Författare Ämne: Sixlar's Volvo 360GLT -83  (läst 4451 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2079
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/9-17
« Svar #40 skrivet: september 11, 2017, 22:05:36 »
från en svart 360 han skulle skrota.

Svart☺ har han en svart höger bakdörr?
Jo det har han fast den var intryckt. Inte originalsvart heller utan ommålad från blå.
Ok då har han inte. Jag kommer ju knappast att ha turen att hitta en dörr så det blir nog att jag målar en. Svart  360 tycks vara ovanligt.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/9-17
« Svar #41 skrivet: september 11, 2017, 22:07:49 »
från en svart 360 han skulle skrota.

Svart☺ har han en svart höger bakdörr?
Jo det har han fast den var intryckt. Inte originalsvart heller utan ommålad från blå.
Ok då har han inte. Jag kommer ju knappast att ha turen att hitta en dörr så det blir nog att jag målar en. Svart  360 tycks vara ovanligt.
Tyvärr. Dom flesta 300or verkar vara röda eller blåa av någon anledning.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 17/9-17
« Svar #42 skrivet: september 17, 2017, 20:23:32 »
Update!

Nu i helgen har det hänt grejjer :)

Vi började med att byta instrumentbrädan och montera mätarhus och knappar till dimljus och bakrutedefroster.
Måste dock byta hastighetsmätarvajer till VDO då det här är ett nyare mätarhus, sitter Smith-vajer i bilen. Köpte dock ett 83as GLT-mätarhus från bildelsbasen, men visade sig vara defekt då vi monterade det :(

Så vill någon byta en VDO-vajer mot en Smith så är det bara hojta till :)


Sen byttes tankarmaturen pga sönderärgade stift, även detta skiljde lite pga nyare tankarmatur. Nya armaturen har två stift medan gamla har tre stift, som tur var hade vi även tagit kontakten till den från Olle så då blev det att klippa och skarva.
Enda skillnaden mellan gamla och nya är att gamla har en röd kabel utöver dom andra som är brun och vitbrun. Röda kabeln används inte ens ??? Nya armaturen har två kablar, brun och brunvit. Så klippte vara kablarna och skarvade på nya kontakten så fungerar nu tankmätaren som den ska.

Efter det monterades baksätet vi tog av Olle, lite skillnad där också då 343orna tydligen ska ha en rakare sittdel så det blev en ganska stor glipa på vardera hörn till sittdelen, passar annars som det ska så får duga :P

Försökte sen få dit stolarna vi tagit av Olle också, tyvärr som blev dom alldeles för långt fram och för högt upp både för mig och för brorsan. Får se hur vi gör där, om vi bygger om så dom passar eller ger tillbaka dom till Olle nästa gång vi åker ner.
Så tillsvidare får original-framstolarna från min röda sitta i denna.

Och när vi nu bytt instrumentbräda så det finns ett ljusvred på bilen kunde vi äntligen kontrollera belysningen. Fram funkar det perfekt men bak var det såklart dålig kontakt till lamporna som det alltid är på 300orna.
Men det fixade vi och bytte några trasiga lampor samtidigt så nu funkar all belysning på bilen.

Har även slängt in en universalgummimatta i bagaget. Skar till gummimattan med den rödas org-tygmatta som mall.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 17/9-17
« Svar #43 skrivet: september 17, 2017, 20:23:42 »
För skojs skull provmonterade vi en 52" kurvad ledramp monterad på takräcke, har haft det liggandes då det följde med en 744a jag bytte till mig i våras.
Ser lite dumt ut då det sticker ut några centimeter per sida utanför taket ::)

Lillbrorsan tyckte inte det såg fränt ut så vi får väl se hur han kommer göra med extraljus i framtiden, är ju inte akut med bättre lyse då det är ca 2år kvar innan brorsan har körkort.

