Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 33889 gånger)

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #360 skrivet: februari 10, 2019, 21:11:39 »
Vilket jobb du lägger ner :)
Kul och ser när någon går sin egen väg och inte gör som alla andra :)

Keep up the good work
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #361 skrivet: februari 10, 2019, 21:27:42 »
Jo när man tycker bilarna inte är tillräckligt bra original och det är få som gör större modifikationer så får man hitta egna vägar för att bygga bilen "rätt" ;)

Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16834
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #362 skrivet: februari 10, 2019, 22:49:42 »
Det där var bra gjort!
Vet inte hur jag hade löst det men är inte säker på att jag kommit på att använda än jigg!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #363 skrivet: februari 11, 2019, 05:56:52 »
Tackar!

Tanken från början var egentligen att kapa loss framändan från en skrotad 300 och bygga jigg av men var inte mycket krångligare att bygga från scratch :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 686
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #364 skrivet: februari 13, 2019, 10:43:29 »
Har inte hängt så mycket på forumet men wow vilket jobb du har lagt ner på bilen. Snyggt med framvagnsbalken också. Ska bli spännande att se hur du löser infästningen av resktionsstaget bakåt.

Snyggt jobbat!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #365 skrivet: februari 13, 2019, 10:59:21 »
Tackar för dom fina orden :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #366 skrivet: februari 13, 2019, 16:30:24 »
Riktigt bra gjort! När man har skruvat bil ett tag så inser man att vissa moment finns det inga genvägar att ta. Utan det är bara att ta den långa backen upp och sedan känna sig riktigt nöjd över resultatet.


/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #367 skrivet: februari 13, 2019, 16:46:07 »
Jo genvägar blir oftast senvägar vid bilmodifiering så alltid bra att göra ordentligt på en gång :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« Svar #368 skrivet: februari 17, 2019, 21:00:42 »
Ja ännu en helg med byggande i full fart ;D

Började med att svetsa 99% färdigt undersidan av framvagnsbalken och demonterade den sen från jiggen för att gå vidare med provmontering innan färdigställning av balk.

Visade sig sen att jag var tvungen att ta bort täckkåpan vid svänghjulet som skruvar i spängkåpan och kapa ur  framvagnsbalken en bra bit för att allt skulle passa.
Förhoppningsvis har SFRO inga invändningar mot detta då bilen ska registreras i framtiden, annars så kommer nog jiggen få komma till användning igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« Svar #369 skrivet: februari 17, 2019, 21:04:20 »
Men på plats kom framvagnsbalken till slut så kunde då provmontera en E36-bärarm.

Såg vid en första anblick ut att passa så gott som perfekt, men visade sig att bärarmen blev lutad för mycket nedåt så den bottnade i kulleden.
Detta för att "lollipopen" tar i längsgående balk, måste isf göra en försänkning i balken på några centimeter för att få plats.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« Svar #370 skrivet: februari 17, 2019, 21:07:14 »
Provmåttade lite för att se så att det går att få hjulet i rätt placering i hjulhuset, blev 3st plankor framför och bakom hjulet = centrerat :)
Och hjulet hamnar i mitt tycke helt perfekt placerat i hjulhuset, just innanför den ca 3cm breda skärmkanten.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #371 skrivet: februari 17, 2019, 21:13:16 »
De blir lite måttade när man ska bygga ihop de  :)
Ser ju ut och bli najs me BMW framvagn
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« Svar #372 skrivet: februari 17, 2019, 21:15:59 »
Kom sen efter lite klurande på att för att få bärarmen i rätt vinkel så räcker det att vänta på "lollipopsen" så att bulthålen pekar inåt mot mitten av bilen istället för utåt mot längsgående balk då det endast är fästet som annars måste sänkas in i längsgående balk.

Så bankade loss lollipopsen på båda bärarmarna och satte vänster på höger sida och höger på vänster sida för att få vinkeln på bulthålen rätt och bankade på dom så att dom pekade åt andra hållet jämfört med original-E36.

