Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 255759 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #480 skrivet: augusti 19, 2019, 18:36:59 »
Bilen blev lite högre än planerat men då är den ju helt rensad invändigt så får se hur det blir sen när den är helt ihopmonterad.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/8-19
« Svar #481 skrivet: augusti 19, 2019, 18:54:23 »
Efter detta så togs hela kompletta bakaxeln ut för att kunna komma åt att svetsa färdigt alla fästen och koppla ihop dom längsgående balkarna igen.
Svetsningen har dock ännu inte utförts.

Svetsade i alla fall igen hålen för original stötdämparbussningarna i stötdämpartornen.
Kommer även bli att förstärka golvet på insidan av bilen ovanför där fjäderskålarna sitter.

Blev dock inga fler bilder på 360in.


Sen byggdes det inte något mer på 360in eftersom hela sista semesterveckan spenderades med att göra färdigt polarens 244a. Jag har byggt ihop helt ny kabelhärva för speeduinot under tiden polaren byggde färdigt soppasystemet.
Tog tre dagar från det att vi började tills vi fick igång bilen, men pga automatlådan så är den jävligt jobbig att mappa då vi inte får till styrning av tomgångsmotorn.
Bilen går klockrent vid körning med 1bar ladd, lådan verkar till och med stå pall för effekten.
Däremot på tomgång så kan motorn stanna när elfläkten startar pga belastningen och varje gång man lägger i växeln så belastas motorn så pass mycket att den dör eftersom vi inte får till tomgångsregleringen.
Vi har gjort en fullösning för att kunna köra med bilen och det är att koppla förbi växelstartspärren så att den går att starta med växel i, för om växeln redan är i så håller bilen sig igång på tomgång 90% av tiden för det är just den plötsliga belastningen på tomgångsvarvtal som gör att den inte orkar hålla sig igång när växeln läggs i.

Kastar även in en bild på motorrummet på 244an efter första starten.


Jag har även stulit lite tid från 360-byggandet med att snygga till 245an lite grann, blev så less på rosten på bakluckan så slipade bort rosten, spacklade och lackerade bakluckan med multona 1K-färgburk köpt efter färgkod samt 1K-klarlack.
Färgen stämmer inte exakt men tillräckligt för en gammal 240 med 45k mil på mätaren.


Och nu har vi då kommit till slutet på denna uppdatering.
Får se om jag har nåt att uppdatera nästa helg men kommer nog bara hinna fixa med 245an i helgen, helgen därpå däremot så hinner jag förhoppningsvis bygga lite mer på bilen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #482 skrivet: augusti 20, 2019, 07:27:48 »
Du som har testa båda. Vad ser du för fördelar nackdelar med Megasquirt vs. speeduino?

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #483 skrivet: augusti 20, 2019, 08:54:21 »
Största nackdelen med speeduino är att det finns dålig information samt att det fortfarande är i utvecklingsstadiet.
Verkar annars väldigt likvärdigt ett MS men simplare att ställa in på vissa ställen då det använder % istället för råvärde på t.ex tps.

Megasquirt känns mycket mer stabilt/färdigt och finns riktigt välskrivna manualer till det vilket är till stor hjälp.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/9-19
« Svar #484 skrivet: september 15, 2019, 21:32:54 »
Nu så blev det äntligen en update :)
Tänkte uppdatera förra helgen också men glömde kvar kameran i garaget så fick vänta tills nu.

Men vad har hänt sedan förra uppdateringen då?

