Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 253625 gånger)

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #560 skrivet: september 07, 2020, 20:16:20 »
Tackar!

Ja inte länge kvar nu känns det som, dock som sugmotor :P

Bättre än inget :) blir det för turbo på den sen då?
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #561 skrivet: september 07, 2020, 20:22:38 »
Så är det :P

Reggningsturbo blir det en TD04-13T om inte SFRO godkänner en kina GT25.
Inte så vanligt regga ombyggt fordon med turbokonverterad dieselmotor så lite luddigt där vad dom godkänner eller ej.
Men på en bensinmotor är det ju minst 0,5bar laddtryck som gäller vid modifierad motor och en diesel vill ha mycket luft så med 0,5bar ladd på en GT25 blir det inte så värst mycket effekt ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #562 skrivet: september 07, 2020, 22:34:51 »
Okej.
Ja reglerna på dieselsidan är ju lite annorlunda. Men bästa är väl snacka med SFRO besgubben och se vad den säger.
Blir ju turbo byte på min motor me. Får se vilken man kan ha på besktningen :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #563 skrivet: september 08, 2020, 06:00:55 »
Jo lite annorlunda regler med diesel och inte lika insatta sfro-besgubbar då dom flesta trimmar bensinmotor reggar med e85.

Kommer ändå bygga grenrör så det passar  oavsett turbo ;)

Gustav var lite tveksam till gt25 när jag skrev med han tidigare, han tyckte även jag skulle sätta i en om605 originalturbomotor istället för att förenkla reggning, men folk begör ju 15k+ för en komplett om605 turbomotor samt svårt få tag i.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« Svar #564 skrivet: september 13, 2020, 21:43:40 »
Update!

I helgen har det varit full rulle igen ;D


Men börjar väl med veckans paket då.
Köpt lite grejjer på biltema, gummiklädda slangklammer, 2st reläsocklar (strålkastarkontakter ;)), 10m 7-polig släpvagnskabel.
Blev även på Jula att inhandla hålsågar för att kunna bygga mätarhus samtidigt som jag köpte annat som inte är relaterat till bilen.
Införskaffat även några presskabelskor.

Blev även så att jag beställde en GT28 kinaturbo i Söndags för 1000kr, skickades från Tjeckien med fri frakt och paketet hann komma fram till Luleå i Fredags före lunch :o
Köpte turbon bara för att ta wastegateklockan från den till att bygga extrern ALDA på OM601-pumpen, exakt samma wastegateklocka kostar av någon anledning 890kr+frakt i Sverige ???

Hade redan en kina-GT25 sen tidigare och även en TD04-13T som är tänkt som eventuell reggningsturbo.
Men man kanske skulle bygga trippelturbo istället 8) ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« Svar #565 skrivet: september 13, 2020, 21:45:44 »
Fick även min beställning från MrTuning i veckan innehållandes ett oljekylarkit inkl slangar, an-kopplingar och en Mocal sandwich med termostat. Paketet innehöll även en AN6 PTFE anslutning och en 38L fuelcell :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #566 skrivet: september 13, 2020, 21:51:39 »
Fuelcellen har tyvärr anslutningarna uppåt och inget skvalpskydd invändigt.
Men den kommer duga tills dess att jag investerar i en aluminiumsvets och lär mig svetsa alu så jag kan bygga om den så som jag vill ha den ;)

Knåpade i alla fall ihop 2st tankband till den då det inte är godkänt att bulta fuelcellen enbart med dom svetsade öronen, däremot så är montering med tankband som bultas i exakt samma hål som fästöronen godkänt av någon anledning ???

Saknas bara att införskaffa gummi att lägga mellan tankband och tank så är fastsättningen godkänd.
Sen krävs det även att bygga ett tankrör så jag får påfyllningen utanför bilen och till sist en kåpa över bränsletanken pga halvkombi.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« Svar #567 skrivet: september 13, 2020, 21:58:32 »
Under veckan har även brorsan knåpat ihop en riktigt fin panel med varningslampor :D
3d-printat hus, symboler utskrivna på fotopapper och ett kretskort med led-lampor samt en 1,2w glödlampa för laddningslampa tillsammans med ledlampa så den lyser lika starkt som övriga men ändå fungerar som laddlampa :)


Byggde färdigt servoslangen och fyllde servon med ATF-olja.
Inga läckage vad jag kan se, men blir ju inte så mycket tryck utan att motorn är igång.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« Svar #568 skrivet: september 13, 2020, 22:03:57 »
Började sen bygga bränslesystemet.

