Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 85632 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« Svar #520 skrivet: juli 18, 2020, 23:54:19 »
9/7 bytte jag till 740 16V huvudbromscylinder (Tackar Kvist90_ för tipset!)

Dock så var det inte så enkelt som jag trott att montera.

Huvudcylindern passar klockrent på bromsservot.
Men denna huvdcylinder har frambromsarnas utgång närmast bromsservot, tvärtemot 300-serien.
Så fick byta plats och bocka om bromsrören så det blev rätt kopplat.

Sen bromsvätskebehållaren gick inte att använda med OM604ans insug, 740-behållaren är så pass lång så den tar emot insuget.
360-behållaren passar inte.
Däremot hade jag en helt ny 240-behållare liggandes och denna passade klockrent ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« Svar #521 skrivet: juli 18, 2020, 23:55:20 »
Forts bilder 9/7.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« Svar #522 skrivet: juli 18, 2020, 23:56:29 »
Forts bilder 9/7.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« Svar #523 skrivet: juli 18, 2020, 23:59:24 »
9/7 hann jag även montera en oljetryckskontakt i oljefilterhuset.
Blev även att byta ut merca-kylvätsketempgivaren mot en m14x1,5 Bosch 2-polig då den har samma värden som m12x1,5 Blå Bosch man använder till t.ex megasquirt.
Tempgivarbyte krävdes för att brorsan ska knåpa ihop ett arduino till denna bil för att styra kylfläkt och glödning på samma sätt som vi gjort på min 244a :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« Svar #524 skrivet: juli 19, 2020, 00:02:13 »
11-12/7 så byggde jag stolsfäste till förarstolen.
Krävde några omkapningar av fästet innan stolen hamnade nästan tillräckligt långt ner.
Förarstolen sitter fortfarande för högt för mitt tycke men går inte sänka mer utan att även sänka ner hela golvet ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« Svar #525 skrivet: juli 19, 2020, 00:04:28 »
Forts bilder 11-12/7.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« Svar #526 skrivet: juli 19, 2020, 00:06:26 »
12-13/7 byggdes fäste för gasvajer samt gasarm på yttersida av pumpen. Så nu går det att gasa med gaspedalen också :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« Svar #527 skrivet: juli 19, 2020, 00:09:34 »
14/7 bytte jag till mercedes 100mm bultcirkel hardyfläns på kardanen. Stödlager blev dock att kasta bort då stödlagergummit släppte från hållaren.
Beställde nytt stödlager som kom i fredags, har dock ännu inte monterat det så jag har ännu inte kunnat bygga stödlagerfäste i karossen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #528 skrivet: juli 19, 2020, 00:10:49 »
När jag beställde stödlagret hittade jag även en perfekt bromsvätskebehållare till kopplingen.
Kopplingsbehållare till en Scania lastbil ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« Svar #529 skrivet: juli 19, 2020, 00:20:42 »
Och det var allt som hunnits under semestern då jobbet börjar på Måndag 20/7.

Varför det inte gjorts allt för mycket på bilen är främst pga brist på bildelar för att kunna bygga.

Hjälpte ju inte heller att brorsan köpte sig en 91as Volvo 944 med B230FB som vi då har gått igenom och besiktat.
Han köpte bilen för 3000kr, enda felen vi hittade var glappa inre styrleder, kärvande bromsar, trasig tankmätare och tempmätare samt mängder med ytrost under bilen.
Vi kastade på 740-styrstagen jag har haft på 360in tidigare så var glappet åtgärdat.
Motionerade upp bromsarna och bytte bromsvätska.
Putsade ytrost och målade med biltema svart metallskyddsfärg på sprayburk.
Lödde om hela mätarhuset och tog loss samt motionerade upp tankarmaturen.
Sen gick bilen genom besiktningen med blanka papper ;D

Nu i helgen håller jag och brorsan på att montera hans hemmabyggda speeduino i 944an, han har planer på utöver speeduinot att även kasta på saab 280cc/min spridare och h-kam, han satsar på ca 150hk sugmotor så det duger som bruksbil :P

Men nog om den bilen.
Denna 360 har ännu ett tag kvar men är inte långt kvar innan den åtminstone kan köras ut ur garaget för egen maskin :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 399
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« Svar #530 skrivet: juli 19, 2020, 15:38:03 »
9/7 bytte jag till 740 16V huvudbromscylinder (Tackar Kvist90_ för tipset!)