Till sist så kapade jag av avgassystemet på den raka biten vid bladfjäderfästet för att svetsa på en 90° krök. Detta för att avgassystemet gått av just framför bakaxeln och riktar då avgaserna rakt upp mot bränsletank/rambalk, kändes inte så säkert :P
Detta är bara provisoriskt, förmodligen kommer avgassystemet från min röda monteras på denna i framtiden.
« Senast ändrad: september 17, 2017, 20:29:21 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2331
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #44 skrivet: september 18, 2017, 06:16:19 »
Tredje pinnen på tankarmaturen är till för varningslampan för tom tank på de äldre bilarna... Nyare bilar fixar det från vanliga givaren istället.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #45 skrivet: september 18, 2017, 06:25:08 »
Tredje pinnen på tankarmaturen är till för varningslampan för tom tank på de äldre bilarna... Nyare bilar fixar det från vanliga givaren istället.
Jaha det är så det funkar :)
Antar det är i själva mätarhuset som det skiljer då?

Men är ju inte så viktigt om lampan tänds eller ej sålänge mätaren fungerar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 24/9-17
« Svar #46 skrivet: september 24, 2017, 20:56:37 »
Tjena kort lite update.

Vi var upp till Vuollerim i Lördags för att hämta en 75as 244 åt en polare och hämta ner brorsans 744 för att skrota ner den.
Tanken var även att vi skulle hämta en 345a av årsmodell 80-81 men tyvärr så gick det inte då bilen inte var rullbar, fattades hela fjäderbenet höger fram så kunde inte få upp bilen på släpet.
Men vi tog grillen från den iaf då den var hel men mossig.

Lillbrorsan fick då även för sig att använda 3d-skrivaren för att skriva ut ett nytt emblem till att ersätta det slitna volvo-emblemet i grillen :)
Inte färdigt ännu, denna var bara för att kontrollera att den passar. Han ska skriva ut en ny då texten "sport" blev dålig och den ska även målas i texten/loggan.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16560
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 24/9-17
« Svar #47 skrivet: oktober 01, 2017, 00:43:15 »
Lillbrorsan fick då även för sig att använda 3d-skrivaren för att skriva ut ett nytt emblem till att ersätta det slitna volvo-emblemet i grillen :)

Fränt :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 26/11-17
« Svar #48 skrivet: november 26, 2017, 22:16:01 »
Väldigt länge sedan update nu men denna bil väntar på att jag ska börja bygga om min röda 360 så vi kan flytta över avgassystem, kylare, bakaxel och hastighetsmätarvajer till denna.

Däremot så skottade vi fram den och körde loss den från sin vinterparkering, körde sedan tillbaka den efter att ha skottat lite runt bilens p-plats så får den stå ännu några månader :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16560
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #49 skrivet: december 13, 2017, 23:30:15 »
Tack för update :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 11/3-18
« Svar #50 skrivet: mars 11, 2018, 21:38:11 »
Ja nu var det länge sedan update här igen.

Vi har fortfarande inte gjort något på själva bilen, den står med snö upp till hjulcentrum så är lite svårflyttad för tillfället ::)

Däremot så var vi till Hakkas i slutet på Februari och köpte kompletta dörrar, sidorutor bak, mittkonsol och stänkskydd fram från en 87as 360 (var säkert några mer smådelar vi tog, minns inte riktigt).
Inga bilder på det dock.

Sen så kommer lillbrorsan få sig en Jetta Mk2 1,6TD han tänkt ha som bruksbil så då började han snacka om budget-turbo på denna, fick då tag i ett sprickfritt 240-turbogrenrör åt han så har pojken ett grenrör som borde duga till 200hk iaf ;D

Och under vintern så har brorsan fixat lite emblem till bilen med 3d-skrivaren. Ett stycke R-sport emblem han ska montera i grillen, han har lackerat det färdigt så bara kvar att limma fast det i grillen.
Han har även gjort ett GLT-emblem att montera i grillen och sen även 360-emblem han ska montera på framskärmarna.

Det var allt för denna gången, vi ska ta tag i denna bil nån gång efter den tinat fram, min röda 360 är dock prio nr1 då brorsan ändå inte får ta körkort förrän i slutet på sommaren 2019.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #51 skrivet: mars 12, 2018, 20:08:10 »
Ett sånt där grenrör skulle man ha hittat till 2JZ.  ;D  Men icke, blir att bygga ett själv.

