Författare Ämne: fjädringskomponenter fram demont./mont.  (läst 12409 gånger)

bikerman2

  • Gäst
fjädringskomponenter fram demont./mont.
« skrivet: juli 03, 2017, 22:51:35 »
Hejs.
För snart 7 år sedan inhandlades 360:an(årgång 1986 med lite mer än 7500 mil i bagaget), tanken var att den skulle vara vinterholk men den blev kvar och har rullat varenda dag sen dess.
Så nu, c:a 8000 mil senare, fick den nedslag på vä. fjäderskål fram och ev. byts hela "benet" då jag kanske har ett på gång men har aldrig jobbat med McPhersonliknande prylar förr så hur mycket bök blir det?
En annan grej är att det dykt upp en annons med två Sachs dämparinsatser ) till framänden, där hävdas det att de passar alla 340/360 från tidigaste årsmodell och upp till årgång 1991. Känns tveksamt...hur är det med den saken?



Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2017, 01:42:08 »
Fjäderbenet går fort att ta ut, lös med bromsoket, bort med de två bultarna som håller nedre kulleden, ta lös krängningshämmarstaget, lossa yttre styrleden och sist lossa de tre skruvarna uppe på fjädertornet. För förarsidan måste man även ta lös hastighetsmätarvajern. Att sedan ta isär fjäderbenet för att byta dämpare brukar dock kunna ta lite tid.

Jag rostlagade själv fjädertallriken men om jag inte minns fel så går dom fortfarande att köpa lös på Mekonomen ifall man skulle behöva det.

Ang. stötdämparen så så länge den är till 3-serien bör den passa. Om det går så googla artikelnummret.

bikerman2

  • Gäst
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2017, 22:57:49 »
Tack för ditt snabba svar Vixhall, underlättar rejält, minskar antalet svordomar och blodiga fingrar ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2017, 06:34:04 »
Att svetsa den gamla fjädertallriken går onda ögat hos bilprovningen. Byt till ny eller byt benet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

bikerman2

  • Gäst
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2017, 10:23:04 »
Tjenare Frej.
No worries, tänkte absolut inte fusklaga den oskuldsvita  "Lillvispen". Har fått hittat delar hos
en kanske inte alltför närbelägen skrot, dock värt trippen då grabbarna där är riktiga bilnördar  :D.

Dessvärre har nu Fordarna, för tillfället, hamnat lite på efterkälken vad beträffar bilbyggandet men lillvolvon måste fixas och
snyggas till lite.
Ska också glutta lite efter stötdämpare bak, se om jag hittar nåt som passar utan att "sätta kniven" i några komponenter men nog om det.

« Senast ändrad: juli 06, 2017, 08:38:12 av bikerman2 »

Scrape_

  • Gäst
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2017, 07:05:14 »
Spana in på Classic-swede  8)
Dom har dämpare m.m även karossdelar till viss mån.

Fick mina grejer på ca 6-7dagar!

bikerman2

  • Gäst
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2017, 08:47:15 »
Classic Swede som du (Scrape) nämner känns praktiskt, bekvämt att handla grejor till både Cortinan och 360:an i samma land...
Vad är bättre än UK när det kommer till lite udda bilar?!

Återigen tack föralla  tips och råd och ha en skön dag allihop

 

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #7 skrivet: juli 08, 2017, 01:02:15 »
Normalt brukar hastighetsmätarvajern bara vara fastskruvad med en pytteliten mutter ute vid navkoppen. Baktill är den bara instucken i fjäderbenet, den ska inte sitta fast men dom brukar ha en tendens att rosta så dom sitter som berget. Slita som en galning och/eller demontera navkoppen och försöka hamra ut den med en skruvmejsel eller liknande brukar dock fungera rätt bra ;)
« Senast ändrad: juli 08, 2017, 01:04:49 av Vixhall »

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #8 skrivet: juli 08, 2017, 01:03:56 »
Att svetsa den gamla fjädertallriken går onda ögat hos bilprovningen. Byt till ny eller byt benet.

