Författare Ämne: Sixlar's Volvo 360GLT -83  (läst 5774 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: juli 20, 2017, 23:07:18 »
Projekttrådsintroduktion
Detta är då lillbrorsans 360 GLT från 1983.
Den är utrustad med lilla GLT-vingen, B19E på 115hk, M47R-låda, 3-dörrars kaross med öppningsbara bakrutor

Jag (simlar) fick bilen gratis mot avhämtning då den varit stulen och vandaliserad därför är bakrutorna krossade, rattlåset sönderslaget, torkarspaken avbruten, bucklor på tak, krockad i front och bränslepumpen bortsliten.

Planer
Fixa iordning bilen så den går genom besiktning och skriva över den på brorsan då han fyllt 18.


1Det jag vet måste fixas än så länge är:
Byta rattlås då det är helt sönderslaget
Byta torkarspaken då den är helt bortsliten
Rikta till rattstångsfästet och blinkers/torkarspakfästet
Byta till en okrokig ratt
Byta sidorutor bak
Montera en bränslepump
Laga slangnippeln på bränsletanken
Laga rost i trösklar och golv
Fixa avgassytemet, sista ljuddämparen har rostat av
Ljudisolera
Fixa ny dörrsida höger dörr
Byta till 81ans front
Byta till en hel instrumentbräda
Montera ett mätarhus
Montera stolar och baksäte


Tidsplaneringen
Tidsplanen är att bilen ska vara klar då brorsan (sixlar) tagit körkort, förmodligen i Augusti 2019.
« Senast ändrad: september 30, 2017, 23:10:51 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2017, 23:07:49 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2017, 23:07:56 »
.
« Senast ändrad: juli 20, 2017, 23:09:27 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2017, 23:08:02 »
.
« Senast ändrad: juli 20, 2017, 23:10:20 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2017, 23:08:09 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2017, 23:08:16 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2017, 23:08:23 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2017, 23:55:14 »
Roligt att någon lägger ner lite tid och räddar bilen från skrot-döden :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #8 skrivet: juli 21, 2017, 14:29:37 »
Oj oj oj vilket utgångsobjekt  :-X
Det är så att en annan baxnar!
Skulle bli glad för att ha en storebror som dig  :D

Har du noterat att det är dubbla bladfjädrar på den  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #9 skrivet: juli 21, 2017, 16:13:41 »
Man får tacka för dom positiva kommentarerna :)

Jajemän att det är dubbla bladfjädrar har jag sett, men dom kommer jag förmodligen sno till min röda  :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 22/7-17
« Svar #10 skrivet: juli 23, 2017, 00:37:57 »
En liten update för Lördagens arbete :)
Lillbrorsan fick rengöra alla inredningsdetaljer som ska återmonteras med en sprayflaska som innehöll en blandning av ca 50% vatten och 50% ättiksprit för att förhoppningsvis ta död på möglet och mögellukten.

Under tiden han gjorde det fixade jag först med min röda 360 innan jag tog tag i att byta till ett helt rattlås jag köpte av OlleR i Fredags i denna och även reparera blinkers- och torkarspakshållaren.

Lillbrorsan fick även köra en mögeldödning av värmepaketet genom att ha tändningen på med fläkten på andra läget och spraya ättikspritsblandningen mot fläktens insug till dess det började lukta ättika i bilen, förhoppningsvis försvinner då eventuell mögeldoft ur ventilationssystemet.
Det blev också att limma om några hörn på dörrsidorna som släppt pga fukt så att dom ser respektabla ut, skulle bara få tag i en svart höger dörrsida till en 3-dörrrars med nya dörrsidorna, men har en känsla av att det blir svårt :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 23/7-17
« Svar #11 skrivet: juli 23, 2017, 22:31:45 »
Update idag igen, har man semester och inte något bättre för sig för tillfället så blir det att fixa med denna 360 :)

Har idag tvättat av golvmattan med högtryckstvätten, mycket smuts som åkte ut då vattnet blev helt brunt för att sedan klarna upp desto mer jag blåste på med högtryckstvätten på mattorna :-X Men ren blev den, tyvärr så kapade jag den i mitten vid demontering då jag egentligen inte tänkt återmontera den, men tänkte sen att man kan ju försöka rengöra den iaf.

