Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 77370 gånger)

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #560 skrivet: september 07, 2020, 20:16:20 »
Tackar!

Ja inte länge kvar nu känns det som, dock som sugmotor :P

Bättre än inget :) blir det för turbo på den sen då?
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #561 skrivet: september 07, 2020, 20:22:38 »
Så är det :P

Reggningsturbo blir det en TD04-13T om inte SFRO godkänner en kina GT25.
Inte så vanligt regga ombyggt fordon med turbokonverterad dieselmotor så lite luddigt där vad dom godkänner eller ej.
Men på en bensinmotor är det ju minst 0,5bar laddtryck som gäller vid modifierad motor och en diesel vill ha mycket luft så med 0,5bar ladd på en GT25 blir det inte så värst mycket effekt ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #562 skrivet: september 07, 2020, 22:34:51 »
Okej.
Ja reglerna på dieselsidan är ju lite annorlunda. Men bästa är väl snacka med SFRO besgubben och se vad den säger.
Blir ju turbo byte på min motor me. Får se vilken man kan ha på besktningen :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #563 skrivet: september 08, 2020, 06:00:55 »
Jo lite annorlunda regler med diesel och inte lika insatta sfro-besgubbar då dom flesta trimmar bensinmotor reggar med e85.

Kommer ändå bygga grenrör så det passar  oavsett turbo ;)

Gustav var lite tveksam till gt25 när jag skrev med han tidigare, han tyckte även jag skulle sätta i en om605 originalturbomotor istället för att förenkla reggning, men folk begör ju 15k+ för en komplett om605 turbomotor samt svårt få tag i.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« Svar #564 skrivet: september 13, 2020, 21:43:40 »
Update!

I helgen har det varit full rulle igen ;D


Men börjar väl med veckans paket då.
Köpt lite grejjer på biltema, gummiklädda slangklammer, 2st reläsocklar (strålkastarkontakter ;)), 10m 7-polig släpvagnskabel.
Blev även på Jula att inhandla hålsågar för att kunna bygga mätarhus samtidigt som jag köpte annat som inte är relaterat till bilen.
Införskaffat även några presskabelskor.

Blev även så att jag beställde en GT28 kinaturbo i Söndags för 1000kr, skickades från Tjeckien med fri frakt och paketet hann komma fram till Luleå i Fredags före lunch :o
Köpte turbon bara för att ta wastegateklockan från den till att bygga extrern ALDA på OM601-pumpen, exakt samma wastegateklocka kostar av någon anledning 890kr+frakt i Sverige ???

Hade redan en kina-GT25 sen tidigare och även en TD04-13T som är tänkt som eventuell reggningsturbo.
Men man kanske skulle bygga trippelturbo istället 8) ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« Svar #565 skrivet: september 13, 2020, 21:45:44 »
Fick även min beställning från MrTuning i veckan innehållandes ett oljekylarkit inkl slangar, an-kopplingar och en Mocal sandwich med termostat. Paketet innehöll även en AN6 PTFE anslutning och en 38L fuelcell :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #566 skrivet: september 13, 2020, 21:51:39 »
Fuelcellen har tyvärr anslutningarna uppåt och inget skvalpskydd invändigt.
Men den kommer duga tills dess att jag investerar i en aluminiumsvets och lär mig svetsa alu så jag kan bygga om den så som jag vill ha den ;)

Knåpade i alla fall ihop 2st tankband till den då det inte är godkänt att bulta fuelcellen enbart med dom svetsade öronen, däremot så är montering med tankband som bultas i exakt samma hål som fästöronen godkänt av någon anledning ???

Saknas bara att införskaffa gummi att lägga mellan tankband och tank så är fastsättningen godkänd.
Sen krävs det även att bygga ett tankrör så jag får påfyllningen utanför bilen och till sist en kåpa över bränsletanken pga halvkombi.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« Svar #567 skrivet: september 13, 2020, 21:58:32 »
Under veckan har även brorsan knåpat ihop en riktigt fin panel med varningslampor :D
3d-printat hus, symboler utskrivna på fotopapper och ett kretskort med led-lampor samt en 1,2w glödlampa för laddningslampa tillsammans med ledlampa så den lyser lika starkt som övriga men ändå fungerar som laddlampa :)


Byggde färdigt servoslangen och fyllde servon med ATF-olja.
Inga läckage vad jag kan se, men blir ju inte så mycket tryck utan att motorn är igång.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« Svar #568 skrivet: september 13, 2020, 22:03:57 »
Började sen bygga bränslesystemet.

Började med att montera en förgasarpump i reservhjulsbaljan och sen dra slang och rör mellan fuelcell och pump.
Borrade 2st hål i baljan och monterade gummigenomföringar och drog sen igenom 2st bränsleslangar och kopplade ihop ena slangen till pumpen och andra slangen till ett kopparrör upp till returanslutningen på tanken.