Började med att montera en förgasarpump i reservhjulsbaljan och sen dra slang och rör mellan fuelcell och pump.
Borrade 2st hål i baljan och monterade gummigenomföringar och drog sen igenom 2st bränsleslangar och kopplade ihop ena slangen till pumpen och andra slangen till ett kopparrör upp till returanslutningen på tanken.

Drog sen rör under bilen.
Returröret lödde jag fast en nippel på för att koppla in spridarreturen, trycket bör vara tillräckligt lågt så pass nära tanken så det inte påverkar spridarreturen.
Nippeln är ett bromsrör som jag "svarvat" ner till 3mm ytterdiameter med hjälp av en borrmaskin och en tång :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/9-20
« Svar #569 skrivet: september 13, 2020, 22:19:09 »
Nu var det väldigt nära dags för provstart :D

Fyllde i 20L diesel i fuelcellen, kopplade ström på förpumpen med testkablar och lät den pumpa ett bra tag under tiden jag kikade efter bränsleläckage.
Inga bränsleläckage syntes :)

Kopplade på batteriet och inget hände, tyder på att det inte är kortslutning någonstans :P

Duttade till på startmotorn med nyckeln, startmotorn aktiverades och drog runt motorn lite grann :)

Drog längre på startmotorn, motorn ryker lite men inget mer än så. Vägrar starta utan glödning, helt normalt för en förkammardiesel.

Försökte glöda men märkte att jag missat koppla in batteriplus till glödreläet ::)
Drog en 8mm2 kabel mellan plusplint och glödrelä.

Glödde i ca 10sek och drog på starten och motorn smällde igång direkt ;D

https://youtu.be/ppRS22b_ilI



Ropade sen på brorsan så fick han komma och köra bilen med hjulen upphissade medan jag kikade utanför bilen, 4ans växel på tomgång fungerade utan problem :)
Vibrerar däremot fruktansvärt i bilen på tomgång pga inget avgassystem men förmodligen främst pga för hårda motorkuddar. Hade mina misstankar att bakaxelstagen från en modern VW hade för hårda bussningar, tur dom var gratis.
Men blir att leta efter något bättre, mest troligt blir det att köpa och kapa sönder ett övre bakaxelstag från en 240 då det funkar klockrent som motorkuddar i min 244a med M51D25 :)


Sen efter motorstarten upptäcktes ett litet läckage...
Droppar kylarvätska från termostathuset.
Det värsta är att det var inget läckage innan jag tog ur motorn ur W202an och jag har inte ens rört termostathusets skruvar :-\
Men får då bli att köpa en ny termostat med packning så vet man att termostaten är i gott skick också :)


Allt för denna gång, nästa helg blir det att fortsätta med elsystemet ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #570 skrivet: september 14, 2020, 18:34:10 »
Se där ja :D börjar den vakna .

Har me samma problem med mina motorkuddar  ::) lite för hårda

Ser bra ut som vanligt :) måste ta och lufta bromsarna på min i helgen så man kan ta en liten tur och testa nya motorn, man blir ju bara så sugen nu :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #571 skrivet: september 14, 2020, 18:49:22 »
Jo snart så går den att provköra några hundra meter på vägen utanför garaget :P

Ofta det råkar blir för stumt, men motorn sitter ju fast iallafall ;D

Tackar!
Bara kämpa på med din så får du snart gasa lite :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #572 skrivet: september 14, 2020, 19:25:00 »
Fint de :)

Ja dieselare går ju rätt hårt på tomgång me :D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #573 skrivet: september 14, 2020, 19:28:20 »
Jo mycket mer vibrationer från en diesel än en bensinare så man vill gärna ha lite mjukare kuddar för att slippa få vibrationsskador :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/9-20
« Svar #574 skrivet: september 20, 2020, 21:32:08 »
Update!

