Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 18594 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #320 skrivet: november 25, 2018, 21:43:47 »
ja man ser inte många diesel 300 i sverige iaf. :P har inte ens sett en original dieslare förutom några få på 300manias fb.


Enda org-diesel 300an jag sett på annons i Sverige var på Tradera för 5-6år sedan, har annars inte sett en enda i vårat avlånga land.
Har för mig dom inte ens såldes med dieselmotor i Sverige?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #321 skrivet: november 25, 2018, 21:51:17 »
ja man ser inte många diesel 300 i sverige iaf. :P har inte ens sett en original dieslare förutom några få på 300manias fb.


Enda org-diesel 300an jag sett på annons i Sverige var på Tradera för 5-6år sedan, har annars inte sett en enda i vårat avlånga land.
Har för mig dom inte ens såldes med dieselmotor i Sverige?

okej. De va väl inte så poppis med diesel i sverige? under den tiden. samma som 1,7 renault motorn är ju heller inte vanlig i sverige.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #322 skrivet: november 25, 2018, 21:56:22 »
Nä var nog relativt olönsamt på 80-talet med diesel här i Sverige.
Renault 1,7L är också en motor som inte fanns här, kan ju vara därför dieslarna inte fanns heller då 1,7an är byggd på dieseln elr om det är dieseln som är byggd på bensinaren.
Men jag har tyvärr dålig koll på hur det ligger till varför endast b14 och b19/b200 såldes i Sverige, man är ju för ung för att ha levt på den tiden dom fanns att köpa nya.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 127
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #323 skrivet: november 26, 2018, 19:13:35 »
Diesel! Kul motor att sätta ner i 360´n. Diesel är ett område som man inte behärskar. Kanske får komma på utbildning någon kväll.. ;D

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #324 skrivet: november 26, 2018, 19:38:43 »
Diesel är enkla grejjer, speciellt med mekanisk insprutning ;D

Ja bara komma förbi någon helg i så fall då det bara är då jag är i garaget i Kalix :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2/12-18
« Svar #325 skrivet: december 02, 2018, 21:03:21 »
En lite kort update.

Köpte mig ett motorstativ på Jula i veckan så byggde ihop det och slängde upp motorn i stativet.

Har även fått hem en dieselpump och vakuumpump från OM601 samt spridarrrör från OM605.
Visade sig dock fattas en väldigt viktig del till vakuumpumpen så fick beställa en till från en annan bilskrot :( Tyvärr så syns det tydligt på bilskrotens bilder att den vakuumpumpen jag fått inte var komplett så det är jag som får skylla mig själv som inte kollat tillräckligt noga innan beställning.

När motor skulle upp i motorstativet så blev jag tvungen att mecka loss växellådan och koppling samt svänghjul.
Visade sig sitta 215mm lamell på dessa original och alla här på forumet vet att en sådan lamell räcker inte långt ;)
Enkelmassesvänghjul så går att svarva och stifta om för större lamell och kraftig tryckplatta, inget jag har verktyg för att göra dock.

Växellådan låter illa och han jag köpte bilen av hävdade att det var urtrampningslagret vilket jag ej trodde på för fem öre men för 2000kr köpte jag bilen ändå.
Visade sig dock vara värre än jag hade anat, växellådan var så gott som snustorr på olja då jag bara fick ut mindre än 1dl olja. Hörs även att något skramlar omkring inuti lådan :-X
Så meckade isär lådan och inspekterade den noggrant.
Kullagret på ingående axel är helt skrot, går trögt och ser ut att saknas kulor i det.
Kullagret på utgående axel är någon millimeter glappt.
Nållagret som ska sitta mellan ingående axel och utgående axel saknas helt och är utspritt i molekyler inuti lådan.
Delar för 1200kr krävs för att laga lådan, går att hitta likadan låda i fungerande skick för under 2000kr hos bilskrot så är inte värt att laga denna låda utan får köpa en bättre begagnad. Förhoppningsvis hittar jag en låda ännu billigare, är ju inte extremt bråttom och passar tydligen från så gott som alla Mercor.

https://youtu.be/eQ3rjm9JLT4


Men men bara fortsätta samla på sig delar så blir det snart bra det här :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2/12-18
« Svar #326 skrivet: december 02, 2018, 21:10:20 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16664
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #327 skrivet: december 08, 2018, 11:22:55 »
Tråkigt med motgångar men du verkar inte bromsas i första taget  8)
Alltid nya rejäla tag med dig!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 127
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #328 skrivet: december 13, 2018, 18:54:04 »
Outtröttligt arbetar du vidare!! Imponerad av din energi. Tråkigt med överraskningen. Har varit med om ungefär samma sak när jag köpte en låda.