Drog sen rör under bilen.
Returröret lödde jag fast en nippel på för att koppla in spridarreturen, trycket bör vara tillräckligt lågt så pass nära tanken så det inte påverkar spridarreturen.
Nippeln är ett bromsrör som jag "svarvat" ner till 3mm ytterdiameter med hjälp av en borrmaskin och en tång :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« Svar #569 skrivet: september 13, 2020, 22:19:09 »
Nu var det väldigt nära dags för provstart :D

Fyllde i 20L diesel i fuelcellen, kopplade ström på förpumpen med testkablar och lät den pumpa ett bra tag under tiden jag kikade efter bränsleläckage.
Inga bränsleläckage syntes :)

Kopplade på batteriet och inget hände, tyder på att det inte är kortslutning någonstans :P

Duttade till på startmotorn med nyckeln, startmotorn aktiverades och drog runt motorn lite grann :)

Drog längre på startmotorn, motorn ryker lite men inget mer än så. Vägrar starta utan glödning, helt normalt för en förkammardiesel.

Försökte glöda men märkte att jag missat koppla in batteriplus till glödreläet ::)
Drog en 8mm2 kabel mellan plusplint och glödrelä.

Glödde i ca 10sek och drog på starten och motorn smällde igång direkt ;D

https://youtu.be/ppRS22b_ilI



Ropade sen på brorsan så fick han komma och köra bilen med hjulen upphissade medan jag kikade utanför bilen, 4ans växel på tomgång fungerade utan problem :)
Vibrerar däremot fruktansvärt i bilen på tomgång pga inget avgassystem men förmodligen främst pga för hårda motorkuddar. Hade mina misstankar att bakaxelstagen från en modern VW hade för hårda bussningar, tur dom var gratis.
Men blir att leta efter något bättre, mest troligt blir det att köpa och kapa sönder ett övre bakaxelstag från en 240 då det funkar klockrent som motorkuddar i min 244a med M51D25 :)


Sen efter motorstarten upptäcktes ett litet läckage...
Droppar kylarvätska från termostathuset.
Det värsta är att det var inget läckage innan jag tog ur motorn ur W202an och jag har inte ens rört termostathusets skruvar :-\
Men får då bli att köpa en ny termostat med packning så vet man att termostaten är i gott skick också :)


Allt för denna gång, nästa helg blir det att fortsätta med elsystemet ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #570 skrivet: september 14, 2020, 18:34:10 »
Se där ja :D börjar den vakna .

Har me samma problem med mina motorkuddar  ::) lite för hårda

Ser bra ut som vanligt :) måste ta och lufta bromsarna på min i helgen så man kan ta en liten tur och testa nya motorn, man blir ju bara så sugen nu :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #571 skrivet: september 14, 2020, 18:49:22 »
Jo snart så går den att provköra några hundra meter på vägen utanför garaget :P

Ofta det råkar blir för stumt, men motorn sitter ju fast iallafall ;D

Tackar!
Bara kämpa på med din så får du snart gasa lite :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #572 skrivet: september 14, 2020, 19:25:00 »
Fint de :)

Ja dieselare går ju rätt hårt på tomgång me :D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #573 skrivet: september 14, 2020, 19:28:20 »
Jo mycket mer vibrationer från en diesel än en bensinare så man vill gärna ha lite mjukare kuddar för att slippa få vibrationsskador :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/9-20
« Svar #574 skrivet: september 20, 2020, 21:32:08 »
Update!

I helgen blev det inte jättemycket gjort, men lite grann hanns med iaf :)


Började med att bygga ihop ett T-kors för vakuumet och monterade en N75-ventil (VW TDI laddtrycksstyrningsventil) på fläktpaketet.
Drog sen lite slangar till N75-ventilen.
En slang mellan pump och ventil och en slang mellan vakuum T-torset och ventilen.

Eftersom jag vill koppla vakuum till insprutningspumpen när tändningen slås av kopplar jag N75-ventilen "baklänges".

N75-ventilen har 3st anslutningar.
Översta är ATM = atmosfär.
Mitten är VAC out = vakuumutgång
Längst ner är VAC in = vakuumingång.

Original så när ventilen är avstängd är "VAC out" ansluten till "ATM" och när ventilen är påslagen är "VAC in" kopplad till  "VAC out".
Jag har nu istället låtit "VAC in" vara öppen till motorrummet och "ATM" är kopplad till T-korset.
Detta gör då att när ventilen är avstängd kopplas utgången till vakuum så som jag vill :)

Förhoppningsvis stannar motorn tillräckligt snabbt så det inte blir att den står och hostar när man stänger av tändningen, annars får det bli att montera en vakuumbehållare vid bromsservot så man säkertställer att det finns tillräckligt med vakuum för att motorn ska stängas av.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/9-20
« Svar #575 skrivet: september 20, 2020, 21:36:56 »
Drog sen 2st kablar till N75-ventilen och monterade en Volvo 940 jordplint på rattstången så har jag mer än tillräckligt med jordpunkter bakom mätarhuset ;)


Under tiden jag meckade i bilen så knåpade brorsan ihop mätarhuset :D
Jag hade måttat lite galet så vi fick kapa ner mätarhuset på höjden lite, förhoppningsvis kommer det ändå gå att få plats med 2st 52mm mätare på vardera sida av 85mm mätarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/9-20
« Svar #576 skrivet: september 20, 2020, 21:42:56 »
Till sist så knåpade jag ihop en liten bit av avgassystemet. Använde mig av ett 3" multirör från biltema där jag använde främre halvan av röret för att gå över växellådsbalken men sen gå ner under stödlagerhållaren.
Detta för att få avgassystemet så långt ifrån marken som möjligt.