Dock så var det inte så enkelt som jag trott att montera.

Huvudcylindern passar klockrent på bromsservot.
Men denna huvdcylinder har frambromsarnas utgång närmast bromsservot, tvärtemot 300-serien.
Så fick byta plats och bocka om bromsrören så det blev rätt kopplat.

Sen bromsvätskebehållaren gick inte att använda med OM604ans insug, 740-behållaren är så pass lång så den tar emot insuget.
360-behållaren passar inte.
Däremot hade jag en helt ny 240-behållare liggandes och denna passade klockrent ;D

Ser där ja kom mitt fynd me till nytta :)

Ser bra ut me bilen. Mycket små fix lite här och där. Ofta sånt som inte syns men måste göras :)
Tycker man aldrig hinner så mycket man hade tänkt sig på semester :P kommer alltid något imellan.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #531 skrivet: juli 19, 2020, 16:19:36 »
Jo det var ett bra fynd du gjort ;)
Blir spännande att testa sen hur bromsarna känns.

Tackar!
Jo är ju småpillet som inte syns som tar mest tid. Även det som är tråkigt att göra då man knappt ser att det händer något :P

Nä semestern är alltid för kort ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 18/7-20
« Svar #532 skrivet: juli 29, 2020, 15:09:02 »

Denna 360 har ännu ett tag kvar men är inte långt kvar innan den åtminstone kan köras ut ur garaget för egen maskin :D

Kämpa på!!!!  ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/8-20
« Svar #533 skrivet: augusti 03, 2020, 16:56:15 »
I helgen blev det lite mer gjort :)

I Lördags under tiden brorsan mappade in tomgången på sin 944a med speeduino så knåpade jag ihop bränsleslang mellan bränslefilterhuset och dieselpump och drog en slang från filterhuset ut till framskärmen för att kunna koppla på en provisorisk bränsletank senare.
Blev även skruva i en AN6-adapter till servopumpen.

Sen resten av lördagen körde jag brorsans 940 medan han mappade.


På Söndag däremot så monterade jag det nya stödlagret på kardan, byggde ett stödlagerfäste och svetsade fast det i bilen samt fixade handbromsen.
Så nån helg till så kan bilen sen förflyttas för egen maskin  ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 3/8-20
« Svar #534 skrivet: augusti 03, 2020, 16:57:21 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 399
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #535 skrivet: augusti 03, 2020, 18:20:25 »
Ser bra ut som vanligt :D längtar efter få se när den rullar för egen maskin   ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #536 skrivet: augusti 03, 2020, 18:27:58 »
Tackar!

Du får vänta otåligt nån vecka till ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/8-20
« Svar #537 skrivet: augusti 17, 2020, 17:04:20 »
Update!

I helgen blev det lite gjort på bilen :)

Var på Swedol i Onsdags och köpte en M16 rak JIC-anslutning för 3/8" slang, passar klockrent i styrväxeln för retur.
Monterade även nippeln och kopplade en slang mellan servobehållaren och styrväxeln, märkte nu däremot att jag missade ta bild på det.

Sen togs instrumentbrädan ut så jag kunde höja upp ratten litegrann, visade sig sen att ratten blev i originalhöjd så mina modifikation av rattens position har varit helt meningslösa ::)
Byggde även fäste för kopplingshuvudcylindern.
Monterade också kopplingsvätskebehållaren.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/8-20
« Svar #538 skrivet: augusti 17, 2020, 17:06:47 »
Tog lös rattaxelfästet och helsvetsade, slipade samt målade det.

Ersätte även dom tillfälliga självborrande till kopplingsvätskebehållaren med M6-nitmuttrar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/8-20
« Svar #539 skrivet: augusti 17, 2020, 17:12:11 »
Byggde stolsfäste till passagerarstolen och svetsade in i bilen.
Målade sen golvet med svart hammarlack.

Till sist monterades instrumentbräda och rattstång.

Kvar att göra är att dra en slang mellan behållare och kopplingshuvudcylinder samt ett rör mellan huvudcylindern och slangen till kopplingsslavcylindern.
Sen ska kopplingen fungera :)

Idag skickades även till slut min beställning från L-M-R, hoppas paketet kommer innan helgen så borde jag hinna få bilen tillräckligt färdig för att kunna köra ut den för egen maskin helgen därpå ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #540 skrivet: augusti 21, 2020, 16:24:17 »
Många bäckar små.. blir snart till en flod och slutligen ett hav... coolt att följa förvandlingen!!!  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #541 skrivet: augusti 21, 2020, 17:31:55 »
Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 24/8-20
« Svar #542 skrivet: augusti 24, 2020, 16:45:14 »
I helgen blev det relativt mycket gjort på bilen ;D

Packade upp mitt paket från L-M-R, 2x SPAL 10" sugande kylarfläktar, 1m AN6 PTFE nylonomspunnenslang, 1x 45° AN6 och 1x 90° AN6
Har även varit en sväng på biltema och köpt ett bromsrör, M12 nippel i ena ändan och M10 i andra ändan.