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #52 skrivet: mars 12, 2018, 20:47:56 »
Hehe ja är lite problematiskt med specialbygge ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 18/3-18
« Svar #53 skrivet: mars 18, 2018, 21:37:17 »
Blir en till mini-update här också.

Brorsan har nu byggt färdigt grillen till sin 360. 3D-utskrivet R-sport och GLT-emblem som han har målat och monterat på grillen :)

Och som påpekat i förra updaten så är bilen lite lätt svårflyttad, snö upp till hjulcentrumen trots att vi skottat runt den varje helg efter det kommit snö :P
« Senast ändrad: mars 18, 2018, 21:41:35 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16560
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #54 skrivet: mars 21, 2018, 22:19:58 »
Kul med grillen!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 8/4-18
« Svar #55 skrivet: april 08, 2018, 22:30:34 »
Jahapp nu vart det dags att börja ta tag i den här bilen :)
Min röda GLT körde ut utan kylare tidigare idag så då bogserade vi loss den här bilen och körde sen in den i garaget.

Började med att ta ut tändstiften och kolla kompressionen då vi kom på att det aldrig gjordes förra året. Kändes som det var dags då bilen luktar lätt tvåtakt om avgaserna och ryker lite blått då man varvar till den.
Visade sig att kompet låg:
1an = 8bar, 2an 9bar, 3an 8bar och 4an 10bar.
Lägsta trycket som är godkänt är 10bar så man skulle kunna säga att motorn är lagomt inkörd efter just över 40k mil :P

Men vi får ju en B200 över sen när jag byter till B230 i min röda så då får vi slänga ur B19E-motorn ur denna och slänga i min 24k mil B200E i denna.
Om nu inte brorsan hittar en B23 eller B230 för småpengar men tyvärr verkar priserna ha ökat markant de senaste åren på gamla rödblockare.

Nå efter vi konstaterade att motorn är i behov av renovering så fortsatte vi med att riva fronten och byta kylare.
Plockat ut kylaren ur min röda GLT och stoppar in den i denna. Dock endast 17mm tjockt cellpaket, original i denna är 33mm tjockt.
Vet ej vilken årsmodell det ändrades tjockleken på kylaren men 17mm tjock kylare verkar ju funka för original-motor iaf.

Smackade sen tillbaka fronten och fyllde kylarvätska, nu verkar kylsystemet vara tätt i alla fall :) Kunde inte lufta det då jag glömt bort att vi tagit bort fläktremmarna i höstas så några nya hade inte införskaffats.

Brorsan tog sen ut mätarhuset vi monterade i bilen i höstas och tänkte flytta över hastighetsmätaren från ett årsmodell 1983 smith-mätarhus till ett VDO av årsmodell 1988. Visade sig dock vara för besvärligt så han gav upp på det.
Vi tog då sen och justerade miltalet på VDO-mätarhuset till 41k mil då bilen hade gått just över 40k mil vid senaste besiktningen.
Hur väl det stämmer vet vi ej, senaste besiktning var 2012 och original-mätarhuset fattades då jag fick bilen i somras.

Brorsan skruvade sen tillbaka VDO-mätarhuset.
Vi letar då efter en VDO hastighetsmätarvajer. Ska kolla om Smith-vajern som sitter i bilen är hel, är vajern hel så byter vi gärna den mot en hel VDO-vajer :)


Det var allt för idag, ska fortsätta med bilen nästa helg så blir en söndags-update nästa vecka också :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 15/4-18
« Svar #56 skrivet: april 15, 2018, 21:29:54 »
Ja det var ju lovat en Söndags-update här i tråden så då får jag väl leverera :P

Blev inte gjort allt för mycket i helgen och blev taget väldigt få bilder. Blev bara i Lördags som vi fixade med bilen.
Det första som gjordes var att hissa upp bilen och skruvade loss hjulen så man kunde krypa under.

Jag började med att laga det avrostade bromsröret till bakaxeln medan brorsan tonade sina bakrutor.

