut satt alla plåtbitar där så slipade jag till svetsarna så gott jag orkade och lade sen ett rostskyddslager med klarlack pga att jag har överflöd av klarlack samt att jag läste i FREJs tråd att det skulle fungera bra:)
« Senast ändrad: januari 06, 2019, 21:24:25 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #334 skrivet: januari 06, 2019, 21:25:25 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #335 skrivet: januari 06, 2019, 21:27:23 »
Sen lade jag på lite spackel och slipade till så tröskeln ser bättre ut.
Lagade även rosten i dörröppningen höger bak.

Målade sen på lite röd färg jag hade liggandes.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #336 skrivet: januari 06, 2019, 21:29:36 »
Sen maskerade jag med lite kartong och sprutade på tröskelskyddsmassa, lade på riktigt tjockt :)
Skruvade efter det på framskärmen igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #337 skrivet: januari 06, 2019, 21:31:59 »
Vände sen på bilen och fixade till den lilla rost som var på den sidan, värst visade sig vara tvärbalken bakom vä framhjul men lyckades få till en fin plåtbit att laga med :)
Nervöst dock att svetsa med bränsleledningarna så pass nära då dom går inuti den längsgående balken :-X

Sen samma procedur med slipa, klarlacka, spackla på tröskeln, slipa, måla och rostskydda med tröskelskyddsmassa.
« Senast ändrad: januari 06, 2019, 21:33:37 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #338 skrivet: januari 06, 2019, 21:35:28 »
Sen meckade jag loss stötfångare och dragkrok bak, hittade då den vanliga rosten där bakom också :'(
Inte extremt mycket dock men mer av det hemska som måste åtgärdas och detta ställe är jobbigt pga kablar till lysena som går där bakom plåten.

Och nu så är vi ikapp så nu blir det inget mer att göra på bilen förrän nästa helg :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #339 skrivet: januari 06, 2019, 23:49:05 »
Bra att du tar tag i rosten innan det blir (ännu) värre! Tröskeln var ju värre än vad som syntes!

Bra jobbat med plåten! Dock gillar jag inte när du svetsar plåt mot plåt alltså lägger om lott men det är ju mycket smidigare så. Jag gör det dock inte för att rosten inte ska få ett härligt mellanrum mellan plåtarna att växa och frodas i utan att det syns innan det är försent.

Hoppas klarlacken gör jobbet. Är "Återfallet" här på forumet som sagt att det är bra med klarlack. Testade ju friskt nu på min höger framskärm på vinterbilen. Återstå att se hur det blir.
Mina framskärmar på sommarbilen grundade jag bara med zinkgrund och hade sen tvåkomponents klarlack över topplacken och de har hållt otroligt bra och är blanka till skillnad från resten av bilen som är matt som sandpapper.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #340 skrivet: januari 07, 2019, 00:25:57 »
Bra jobba!
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #341 skrivet: januari 07, 2019, 18:50:13 »
Bra att du tar tag i rosten innan det blir (ännu) värre! Tröskeln var ju värre än vad som syntes!

Bra jobbat med plåten! Dock gillar jag inte när du svetsar plåt mot plåt alltså lägger om lott men det är ju mycket smidigare så. Jag gör det dock inte för att rosten inte ska få ett härligt mellanrum mellan plåtarna att växa och frodas i utan att det syns innan det är försent.

Hoppas klarlacken gör jobbet. Är "Återfallet" här på forumet som sagt att det är bra med klarlack. Testade ju friskt nu på min höger framskärm på vinterbilen. Återstå att se hur det blir.
Mina framskärmar på sommarbilen grundade jag bara med zinkgrund och hade sen tvåkomponents klarlack över topplacken och de har hållt otroligt bra och är blanka till skillnad från resten av bilen som är matt som sandpapper.
Jo känns skönt att ha gjort bort det, borde hålla i några år iallafall :)

Sparar tid på att lägga plåtarna omlott och är byggt så original vilket är varför jag gjorde så, visst så blir det ett mellanrum där det kan börja rosta men kommer spruta ordentligt med tunnflytande rostskydd inuti trösklarna så borde det hållas i schack.
I värsta fall får jag göra om det om några år men blir då att köpa ekonomiplåt (om det finns att få tag i då) och byta hela ytterplåten.