Började med att bygga ihop AN6-slangen mellan styrväxel och servopump, men lyckades förstöra 90° slangkopplingen :'(

Gick då vidare med att fixa dit röret till kopplingen.
Väntar nu bara på att få hem Tygon 2375 slangen som ska mellan behållare och kopplingshuvudcylindern.
« Senast ändrad: augusti 24, 2020, 16:47:20 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 24/8-20
« Svar #543 skrivet: augusti 24, 2020, 16:50:37 »
Knåpade sen ihop en fläktkåpa till SPAL-fläktarna.

Började med att ta fram ett lämpligt stort 1mm tjockt plåtark.
Hämtade sen 360ins original-fläktkåpa och ritade av den.
Ritade av fläktarna.

Sen var det bara klippa ut efter markeringarna och göra lite falsningar för att styva upp.
Falstången gav för lite fals så blev inte tillräckligt stadga, byggde då en "falstång" av ett slangklammer och en svetstång så kunde jag göra en ordentlig falsning runt hela fläktkåpan, styvade då upp plåten rejält.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 24/8-20
« Svar #544 skrivet: augusti 24, 2020, 16:54:20 »
Monterade sen kåpan, fick finjustera hålen för skruvarna några gånger innan den passade klockrent :P

Sen tog fläktkåpan loss igen, skruvade loss fläktarna och slipade plåten med ett slipnylonark innan jag målade den med svart metallskyddsprimer från biltema.
Efter det skruvades fläktarna på kåpan igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 24/8-20
« Svar #545 skrivet: augusti 24, 2020, 16:57:51 »
Fläktkåpan monterades på bilen igen efter målning och funktionen testades.

https://youtu.be/w7x1MF9grv4
Fläktarna suger fast ett A4-papper ordentligt, till och med så att man ser formen från grillen genom pappret ;D
Förhoppningsvis räcker det till för att hålla motorn sval, annars kommer en bättre kylare behövas.


Under tiden jag byggde fläktkåpan så fixade brorsan så att mittkonsolen passar i bilen :)
« Senast ändrad: augusti 24, 2020, 17:08:41 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 24/8-20
« Svar #546 skrivet: augusti 24, 2020, 17:01:42 »
Ett tryckrör mellan intercooler och insug knåpades ihop.
Pluggade även hålen för vevhusventilation i insuget med 8st M10-skruvar tillsammans med gängtätning, förhoppnings kommer det hålla fram till bilen blivit reggad.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 24/8-20
« Svar #547 skrivet: augusti 24, 2020, 17:04:28 »
Till sist så monterades motorhuven för att se så den fortfarande passar.
Och huven passar fortfarande som den ska :D

Var lite nervös att tryckröret skulle sticka upp för långt men det går fritt, kan inte vara mycket utrymme kvar dock :P


Det var allt som gjordes denna helg :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #548 skrivet: augusti 28, 2020, 11:23:01 »
Är datum bokat för reggning? Håller tummarna!!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #549 skrivet: augusti 28, 2020, 11:32:51 »
Nä inget regdatum bokat ännu, länge kvar till dess ;)
Har kvar att fixa bränsletank, batteriplacering och turbokonvertering innan dyno och har även kvar SFRO-bes, men sen så till sist blir det registreringsbesiktning :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #550 skrivet: augusti 28, 2020, 16:41:54 »
Ok! Keep up the good work!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/8-20
« Svar #551 skrivet: augusti 30, 2020, 21:44:47 »
Update!

I helgen så blev det lite gjort på bilen igen :)

Började med att montera min Tygon 2375 slang för att koppla ihop bromsvätskebehållaren med kopplingsuhuvdcylindern.
Luftade kopplingen men visade sig då vara kraftigt läckage i huvudcylindern :-X
Så blev att beställa ny kopplingshuvudcylinder, borde få den till nästa helg.