Efter det så hissade jag upp bilen bak och meckade dit min biltema "044"-bränslepump, "fräste" ut slitsar längst bak på den utstickande delen av balken och monterade pumpen med slangklammer, lindade även in pumpen ett varv med bitumenplatta för nötningsskydd. Pumpen sitter fast ordentligt men surret hörs väldigt tydligt i kupén, men får duga tillsvidare iaf.
Bromsröret gick även av precis vid bränsletanken, såg att det var rostigt och när jag bröt lite i röret för att göra plats åt pumpen så gick det av, så det måste fixas också.

Riktade även till bränslenippeln på tanken, men märkte sen att det var en spricka i den (syns på bilden men såg det tyvärr inte innan jag hällde i någon liter soppa).
Fick även provstartat bilen innan soppan läckte ut, motorn låter då frisk och startade väldigt enkelt så det är ju positivt. En sak märkte jag att jag måste fixa på motorn och det är ett rosthål i egr-röret.
Slangnippeln ska jag försöka täta med lite silver-fosforkopparlod  från jula, måste bara låta tanken vädra ut innan jag vågar komma i närheten med gasbrännarn.
« Senast ändrad: juli 23, 2017, 22:55:36 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #12 skrivet: juli 23, 2017, 22:31:56 »
Sen så blev det att börja med monteringen av min gamla 345DLS front :)

Framskärmarna går att montera rakt på utan modifikation. Stötfångarfästena passar bolt on runt balken men måste kapas lite i fronten under bogseröglan för att kunna monteras på höger sida och biten som sticker uppåt till huvgångjärnet på 81ans fästen passar bara en skruv och det hålet måste förlängas lite nedåt och även snedkapas lite högst upp mot "kylarbalken".

För att få dit huvgångjärnen var jag tvungen att demontera kylaren och kapa upp hål för dom, annars en simpel montering. Och för att få dit strålkastarsargen med strålkastare så var jag tvungen att kapa upp "strålkastarhålen" i bilen i ovankant. Blev även tvungen att svetsa dit två muttrar på ovansidan av kylarbalken för att få skruvat fast strålkastarsargen på ovansidan.

Har tyvärr inte några bilder på modifikationerna jag gjort för att det ska passa men ska fota det då allt demonteras för att lackas vitt någon dag till veckan.
Fick i alla fall ihop fronten idag och snart går bilen att köra för egen maskin in och ut ur garaget :)
« Senast ändrad: juli 23, 2017, 22:53:30 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #13 skrivet: juli 23, 2017, 22:32:03 »
.
« Senast ändrad: juli 23, 2017, 22:53:45 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #14 skrivet: juli 24, 2017, 02:30:19 »
Här händer det grejer!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 27/7-17
« Svar #15 skrivet: juli 27, 2017, 22:52:14 »
Nu så blev det en update igen, jag och brorsan har hållt på med bilen varje dag nu under veckan.

Först så blev det att försöka byta till 81ans instrumentbräda så fick flytta över lite luftkanaler på värmepaketet men visade sig sen när brädan skulle monteras att tändningslåset tog i brädan och den ville inte heller passa ordentligt och sen var även elsystemet annorlunda. Rätt kontakter på elsystemet men olika kabellängder då det är viss skillnad på placeringen av knappar i bilen på en 81a och en 83a.
Bestämde mig då för att montera tillbaka originalet, dvs 83ans luftkanaler och instrumentbräda och blir då att i framtiden skaffa en bräda och ett mätarhus som passar.

Efter att närmare hela den dagen slösats bort i onödan så blev det sen att kapa bort lite rost och sedan kapa tilll och svetsa fast plåtbitar dagen därpå. Sen blev det kallgalv, hammarlack och rostskyddsmassa på det så nu är den rosten som behövde fixas klart :)
« Senast ändrad: juli 27, 2017, 23:00:04 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #16 skrivet: juli 27, 2017, 22:52:22 »
Och under tiden jag lagade rosten så fick lillbrorsan fixa en mall för bakrutorna så jag sen kunde kapa till plastrutor till bilen.

Efter rosten var fixad och rutorna klara så gjorde jag ett försök att löda bränsleanslutningen på tanken men blev bara skit av det av att ligga upponer så blev att plocka ut soppatanken (hade helst velat slippa då det är mycket jobb att ta ner skiten).
« Senast ändrad: juli 27, 2017, 23:02:49 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #17 skrivet: juli 27, 2017, 22:52:30 »
Så efter vi fått ut soppatanken blev det att löda anslutningarna, använde mig av julas mässinglod och även deras gassvets (tyvärr alldeles för dyrt att köpa en ordentlig gassvets/skärbrännare och beggade är ju omöjliga att få tag i).
Men julas gassvets presterade över förväntan och gasen har räckt länge fastän det är ganska små tuber, gick fint att löda med nästan så man värmde för mycket på vissa ställen.