Ja det var så det låg till, förhoppningsvis funkar det bra :)

Bra jobba!
Tack så mycket!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #342 skrivet: januari 07, 2019, 19:25:33 »
Och nu så är vi ikapp så nu blir det inget mer att göra på bilen förrän nästa helg :)

Hm, det där känns igen. Man vill ju att den mentala kalendern och verkligheten är på samma datum..  ;)  Bra jobbat!

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #343 skrivet: januari 07, 2019, 19:29:48 »
Och nu så är vi ikapp så nu blir det inget mer att göra på bilen förrän nästa helg :)

Hm, det där känns igen. Man vill ju att den mentala kalendern och verkligheten är på samma datum..  ;)  Bra jobbat!

/M

Tackar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #344 skrivet: januari 07, 2019, 20:16:20 »
Ush rosten är inte kul o hålla på me. men ska skönt när de är fixat :)
Lycka till och hoppas de håller ett bra tag nu  ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #345 skrivet: januari 07, 2019, 20:19:15 »
Ush rosten är inte kul o hålla på me. men ska skönt när de är fixat :)
Lycka till och hoppas de håller ett bra tag nu  ;D
Nä rost är hemska grejjer :'(

Tack! Hoppas det jag också :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-19
« Svar #346 skrivet: januari 13, 2019, 20:52:27 »
Ja nu är man tillbaka i vanliga vardagsschemat igen så har väntat på helg hela arbetsveckan :P

Beställde nya nummerplåtar förra helgen då mina är så pass slitna. Till min förvåning så hade jag dom i brevlådan redan i fredags :o
Så det första jag gjorde i lördags var att skruva dit en ny nummerplåt bak och direkt så såg bilen mycket fräschare ut :)

Sen efter det tog jag och kapade bort så mycket rost jag orkade och fixade sen en plåt och svetsade dit för att täcka igen hålet.
Blev faktiskt bättre än förväntat och har nu förhoppningsvis fått åtgärdat alla rosthål, har då inte sett några fler i alla fall :P

Sen samma procedur som trösklarna, rostskydda med klarlack, färg, klarlack och tröskelskyddsmassa på det.
Riktigt lätt att lägga på tjockt med tröskelskyddsmassa med rostskyddsspruta från Jula och 1L flaskor med rostskydd :)
« Senast ändrad: januari 13, 2019, 20:59:17 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-19
« Svar #347 skrivet: januari 13, 2019, 20:59:04 »
Spruta på tröskelskyddsmassa på förarsidans tröskel och dragkroken också :)

Kollade även igenom dragkroken innan ordentligt och hittade inte något mer än ytrost. Bytte också ut plåten som dragkrokskontakten sitter på när jag ändå hade lös kroken, kapade ut i 3mm stål till hållare för dragkrokskontakt så borde det hålla i några år ;)

Sen upptäckte jag att jag hade slut på vanlig svart färg så blev att lägga svart gummifärg runt nummerplåten, får se hur länge det håller.

Sen gjorde jag kväll för att låta färg och tröskelskyddsmassa torka ordentligt.

Idag Söndag så började jag med att koppla in min nya dragkrokskontakt och montera dragkroken igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-19
« Svar #348 skrivet: januari 13, 2019, 21:12:59 »
I samband med att dragkroken monterades så monterades stötfångaren igen då dom har 4st gemensamma skruvar.

Sen så meckade jag ihop ett nytt bakre avgassystem som förhoppningsvis blir tyst och inte tar emot bakaxel eller reaktionsstaget.
Fick en begagnad Volvo 740-slutljuddämpare av en polare som passar nästan perfekt.
Fick banka lite lätt på ljuddämparen för att den inte skulle slå mot bladfjäderfästet och bocka om 740-avgasupphängingen och svetsa på en upphängning i bakkant.
Fixade även ett utblås som är lagom nedåtvinklat :)

Målade det sen med svart värmefärg.

