Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 20740 gånger)

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 275
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #360 skrivet: februari 10, 2019, 21:11:39 »
Vilket jobb du lägger ner :)
Kul och ser när någon går sin egen väg och inte gör som alla andra :)

Keep up the good work
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #361 skrivet: februari 10, 2019, 21:27:42 »
Jo när man tycker bilarna inte är tillräckligt bra original och det är få som gör större modifikationer så får man hitta egna vägar för att bygga bilen "rätt" ;)

Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16704
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #362 skrivet: februari 10, 2019, 22:49:42 »
Det där var bra gjort!
Vet inte hur jag hade löst det men är inte säker på att jag kommit på att använda än jigg!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #363 skrivet: februari 11, 2019, 05:56:52 »
Tackar!

Tanken från början var egentligen att kapa loss framändan från en skrotad 300 och bygga jigg av men var inte mycket krångligare att bygga från scratch :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #364 skrivet: februari 13, 2019, 10:43:29 »
Har inte hängt så mycket på forumet men wow vilket jobb du har lagt ner på bilen. Snyggt med framvagnsbalken också. Ska bli spännande att se hur du löser infästningen av resktionsstaget bakåt.

Snyggt jobbat!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #365 skrivet: februari 13, 2019, 10:59:21 »
Tackar för dom fina orden :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #366 skrivet: februari 13, 2019, 16:30:24 »
Riktigt bra gjort! När man har skruvat bil ett tag så inser man att vissa moment finns det inga genvägar att ta. Utan det är bara att ta den långa backen upp och sedan känna sig riktigt nöjd över resultatet.


/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #367 skrivet: februari 13, 2019, 16:46:07 »
Jo genvägar blir oftast senvägar vid bilmodifiering så alltid bra att göra ordentligt på en gång :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« Svar #368 skrivet: februari 17, 2019, 21:00:42 »
Ja ännu en helg med byggande i full fart ;D

Började med att svetsa 99% färdigt undersidan av framvagnsbalken och demonterade den sen från jiggen för att gå vidare med provmontering innan färdigställning av balk.

Visade sig sen att jag var tvungen att ta bort täckkåpan vid svänghjulet som skruvar i spängkåpan och kapa ur  framvagnsbalken en bra bit för att allt skulle passa.
Förhoppningsvis har SFRO inga invändningar mot detta då bilen ska registreras i framtiden, annars så kommer nog jiggen få komma till användning igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« Svar #369 skrivet: februari 17, 2019, 21:04:20 »
Men på plats kom framvagnsbalken till slut så kunde då provmontera en E36-bärarm.

Såg vid en första anblick ut att passa så gott som perfekt, men visade sig att bärarmen blev lutad för mycket nedåt så den bottnade i kulleden.
Detta för att "lollipopen" tar i längsgående balk, måste isf göra en försänkning i balken på några centimeter för att få plats.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« Svar #370 skrivet: februari 17, 2019, 21:07:14 »
Provmåttade lite för att se så att det går att få hjulet i rätt placering i hjulhuset, blev 3st plankor framför och bakom hjulet = centrerat :)
Och hjulet hamnar i mitt tycke helt perfekt placerat i hjulhuset, just innanför den ca 3cm breda skärmkanten.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 275
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #371 skrivet: februari 17, 2019, 21:13:16 »
De blir lite måttade när man ska bygga ihop de  :)
Ser ju ut och bli najs me BMW framvagn
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« Svar #372 skrivet: februari 17, 2019, 21:15:59 »
Kom sen efter lite klurande på att för att få bärarmen i rätt vinkel så räcker det att vänta på "lollipopsen" så att bulthålen pekar inåt mot mitten av bilen istället för utåt mot längsgående balk då det endast är fästet som annars måste sänkas in i längsgående balk.

Så bankade loss lollipopsen på båda bärarmarna och satte vänster på höger sida och höger på vänster sida för att få vinkeln på bulthålen rätt och bankade på dom så att dom pekade åt andra hållet jämfört med original-E36.

Kapade sen ut bitar i 6mm tjockt stål och gängade m10x1,25 för att kunna använda 360ins original fingängade m10or som original håller fast skålen för reaktionsstaget.

Sen monterade jag tillbaka höger bärarm i bilen, märkte att jag behövde banka in en grop ca 5-10mm djup i längsgående balk för att få hjulet centrerat i hjulhuset.
Svetsade sen dit fästet för bakre bussningen, blev helnöjd med placeringen men inte med stadgan då golvet i bilen flexade när man slet lite i bärarmen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« Svar #373 skrivet: februari 17, 2019, 21:19:24 »
Efter några minuters funderande bestämde jag mig för att bygga en tvärbalk att knyta ihop med längsgående balk och "lollipop"-fästet.

Gjorde först en snabb mall av ett gammalt flingpaket tills jag blev nöjd med passformen.
Sen en snyggare mall i papper med tillhörande flikar för att punktsvetsa genom, detta för att bygga liknande original.
Sen när pappersmallen passade bra så blev det att kopiera denna i plåt ::)

Gjorde två likadana balkar i 1mm tjock plåt då jag behöver till vänster sida också.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/2-19
« Svar #374 skrivet: februari 17, 2019, 21:22:48 »
Sen putsade jag bort en jävla massa underredsmassa och svetsade dit tvärbalken och efter det knyta ihop lollipop-fästet med denna nya tvärbalk.

Bara kvar att putsa till svetsarna, måla och rostskydda både invändigt och utvändigt i mina nya plåtar :)

Men detta var allt jag hann i helgen, hade bara tid att städa ihop allt man dragit fram för ombyggnationen.
Så nästa helg är det full fart igen ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #375 skrivet: februari 17, 2019, 21:25:08 »
De blir lite måttade när man ska bygga ihop de  :)
Ser ju ut och bli najs me BMW framvagn
Jo lite mätande och klurande krävs för att få ihop det :P

Tack! Hoppas det gör tillräcklig skillnad på körkänslan för att det ska kännas värt arbetet ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 275
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #376 skrivet: februari 17, 2019, 21:34:08 »
Du kommer ju få lite bättre eftermarknads utbud på framvagnen iaf  ;) ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #377 skrivet: februari 17, 2019, 22:02:49 »
Jo helt klart, låser upp väldigt mycket bolt-on uppgraderingar ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16704
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #378 skrivet: februari 18, 2019, 21:36:07 »
Tråkigt att det bråkar på vägen men det får man ju räkna med när man går utanför stigen  ;D

Ser bra ut! Fästena ser ju originalliknande ut som du ville.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3395
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #379 skrivet: februari 18, 2019, 22:37:06 »
Jo att hugga sig fram när man gör sin egna stig är ju inte helt oväntat ;)

Tackar! Jag känner mig väldigt nöjd med fästena vilket göder motivationen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #380 skrivet: februari 21, 2019, 15:11:10 »
Nice!  ;)