Författare Ämne: Temperaturmätare död - vad göra?  (läst 89 gånger)

Uffe

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
Temperaturmätare död - vad göra?
« skrivet: juli 30, 2017, 20:00:28 »
Hej!

Har en B19E 360 där motortemperaturmätaren inte rör sig ett skvatt. Min bränslemätare fungerar.

Läser i Haynes att ifall denna eller bränslemätaren strular, kontrollera först "spänningsstabilisatorn". Vad är detta? Den som sitter på instrumentpanelens baksida? Står sedan att man vidare kan mäta resistanens på mätaren.

Finns det någon "enklare" felsökning för att slippa ta ur instrumentpanelen? Vart sitter exempelvis mätpunkten för motortemperaturen...?
Vill helst inte ta loss hela instrumentpanelen...

Tack på förhand!

/Ulf

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16493
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Temperaturmätare död - vad göra?
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2017, 23:09:49 »
Hej!

Har en B19E 360 där motortemperaturmätaren inte rör sig ett skvatt. Min bränslemätare fungerar.

Läser i Haynes att ifall denna eller bränslemätaren strular, kontrollera först "spänningsstabilisatorn". Vad är detta? Den som sitter på instrumentpanelens baksida? Står sedan att man vidare kan mäta resistanens på mätaren.

Finns det någon "enklare" felsökning för att slippa ta ur instrumentpanelen? Vart sitter exempelvis mätpunkten för motortemperaturen...?

Tack på förhand!

/Ulf

Du kan börja med att söka på forumet men förstår att det inte är så frestande att leta nål i höstack.

Därför kommer här lite hjälp på traven:

Tråd som bla. behandlar spänningsstabilisatorn/regulatorn

Tråd om tempmätare ur funktion. Tyvärr inte helt slutförd men en del matnyttigt bla. om själva givaren.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2017, 23:15:35 »
Hej!

Tack på förhand!

/Ulf

Du kan börja med att söka på forumet men förstår att det inte är så frestande att leta nål i höstack.

Därför kommer här lite hjälp på traven:

Tråd som bla. behandlar spänningsstabilisatorn/regulatorn

Tråd om tempmätare ur funktion. Tyvärr inte helt slutförd men en del matnyttigt bla. om själva givaren.

Tack för snabbt svar FREJ! Hittade även din andra tråd kring vart givaren sitter: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4294.0

Ska kolla detta imorgon. :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2017, 00:12:20 »
Tack för snabbt svar FREJ! Hittade även din andra tråd kring vart givaren sitter: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4294.0

Ska kolla detta imorgon. :)

Varsågod. Tyvärr vet jag ej i skrivande stund vad givaren skall ge för ohmvärde vid vår just nu ganska angenäma sommartemperatur men någonstans mellan några få ohm och 2-3 Kohm gissningsvis mellan stortån och örsnibben  ;)
Inte avbrott eller kortslutning i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Uffe

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2017, 13:28:12 »
Om det är till någons hjälp kollade jag över kontaktstycket mot toppen/motorn som hade ärjat något, men hjälpte inte att rengöra. Antagligen måste jag komma åt själva mätaren enligt bild på instrumentpanel enl. ovan vilket jag inte har någon lust och tid med just nu... : -) Nå väl.

OT Bytte förövrigt termostat och glykol i veckan då jag tror den aldrig varit bytt. Spolade rent systemet först. En tillfredsställande känsla ändå, Ska nog göra samma procedur på min brukbil också.  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2017, 00:42:53 »
Om det är till någons hjälp kollade jag över kontaktstycket mot toppen/motorn som hade ärjat något, men hjälpte inte att rengöra. Antagligen måste jag komma åt själva mätaren enligt bild på instrumentpanel enl. ovan vilket jag inte har någon lust och tid med just nu... : -) Nå väl.

OT Bytte förövrigt termostat och glykol i veckan då jag tror den aldrig varit bytt. Spolade rent systemet först. En tillfredsställande känsla ändå, Ska nog göra samma procedur på min brukbil också.  ;D

Bra jobbat, synd att det inte hjälpte på tempgivaren. Du passade inte på att ohm-mäta den?