I helgen blev det inte jättemycket gjort, men lite grann hanns med iaf :)


Började med att bygga ihop ett T-kors för vakuumet och monterade en N75-ventil (VW TDI laddtrycksstyrningsventil) på fläktpaketet.
Drog sen lite slangar till N75-ventilen.
En slang mellan pump och ventil och en slang mellan vakuum T-torset och ventilen.

Eftersom jag vill koppla vakuum till insprutningspumpen när tändningen slås av kopplar jag N75-ventilen "baklänges".

N75-ventilen har 3st anslutningar.
Översta är ATM = atmosfär.
Mitten är VAC out = vakuumutgång
Längst ner är VAC in = vakuumingång.

Original så när ventilen är avstängd är "VAC out" ansluten till "ATM" och när ventilen är påslagen är "VAC in" kopplad till  "VAC out".
Jag har nu istället låtit "VAC in" vara öppen till motorrummet och "ATM" är kopplad till T-korset.
Detta gör då att när ventilen är avstängd kopplas utgången till vakuum så som jag vill :)

Förhoppningsvis stannar motorn tillräckligt snabbt så det inte blir att den står och hostar när man stänger av tändningen, annars får det bli att montera en vakuumbehållare vid bromsservot så man säkertställer att det finns tillräckligt med vakuum för att motorn ska stängas av.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/9-20
« Svar #575 skrivet: september 20, 2020, 21:36:56 »
Drog sen 2st kablar till N75-ventilen och monterade en Volvo 940 jordplint på rattstången så har jag mer än tillräckligt med jordpunkter bakom mätarhuset ;)


Under tiden jag meckade i bilen så knåpade brorsan ihop mätarhuset :D
Jag hade måttat lite galet så vi fick kapa ner mätarhuset på höjden lite, förhoppningsvis kommer det ändå gå att få plats med 2st 52mm mätare på vardera sida av 85mm mätarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/9-20
« Svar #576 skrivet: september 20, 2020, 21:42:56 »
Till sist så knåpade jag ihop en liten bit av avgassystemet. Använde mig av ett 3" multirör från biltema där jag använde främre halvan av röret för att gå över växellådsbalken men sen gå ner under stödlagerhållaren.
Detta för att få avgassystemet så långt ifrån marken som möjligt.

Väldigt provisoriskt i framkant så det är eventuellt ett litet avgasläckage mellan 3" röret och Mercedes original 2" främre rör ::)


Tyvärr hade Biltema slut på kortaste 3" ovala ljuddämparen så bakre halvan av avgassystemet får tyvärr vänta ett tag.


Det var allt för denna helg.
Nästa helg blir det att byta termostat, fylla olja i växellådan och sen fortsätta med elsystemet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 28/9-20
« Svar #577 skrivet: september 28, 2020, 17:02:53 »
Update!

Börjar med paket som vanligt.
Biltema hade till slut fått in sin kortaste ovala 3" ljuddämpare så skyndade mig att köpa en sådan, blev även köpa bränslenivåmätare, bränslenivågivare och vattentemperaturmätare.
Köpt 2st säkringshållare för Maxi-säkring, 2st säkringar och oisolerade kabelskor på Swedol
Hann även få hem en termostat och växellådsolja från Trodo.

Började med att koppla in maxi-säkringshållarna.
1st mellan plusplint och glödrelä.
1st mellan plusplint till huvudrelä.
Missade tyvärr fota detta.

Sen har jag ju ett problem, det är att all ström förutom startmotorsignal från ström när man drar på starten.
Jag vill ju hålla igång bränslepump och avstängningsventil både på KL15 och KL50.
Brorsan kom då på lösningen att montera en diod mellan KL15 och KL50 bakom tändningslåset.
På så sätt skickar KL15 ut ström till huvudrelä med tändning på utan att skicka bakvägen till KL50 och på startmotorläge skickar KL50 ut ström till startmotor och in till KL15 på tändningslåset :)


Efter detta blev det att montera kontakter till varningslamporna i mätarhuset.
Biltemas "AMP"-kontakter.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 28/9-20
« Svar #578 skrivet: september 28, 2020, 17:07:21 »
Bytte sen termostaten och fyllde upp kylsystemet igen.
Original Mercedes-termostat, så var nog dags att byta ::) Termostatens gummitätning var torrsprucken överallt.

Kopplade sen in N75-ventilen på riktigt.