Ja lite grann har hänt i alla fall.
Efter att ha meckat med polarens 75as 244 i en vecka så blev jag sugen på en själv så helgen den 31/8-1/9 så råkade jag köpa en Volvo 244 av 1975 årsmodell ::)
Så den helgen gick bort både åt att hämta bilen och kika igenom den lite, köpte den för 2000kr med ihoprostad B20. Bilen hade stått utomhus med demonterad motorhuv och topp i 6år men gör inget för mig då planen med 244an ändå är att kasta i en M51D25-motor som jag har ståendes i förrådet 8)
244an är oväntat fräsch för att ha varit avställd sen 1999, endast reservhjulsbaljorna som är obefintliga annars så är den mindre rostig än min 88as 245 :o


Men denna projekttråd handlar om min 360 så över till den berättelsen ;)

Förra helgen så svetsade jag helt färdigt bakaxelfästena i karossen.
Blev att kapa till några bitar och svetsa på plats, sen slipade jag alla mina svetsar i bakvagn så gott jag kom åt och förberedde för att bygga ersättare till mina bortkapade balkbitar, tyvärr ingen bild på när allt var färdigslipat.

Under förra helgen så hörde även 300power-medlemmen Eric från Skellefteå av sig och undrade om jag hade GLT-bladfjädrar att sälja åt han, slutade med att vi kom överens om att han får köpa allt som inte längre passar på min 360 och som jag inte längre har behov av.
Så lastade på allt på flaket på bruksbilen för att ta med det till Luleå så han sparar närmare 10mil för att göra affär :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/9-19
« Svar #485 skrivet: september 15, 2019, 21:41:26 »
Sen är vi då framme till denna helgen.

Lördagen gick åt till att bygga nya balkar för att ersätta dom bitarna jag kapade bort för att få plats med 240-bakaxelns övre stag.
Blev lite böjar och så men går fritt från stagen och kopplar ihop bilens balkar igen i alla fall ;D

Sen slipade jag till mina nybyggda balkar, blev även att lägga lite mer svets på några enstaka ställen och slipa ytterligare en gång innan det blev bra.

Efter detta så svetsade jag dit förstärkningar på insidan av bilen för att knyta ihop fjäderskålarna med karossen lite bättre, det ska ju ändå hålla för hela bakre halvan av bilen :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/9-19
« Svar #486 skrivet: september 15, 2019, 21:44:10 »
Sen blev det att pensla på rostomvandlare på all ren plåt inför lackering med epoxiprimer.

Under tiden rostomvandlaren gjorde sitt så smetade jag på karosserikitt på alla skarvar i växellåds- och kardantunneln.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 15/9-19
« Svar #487 skrivet: september 15, 2019, 22:06:22 »
Och till sist blev det att spruta på epoxiprimer under bilen och pensla på epoxiprimer inuti bilen.

Tänkte först sprutmåla med lackeringsspruta men båda mina sprutor var kaputt, den ena släppte inte igenom någon färg alls och den andra sprutan droppade färg konstant ur munstycket istället :(
Blev då att använda en oljeduschspruta istället, fungerade tillräckligt men fick bättra på med pensel på vissa ställen för att sprutan inte klarade av att suga färg om man vinklade den bara litegrann från vågrätt.


Det var allt som hanns med denna helg, epoxiprimern och karosserikittet måste torka innan underredsmassa kan sprutas på. Endast 15°C i garaget så epoxiprimern tar ca 12h innan den är torr.

Men nästa helg så blir det att fortsätta rostskyddandet, målet är att kunna montera ihop bilen tillräckligt för att kunna rulla ut den innan månadens slut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #488 skrivet: september 16, 2019, 21:59:12 »
Du och dina bilköp  ;D

Kollade upp speedunio som jag inte visste fanns. Kul och prisvärt projekt! Men inget för mig som redan har MS. Kanske i framtida bilar dock om man vill vara riktigt riktigt snål!

Coola rambalkar du fick till! Härliga kurvor  8)

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #489 skrivet: september 16, 2019, 22:11:44 »
Jo svårt att hålla sig från att rädda bilar från skroten ;D

Billigare än ett speeduino är svårt om man vill få igång en bensinmotor, hade själv inte hört talas om det heller förrän lillbrorsan började surra om det i vintras.