Kapade sen ut bitar i 6mm tjockt stål och gängade m10x1,25 för att kunna använda 360ins original fingängade m10or som original håller fast skålen för reaktionsstaget.

Sen monterade jag tillbaka höger bärarm i bilen, märkte att jag behövde banka in en grop ca 5-10mm djup i längsgående balk för att få hjulet centrerat i hjulhuset.
Svetsade sen dit fästet för bakre bussningen, blev helnöjd med placeringen men inte med stadgan då golvet i bilen flexade när man slet lite i bärarmen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« Svar #373 skrivet: februari 17, 2019, 21:19:24 »
Efter några minuters funderande bestämde jag mig för att bygga en tvärbalk att knyta ihop med längsgående balk och "lollipop"-fästet.

Gjorde först en snabb mall av ett gammalt flingpaket tills jag blev nöjd med passformen.
Sen en snyggare mall i papper med tillhörande flikar för att punktsvetsa genom, detta för att bygga liknande original.
Sen när pappersmallen passade bra så blev det att kopiera denna i plåt ::)

Gjorde två likadana balkar i 1mm tjock plåt då jag behöver till vänster sida också.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« Svar #374 skrivet: februari 17, 2019, 21:22:48 »
Sen putsade jag bort en jävla massa underredsmassa och svetsade dit tvärbalken och efter det knyta ihop lollipop-fästet med denna nya tvärbalk.

Bara kvar att putsa till svetsarna, måla och rostskydda både invändigt och utvändigt i mina nya plåtar :)

Men detta var allt jag hann i helgen, hade bara tid att städa ihop allt man dragit fram för ombyggnationen.
Så nästa helg är det full fart igen ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #375 skrivet: februari 17, 2019, 21:25:08 »
De blir lite måttade när man ska bygga ihop de  :)
Ser ju ut och bli najs me BMW framvagn
Jo lite mätande och klurande krävs för att få ihop det :P

Tack! Hoppas det gör tillräcklig skillnad på körkänslan för att det ska kännas värt arbetet ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #376 skrivet: februari 17, 2019, 21:34:08 »
Du kommer ju få lite bättre eftermarknads utbud på framvagnen iaf  ;) ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #377 skrivet: februari 17, 2019, 22:02:49 »
Jo helt klart, låser upp väldigt mycket bolt-on uppgraderingar ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16834
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #378 skrivet: februari 18, 2019, 21:36:07 »
Tråkigt att det bråkar på vägen men det får man ju räkna med när man går utanför stigen  ;D

Ser bra ut! Fästena ser ju originalliknande ut som du ville.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #379 skrivet: februari 18, 2019, 22:37:06 »
Jo att hugga sig fram när man gör sin egna stig är ju inte helt oväntat ;)

Tackar! Jag känner mig väldigt nöjd med fästena vilket göder motivationen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #380 skrivet: februari 21, 2019, 15:11:10 »
Nice!  ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 24/2-19
« Svar #381 skrivet: februari 24, 2019, 21:06:58 »
Update igen efter ytterligare en helg i garaget :)

Blev inte så många bilder denna gången, mest för att det mesta är lika som förra helgen ::)

Började med att bygga dit tvärbalk och fäste på förarsidan.
Sen slipade jag fästena på båda sidorna innan klarlack, färg, karosserikitt, färg, klarlack och tröskelskyddsmassa åkte på (föredrar tröskelskyddsmassa för jag tycker det blir finare finish än underredsmassa).

Efter det så gjorde jag färdigt framvagnsbalken, boxade ihop balken där jag fått kapa ur kraftigt för att svänghjul och sprängkåpa ska rymmas och byggde då även färdigt resten av balken.
Sen slipa till svetsarna och efter det målade jag hela framvgansbalken med svart hammarlack.

Kvar innan framvagnen är körklar är att beställa och montera ett kit med nya bärararmar, bussningar och styrstag samt nya hjullager då ett av dom är dåliga.

Det var allt för denna helgen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16834
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #382 skrivet: februari 28, 2019, 23:18:27 »
Snyggt byggt!