Då får du laga lite mer diskret ;) har bessat min 2ggr med hemmasnickrade undre fjädertallrikar, dock så målade jag upp fjäderbenen i samma veva så rostlagningen är mer eller mindre osynlig.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #9 skrivet: juli 08, 2017, 03:32:16 »
Att svetsa den gamla fjädertallriken går onda ögat hos bilprovningen. Byt till ny eller byt benet.

Då får du laga lite mer diskret ;) har bessat min 2ggr med hemmasnickrade undre fjädertallrikar, dock så målade jag upp fjäderbenen i samma veva så rostlagningen är mer eller mindre osynlig.

Har aldrig testat men läst om det flera ggr på detta forum  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

bikerman2

  • Gäst
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #10 skrivet: juli 16, 2017, 21:16:04 »
Tack för era råd pöjka, det enda som inte blev återmonterat var bromsskölden...eller rättare sagt schweizerosten.
Lillvispen rullar in på ombesiktning imorgon och sen är det fritt fram att åka ett par år till, blir nog lite av en "rullande upprustning" då lite upprostning tagit skruv i hjulhuskanterna.
I övrigt är den frisk och framför allt fräsch i coupèn, finns inget värre än bilar med snuskig inredning, visst?
Går lite OT och tänker då på tvåliterssnurran....
« Senast ändrad: juli 16, 2017, 21:18:10 av bikerman2 »

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #11 skrivet: juli 19, 2017, 01:07:21 »
2 literssnurran byter man ut mot en 2.3 liters modell ;) det är lätt värt besväret

bikerman2

  • Gäst
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #12 skrivet: juli 20, 2017, 09:44:21 »
Skulle ha monterat ner fjäderbenet i dess beståndsdelar FÖRE bytet, nu är jag rädd att hela grejen
måste tas bort igen  :'(.
Småknakar lite i toppänden, mest märkbart när framvagnen "fjädrar ut" och det skulle vara skönt att
få tyst på den grejen....
Åtminstone såpass länge att en kan genomföra ombesiktningen, efter godkännande finns lite mer tid
att förfina sånt man stör sig på.

OT kring motorn... ::)
« Senast ändrad: juli 20, 2017, 10:04:56 av bikerman2 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #13 skrivet: juli 21, 2017, 14:32:55 »
Knarret i fjäderbenen går säkert igenom besiktningen. Har så på alla mina bilar och ingen har gnällt än  :-X
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

bikerman2

  • Gäst
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #14 skrivet: augusti 01, 2017, 22:03:52 »
Vem hade väl trott att man skulle bli så fäst vid denna fula lilla ankunge... godkänd med beröm i ytterligare 2 år  ;D .
Nu tänkte jag höra med "farbror Frej" ifall denne guru har mallar kvar till bromsköldarna fram, har han det?

Tack på förhand // Elake Arne 8)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #15 skrivet: augusti 03, 2017, 09:30:14 »
Vem hade väl trott att man skulle bli så fäst vid denna fula lilla ankunge... godkänd med beröm i ytterligare 2 år  ;D .
Nu tänkte jag höra med "farbror Frej" ifall denne guru har mallar kvar till bromsköldarna fram, har han det?

Tack på förhand // Elake Arne 8)

Det har han. Ska jag skanna in och maila dig? Eller lägga upp på faktasidorna här på forumet med ja!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

bikerman2

  • Gäst
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #16 skrivet: augusti 03, 2017, 10:16:42 »
Underbart Frej, som jag skrev i pm så är vi nog många som skulle ha glädje av dina mallar.
Dags för lite karossjobb framöver....men det får bli under en annan rubrik.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: fjädringskomponenter fram demont./mont.
« Svar #17 skrivet: augusti 05, 2017, 20:21:43 »
Ska bara hitta mallarna nu då  ???
Har flyttat en gång efter att jag använde dem.. men slänga? Näääe
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.