Tackar! Blir förhoppningsvis ännu bättre sen med underredsmassa så det smälter in lite bättre med resten :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/9-19
« Svar #490 skrivet: september 22, 2019, 21:35:35 »
Ja update ännu en gång :)

Denna helgen har det hänt ganska mycket, bilen står till och med på egna ben just nu ;D


Började på Lördag med att karosserikitta alla svetsskarvar i bakvagnen och inuti bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/9-19
« Svar #491 skrivet: september 22, 2019, 21:38:28 »
Värmde upp garaget med en byggfläkt till säkert närmare 25°C så efter middagspausen hade kittet torkat tillräckligt för att spruta på underredsmassa :P

Så på Lördagkväll sprutade jag på rikligt med underredsmassa, gick åt närmare 2L fiberförstärkt underredsmassa för att täcka all nymålad plåt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/9-19
« Svar #492 skrivet: september 22, 2019, 21:48:02 »
Underredsmassan fick då torka under natten, det hade dock inte torkat på långa vägar ännu på morgonen idag så började montera ihop bilen invändigt under tiden.

Började med att göra ett nytt försök på min sänkning av rattstången då rattlåset tidigare kärvat, det blev mycket bättre men rattlåset kärvar ändå när man kopplar på rattaxeln på styrväxeln, misstänker att det kärvar pga den extrema vinkeln på rattaxelns universalknut. Detta får bli något att åtgärda senare.

Men fortsatte montera ihop inredning, pedalställ och värmepaket hittade dit och passade fint fortfarande :)
Sen hittade instrumentbrädan dit, den passade också fortfarande men inte staget som ska hjälpa till att hålla uppe värmereglage samt instrumentbrädans mitt, får bli att antingen modifiera originalet eller bygga egna stag.

Även framstolar, ratt och plastmattor hittade dit.
Plastmattorna bak passar fortfarande som dom ska men fram får man antingen forma om med en värmepistol eller skära bort lite material för att dom ska passa mot tunneln.

Golvmattan passar dock inte längre, men den ser ju ändå inget snygg ut då jag kapat mattan sen tidigare när stolsfästena byggdes om för E46-stolar.

E46-stolarna sitter löst direkt på golvet just nu, måste införskaffa en plåtbock och fasningsverktyg för att göra stadiga plåtar att svetsa in för stolsfästen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Palp

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #493 skrivet: september 22, 2019, 21:49:02 »
Vilket jobb du lägger ner! Avundas tiden du verkar ha till detta !

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/9-19
« Svar #494 skrivet: september 22, 2019, 21:57:16 »
När framändan av kupén nu var monterad så smackade jag dit sidoplasterna i bagaget och formade om dom med en värmepistol vid mina förstärkningar för fjäderskålarna.

Sen monterades baksätet också.


Då var inredning så pass ihopmonterad som det går just nu så gick vidare med att montera i motor och låda igen.

En sak är säker, i framtiden så kommer motor och låda monteras i bilen var för sig, väldigt svårt att få i motor med lådan monterad.

Jag märkte även att motorn kommer behöva flyttas fram ca 2-3cm för att oljefiltret ska gå fritt från bromsservot.
Detta betyder då att E36-framvagnsbalken måste modifieras genom att flytta fram mittendelen som styrväxeln sitter i, men det gör inget för styrväxeln behöver också komma ca 3cm längre fram för att styrstagen ska gå helt rakt.
Detta betyder då också att jag kan inte bygga färdigt kardanen förrän motor och då även låda är framflyttad.

Men det blir lite saker att bita i senare.

Växelspaken hamnade i alla fall perfekt i hålet just nu och brorsans 3d-printade bussningshållare funkade fint den med :)
Blev även att "provmontera" en M47-växelspaksknopp, eventuellt får jag tvinga brorsan 3d-printa en adapter så knoppen passar merca-spaken :P
« Senast ändrad: september 22, 2019, 21:58:58 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/9-19
« Svar #495 skrivet: september 22, 2019, 22:11:45 »
Till sist blev det att montera i bakaxeln igen så att bilen kunde ställas ner på egna ben :)

Bilen står dock helt utan fungerande bromsar, varken fotbroms eller handbroms är inkopplade.
Bilen har inte heller någon bränsletank och den står även helt utan elsystem, detta eftersom det blir att bygga ett helt nytt senare för att ersätta 300-seriens elsystem som består av onödigt grova kablar, dåliga kontakter och på vissa saker onödigt långa kabeldragningar.