Sen kapade jag bort batterihyllan i reservhjulsbaljan och lade igen hålet, detta eftersom det kommer bli en fuelcell i reservhjulsbaljan. Måttat lite och det kommer rymmas en 40L fuelcell i baljan men med några centimeter uppstick ur baljan.
« Senast ändrad: augusti 30, 2020, 21:58:10 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/8-20
« Svar #552 skrivet: augusti 30, 2020, 21:48:42 »
Slängde på några ark silentcoat så är ju ljudisoleringen påbörjad i alla fall :P

Monterade en M40-växelspak på Mercedes-spakstället och även läderdamasken åkte på.
Borde bli lagomt diskret när inredningen är klar 8)

Drog sen lite bränsleslangar i motorrummet.
Nu när jag bestämt mig för en fuelcell i bagaget så kan jag ju börja dra lite bränsleledningar :)
« Senast ändrad: augusti 30, 2020, 21:57:50 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 30/8-20
« Svar #553 skrivet: augusti 30, 2020, 21:56:05 »
Använder mig av 360ins original matning- och returledning som går i balken.
Har även dragit in en liten ledning, denna är till spridarreturen.

Varför måste spridarna ha en egen returledning då ???
Det är så att jag tänkt köra på det så kallade "SuperTurboDiesel"-receptet med trimmad radpump.
Med trimmad radpump vill man köra 1-1,5bar bränsletryck in i radpumpen för att säkerställa att den får tillräckligt med soppa.
Original så är spridarreturen kopplad på pumpreturen, men eftersom det då kommer bli 1-1,5bar tryck i både matning och retur i radpumpen så skulle det då även bli 1-1,5bar tryck i spridarnas retur.
Detta tycker inte spridarna om utan dom vill kunna skicka returbränsle utan något större motstånd och därför blir det att ha en separat returledning för spridarna.


Det var allt för denna gången :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/9-20
« Svar #554 skrivet: september 07, 2020, 17:56:42 »
Update!

Hann få min beställning från Skruvat innan helgen, kopplingshuvudcylindern kom till ombud kl 1400 i fredags :)

Var även förbi Biltema under veckan och köpte mig en batterilåda, förgasarpump och spolarvätskebehållare.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/9-20
« Svar #555 skrivet: september 07, 2020, 18:00:59 »
Bytte till den nya huvudcylindern och luftade kopplingen och nu har jag fungerande koppling utan att det läcker bromsvätska ;D

Monterade sen ett 100A relä som glödrelä och kopplade in glödstiften på detta.

Sen klurade jag på batterimontering, kom fram till att mitt bakom baksätet blev lämpligast.
Svetsade då in lite vinkeljärn så batteriet sitter fast.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #556 skrivet: september 07, 2020, 18:07:14 »
Blev även att måla batterifästet och råkade måla lite runtomkring också i bagaget :P

Drog sen kablar från generatorn. B+ till startmotorns B+ och W samt D+ ut till "motorhärvan" som sen ska in i bilen.
Krävs fruktansvärt många kablar för denna motor ::)

Har 6st kablar i motorhärvan som ska in i bilen:
Startmotor aktivering
Oljetryckskontakt
Kylvätsketempgivare
D+
W (varvräknare, mäter på generatorn)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #557 skrivet: september 07, 2020, 18:17:26 »
Sen drogs 50mm2 pluskabel från batteriet ut till motorrummet.
Blev även en plusplint inne i bilen under instrumentbrädan för att hålla allt kablage så dolt som möjligt.
Saknar en batterikabelsko så kan inte koppla på plusen på startmotorn.

Drog färdigt alla kablar till tändningslåset och drog kablar till mätarhuset upp mot mätarhuset och kablar till säkringsbox mot handskfacket.
Planen är att sätta en universal säkrings-/reläbox i handskfacket för att enkelt komma åt elcentralen.

Tejpade sen allt kablage så snyggt jag kunde med tygtejp/kablagetejp.


Allt för denna gång.
Nästa helg bör jag ha hunnit få min bränsletank så blir då att montera den och bygga färdigt bränslesystemet för start av motor :D

« Senast ändrad: september 07, 2020, 18:22:40 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 399
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #558 skrivet: september 07, 2020, 19:25:46 »
Ser bra ut som vanligt :)

Nu längtar man till att höra motorn starta  ;D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3607
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #559 skrivet: september 07, 2020, 19:53:24 »
Tackar!

Ja inte länge kvar nu känns det som, dock som sugmotor :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75