Efter jag då fått anslutningarna på tanken täta så märkte jag att det sitter slangar mellan bränsleanslutningarna och bränslerören inuti tanken, kunde ej nå dom genom tankarmaturens hål så fick kapa upp ett eget för att få ner tanken.
Bytte då slangarna i tanken och svetsade och lödde igen det uppkapade.

Reparationen blev inte snygg men den håller tätt i alla fall.
« Senast ändrad: juli 27, 2017, 23:07:41 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #18 skrivet: juli 27, 2017, 22:52:38 »
Efter nu bränsletanken och rosten var fixat så passade jag på att ta bilder på modifikationern jag gjort för att få dit 81ans front.
« Senast ändrad: juli 27, 2017, 23:09:18 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #19 skrivet: juli 27, 2017, 22:52:45 »
.
« Senast ändrad: juli 27, 2017, 23:09:52 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #20 skrivet: juli 27, 2017, 22:52:57 »
Efter vi nu fått fixat bakrutor, bränsletank och rost så fick brorsan måla golvet invändigt med hammarlack där det var ytrost och sedan lade vi på bitumenplattor och skumgummi-ljudisolering som jag hade liggandes.
Efter ljudisoleringen var klar så återmonterades golvmattan, mittkonsolen och mina gamla 340-stolar som ej är mögliga till skillnad från bilens original-stolar.

Och efter allt det så hoppade jag in i bilen och körde ut den ur garaget ;D

Får se nästa gång vi fixar med den, ska fixa med den röda imorgon och sen åka bort några dagar så kanske i slutet på nästa vecka att vi har tid och ork att fortsätta med bilen.
« Senast ändrad: juli 27, 2017, 23:15:01 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #21 skrivet: juli 28, 2017, 16:34:56 »
Åter igen starkt jobbat!  :D

Men att det sitter slang inuti tanken visste jag inte?! Inga bilder på det?

Och vad var det som satt mellan tankanslutningen och bränslepumpen? Minifilter? Backventil?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #22 skrivet: juli 29, 2017, 15:41:34 »
Man får tacka :)

Jo en stump med typ 11mm slang mellan matningsnippeln och pickupen i tanken och en 8mm slang mellan bränslererurnippeln och returröret i tanken.
Tyvärr inga bilder på det, var så förbannad över att måsta kapa upp tanken för att byta slangarna.

Eftersom det är ca 11mm anslutning på tanken och 8mm på min biltema 044 så sitter det en liten plastadapter med 10mm anslutning på ena sidan och 8mm på andra sidan. Satte sedan även ett universalfilter mellan tank och pump.

Ursäkta för eventuella felskrivningar, skriver på mobilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #23 skrivet: juli 29, 2017, 21:14:33 »
Men det är ju vansinne!! Att ha slangar i tanken man inte kommer åt att byta!  ??? ??? ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #24 skrivet: juli 30, 2017, 00:32:32 »
Japp väldigt märkligt, verkar som allt i tanken monteras innan halvorna sätts ihop :/
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #25 skrivet: juli 30, 2017, 21:34:42 »
Japp väldigt märkligt, verkar som allt i tanken monteras innan halvorna sätts ihop :/

Har levt i ovetskap i mitt förhållande med bilmodellen i 13 år snart innan du upplyste mig om förbannelsen som göms i det ångande djupet av sadeltanken från helvetet  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 6/8-17
« Svar #26 skrivet: augusti 06, 2017, 21:37:20 »
Update!

Ja nu så har det fixats med lillbrorsans bil igen :)

Under tiden jag tonade rutorna på min röda så fick brorsan återmontera resten av inredningen i sin bil och även koppla in stereo och 4st högtalare.
Jag la även in E46-baksätesitsen jag tänkt montera i min röda bara för att testa hur det passar då vi redan plockat ut baksätet ur denna :P

Sen tvättade vi motorrummet och bilens utsida, var väldigt skitigt så blev bra mycket finare efter tvätt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #27 skrivet: augusti 06, 2017, 21:37:33 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #28 skrivet: augusti 06, 2017, 21:37:39 »
I samband med att vi tvättade motorrummet så såg jag att det fattades båda plasthållarna till tändkablarna, själva plåtfästena fanns kvar men plasten var borta.
Som tur är gav jag lillbrorsan en 3d-skrivare i födelsedagspresent för några veckor sedan så då fick han skriva ut 2st tändkabelhållare passande Volvo från thingiverse ;D Dom blev i blå ABS-plast då det var vad vi hade, såg faktiskt bra ut tycker jag.
« Senast ändrad: augusti 06, 2017, 21:41:00 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #29 skrivet: augusti 06, 2017, 21:37:45 »
Och till sist så tog jag fram en burk Hammarlack Dark Blue-burk jag haft liggandes sen 345an då jag hade tänkt måla den bilen med det.