Efter det var klart så sprutade jag in totalt 1L hålrumsskydd inuti karossen, sprutade in överallt där jag kom åt.

Men Biltemas rostskyddspruta är inte att rekommendera, köpte en sådan då jag vill ha en spruta för tröskelskyddsmassa och en för hålrumsskydd men slangen för att spruta hålrumsskydd som följer med biltemas är stenhård och kommer knappt ut något rostskydd genom den.
Med slangen från Julas rostskyddspruta på biltemas spruta fungerade det helt OK dock känns biltemas väldigt mycket billigare/sämre kvalitet och har ej volymjustering vilket Julas har.

Så ska ni köpa rostskyddsspruta så köp Julas istället för Biltemas. Däremot så funkar biltemas 1L burkar med rostskydd prima.


Passade även på då baklyktorna var lösa att rengöra och klarlackera dom, dom ser då nu ut nästan som nya :D

Till sist så monterade jag tillbaka baklyktorna och nummerplåten, sen var det dags för middag och då är det även slutmeckat för helgen så man hinner vila lite grann i alla fall ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #349 skrivet: januari 14, 2019, 00:38:06 »
Snyggt byggt! Ser ut som att avgaset ska gå bra ihop med reaktionsstag på vänster sida. Min lösning är snarlik och har bra frigång!

Bra att du nämner det där med rostskyddssprutan. Jag måste verkligen ta tag i detta efter att ha slarvat i alla år med rostlagning >:(

Är det denna?!

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/fargsprutor/underredsbehandlingspistol-082000/
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #350 skrivet: januari 14, 2019, 05:58:32 »
Tackar :)

Jo konat ner till 2" vid bakaxeln så hoppas att det går fritt, får emellan ett brytskaft som är ca 1cm tjock mellan bult på reaktionsstaget och avgasröret.

Jajemän precis den sprutan jag rekommenderar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 27/1-19
« Svar #351 skrivet: januari 27, 2019, 20:59:00 »
Nu så blir det en kort update.
Motivationen att bygga på bilen är låg pga yttertemp på -20-25°C, blir då väldigt kallt på betonggolvet i garaget så känns tungt att ligga under bilen :'(

Däremot så har jag vänt på bilen, filmat ljudet på nya avgassystemet med min nya videokamera och sen kikat på hur mycket längre bärarmar som behövs för att få till cambern fram.

Börjar med video på ljudet. Märker att mikrofonen i videokameran är av sämre kvalitet än förväntat och bildkvaliteten är också den lite undermålig men får prova filma med högsta kvalitet nästa gång.
Bilen är i alla fall väldigt tyst nu, dånar inte i kupén alls längre :) Lite väl tyst kanske då den låter som en original 740 ::) Men då målet är sleeperbil så är det perfekt :D
https://youtu.be/GTi5jI8q2bY

Sen det jag gjort efter det är som sagt att kika på hur långa bärarmar som behövs för att få rätt camber.
Om jag justerar topplagringen till noll camber, dvs mitt i justeringen så måste bärararmarna förlängas 7cm :o
Med maximal camber på topplagringen så behövs endast 3,5cm längre bärarmar för att få ca 1° negativ camber med bilens vikt på hjulen.

Har då måttat att om jag skulle lyckas bygga dit e36-framvagnsbalk och e36-bärarmar så får jag därigenom en breddning på ca 3-3,5cm och om jag skulle gå ett steg till med e36-framvagnsbalk och e46-bärarmar så får jag en breddning på ca 5-6cm, vilket vore perfekt :)
Gäller då bara att komma på en bra lösning på att få dit e36-framvagnsbalk på bilen, funderar på att kapa till plattor i 8mm tjockt stål att bulta mot karossen för att sedan kapa av e36-balken och svetsa fast mot plattorna och sen bygga fästen i karossen för "lollipopsen".
Men har tänkt klura på det och eventuellt genomföra det då det blir lite mildare temperaturer.

