Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 54810 gånger)

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #280 skrivet: november 04, 2020, 19:37:42 »
Roligt med arduino projekt, fanns det färdigt bibliotek för tryckmätaren eller får man signalvärden från tillverkare så man själv kan kovertera till rätt enhet? Har själv bara alltid pysslat med komponenter där det funnits färdiga bibliotek att använda sig av.

Jo, det är verkligen häftigt med Arduino. Användarvänligheten gör den tillgänglig för många. Jag gjorde helt enkelt så att jag tog signalvärdet (se bild) från tillverkaren och konverterande det till rätt enhet. Eller rättare sagt Arduino konverterar signalvärdet till ett värde mellan 0 och 1023. Däremot att få till utskrift på skärmen så använde jag mig av färdiga bibliotek. Men allt det här finns på nätet och jag har bara läst, kopierat och ändrat lite i koden för att passa mitt syfte. Som jag brukar säga till mina elev i slöjden: -Det är INTE fult att kopiera eller härma. Det är ett sätt att lära sig något nytt!




streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #281 skrivet: december 29, 2020, 14:08:46 »
Äntligen så blev det tid i garaget idag. Har blivit klar med grenröret och har även monterat turbon och provstartat tidigare. Så idag var det att beta av några punkter på arbetsschemat.

-Kolla oljereturen från turbon. Den läckte lite i en svetsskarv sen jag hade byggt om den för att passa nya grenröret.
-Kolla kompet. Har en sån där känsla som gnager i det undermedvetna sedan jag var på Hedenbasen och laddtrycket skenade riktigt illa vid ett tillfälle innan jag sänkte tändningen.
-Kolla trycket i lådan vid låg, hög och neutral. Ger en fingervisning om hur det står till med den.


Resultat:
- Oljeretur utan läckage!
- Komp var bra på cyl 1-3 och lågt på 4-6. cylinder 6 skilde sig mer än 2 kg/cm2 än övriga. Inte bra!! Troligen en ring som gått, för när jag satte i lite olja i förbränningsrummet så ökade kompet lite. Så det blir helt enkelt att byta ringar. Har redan beställ nya ringar och topplockspackning.
- Trycket i lådan var bra och visade inga tecken på att vara för lågt. Vid 60 grader (oljan) och 2000 rpm så låg trycket runt 220 - 240 psi.  ;D


https://youtu.be/oASYtm1-QGw


God fortsättning!

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #282 skrivet: januari 03, 2021, 11:31:47 »
Har funderat vidare kring det dåliga resultatet av kompressionstestet och för att bättre veta hur illa ställt det var med respektive cylinder och för att få klart för mig vart det läcker igenom så bygge jag mig en verktyg för att kunna utföra ett Leak Down test. Insåg snabbt att något inte stod rätt till då jag inte kunde bygga någon som helts tryck i en av cylindrarna (Nr. 6) oavsett hur jag ställe TDC för den cylindern. Så jag lyfte på ventilkåporna och när jag mätte spelet mellan lyftare och lob så fanns det inget på två ventiler!!!  ???  De stängde aldrig riktigt!!!  :o

Här har jag verkligen klantat till det!  ::) Jag måste ha helt enkelt blandat ihop några av lyftarna när jag byggde ihop motorn. Detta är ju faktiskt inte ett nederlag, det är nästan bara positivt (om inte någon ventil har slagit kolven vill säga). Det innebär att motorn kan bara gå bättre!  ;D

Och kanske detta är förklaringen till den misständning som har spökat hela tiden. Det kan nog också förklara den sämre prestanda motorn levererat än jag hade förväntat mig.

Om nu motorn inte har tagit skada så är detta en tidig julklapp!!! ;D Återkommer i frågan. 











Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2395
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Dragracing 343
« Svar #283 skrivet: januari 03, 2021, 17:46:16 »
Vi håller tummarna för att inget tagit skada!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82