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #329 skrivet: december 13, 2018, 19:11:04 »
Tråkigt med motgångar men du verkar inte bromsas i första taget  8)
Alltid nya rejäla tag med dig!
Tack så mycket för dom goda orden :)

Outtröttligt arbetar du vidare!! Imponerad av din energi. Tråkigt med överraskningen. Har varit med om ungefär samma sak när jag köpte en låda.

/M

Tackar :)

Jo tråkigt när man upptäcker sådana saker, hade hoppats på att lådan skulle vara räddningsbar men som tur är passar dom flesta merca-lådorna på motorn så borde gå att hitta en för lämpliga pengar tills dess att motor är färdigbyggd.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #330 skrivet: januari 06, 2019, 21:10:13 »
Ja nu blir det en update :D

Har haft ledigt från jobbet från den 22/12 till 6/1 börjar dvs jobba igen imorgon.
Jag har tagit det riktigt lugnt från 22-31/12 då jag varit hos min Mormor, enda bilmecket som gjorts är att byta länkarmar och styrstag fram på brorsans Jetta MK2 och kopplat in extraljus åt morfar.

Men sen i Tisdags den 1/1-19 har jag varit i Kalix och började då med att åka till garaget och kapa bort lite rost i tröskeln på passagerarsidan för nu jävlar var det dags att ta tag i det absolut värsta med gamla bilar, rost!

Visade sig vara rostigare i tröskeln än jag trott så såhär i efterhand hade det varit bättre att köpa en ekonomitröskel till höger sida, men handknacka plåt med hammare, huggmejsel och skruvstäd funkar det också ::)

Var även tvungen att ta bort framskärmen då tröskeln var dålig hela vägen fram.
Tog sen och hackade i tröskeln tills jag hittat all rosten och kapade sedan ut det dåliga och slipade plåtrent inför svetsning.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #331 skrivet: januari 06, 2019, 21:11:20 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #332 skrivet: januari 06, 2019, 21:18:56 »
Sen tog jag en paus från plåtarbetet eftersom jag tagit loss stötfångare och grill för att ta få loss framskärmen så passade jag på att ta loss och ta isär båda strålkastarna och lackerade lykthusen svarta.
Bytte även reflektor i höger strålkastare till en fräsch jag hade liggandes då den som satt i bilen visade sig vara dålig.

Sen på Onsdag den 2/1 åkte jag en sväng till Luleå med en omväg till Piteå.
I Piteå köpte lillbrorsan 4st 175/65-15" Continental dubbdäck från 2013 i nyskick och åkte sen till jobbet och krängde på dom på 15" 440-fälgar jag hade liggandes så har vi bra vinterdäck till hans 360.
Men egentliga anledning till att fara till Luleå var att handla diverse grejjer på Storheden på Biltema och Jula, främst saker till rostlagningen av min 360.


Sen på kvällen gjorde jag lite snabba mallar och kapade ut lite 0,9mm plåt med min nyinköpta nibbler, går riktigt fort men sprättar metallspån överallt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #333 skrivet: januari 06, 2019, 21:22:47 »
Sen på Torsdag och Fredag så blev det att svetsa dit ny plåt och göra fler mallar och plåtbitar.
På Torsdag tog dock svetsgasen slut lagom till middagstid så kunde inte svetsa mer förrän på Fredag efter jag köpt mer gas.

Men till slut satt alla plåtbitar där så slipade jag till svetsarna så gott jag orkade och lade sen ett rostskyddslager med klarlack pga att jag har överflöd av klarlack samt att jag läste i FREJs tråd att det skulle fungera bra:)
« Senast ändrad: januari 06, 2019, 21:24:25 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #334 skrivet: januari 06, 2019, 21:25:25 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #335 skrivet: januari 06, 2019, 21:27:23 »
Sen lade jag på lite spackel och slipade till så tröskeln ser bättre ut.
Lagade även rosten i dörröppningen höger bak.

Målade sen på lite röd färg jag hade liggandes.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #336 skrivet: januari 06, 2019, 21:29:36 »
Sen maskerade jag med lite kartong och sprutade på tröskelskyddsmassa, lade på riktigt tjockt :)
Skruvade efter det på framskärmen igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #337 skrivet: januari 06, 2019, 21:31:59 »
Vände sen på bilen och fixade till den lilla rost som var på den sidan, värst visade sig vara tvärbalken bakom vä framhjul men lyckades få till en fin plåtbit att laga med :)
Nervöst dock att svetsa med bränsleledningarna så pass nära då dom går inuti den längsgående balken :-X

Sen samma procedur med slipa, klarlacka, spackla på tröskeln, slipa, måla och rostskydda med tröskelskyddsmassa.
« Senast ändrad: januari 06, 2019, 21:33:37 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #338 skrivet: januari 06, 2019, 21:35:28 »
Sen meckade jag loss stötfångare och dragkrok bak, hittade då den vanliga rosten där bakom också :'(
Inte extremt mycket dock men mer av det hemska som måste åtgärdas och detta ställe är jobbigt pga kablar till lysena som går där bakom plåten.