Många steg i lacksystemet! Varför färg mellan första klarlacken och kittet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #383 skrivet: mars 01, 2019, 08:15:04 »
Tackar!

Min teori är att klarlacken och färgen fyller igen porerna bättre innan karosserikittet läggs på, förmodligen onödigt men har en massa gamla färgburkar ståendes på hyllan så lägger hellre på för mycket än för lite :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #384 skrivet: mars 06, 2019, 13:27:55 »
Snyggt Jobbat som vanligt!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #385 skrivet: mars 06, 2019, 14:40:40 »
Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/3-19
« Svar #386 skrivet: mars 10, 2019, 20:58:54 »
Update!

En kort update blir det denna gången. Har haft "sportlov" i en vecka som spenderats hos mina morföräldrar och mest bara tagit det lugnt, enda bilmecket har bestått av att fixat lillbrorsans Jetta mk2 1,6td genom besiktningen.

Men på Fredag den 1/3-19, precis innan jag skulle lämna Luleå så fick jag alla mina paket innehållandes BMW E36 325 bromsskivor, belägg, hjullager, bromsok och okhållare samt framvagnssats.
Totalt 3st paket och samtliga beställdes på Måndag 25/2-19 :)

Skivor, belägg och hjullager köptes från merbil.nu, hittade dom via tradera då jag letade efter delar. 299kr för 2st 286mm ventilerade skivor inkl belägg och 199kr/st för hjullagerna var oslagbart pris så kändes värt att chansa trots okänd kvalitet.
Lite paff däremot att bromsbeläggen är av märket merbil.nu ::)

2st begagnade 325-bromsok inkl okhållare och väldigt fräscha bromsbelägg köptes på Ebay för ca 500kr.

Framvagnssatsen köptes på Ebay för ca 1000kr, även där okänt märke av okänd kvalitet men lär inte vara sämre än biltemas grejjer som kostar över det dubbla.

Sen så kom jag till Kalix igår Lördag 9/10 och spenderade en kort stund idag med att mecka dit framvagnsbalk och byta styrstag.
Planen var att även göra färdigt E36-spindlarna med nya hjullager skivor och ok. Började med att mecka loss 318-ok, okhållare och skivor men då hjullagerna skulle loss så blev det stopp.
Behöver en 46mm hylsa för att få loss muttern som håller hjullagerna samt att då dom nya moneras ska dom dras fast med 290Nm så får bli att köpa en 46mm hylsa på Jula i veckan och låna en tillräckligt stor momentnyckel från jobbet till nästa helg :P

Det var allt som gjorts dom senaste två helgerna men målet är att nästa helg få ställt ner bilen på hjulen igen :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16834
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #387 skrivet: mars 14, 2019, 22:50:43 »
Länge leve Internet! Billiga bildelar i mängder, åt oss alla! Tom. 300-powernördar.
Gör ju att man saknar att handla i Volvo-butiken lite mindre i allafall.

By the way... du får nog spänna fast hjulspindeln ordentligt när du ska lossa/dra den där muttern  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/3-19
« Svar #388 skrivet: mars 17, 2019, 20:58:04 »
Ny helg och ännu en update ;D

Har i Torsdags bytt bussningar i "lollipopsen" och pressat på dom på mina nya e36-bärarmar på lunchrasten.
Har även spenderat pengar på verktyg.
På Jula köpte jag mig en 10T press då det var 500kr rabatt som Julaclub-medlem så kostade bara 1499 så har jag mig en press i garaget för framtida användning och köpte även en 46mm hylsa :)
På biltema köpte jag mig en momentnyckel med spannet 70-380Nm för 789kr, kände att det var lika bra att köpa en egen momentnyckel av större modell så jag har en i garaget ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/3-19
« Svar #389 skrivet: mars 17, 2019, 21:02:39 »
Fick även i veckan hem en universal hastighetsmätare som kopplas på abs-sensor. Beställde från kina för 2veckor sen men visade sig ha skickats från Luxemburg så snabb frakt och slapp tull och moms :D
85mm diameter, tanken är att slakta ett 300-serie mätarhus och bygga in den i tillsammans med en 85mm varvräknare som jag ännu inte fått.