Blev även en liten film som visar hur fina växellägen det är i W203-växellådan med W204-spakställ :D
https://youtu.be/9mZyXmMo3Jo


Sen var det färdigt för denna helgen.
Nästa helg blir det att dra ut bilen ur garaget, detta för att byggandet på denna bil kommer pausas en stund då jag ska flytta delar mellan 245an och 244an för att sen sälja 245an. Sen blir det att bygga på 244an tills den blir körbar med M51-motorn innan 360in tas in i garaget igen.

Så nästa update får vi ser när den blir, 244an är ju ett mini-projekt jämfört med denna bil så lär nog inte bli allt för långt uppehåll ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #496 skrivet: september 22, 2019, 22:13:46 »
Vilket jobb du lägger ner! Avundas tiden du verkar ha till detta !

Tackar!

Ja när bilar är enda fritidsintresset och man inte har så mycket annat som kräver uppmärksamhet så finns det gott om tid att bygga bil :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #497 skrivet: september 23, 2019, 17:32:22 »
Som vanligt ser de riktig fint ut 🙂 man blir lite peppad på att sätta läppen i sin egna bil 😋
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #498 skrivet: september 23, 2019, 17:35:00 »
Tackar!

Ja det är ju bara smacka på den  ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #499 skrivet: september 24, 2019, 19:38:35 »
Bra jobbat! Gillar allt din bror tillverkar med 3D-printern  8)

Duktigt fet kardantunnel nu  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #500 skrivet: september 24, 2019, 20:08:43 »
Tackar!
Jo bästa presenten han fått av mig ;D

Hehe jo gott om plats för växellåda men extremt trångt för pedalerna ::)
Gaspedal går inte trycka ned utan att samtidigt trycka på bromspedalen just nu så måste hitta en bra och stabil lösning på detta.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #501 skrivet: december 06, 2019, 20:25:14 »
Gaspedal går inte trycka ned utan att samtidigt trycka på bromspedalen just nu så måste hitta en bra och stabil lösning på detta.
;D ;D ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #502 skrivet: februari 11, 2020, 16:56:20 »
Kände att det var dags för en kort liten uppdatering här i tråden :)

Det är så att Volvo 244 projektet blev lite mer noggrant/påkostat än planerat så det projektet har dragit ut på tiden, men 244an börjar närma sig sluttampen nu.
Vill ni följa det projektet så har jag projekttråd på Garaget.org:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330678

360in som denna tråd handlar om har däremot bara stått sen jag drog ut bilen i slutet av September :'(
Som tur var har vintern varit extremt mild i år så bilen är inte översnöad och sitter bara fast med någon centimeter is.
Men verkar som att 360in inte blir att ta in i garaget igen förrän i slutet på April eller början på Maj.

Jag har däremot klurat på pedalställ och kommit fram till att det ska införskaffas race-pedalställ för att åtgärda problemet med pedalutrymmet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/6-20
« Svar #503 skrivet: juni 14, 2020, 20:40:38 »
Nu så blev det äntligen dags att ta tag i 360in igen :D


244an är väldigt nära färdig så fick den fraktad till jobbet i Luleå i helgen för att göra det sista på jobbet innan regbes.
Så 360in fick puttas in i garaget i Lördags :)

Det första som gjordes var att slita ut motorn för att sen kunna flytta fram mittendelen av framvagnsbalken för att åtgärda bumpsteer samt möjliggöra framflytt av motorn så att fläktpaketet får plats.
Måttat lite och eventuellt kommer jag trots allt kunna köra med original bromsservo nu när motorn kommer flyttas fram, men det lär märkas senare.