Och nu så är vi ikapp så nu blir det inget mer att göra på bilen förrän nästa helg :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16664
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #339 skrivet: januari 06, 2019, 23:49:05 »
Bra att du tar tag i rosten innan det blir (ännu) värre! Tröskeln var ju värre än vad som syntes!

Bra jobbat med plåten! Dock gillar jag inte när du svetsar plåt mot plåt alltså lägger om lott men det är ju mycket smidigare så. Jag gör det dock inte för att rosten inte ska få ett härligt mellanrum mellan plåtarna att växa och frodas i utan att det syns innan det är försent.

Hoppas klarlacken gör jobbet. Är "Återfallet" här på forumet som sagt att det är bra med klarlack. Testade ju friskt nu på min höger framskärm på vinterbilen. Återstå att se hur det blir.
Mina framskärmar på sommarbilen grundade jag bara med zinkgrund och hade sen tvåkomponents klarlack över topplacken och de har hållt otroligt bra och är blanka till skillnad från resten av bilen som är matt som sandpapper.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Frellumstad

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #340 skrivet: januari 07, 2019, 00:25:57 »
Bra jobba!
_________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Opel Corsa B 1.6 GSI '94
x Daihatsu Rocky 2.8TDI '93
x Opel Corsa B 1.5TD '93
x Mazda 3 2.0 skyactiv '15
x Volvo 360GL B200K `87
   Mazda Demio 1.5i '98
   Volvo 360GL B200K`84

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #341 skrivet: januari 07, 2019, 18:50:13 »
Bra att du tar tag i rosten innan det blir (ännu) värre! Tröskeln var ju värre än vad som syntes!

Bra jobbat med plåten! Dock gillar jag inte när du svetsar plåt mot plåt alltså lägger om lott men det är ju mycket smidigare så. Jag gör det dock inte för att rosten inte ska få ett härligt mellanrum mellan plåtarna att växa och frodas i utan att det syns innan det är försent.

Hoppas klarlacken gör jobbet. Är "Återfallet" här på forumet som sagt att det är bra med klarlack. Testade ju friskt nu på min höger framskärm på vinterbilen. Återstå att se hur det blir.
Mina framskärmar på sommarbilen grundade jag bara med zinkgrund och hade sen tvåkomponents klarlack över topplacken och de har hållt otroligt bra och är blanka till skillnad från resten av bilen som är matt som sandpapper.
Jo känns skönt att ha gjort bort det, borde hålla i några år iallafall :)

Sparar tid på att lägga plåtarna omlott och är byggt så original vilket är varför jag gjorde så, visst så blir det ett mellanrum där det kan börja rosta men kommer spruta ordentligt med tunnflytande rostskydd inuti trösklarna så borde det hållas i schack.
I värsta fall får jag göra om det om några år men blir då att köpa ekonomiplåt (om det finns att få tag i då) och byta hela ytterplåten.

Ja det var så det låg till, förhoppningsvis funkar det bra :)

Bra jobba!
Tack så mycket!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 127
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 6/1-19
« Svar #342 skrivet: januari 07, 2019, 19:25:33 »
Och nu så är vi ikapp så nu blir det inget mer att göra på bilen förrän nästa helg :)

Hm, det där känns igen. Man vill ju att den mentala kalendern och verkligheten är på samma datum..  ;)  Bra jobbat!

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #343 skrivet: januari 07, 2019, 19:29:48 »
Och nu så är vi ikapp så nu blir det inget mer att göra på bilen förrän nästa helg :)

Hm, det där känns igen. Man vill ju att den mentala kalendern och verkligheten är på samma datum..  ;)  Bra jobbat!

