Då tar vi en update
Jag har under ett tag nu brottats med å få dit en bra bakvagn. reglementet tillåter endast att man använder original infästningar, med undantag för mindre förstärkningar enligt specifika mått. samt man får lägga till 2 extra infästningar fram och bak också enligt vissa mått.
här blir de extra viktigt att buren som ska byggas stagar upp hjulhus/kaross för att få allt stabilt. hursomhelst så började jag kolla på olika bakvagnskonstruktioner från BMW. De jag kollade på var subframens infästningar satt, samt alternativ för eftermarknads stag och delar. de visade sig att e39 hade en bredare infästning mot tex e46. så ja pratade med lagergrabbarna på jobbet och dom fixade en komplett bakvagn från en e39 som Jämtlandsbildemontering hade. samt dom provkörde bilen så bakvagnen skulle va bra innan den blev demonterad och skickad. Sedan började bygget av en adapter-ram mellan bilens fästen för bladfjädringen och bmw,s 4 stora subframefästen.
De flöt på bra och allt jobb vid sökningen och måtten på bakvagnen lönade sig verkligen. ramen byggdes i mestadels 50x50x2. samt ja lade till ett extra fäste för adapter-ramen med maxmått för förstärkningen i golvet. tanken är att dra ett rör från buren ner i den plattan senare. Jag passade även på att bygga en lyftpunkt för domkraft i bakre delen av ramen, för att lättare kunna lyfta bilen bak. bakvagnen kommer från en bil med automat för att ja skulle få med diffen med 3,15 utväxling. kan bli en annan diff senare med nu får de bli svetsdiff. Samt jag tog tag i ett problem med att man vrider av främre diffinfästningen i subframen. lösningen fick bli strongflex bussnngar av hårdaste spec.
Nu jobbar jag fullt med att få dit en coilover i hjulhuset där original stötdämpare går upp. men lösningen finns
På återseende Kamrater!