Mittendelen av framvagnsbalken/styrväxeln flyttades fram 5cm, styrlederna står då då rakt och borde då inte längre påverka Toe-inställningen vid nedfjädring :)
Framvagnsbalken hann jag modifiera färdigt, t.o.m måla den.
Däremot hann jag inte montera tillbaka balken då en av muttrarna på insidan av längsgående balken släppte när jag demonterade framvagnsbalken >:(
Nästa helg blir då det första som görs att kapa ur längsgående balken, svetsa fast muttern och svetsa ihop balken igen.

Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/6-20
« Svar #504 skrivet: juni 14, 2020, 20:41:44 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/6-20
« Svar #505 skrivet: juni 14, 2020, 20:42:43 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/6-20
« Svar #506 skrivet: juni 14, 2020, 20:44:05 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 21/6-20
« Svar #507 skrivet: juni 21, 2020, 22:20:55 »
Långhelg samt start på semetsern så självklart blev det 360-meck :)

Började med att mecka dit framvagnsbalken igen, ingen bild på det dock.

Förlängde sen växellådsbalken med 5cm, missade att fota det också...

Men sen hängdes motorn i, nu framskjuten 5cm.
Provmonterade bromsservo, och det passade klockrent!
Provmonterade sen fläktpaketet, och även det passade klockrent!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 21/6-20
« Svar #508 skrivet: juni 21, 2020, 22:25:16 »
Sen byggdes det nya motorfästen, använde ett bakvagnsstag från en dikeskörd Golf jag lagade på jobbet :)

Får se hur det blir, motorn sitter lite väl stumt med dom så finns risk att jag måste bygga om fästena igen ifall det vibrerar för mycket.

Men motorn sitter på sin plats ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 21/6-20
« Svar #509 skrivet: juni 21, 2020, 22:26:03 »
-
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #510 skrivet: juni 21, 2020, 22:28:33 »
Efter det så förlängde jag rattaxeln så den når fram till styrväxeln, löste även problemet med att övre rattaxelknuten hade extrem vinkel.
Så nu funkar styrningen också :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 21/6-20
« Svar #511 skrivet: juni 21, 2020, 22:31:39 »
Byggde sen färdigt kylvätskeröret mellan värmepaketet och vattenpumpen.

Skruvade sen på grenröret, även det passar och det kommer få sitta där till dess jag fixat oljeretur i tråget samt byggt ett turbogrenrör.

Provmonterade även insuget och även det passar klockrent :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 21/6-20
« Svar #512 skrivet: juni 21, 2020, 22:34:29 »
Sen blev det att förlänga spakstället 5cm så att växelspaken hamnar på rätt ställe igen.

Och till sist så byggde jag om växellådstunneln vid gaspedalen, eftersom växellådan sitter längre fram så finns det nu gott om plats mellan tunneln och växellådan.
Smalnade då av tunneln på växellådan så att gaspedalen nu ryms :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #513 skrivet: juni 21, 2020, 22:45:31 »
Ser fint ut :)  trevligt och se när de går framåt..
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #514 skrivet: juni 21, 2020, 22:51:09 »
Tackar!
Jo till slut så går det framåt med bygget igen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #515 skrivet: juni 24, 2020, 08:01:29 »
Looking good!!  ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #516 skrivet: juni 24, 2020, 09:51:40 »
Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #517 skrivet: juni 24, 2020, 09:54:59 »
Ska bli riktigt kul att se resultatet!
Snyggt jobbat!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #518 skrivet: juni 24, 2020, 10:04:27 »
Tackar!

Jo hoppas på att kunna provköra en kort sväng innan semestern är slut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« Svar #519 skrivet: juli 18, 2020, 23:47:54 »
Jahapp dags för en update då :)
Semestern slutar imorgon och har inte gjort allt för mycket på bilen under semestern.

5/7 så knåpade jag ihop nya kylarslangar till bilen så nu är alla kylarslangar fixade :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75