/M

Tackar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #344 skrivet: januari 07, 2019, 20:16:20 »
Ush rosten är inte kul o hålla på me. men ska skönt när de är fixat :)
Lycka till och hoppas de håller ett bra tag nu  ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #345 skrivet: januari 07, 2019, 20:19:15 »
Ush rosten är inte kul o hålla på me. men ska skönt när de är fixat :)
Lycka till och hoppas de håller ett bra tag nu  ;D
Nä rost är hemska grejjer :'(

Tack! Hoppas det jag också :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-19
« Svar #346 skrivet: januari 13, 2019, 20:52:27 »
Ja nu är man tillbaka i vanliga vardagsschemat igen så har väntat på helg hela arbetsveckan :P

Beställde nya nummerplåtar förra helgen då mina är så pass slitna. Till min förvåning så hade jag dom i brevlådan redan i fredags :o
Så det första jag gjorde i lördags var att skruva dit en ny nummerplåt bak och direkt så såg bilen mycket fräschare ut :)

Sen efter det tog jag och kapade bort så mycket rost jag orkade och fixade sen en plåt och svetsade dit för att täcka igen hålet.
Blev faktiskt bättre än förväntat och har nu förhoppningsvis fått åtgärdat alla rosthål, har då inte sett några fler i alla fall :P

Sen samma procedur som trösklarna, rostskydda med klarlack, färg, klarlack och tröskelskyddsmassa på det.
Riktigt lätt att lägga på tjockt med tröskelskyddsmassa med rostskyddsspruta från Jula och 1L flaskor med rostskydd :)
« Senast ändrad: januari 13, 2019, 20:59:17 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-19
« Svar #347 skrivet: januari 13, 2019, 20:59:04 »
Spruta på tröskelskyddsmassa på förarsidans tröskel och dragkroken också :)

Kollade även igenom dragkroken innan ordentligt och hittade inte något mer än ytrost. Bytte också ut plåten som dragkrokskontakten sitter på när jag ändå hade lös kroken, kapade ut i 3mm stål till hållare för dragkrokskontakt så borde det hålla i några år ;)

Sen upptäckte jag att jag hade slut på vanlig svart färg så blev att lägga svart gummifärg runt nummerplåten, får se hur länge det håller.

Sen gjorde jag kväll för att låta färg och tröskelskyddsmassa torka ordentligt.

Idag Söndag så började jag med att koppla in min nya dragkrokskontakt och montera dragkroken igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-19
« Svar #348 skrivet: januari 13, 2019, 21:12:59 »
I samband med att dragkroken monterades så monterades stötfångaren igen då dom har 4st gemensamma skruvar.

Sen så meckade jag ihop ett nytt bakre avgassystem som förhoppningsvis blir tyst och inte tar emot bakaxel eller reaktionsstaget.
Fick en begagnad Volvo 740-slutljuddämpare av en polare som passar nästan perfekt.
Fick banka lite lätt på ljuddämparen för att den inte skulle slå mot bladfjäderfästet och bocka om 740-avgasupphängingen och svetsa på en upphängning i bakkant.
Fixade även ett utblås som är lagom nedåtvinklat :)

Målade det sen med svart värmefärg.

Efter det var klart så sprutade jag in totalt 1L hålrumsskydd inuti karossen, sprutade in överallt där jag kom åt.

Men Biltemas rostskyddspruta är inte att rekommendera, köpte en sådan då jag vill ha en spruta för tröskelskyddsmassa och en för hålrumsskydd men slangen för att spruta hålrumsskydd som följer med biltemas är stenhård och kommer knappt ut något rostskydd genom den.
Med slangen från Julas rostskyddspruta på biltemas spruta fungerade det helt OK dock känns biltemas väldigt mycket billigare/sämre kvalitet och har ej volymjustering vilket Julas har.

Så ska ni köpa rostskyddsspruta så köp Julas istället för Biltemas. Däremot så funkar biltemas 1L burkar med rostskydd prima.


Passade även på då baklyktorna var lösa att rengöra och klarlackera dom, dom ser då nu ut nästan som nya :D

Till sist så monterade jag tillbaka baklyktorna och nummerplåten, sen var det dags för middag och då är det även slutmeckat för helgen så man hinner vila lite grann i alla fall ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16664
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #349 skrivet: januari 14, 2019, 00:38:06 »
Snyggt byggt! Ser ut som att avgaset ska gå bra ihop med reaktionsstag på vänster sida. Min lösning är snarlik och har bra frigång!

Bra att du nämner det där med rostskyddssprutan. Jag måste verkligen ta tag i detta efter att ha slarvat i alla år med rostlagning >:(

Är det denna?!

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/fargsprutor/underredsbehandlingspistol-082000/
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3357
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #350 skrivet: januari 14, 2019, 05:58:32 »
Tackar :)

Jo konat ner till 2" vid bakaxeln så hoppas att det går fritt, får emellan ett brytskaft som är ca 1cm tjock mellan bult på reaktionsstaget och avgasröret.

Jajemän precis den sprutan jag rekommenderar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98