Kopplade in kylarfläktarna.
Termokontakten bara provisoriskt inkopplad.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 28/9-20
« Svar #579 skrivet: september 28, 2020, 17:19:35 »
Kopplade in ett provisoriskt huvudrelä.
Kablaget ser väldigt fint ut på passagerarsidan ::)


Sen blev det att ställa ner bilen på marken för att försöka köra ut den ur garaget för egen maskin :D

https://youtu.be/yEEdyTqVowg


Men lyckan blev kortvarig...
Kopplingen frikopplar inte tillräckligt av någon anledning så får inte i växlarna, ändå har jag testat funktionen flera gånger genom att vrida på kardanen för hand.
Visade sig dock att det bara är på 4-5-6an som man orkar vrida kardanen för hand när kopplingspedalen hålls nere och går lättare att vrida kardanen för varje högre växel.
1-2-3-R så orkan man inte vrida kardanen alls precis som att kopplingspedalen inte vore nertryckt.

Hydrauliken är inte problemet i alla fall då det är W203 slavcylinder och W203 huvudcylinder, dvs matchande cylindrar.
Huvudcylindern har full slaglängd.
Misstänker att jag antingen måste shimsa urtrampningslagret pga enkelmasse kopplingssatsen eller att stödlagret för ingående axel kärvar.

Så växellådan måste tas ner igen :(

Visade sig också att N75-ventilen inte fungerar för avstängning.
Först tänkte jag att det var så att vakuumet inte räckte till så byggde en adapter för att ersätta backventilen på bromsservot och montera en backventil på slangen nära vakuumpumpen, på så sätt fungerar bromsservot även som vakuumbehållare.
Men det hjälpte inte heller.
Testade då ventilen med hjälp av en handvakuumpump och det visar sig att det sitter en backventil i ATM-anslutningen och VAC-anslutningen, dvs går inte koppla ventilen baklänges.
Lösningen på det blev att beställa en VW laddtrycksventil till 1,8T-motorn, denna ventil är bara en klassisk laddtrycksventil (fungerar på samma sätt som en MAC-ventil) och ska då fungera så som jag vill.


Det var allt för denna gången :)
Bilen står på pallbockar igen i väntan på att riva lådan nästa helg för att försöka åtgärda kopplingsproblemet.
« Senast ändrad: september 28, 2020, 17:22:16 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #580 skrivet: september 28, 2020, 19:22:34 »
Tråkigt med växellådan, ser fram emot att se bilen röra på sig 8)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #581 skrivet: september 28, 2020, 19:33:09 »
Jo jobbigt när man trodde allt var klart, men är väl sånt som händer när man bygger special :P

Förhoppningsvis inte länge kvar tills dess :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #582 skrivet: oktober 02, 2020, 15:53:19 »
Jo jobbigt när man trodde allt var klart, men är väl sånt som händer när man bygger special :P

Förhoppningsvis inte länge kvar tills dess :)

Jo, det är både baksidan och tjusningen med att bygga efter eget huvud.  ;) Kämpa på, det finns ljus i tunneln. Trevlig helg!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/10-20
« Svar #583 skrivet: oktober 04, 2020, 21:39:56 »
Update!

Börjar som vanligt med nyinköpta delar :P

Fick hem min VW magnetventil från Skruvat.se och monterade den direkt.
Passar fint men funktionen är ändå inte så som jag vill ha den, visst motorn stängs av men kan ibland kräva att jag varvar upp motorn för att bygga ordentligt med vakuum innan den orkar stänga av motorn.


Det andra paketet jag hunnit få är 2st säkrings-/reläboxar från kina, väntat otåligt i ca 1månad på dom.
Tanken är att montera ena boxen i handskfacket, detta för att lätt komma åt säkringarna och reläna.
Andra boxen vet jag inte om jag kommer behöva använda, tror det kan räcka med 5st relän. Däremot behöver jag fler säkringar så blir att beställa någon vettig säkringshållare också.


Jag har även hittat plats för min avgastempmätare. Flyttade varningsblinkersknappen till bakom växelspaken och satte avgastempen uppe vid luftutblåsen.
Har en likadan mätare i min 244a och den fungerar klockrent, dock lite långsam sensor men annars 100% nöjd :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/10-20
« Svar #584 skrivet: oktober 04, 2020, 21:46:47 »
Sen var det dags att ta ner lådan för att försöka hitta varför den inte frikopplar ordentligt.