Tog 2st försök att få skarvningen tät mellan org-stålbromsrör och det nya kopparröret, visade sig sen vid luftningen att bromsslangen var igenstockad.
Bromsslangen till bakaxeln var lätt att ta loss och brorsan fick då idén att vi trycker igenom smutsen med en gammal bilantenn som nödlösning för att kunna prova bromsarna.
Sen tänkte jag passa på att lufta resten av bromsarna också, höger fram gick riktigt bra men vänster fram gick luftnippeln av.
Skruvade då loss oket, visade sig att bromsbeläggen hade rostat sönder då slitmaterial släppt från basplattan på beläggen.
Tänkte sen trycka in oket men visade sig att det hade rostat ihop så det gick fruktansvärt trögt, försökte sen värma och ta loss luftnippeln med en grispitt och grispitten gick då av...
Upptäckte även att bromsslangen vänster fram hade en bubbla i sig så den slangen är också skrot.
Menmen smackade tillbaka "beläggen" och bromsoket så får det duga för att flytta bilen på gården, kommer ändå montera fjäderben och bromsar från min 88a senare.

När då bromsarna var färdigracklade med så tänkte jag hänga på fläktremmen lite snabbt. Hade bara fått tag i en rem så det fick duga.
Skulle då släppa spännaren till generatorn och det visade sig att bulten som går genom generatorn till spännaren hade ärgat fast i generatorhuset så blev tvungen att ta ut generatorn.
Fick sen slå ut bulten med en minislägga och putsa upp både bult och hål i generatorn. Passade även på att putsa upp alla kontaktytorna till laddningregulatorn och kablarna till generatorn.
Skruvade sen tillbaka generatorn och hängde på samt spände fläktremmen.

Efter det så tog vi ut hastighetsmätarvajern för att se om den var hel, vilket den var.
Så vi byter gärna Smith-hastighetsmätarvajern mot en hel VDO-vajer.

Sen så skruvades hjulen på igen och bilen sänktes ner på backen för att brorsan lättare skulle kunna kravla sig in i baksätet på bilen.
Han tog då loss plastbakrutorna, vickade baksätet och tog ut dom fuktskadade sidopanelerna.
Sen monterade han dom fräschare panelerna vi hämtade i Hakkas och även bakrutorna som nu då även blivit tonade av brorsan innan montering :)

Hällde sen i lite färsk bensin i tanken och startade bilen för att lufta kylsystemet.
Motorn började gå bättre och bättre och ryka mindre och lukta mindre skoter om avgaserna så kan hända att kolvringarna kanske kärvat fast vilket orsakade det låga kompressionen vid mätningen förra helgen.
Får bli att hälla i lite rostlösare i cylindrarna och köra motorn lite mer innan vi tar ett nytt kompprov.

När då det som kunde fixas var fixat så tog jag mig en kort provkörning. Bilen går då bra i alla fall och slira på lite grus gick riktigt lätt :P

Idag så gjordes inget på bilen utan vi åkte först ut och bogserade en polare och efter det fick lillbrorsan övningsköra fram till det var dags för middag.


Så det var allt för denna helgen, nästa helg får vi se vad vi tar tag i känns som att det inte är så mycket mer vi kan göra innan jag fortsätter ombyggnationen av min 88a så det blir lite delar över till denna bil.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16560
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 15/4-18
« Svar #57 skrivet: april 15, 2018, 22:19:27 »
försökte sen värma och ta loss luftnippeln med en grispitt och grispitten gick då av...

Citera
Skulle då släppa spännaren till generatorn och det visade sig att bulten som går genom generatorn till spännaren hade ärgat fast i generatorhuset så blev tvungen att ta ut generatorn.
Fick sen slå ut bulten med en minislägga och putsa upp både bult och hål i generatorn.

