Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 24717 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16755
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #400 skrivet: april 01, 2019, 23:06:04 »
Kul att du är nöjd!

Tycker inte du behöver dölja att du kör olika bultmönster. Men om du ska åka navkapsel tycker jag Volvo 850 har ett par snygga modeller. Dock svårt att hitta till rimligt pris då folk tar betalt för kapslar som för fälgar! Åtminstone när jag letade för ett gäng år sedan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16755
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #401 skrivet: april 01, 2019, 23:37:24 »


"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3421
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #402 skrivet: april 02, 2019, 06:42:47 »
Förstör ju sleeper-stuket om man ser att det är olika bultmönster ;)


Jo svårt att hitta volvo-original för vettiga penga  :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3421
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/4-19
« Svar #403 skrivet: april 07, 2019, 21:15:02 »
Kort update denna veckan också, tråkigt när man har byggt färdigt det mesta inför sommaren :P

Har dock i Lördags bytt till Bosch-tändkablar och sen suttit en bra stund och justerat tändning och bränsle på tomgång och 1500rpm stillastående bara för att få tomgången lite jämnare och bilen lite jämnare i gången vid dragläge.

Har däremot fått ett paket, fyndade en Volvo Lamelldiff för 1500kr på Tradera ;D
Blir fin att montera i 1031-axeln sen innan den monteras i bilen.

Har för det mesta städat lite och småpillat med diverse andra projekt men idag så bestämde jag mig för att sätta ihop OM604an med omodiferad OM601 mekpump bara för att försöka provstarta med den.
Bytte oljefilterhuset, pumpdrevet, monterade mekpumpen, spridarrören och monterade om601 vakuumpumpen.
Lyfte sen ner motorn på en lastpall och spände fast den. Monterade svänghjulet, växellådshuset och startmotorn.
Hämtade sen en dunk med diesel och kopplade på lite slangar och höll på närmare 1h att nöta på starten för att lufta bränslesystemet och försöka få den att starta.
Fick dock den ej att gå igång utan bara en massa rök och sen var det dags att göra kväll.

Ska fortsätta nästa helg, misstänker att pumpen står någon millimeter fel så den "tänder" för sent.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16755
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #404 skrivet: april 09, 2019, 22:50:15 »
Grattis till lamelldiff  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #405 skrivet: april 10, 2019, 06:48:31 »
"Riktig" lamelldiff eller slungdiff?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3421
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #406 skrivet: april 10, 2019, 06:59:48 »
Riktig :)
Slungdiff är ju inget att ha ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3421
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/4-19
« Svar #407 skrivet: april 14, 2019, 21:33:16 »
Kort update även denna helg, men bättre än ingen update :)

Började med att jag i veckan köpte mig en sugpump från biltema för 349kr, detta för att den sug-pumpen på Merca-motorn inte ville till att suga bränsle längre fastän den funkade perfekt då motorn togs ur bilen i höstas :-\

Men tog då i lördags och kopplade in biltema-pumpen och kollade inställningen av dieselpumpen på motorn. Visade sig att pumpen stod ca 10° fel så tog väldigt noggrant och nollade pumpen med veven på 12° ATDC enligt information jag hittat på nätet.

Drog sen på starten och motorn började hosta nästan direkt men rök och luktade fruktansvärt illa då den inte tände ordentligt så gick ut i förrådet och hämta merca-avgassystemet och hängde på för att få ut avgaserna bra bit utanför garaget.
Fortsatte nöta på starten men den hostade bara, tände till direkt då man sprutade in minsta lilla startgas i insugskanalerna så verkade lovande.
Eftersom jag inte ides koppla in glödstiften bara för provstart så tog jag och eldade in i insugskanalerna med min mixgasbrännare och då jävlar startade motorn och gick fint :D

Så nu vet jag att motorn går tillsammans med OM601-pumpen och hur man ställer in tändningen på dessa motorer.

Sen så kastade jag ihop en pytteliten motorvagn väldigt snabbt bara för att kunna rulla ut motorn i förrådet så får den stå där tills det är dags att ta tag i den igen :)

Video på start av motorn:
https://youtu.be/RDatTJxW_0w
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 159
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/4-19
« Svar #408 skrivet: april 17, 2019, 07:51:34 »

Drog sen på starten och motorn började hosta nästan direkt men rök och luktade fruktansvärt illa då den inte tände ordentligt så gick ut i förrådet och hämta merca-avgassystemet och hängde på för att få ut avgaserna bra bit utanför garaget.
Fortsatte nöta på starten men den hostade bara, tände till direkt då man sprutade in minsta lilla startgas i insugskanalerna så verkade lovande.
Eftersom jag inte ides koppla in glödstiften bara för provstart så tog jag och eldade in i insugskanalerna med min mixgasbrännare och då jävlar startade motorn och gick fint :D


 ;D hahaha lysande exempel på riktig garagemeck!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3421
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #409 skrivet: april 17, 2019, 08:48:02 »
Man ska inte krångla till det i onödan ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98