Monterade sen ihop fronten och monterade ny nummerplåt fram för att sen köra ut min 360 och köra in brorsans 360.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #352 skrivet: januari 30, 2019, 00:44:29 »
Lät bra i avgassoundet tycker jag! Min GLT låter lite mer för grannarna vaknar  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #353 skrivet: januari 30, 2019, 05:22:00 »
Jo låter lagom för att slippa sura miner :P
Hehe ja det är lite väl högljutt ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #354 skrivet: januari 30, 2019, 17:49:38 »
Jo låter lagom för att slippa sura miner :P
Hehe ja det är lite väl högljutt ;D

Den är inte så högljudd men blev ett jäkla rallyinspirerat resonansljud av nån anledning  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« Svar #355 skrivet: februari 10, 2019, 20:13:56 »
Nu så börjar det byggas lite här igen :D

Tog in min bil igår efter vi var färdig med brorsans 360 för denna gången.
Rev sen ut framvagnsbalken ur min 360 och kastade upp den på arbetsbänken tillsammans med E36-framvagnsbalken för lite jämförelse för nu jävlar ska det byggas om ;D

Dom är fruktansvärt lika i både vinklar och dimension, E36-balken är dock fruktansvärt mycket stadigare.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« Svar #356 skrivet: februari 10, 2019, 20:18:00 »
E36-balken bultas med långa M12or genom stadiga stålhylsor insvetsade i balken.
360-balken bultas med relativt korta M10or och klämmer bara fast den pressade 2,5mm tjocka plåten mot karossen,

Slängde sen ner båda framvagnarna på golvet och monterade bärarmarna.
ca 30-35mm längre ut kommer spindeln med E36-balk och bärarmar jämfört med 360ins vilket är ganska precis det som behövs för att få neutral camber på framhjulen :)

Började sen bygga jiggen, gjorde först fästpunkterna till styrväxeln med hjälp av E36-balken.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« Svar #357 skrivet: februari 10, 2019, 20:24:21 »
Monterade efter det 360-balken och stagade så att styrväxelfästpunkterna håller sig exakt.

Sen gjorde jag stålplattor som jag borrade och svetsade muttrar i, dessa simulerar då karossens fästpunkter i jiggen.
Efter det så kopplades fästpunkterna ihop med ett ramverk.

Gick åt just över 2m 25x25x1,5mm stålrör för att bygga jiggen.

När då jiggen var färdig så punktades den fast på mitt svetsbord för att den ska sitta fast och tog sen loss 360-balken. Blev lite krångligt att få ut eftersom karossens fästpunkter sitter i en vinkel jämfört med e36-styrväxelns, men efter lite pillande gick det.

Jag upptäckte även att 360-framvagnbalken är inte symmetrisk, ena bärarmsbulthålet är 1cm längre ner än det andra.
Riktiga precisionsbyggen dessa 300or ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« Svar #358 skrivet: februari 10, 2019, 20:29:02 »
Sen satte jag tigersågen i E36-balken och tog bort lite material för att kunna montera den i jiggen :P

Fick kapa ytterligare litegrann innan jag började kapa till plåtbitar för att bygga om balken med.
Och eftersom 360-balken är sned från fabrik så kommer även denna balk bli det, tänker inte lägga kraft på att justera till 1cm då jag vet att bilen gick bra efter vägen sen innan.
« Senast ändrad: februari 10, 2019, 20:36:10 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/2-19
« Svar #359 skrivet: februari 10, 2019, 20:35:03 »
Alla modifikationer görs med 3mm varmvalsat stål och plattorna som bultas mot karossen förstärks vid fästhålen.
Mätt med skjutmått är org-balken 2,3mm tjock vid fästbultarna och den varmvalsade plåten 3,3mm tjock så eftersom original har hållt i 31år lär min ombyggnation hålla ännu bättre ;D

Ena sidan blev nästan klar måste bara knyta ihop rörbitarna jag förstärkt fästhålen med mot balken men ville göra färdigt grundstommen på båda sidor först innan jag gjorde kväll :)

Nästa helg blir det att bygga den helt färdig och slipa till allt snyggt och måla innan balken monteras in i bilen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75