Tänk om någon tidigare ägare hade smörjt ovanstående.. så lätt det hade gått då  ::)


Citera
Passade även på att putsa upp alla kontaktytorna till laddningregulatorn och kablarna till generatorn.
Se där, förebyggande underhåll!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #58 skrivet: april 16, 2018, 05:39:18 »
Jo den är ju ganska så omhändertagen den här bilen av tidigare ägare men efter att ha körts 40000mil och sen stått några år sätter sina spår i form av fastrostade grejjer :P


Jajemän går så smidigt och fort med generatorn på arbetsbänken så då kan man inte hålla sig från att putsa lite smått :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 28/4-18
« Svar #59 skrivet: april 28, 2018, 23:06:00 »
Nä vadnudå en Lördagsupdate ???
Jo det är så att vi hann göra bort allt vi kunde göra på bilen redan idag så lika bra att uppdatera projekttråden direkt då :)

Dagen börjades med att bygga om avgassystemet så det mynnar ut längst bak på bilen istället för framför bakaxeln.
Kapade bort 2" svetsböjen jag svetsade på förra året och skarvade på en rak bit 2" rör.
Förlängde sen en 2" kardankrök med en rörstump och fixade en avgasupphängning av en bit m8-gängstång.
Fortsatte sen med att svetsa på en bit rakt rör och kapade sen till en liten 2" dieselkrök som utblås och svetsade på lite mer m8-gängstång för avgasupphängning.

Sen helt plötsligt satt avgassystemet där och både jag och brorsan kände oss nöjd med hur det såg ut :)

Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 28/4-18
« Svar #60 skrivet: april 28, 2018, 23:06:53 »
Vart såklart även en liten video på avgasljudet :)
https://youtu.be/WXRhw7WmhnE

Bry er inte om blåröken och svartröken, motorn är som redan påpekat inte helt frisk :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 28/4-18
« Svar #61 skrivet: april 28, 2018, 23:08:11 »
Nå när nu avgassystemet var klart så var det dags att byta till dom "nya" dörrarna.
Kapade bort hörnet längst fram, längst ner på original-framdörrarna för att kunna knacka ut sprintarna med ett så stort dorn som möjligt. Gick ej att få ut med ett mindre dorn i annan vinkel då sprintarna rostat fast i gångjärnen.

Putsade sen upp sprintar och gångjärn och fettade in ordentligt innan vi monterade dom nya dörrarna.
Montering av dörrar görs enklast genom att knacka in sprintarna i dörren och sen skjuta på dörren på gångjärnen. Medan en person håller i dörren tar den andra en stor polygrip och pressar in sprintarna i gångjärnen med.
Tog inte många minuter att hänga på dörren.

Sen tog brorsan loss dörrhandtaget och bytte låskista så han fortfarande bara behöver en nyckel till hela bilen.

Under tiden brorsan fixade med dörrhandtaget då sprutade jag på tröskelskyddsmassa under hela bakre halvan av bilen.

Brorsan passade även på att trycka dit sina 360-emblem på framskärmarna så vart såklart även en bild på det ;)
« Senast ändrad: april 28, 2018, 23:18:03 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 28/4-18
« Svar #62 skrivet: april 28, 2018, 23:08:18 »
När då låskistan var bytt och dörren komplett igen så justerade borsan in låsbygeln i bilen så dörren går lätt att stänga.
Sen så tog vi bort dörrlisten då den inte passade in med resten av bilen, nog för att färgen på dörren passar inte in ordentligt men man kan ju försöka bry sig om hur det ser ut ::)

När då förardörren var bytt så vändes bilen för att byta passagerardörren, samma procedur där men under tiden brorsan fixade med dörrlåset så bytte jag olja och oljefilter på motorn för att se om det skulle hjälpa mot blåröken (gjorde ingen skillnad).
Oljefiltret var då inte bytt på länge, nästan så det hade rostat hål i det :P

Och sen när dörren var bytt kördes bilen ut och nu kan vi inte göra något vettigt förrän jag byter fler delar på min röda GLT.

Så det var allt för denna update, får se när vi gör nåt på bilen nästa gång :)
« Senast ändrad: april 28, 2018, 23:26:11 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/6-18
« Svar #63 skrivet: juni 10, 2018, 21:43:04 »
Update :)

Det var ett tag sen men nu så gjordes det ett stort jobb på bilen i helgen.