Väldigt provisoriskt i framkant så det är eventuellt ett litet avgasläckage mellan 3" röret och Mercedes original 2" främre rör ::)


Tyvärr hade Biltema slut på kortaste 3" ovala ljuddämparen så bakre halvan av avgassystemet får tyvärr vänta ett tag.


Det var allt för denna helg.
Nästa helg blir det att byta termostat, fylla olja i växellådan och sen fortsätta med elsystemet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 28/9-20
« Svar #577 skrivet: september 28, 2020, 17:02:53 »
Update!

Börjar med paket som vanligt.
Biltema hade till slut fått in sin kortaste ovala 3" ljuddämpare så skyndade mig att köpa en sådan, blev även köpa bränslenivåmätare, bränslenivågivare och vattentemperaturmätare.
Köpt 2st säkringshållare för Maxi-säkring, 2st säkringar och oisolerade kabelskor på Swedol
Hann även få hem en termostat och växellådsolja från Trodo.

Började med att koppla in maxi-säkringshållarna.
1st mellan plusplint och glödrelä.
1st mellan plusplint till huvudrelä.
Missade tyvärr fota detta.

Sen har jag ju ett problem, det är att all ström förutom startmotorsignal från ström när man drar på starten.
Jag vill ju hålla igång bränslepump och avstängningsventil både på KL15 och KL50.
Brorsan kom då på lösningen att montera en diod mellan KL15 och KL50 bakom tändningslåset.
På så sätt skickar KL15 ut ström till huvudrelä med tändning på utan att skicka bakvägen till KL50 och på startmotorläge skickar KL50 ut ström till startmotor och in till KL15 på tändningslåset :)


Efter detta blev det att montera kontakter till varningslamporna i mätarhuset.
Biltemas "AMP"-kontakter.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 28/9-20
« Svar #578 skrivet: september 28, 2020, 17:07:21 »
Bytte sen termostaten och fyllde upp kylsystemet igen.
Original Mercedes-termostat, så var nog dags att byta ::) Termostatens gummitätning var torrsprucken överallt.

Kopplade sen in N75-ventilen på riktigt.

Kopplade in kylarfläktarna.
Termokontakten bara provisoriskt inkopplad.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 28/9-20
« Svar #579 skrivet: september 28, 2020, 17:19:35 »
Kopplade in ett provisoriskt huvudrelä.
Kablaget ser väldigt fint ut på passagerarsidan ::)


Sen blev det att ställa ner bilen på marken för att försöka köra ut den ur garaget för egen maskin :D

https://youtu.be/yEEdyTqVowg


Men lyckan blev kortvarig...
Kopplingen frikopplar inte tillräckligt av någon anledning så får inte i växlarna, ändå har jag testat funktionen flera gånger genom att vrida på kardanen för hand.
Visade sig dock att det bara är på 4-5-6an som man orkar vrida kardanen för hand när kopplingspedalen hålls nere och går lättare att vrida kardanen för varje högre växel.
1-2-3-R så orkan man inte vrida kardanen alls precis som att kopplingspedalen inte vore nertryckt.

Hydrauliken är inte problemet i alla fall då det är W203 slavcylinder och W203 huvudcylinder, dvs matchande cylindrar.
Huvudcylindern har full slaglängd.
Misstänker att jag antingen måste shimsa urtrampningslagret pga enkelmasse kopplingssatsen eller att stödlagret för ingående axel kärvar.

Så växellådan måste tas ner igen :(

Visade sig också att N75-ventilen inte fungerar för avstängning.
Först tänkte jag att det var så att vakuumet inte räckte till så byggde en adapter för att ersätta backventilen på bromsservot och montera en backventil på slangen nära vakuumpumpen, på så sätt fungerar bromsservot även som vakuumbehållare.
Men det hjälpte inte heller.
Testade då ventilen med hjälp av en handvakuumpump och det visar sig att det sitter en backventil i ATM-anslutningen och VAC-anslutningen, dvs går inte koppla ventilen baklänges.
Lösningen på det blev att beställa en VW laddtrycksventil till 1,8T-motorn, denna ventil är bara en klassisk laddtrycksventil (fungerar på samma sätt som en MAC-ventil) och ska då fungera så som jag vill.


Det var allt för denna gången :)
Bilen står på pallbockar igen i väntan på att riva lådan nästa helg för att försöka åtgärda kopplingsproblemet.
« Senast ändrad: september 28, 2020, 17:22:16 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #580 skrivet: september 28, 2020, 19:22:34 »
Tråkigt med växellådan, ser fram emot att se bilen röra på sig 8)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #581 skrivet: september 28, 2020, 19:33:09 »
Jo jobbigt när man trodde allt var klart, men är väl sånt som händer när man bygger special :P

Förhoppningsvis inte länge kvar tills dess :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75