Blev även en bild på mina nya bärarmar med nya bussningar innan dom monterades i bilen :)

Sen skruvade jag loss hjullagrerna, svetsade ihop bromssköldarna där dom spruckit och monterade nya lager och skivor och 325-okhållaren.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/3-19
« Svar #390 skrivet: mars 17, 2019, 21:11:55 »
Sen monterade jag spindlarna i bilen, monterade bromsbelägg och bromsok och moment drog hjullagren med 290Nm innan fettkoppen monterades.

Efter det så började jag klura på bromsslangsfäste i karossen.
Provade först med 360ins bromsslangar men tyckte det inte gick att få dom i lämplig position för enkel bromsrörsdragning och få dom att inte vridas och dras i för mycket.
Provade då med E36-bromsslangarna och klurade lite, kikade lite bilder på google på diverse bilar och kom fram till vad som verkade vara bästa lösningen.
Snabbt så fixade jag till fästen i 2mm plåt som sedan svetsades fast i karossen :)

Sen monterade jag 360ins bromsrör i originalställena innan jag började böja dom för att passa med mina ombyggationer, fick till slut rören bra dragna så dom inte verkar bli ivägen för något.
Efter det så luftades frambromsarna, fyllde bara på bromsvätska i behållaren och öppnade nipplarna och efter några minuter började det rinna ur ena oket så drog åt den luftningsnippeln och någon minut senare i andra oket så drog åt luftningsnippeln där också.
Pumpade pedalen för hand och den känns riktigt stum och fin så förhoppningsvis kom all luft ut så pass enkelt :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/3-19
« Svar #391 skrivet: mars 17, 2019, 21:22:38 »
Efter detta sprutade jag på tjockt med tröskelskyddsmassa på mina nya bromsslangshållare och skruvade sen på framhjulen innan bilen sänktes ner på marken.
Nervöst var det att ställa ner bilen för första gången med nya framvagnen :P

Cambern ser ut att vara nära på 0°, man blir lite lurad på bilden pga golvet lutar ner mot avloppet.
Framhjulen hamnade precis där det var tänkt i hjulhuset och resultatet är som förväntat :D

Synd att någon provkörning inte gick att göra, har kvar att montera downpipen igen innan bilen startas och sen vänta på att asfalten ska tina fram, har kommit totalt ca 50cm snö dom senaste två veckorna så känns som det lär dröja ::)

Har även planer på att försöka bygga dit E36-krägningshämmaren så att den monteras i dom bulthålen som reaktionsstagskopparna monteras med original då dessa hål nu är oanvända, detta pga 360-krängaren har för korta armar för att nå fram till E36-bärarmarna.


Det var allt för denna uppdatering ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16834
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #392 skrivet: mars 17, 2019, 23:24:03 »
Bra jobbat! Blir kul att höra intryck efter provkörning senare i vår!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #393 skrivet: mars 18, 2019, 05:34:15 »
Tackar!
Jodå recension av framvagnsbygget kommer, jag längtar efter att få provköra bilen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/1-18
« Svar #394 skrivet: mars 30, 2019, 12:53:03 »
Kort update.

Som jag skrivit i förra uppdateringen så har jag inte gjort så mycket mer än att samla på mig delar :-\

Delarna jag samlat på mig är U-bultar och bladfjäderfästen för 2,5" axelrör och blev även att köpa ett 940-grenrör som är ombyggt för T3-avgashus :)

Eftersom jag nu köpte mig ett grenrör så blir det att välja en annan turbo med inbyggd wastegate, lutar starkt åt att prova en kina-turbo som säljs som uppgradering till Nissan RB25, enligt kineserna ska den palla med 430hp men räcker den till 300 är jag nöjd :P

Så idag kollade jag så bakvagnsdelarna passar, vilket dom gjorde. Dock så i U-bultsatsen ingick endast 2st 2,5" u-bultar och 2st 3,5" u-bultar, men det är ordnat så säljaren skickar mig en till u-bultsats utan extra kostnad då dom gav mig felaktig information om vad paketet innnehåller.