Har nu bytt från en sliten B19E till en fräsch B200E :D

Varför det redan gjordes är för att jag behövde ventilfjädertallrikarna till b230in som ska ner i min röda 360.

Men på ca 3h revs B200an ur den röda 360in, motorn tvättades och rödingen puttades ut.
Sen togs denna flerfärgade 360 in i garaget och tog loss lite saker bland annat motorhuv, front, kylare, LMM, insug komplett med elhärva, grenrör, motorfästen och motor.

Lyfte sen ut motorn, smidigaste sättet är att dra ut motorn så långt det går, vinkla sen upp den så långt det går och vrid motorn 90grader åt sidan och sen hissa upp motorn ovanför fronten och dra bort motorlyften (elr rulla bak bilen om man har plats).

Motordemonteringen på denna 83a tog även det ca 3h inkl tvätt av motor.

Rev sen loss toppen och såg snabbt varför motorn har dåligt komp. Cylinderloppen är spegelblanka så den skulle behöva sig en renovering om motorn ska användas.
Inget varken jag eller brorsan känner för att göra så om någon behöver lite B19E-motordelar så är det bara hojta till. Har ni möjlighet att hämta så skänker jag gärna bort hela motorn annars får det bli att sälja det mesta som metallskrot på semestern.

Under tiden jag rev loss och isär toppen så tog brorsan och slipade och målade i motorrummet så långt färgburken räckte. Han målade med biltemas mattsvarta motorlack.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/6-18
« Svar #64 skrivet: juni 10, 2018, 22:02:29 »
Söndagen, idag alltså, spenderades med att först förbereda B200an för turbo genom att borra oljeretur och svetsa fast ett oljereturrör i motorblocket likadant som på b230in.
Brorsan dammsög upp metallspånet under tiden jag borrade och vi bytte sen motorolja.
Vi pluggade även puls-airet då det blir ivägen för turbogrenröret som ska monteras nån gång i framtiden.

Efter det var gjort så målades och monterades B19E-fördelaren eftersom denna GLT har hallgivare i fördelaren och inte renix-svamlet.

Sen hinkades motorn ner i bilen. Sen skruvades motorn fast mot sprängkåpan och motorfästen monterades så att motorlyften kunde ställas undan.

Gjorde även om elsystemet lite smått, bytte två trasiga kontakter på insprutningens kabelhärva. Kontakten som ska till den blåa vattentempgivaren var helt trasig och låsfjädern saknades på kontakten till kallstartsspridaren. Stiftade loss kontakterna och snodde två kontaktstycken från 740-motorhärvan.
Sen kopplade jag om kablaget som är likadant som på alla andra B19, dvs kablarna till oljetryckskontakt, D+, startmotor, tempgivare till mätarhuset och generatorkabeln.
På b200 är det endast generatorkabeln som går runt motorblocket.
Kopplade då om så det går som på b200, oljetryckskontaktens kabel och D+ följer rambalken på passagerarsidan fram till generatorn och startmotorkabeln och tempgivarkabeln går in under insuget.

Efter det lilla var gjort så fortsattes ihopmonteringen och till slut så var bilen komplett igen.

Men var inte helt enkelt, var först tvungen att kugga om fördelaren, tog två försök innan den satt rätt så bilen startade och tändningen gick att ställa på ca 10grader.

Men när motorn varit igång några sekunder så tappar den som tomgången, tomgången hamnar på inte ens 500rpm och det hjälper inte att skruva på tomgångsskruven utan det enda som hjälper är att hålla gas.

Hann inte med något mer än så innan det var dags för middag och en stund efter middagen på söndagar så åker jag hem för att orka upp till jobbet på måndag.

Hörs dock att B200an är mycket friskare, låter fruktansvärt mycket rappare när man gasar till och det kommer inte heller ett stort blått rökmoln efter varje varvning som med B19-motorn :P

Nå det var allt för denna gång, nästa gång så blir det att få till tomgången.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/6-18
« Svar #65 skrivet: juni 10, 2018, 22:03:28 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98