Kikade och kunde inte se att något var galet.
Måttade lite och urtrampningslagret sitter helt korrekt, när slacylindern är helt intryckt så tar den precis mot solfjädrarna på tryckplattan.

Men när jag måttade hur långt det är från solfjädrarna ner till botten av ingående axels stödlager och jämförde sen på lådan hur långt ut ingående axel sticker ut från urtrampningslagret så visade det sig att stödlagret inte är inpressat nog långt.
Skiljde ca 3mm, dvs ingående axel bottnar i stödlagret och snurrar då med svänghjulet även när man trycker in kopplingen.
Så löst problemet genom att knacka in stödlagret i svänghjulet 5mm och monterade tillbaka lådan igen.

Nu så frikopplar den som den ska ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/10-20
« Svar #585 skrivet: oktober 04, 2020, 22:02:56 »
Sen sänkte jag ner bilen på hjulen igen och backade ut bilen.
Gick helt smärtfritt :)

https://youtu.be/if9viBKX6uA


Lät sen bilen stå på tomgång tills den var uppe i arbetstemp för att lufta kylsystemet, lufta styrservon och kolla efter läckage.

Tomgång på 900rpm och hela bilen vibrerar kraftigt, mjukare motorkuddar är ett måste för att kunna njuta av bilen sen när den ska börja nöjesköras.

Sen när jag fyllt på lite kylarvätska och ATF  i servon och konstaterat att det inte är några läckage och att kylarfläktarna fungerar så blev det en kort provkörning.
Bilen är fruktansvärt trött ::)

Men drivningen fungerar fint och fjädringen fungerar dock något stötig, men är ju en sportbil så :P
Har ett problem kvar att lösa i vilket är en backspärr då man får väldigt försiktigt växla från 1an till 2an då backväxeln är till vänster om 2a växeln.

https://youtu.be/k-UpnhiBLjg


Sen tvättade jag av bilen utvändigt, var välbehövligt ;D
Passade även på att städa inne i garaget, var dags för länge sedan men inte kunnat pga bil ståendes ivägen ::)

Körde sen in bilen igen och fortsatte klura på elsystemet.
Kom fram till att blinkers, vindrutetorkare, kupéfläkt och ljusvred blir enklast att ta från original kabelhärvan, så blev att klippa loss dessa och lägga in i bilen.
Blinkers kablaget räcker till utan problem trots flyttad varningsblinskerknapp :)
Kupéfläktkablaget är till och med för för långt från fläktens sida eftersom jag flytta fläktens kablage så det kommer in genom original motorstyrningsgenomföring.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #586 skrivet: oktober 04, 2020, 22:10:57 »
Har även under veckan klurat på mitt bump steer problem och kommit fram till att det mest troligt är bärarmarna som sitter i fel vinkel.

Så om ni har en E36 eller känner någon med en E36 får ni gärna mäta hur långt det är mellan bärarmarna bakre spets (se bild).
63cm C-C på min bil men tror dom ska ihop mer.

Varför jag tror det är bärarmarnas vinkel som gör det är för att jag har ju hjulet centrerat i hjulhuset där jag vill ha det och jag blev då tvungen att flytta fram styrväxeln 5cm för att den skulle linjera med fästet för yttre styrled.
Tanken är ju då att jag även behöver flytta fram bärarmarnas infästning 5cm och sen vrida in dom så hjulet hamnar i centrum i hjulhuset igen.
Men jag vill gärna ha måttet för att dubbelkolla innan jag börjar bygga om något mer i framvagnen.



Det var allt för denna gången, nästa vecka blir det förmodligen att bygga elsystem hela helgen :)
« Senast ändrad: oktober 04, 2020, 22:22:45 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #587 skrivet: oktober 04, 2020, 22:29:35 »
Kul och se den rulla för egen maskin :D

En riktigt klurare de me framvagnen. Hoppas du får bukt me problemet :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #588 skrivet: oktober 04, 2020, 22:35:51 »
Tackar!
Har väntat länge på att få provköra den men Äntligen! blev det :D

Jo måste få till det för att annars är SFRO-reg bara att glömma då det inte räknas som trafiksäkert med någon centimeter toe-ändring vid fjädring :-X
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/10-20
« Svar #589 skrivet: oktober 15, 2020, 07:43:51 »
Sen var det dags att ta ner lådan för att försöka hitta varför den inte frikopplar ordentligt.