Tog även och fixade så att U-bultarna passar i undre bladfjäderplattorna som jag har kvar sen 345an. Fick borra upp till 1/2" och slipa hålen avlånga för att få dit U-bultarna men passar nu prima :)
Provmonterade även på bakaxeln och blev helnöjd, kommer se så gott som fabriksmonterat ut sen när jag fått dit axeln i bilen 8)
Var fick du tag på u-bultarna och :svetsa på fästena"?  :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #395 skrivet: mars 30, 2019, 18:01:10 »
Från USA till Jeep :)
Har dock sett att Dalhems säljer sånt så skulle rekommendera dom istället så man slipper tullavgifter.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #396 skrivet: mars 30, 2019, 21:54:30 »
Okej. Har kollat lite på ebay och det mesta är ju till 3" eller 4" axlar :P
Såg me att Dalhems hade och priserna va inte så farligt mycket mer än om man hade tatt de ifrån USA. speciellt med tull och så inräknat.
Men hur långa är dina?
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #397 skrivet: mars 30, 2019, 21:59:28 »
Bladfjäderfästena är ganska långa för att dom ska förhindra axlewrap.
Tror dom var 4,5" långa och 2" breda (ska vara samma bredd som bladfjädern).

U-bultarna är långa, väldigt långa jämfört med vad som behövs, 5,5" om jag inte minns fel men gängade långt så man kan dra åt och kapa av i rätt längd.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #398 skrivet: mars 31, 2019, 07:44:19 »
Okej. :) då vet man vad man ska leta efter  ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3496
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 31/3-19
« Svar #399 skrivet: mars 31, 2019, 21:04:24 »
Väldigt kort update :)

Har inte alls gjort något mycket i helgen för att jag bara lyckades hitta 1 av 2st överfall till E36-krängningshämmaren så kändes helt meningslöst att ens försöka planera byggnation för att montera den.

Hade mailkontakt med spacer.se i fredags om spacer från 4/100 med pinnbult till 5/120. Skulle gå att lösa om spacern kunde vara minst 43mm tjock. Synd det inte är hjulbult på dessa för då hade jag kunnat köpa omvandlingsspacers till E30 :'(

Hissade då upp bilen på ena sidan och tog loss hjulet, ställde dit ett av E36-hjulen och måttade. 35mm tjock spacer var möjligt men mer än så kräver valsning och eventuellt breddning av bakskärmarna så det sket sig.
Synd då jag gärna skulle fixa så jag kan köra E36-hjul runtom redan innan byte till 240-axel.

Lutar då åt att försöka få tag i 2st 15" fälgar med 4/100 och kränga över 2st 195/50-15 för att då även skaffa 15" Volvo-navkapslar/hjulsidor för att dölja att det är olika fälgar/bultmönster.
Krångligt och inte så värst snyggt då jag hatar navkapslar :(

Men skruvade tillbaka 13" 360-hjulet och sänkte ner bilen.
Åkte sen och köpte en dunk BF98 och hällde i 360in innan jag körde ut den ur garaget.

Lät den då stå på tomgång tills den blev varm, torrvarvade lite och kände på föret ut från gården innan jag vågade mig ut till den torra och snöfria vägen några meter bort.
Tog sen en väldigt kort provkörning på någon kilometer och kunde konstatera att bromsarna är fruktansvärt mycket bättre och framvagnen kändes fruktansvärt bra på den korta biten :D
Kunde även konstatera att jag inte märkte någon tydlig effektskillnad med 2" volvo 740 slutljuddämpare och ljudnivån var avsevärt mycket bättre men fortfarande väldigt tydligt turbo och dumpljud så jag är riktigt nöjd med det också :)

Synd att det än så länge bara är dom större vägarna som är fri från snö och is så lär dröja några veckor till innan det blir att åka någon längre sväng med bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88