Ni kanske undrar varför jag redan kostat på en låda till diesel-motorn?
Jo detta är för att jag behöver den för att kunna måtta in rätt pinjong-vinkel när jag ska bygga dit 1031-axeln och varför jag redan investerat i en låda är att jag tänkt börja redan nu med att fortsätta bygga om bilen
Jag har kört lite med 360in sedan senaste updaten och kommit fram till att jag vill ha mer effekt i den, känns alldeles för snäll att köra med ca 300hk B230 och känns tråkigt att köra med den då jag endast litar på att drivlinan håller för att köra fort med.
Motormässigt så är kopplingen på bristningsgränsen redan nu så tryckplattan måste bytas om effekten ska höjas. Och ännu mer effekt lär resultera i drivlineras vilket jag vill undvika då transaxeln från denna bil ska in i lillbrorsans 360 senare.
Kom då fram till att jag ska bygga dit OM604 med 6-växlad låda och 1031 redan i sommar, målet är att den ska gå att förflytta senast till hösten.
Detta innebär att bilen kommer ej återställas till original och besiktas en sista gång innan ombyggnationen fortsätter och betyder då att bilen kommer inte kunna köras lagligt förrän efter jag lyckats få den registerad som ombyggt fordon.
Då kommer vi fram till ett hemligt inköp som jag inte skrivit något om ännu
Det är så att för ca en månad sedan köpte jag mig en 88as Volvo 245 för hela 2000kr. Köpte den utan att se den, fick den till bra pris för att den hade helt plötsligt stannat för ägaren på morgonen.
Tog med mig en polare och bogserade bilen till jobbet där jag började kolla igenom bilen och felsöka lite.
245an är en sen 88a, dvs 88B så den har LH2.4, felsökte några timmar och hittade först att kamremmen kuggat en kugg så kuggade om den men startade ändå inte.
Fortsatte då kika och googla lite för att förstå mig på LH2.4 systemet då jag aldrig pillat med det innan, visade sig till sist att huvudsäkringen till insprutningssystemet i motorrummet hade ärgat så när man slog på tändningen blev det sånt spänningsfall att alla givare slutade fungera vilket resulterade att både gnista och soppa uteblev.
Sprutade i oxidrengöring och stoppade i en ny säkring så gick bilen så fint igen
Har i en månads tid fixat upp 245an lite för att få den trafikduglig och lite fräschare.
Tanken med den är då att efter godkänd besiktning kasta över 360ins motor tillsammans med förstärkt tryckplatta, ny lamell, 3" LMM, 630cc spridare och chippa LH2.4 så jag får ca 350hk i 245an.
Kommer då alltså ha en Volvo 245 som nöjesbil/busbrukis till dess att 360in är helt färdig, får hoppas ni tillåter det
Har endast en bild på 245an som är från dagen efter jag fått den att starta så den får duga tillsvidare.
Men över till bilen denna projekttråden handlar om
Helgen började dåligt genom att jag just innan läggdags på Torsdag fick ett samtal om att några pundare hade varit och försökt slanga min och brorsans 360
Så med oro i baktanken hela fredagen så kom jag till garaget på Lördag och blev väldigt lättad, dom hade inte ens hunnit bryta loss tanklocken innan dom hade blivit bortskrämda.
Körde då in min 360 i garaget och gjorde inget mer på den under Lördagen utan dagen spenderades med andra projekt.
Idag däremot så rev jag och brorsan bort huv, grill och stötfångare innan vi fortsatte med att riva bort megasquirtet, avgassystemet och till sist hela drivlinan inklusive motor
Tog ca 4h från det att vi började till dess att vi kände oss färdig för dagen.
Så då står bilen nu på pallbockar igen och kommer göra det ett ganska bra tag skulle jag tro.
Nästa helg blir det att snygga till motorrumet, bygga nya motorfästen att bulta i karossen och eventuellt även att stoppa ner OM604an tillsammans med växellådan.
Det var allt för denna uppdateringen, hoppas det inte blev alldeles för mycket text