Vi tog då och tvättade av och ruggade upp lacken på 360ins original-motorhuv och provmålade lite.
Målade först med färgspruta i mitten, hammarlacken då utspädd med ca 1/3 förtunning. Blev inte så värst snyggt.
Målade sen på höger sida med pensel, blev snyggare men hammareffekten ser inte snyggt ut som billack.
Målade sen på vänster sida med oljeduschspruta, blev inte nå bra det heller.

Så det skiter vi nog i, hade den funnits som slät, dvs utan hammareffekt så hade det blivit snyggt då den ser lite lätt ut som metallic-lack.

Får se i framtiden vad vi målar bilen i för färg, kanske blir att behålla den vit. Färg får lillbrorsan bestämma då det ändå är hans bil.
« Senast ändrad: augusti 06, 2017, 21:45:07 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #30 skrivet: augusti 06, 2017, 23:44:10 »
Haha kul med 3D-utskriften!

Matchar ju tändkablarna fint med  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #31 skrivet: augusti 06, 2017, 23:52:47 »
Hehe jo den har nog snart betalat av sig :P

Höjde utseendet på den annars slitna/skitiga motorn ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/8-17
« Svar #32 skrivet: augusti 10, 2017, 21:50:17 »
Nu så har det hänt lite igen.
I Måndagskväll så fixade lillbrorsan 5,25" högtalare fram och byggde egna högtalarringar av plastglas vi hade kvar från sidorutorna.
Han stoppade även i 5,25" högtalare i hatthyllan.

Under tiden brorsan gjorde det blev jag lite lätt rastlös och drog igång polermaskinen för att polera upp taket och hela sidorna bakom framdörrarna ::) Helt onödigt då vi tänkt lacka om bilen i framtiden, men fin blev den i lacken iaf, blev till och med lite mer gräddvit i nyansen är kritvit som den var innan.

Sen har brorsan gjort en 3d-ritning på ett dörrhandtag och gjort en provutskrift för att känna på hållbarheten och passformen, än så länge bara i prototyp-stadiet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #33 skrivet: augusti 10, 2017, 21:50:31 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #34 skrivet: augusti 22, 2017, 00:05:11 »
Snygga handtag  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #35 skrivet: augusti 22, 2017, 05:46:05 »
Tackar :)
Tyvärr höll dom inte efter lite hållbarhetstester så den planen gick åt skogen :'(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #36 skrivet: augusti 23, 2017, 22:59:19 »
Tackar :)
Tyvärr höll dom inte efter lite hållbarhetstester så den planen gick åt skogen :'(

Synd  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/9-17
« Svar #37 skrivet: september 10, 2017, 20:31:33 »
Ja nu var det längesedan det uppdaterades, men har inte haft några delar då jag väntat på att få tid att åka en sväng förbi OlleR igen.

Och idag hade jag äntligen tid :)
Jag och lillbrorsan åkte ner i min röda 360 till Olle i Skellefteå, i utbyte mot lite inredningsdetaljer från min gamla 81a så fick vi ta allt vi ville från en svart 360 han skulle skrota.

Så vi plockade på oss dörrhandtag fram och bakluckelåset då det är samma bil som vi tog tändningslåset från i somras. Plockade även på oss baksätet, framstolarna som var från okänd bil, instrumentbrädan, rattstången och rattstångsfästen och lite smådetaljer som var i bättre skick än på denna vita 360.
Imponerad att allt rymdes i bilen ;D
Inte så roligt väder dock, ösregn hela vägen ner och hela vägen upp. Men vi hade sån tur att det var uppehåll under största delen av tiden vi plockade delar :)


Så nu har vi äntligen lite delar så vi kan ta tag i den här vita 360in igen nästa helg :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2079
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/9-17
« Svar #38 skrivet: september 11, 2017, 20:32:28 »
från en svart 360 han skulle skrota.

Svart☺ har han en svart höger bakdörr?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/9-17
« Svar #39 skrivet: september 11, 2017, 21:53:23 »
från en svart 360 han skulle skrota.

Svart☺ har han en svart höger bakdörr?
Jo det har han fast den var intryckt. Inte originalsvart heller utan ommålad från blå.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98