Kikade och kunde inte se att något var galet.
Måttade lite och urtrampningslagret sitter helt korrekt, när slacylindern är helt intryckt så tar den precis mot solfjädrarna på tryckplattan.

Men när jag måttade hur långt det är från solfjädrarna ner till botten av ingående axels stödlager och jämförde sen på lådan hur långt ut ingående axel sticker ut från urtrampningslagret så visade det sig att stödlagret inte är inpressat nog långt.
Skiljde ca 3mm, dvs ingående axel bottnar i stödlagret och snurrar då med svänghjulet även när man trycker in kopplingen.
Så löst problemet genom att knacka in stödlagret i svänghjulet 5mm och monterade tillbaka lådan igen.

Nu så frikopplar den som den ska ;D

Det är så jäkla skönt när man felsöker och hittar problemet och att det inet innebär ex. maskinbearbetning. Utan man kan lösa det på egen hand. Bra jobbat!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #590 skrivet: oktober 15, 2020, 08:12:42 »
Jo riktigt skönt när det visar sig vara enkla fel :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/12-20
« Svar #591 skrivet: december 14, 2020, 19:26:51 »
Äntligen blir det en uppdatering här! :D


Börjar från förra uppdateringen.
Väntade så gott som hela oktober på relän för att kunna fortsätta med elsystemets grund. Har nu 3st 100A relä med skruvterminaler och 5st slutande relän med dubbla utgångar att bygga med.

Under tiden jag väntade på elkomponenter har jag klurat på framvagnen och försökt få tag i en omodifierad e36/e46-framvagnsbalk.
Har fått nys om totalt 5st men varje gång jag kommit överens med säljaren om pris och ber dom räkna på frakten så slutar dom höra av sig... ???
Så ger snart upp och svetsar om min nuvarande framvagnsbalk igen så jag sedan kan göra om framvagnsmonteringen för att förhoppningsvis få bukt på mitt bump-steer problem.

När jag äntligen fick alla relän i början på November så fanns inte tid att börja med bilen då vi höll på och fixa med brorsans Volvo 944.

Sen den 14/11 så lyckades jag klanta mig i garaget. Skulle slå ut en spik från en trasig lastpall för att använda plankorna till annat, skulle hålla fast brädan med benet men fick något hjärnsläpp och gick ner med vänster knä på brädan istället för höger knä.
Spetsade då mitt vänstra knä med spiken jag skulle hamra ut... :-X

Slutade med ett besök på akuten och ett recept på 10dagar med antibiotika.
Tog en vecka innan jag kunde röra benet tillräckligt för att ens kunna ta mig in i förarplatsen på min bil, tur jag har automatlåda i Amaroken.
Sen i slutet på min antibiotika-kur så vände sig magen upp och ner och fick först då veta att antibiotikan slår ut tarmarna och blev då rekommenderad probiotika-tabletter, fil/yoghurt, äta mild mat samt undvika kaffe.
Så var sjukskriven fram till den 1/12 och kände mig inte tillräckligt kry för att vara i garaget.

Har nu jobbat i två veckor och knät är ännu inte helt hundra men blir bättre för varje dag :)



Däremot så kunde jag i helgen äntligen fortsätta med bilen :D

Byggde ihop en reläbox, denna kommer få en kontakt på kabelstumpen och sedan monteras boxen i handsfacket och kontakten monteras längst bak i handsfacket.
Denna box innehåller relä för kupéfläkt läge 3, kylarfläkt 1, kylarfläkt 2, helljus och halvljus.
Blir sen också en säkringshållare som rymmer säkringar till det mesta som då kommer matas direkt av ett 100A relä som aktiveras av KL15 från tändningslåset.

Hann även stifta kontakterna till strålkastarna, blinkers och dimstrålkastarna ute i motorrummet.
Blev också att förbereda kablaget till baklyktorna.
Totalt 10m släpvagnskabel och det verkar räcka till precis.

