Ja det var ju lovat en Söndags-update här i tråden så då får jag väl leverera
Blev inte gjort allt för mycket i helgen och blev taget väldigt få bilder. Blev bara i Lördags som vi fixade med bilen.
Det första som gjordes var att hissa upp bilen och skruvade loss hjulen så man kunde krypa under.
Jag började med att laga det avrostade bromsröret till bakaxeln medan brorsan tonade sina bakrutor.
Tog 2st försök att få skarvningen tät mellan org-stålbromsrör och det nya kopparröret, visade sig sen vid luftningen att bromsslangen var igenstockad.
Bromsslangen till bakaxeln var lätt att ta loss och brorsan fick då idén att vi trycker igenom smutsen med en gammal bilantenn som nödlösning för att kunna prova bromsarna.
Sen tänkte jag passa på att lufta resten av bromsarna också, höger fram gick riktigt bra men vänster fram gick luftnippeln av.
Skruvade då loss oket, visade sig att bromsbeläggen hade rostat sönder då slitmaterial släppt från basplattan på beläggen.
Tänkte sen trycka in oket men visade sig att det hade rostat ihop så det gick fruktansvärt trögt, försökte sen värma och ta loss luftnippeln med en grispitt och grispitten gick då av...
Upptäckte även att bromsslangen vänster fram hade en bubbla i sig så den slangen är också skrot.
Menmen smackade tillbaka "beläggen" och bromsoket så får det duga för att flytta bilen på gården, kommer ändå montera fjäderben och bromsar från min 88a senare.
När då bromsarna var färdigracklade med så tänkte jag hänga på fläktremmen lite snabbt. Hade bara fått tag i en rem så det fick duga.
Skulle då släppa spännaren till generatorn och det visade sig att bulten som går genom generatorn till spännaren hade ärgat fast i generatorhuset så blev tvungen att ta ut generatorn.
Fick sen slå ut bulten med en minislägga och putsa upp både bult och hål i generatorn. Passade även på att putsa upp alla kontaktytorna till laddningregulatorn och kablarna till generatorn.
Skruvade sen tillbaka generatorn och hängde på samt spände fläktremmen.
Efter det så tog vi ut hastighetsmätarvajern för att se om den var hel, vilket den var.
Så vi byter gärna Smith-hastighetsmätarvajern mot en hel VDO-vajer.
Sen så skruvades hjulen på igen och bilen sänktes ner på backen för att brorsan lättare skulle kunna kravla sig in i baksätet på bilen.
Han tog då loss plastbakrutorna, vickade baksätet och tog ut dom fuktskadade sidopanelerna.
Sen monterade han dom fräschare panelerna vi hämtade i Hakkas och även bakrutorna som nu då även blivit tonade av brorsan innan montering
Hällde sen i lite färsk bensin i tanken och startade bilen för att lufta kylsystemet.
Motorn började gå bättre och bättre och ryka mindre och lukta mindre skoter om avgaserna så kan hända att kolvringarna kanske kärvat fast vilket orsakade det låga kompressionen vid mätningen förra helgen.
Får bli att hälla i lite rostlösare i cylindrarna och köra motorn lite mer innan vi tar ett nytt kompprov.
När då det som kunde fixas var fixat så tog jag mig en kort provkörning. Bilen går då bra i alla fall och slira på lite grus gick riktigt lätt
Idag så gjordes inget på bilen utan vi åkte först ut och bogserade en polare och efter det fick lillbrorsan övningsköra fram till det var dags för middag.
Så det var allt för denna helgen, nästa helg får vi se vad vi tar tag i känns som att det inte är så mycket mer vi kan göra innan jag fortsätter ombyggnationen av min 88a så det blir lite delar över till denna bil.