Ser lite kaotiskt ut inne i bilen när man bygger elsystem men allt kommer kläs med kablagetejp/tygtejp senare :)


Allt för denna gången ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #592 skrivet: december 15, 2020, 21:11:41 »
Aj aj aj, får sjukt i knät bara av att tänka på det :-X

Är det en komplett framvagn du söker? Tycker inte framvagnsbalkar borde vara en bristvara direkt, har du kollat t.ex. bildelsbasen? De brukar ha rätt bra utbud då jag kollat :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #593 skrivet: december 15, 2020, 21:18:21 »
Söker bara framvagnsbalken, tyvärr överpris på Bildelsbasen då dom begär runt 1000-1500kr + 1000kr frakt.
Betalar max 500kr+500kr i frakt för bara en balk då den ändå ska byggas om i ändarna.
« Senast ändrad: december 20, 2020, 21:02:19 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/12-20
« Svar #594 skrivet: december 20, 2020, 20:54:14 »
Update!

Har i helgen fixat lite smått med kablaget igen.
Denna gång blev det att läsa elschema och koppla in torkarkablaget, och fungerar gör torkarna nu :D

Kunde korta av samtliga kablar till torkarmotorn med ca 1m och ta bort flera kablar ifrån spaken inuti bilen.
Original går torkarmotorns kablar ända bort till säkringsdosan och sen från säkringsdosan till spaken och intervallrelät bakom mätarhuset.
Spakens kablar går allihop ända bort till säkringsdosan.
Intervallreläts kablar går även dom ända bort till säkringdosan.
Nu går kablarna in genom ett hål bredvid torkarmotorn rätt in i spaken och intervallrelät. Endast 1st KL15-spänning som krävs ifrån säkringsdosan som hamnar i handskfacket :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/12-20
« Svar #595 skrivet: december 20, 2020, 21:01:08 »
Hann även luskat ut centrallåskablaget. Där krävs inte heller mycket kablar då centrallåsrelät är inbyggt i förardörrens centrallåsmotor.
Krävs 2st kablar från förardörren till passagerardörren, bakdörrarna är parallellkopplade på framdörrarnas kontakt.
Sen krävs 1st jord och 1st KL30 till förardörren så kommer centrallåset fungera :)

Har också hunnit reda ut kablaget till innerbelysningen inkl fördröjningsrelät.

Inga bilder på nåt av det dock då jag inte monterat det i bilen ännu utan bara klippt ut ur original-kabelhärvan och rullat ihop vardera kablage i varsin hög.


Gjordes inte mer än så denna helg på denna bil.
Hann dock hämta en reservdelsmotor till min 244a och hjälpa brorsan montera extra backljus på sin 940.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/1-21
« Svar #596 skrivet: januari 04, 2021, 16:45:24 »
Update!

Inte mycket gjort under jul och nyår.
Hann igår åtgärda min taklucka som inte går att få reparerat. Takluckan har varit rostig och skev sen jag fick bilen, mekanismen kärvar, glidskenorna är trasiga och hela takluckan går trögt som fan sen jag bytte den trasiga tätningslisten på luckan.

Åtgärden blev att svetsa igen takluckan.
Sjukt less på att takluckan inte håller tätt och att den inte går att manövrera så ger upp på den skiten >:(
Taket slog sig lite så får leva med några bucklor på taket, om man nu inte får idén att byta hela taket i framtiden.

En sak är säker, aldrig mer en bil med taklucka!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 4/1-21
« Svar #597 skrivet: januari 04, 2021, 16:49:06 »
En till sak jag hann med var att byta bussningar i två stycken övre stag till bakaxeln.

Har även råkat inhandla en annan bakaxel, men mer om det när den axeln tas in i garaget ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/1-21
« Svar #598 skrivet: januari 11, 2021, 17:26:53 »
Pillat lite till på elsystemet i helgen :)

Denna helg blev det att göra färdigt mätarhuset och sätta en kontakt på kablaget till reläboxen i handskfacket.

Mätarhuset ska folieras eller målas svart senare, eventuellt tillverka ett nytt i aluminium istället för plast.
« Senast ändrad: januari 11, 2021, 17:28:40 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/1-21
« Svar #599 skrivet: januari 11, 2021, 17:28:31 »
Gjorde även en avdelare till handskfacket så halva facket kommer gå att använda till att förvara smågrejjer.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75